Jump to content

Gezocht: digitale radio

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Hi,

Begin dit jaar heb ik voor bij de tv een digitale HD-ontvanger gekocht, een Humax ihdr-5050c. Hartstikke fijn apparaat, prachtig beeld, en ook nog eens geschikt voor radio.

Het geluid daarvan bevalt me beter dan de tuner die we er ook hebben staan. Door de harde schijf kun je ook eenvoudig alles opnemen wat er langskomt.

In mijn eigen set heb ik ook een tuner, maar het zou fijn zijn als ik die kon vervangen door zoiets als de Humax, maar dan voor radio alleen. Die kan ik dan ook aan mijn DAC koppelen.

Ik heb er geen beeld bij hier, en ook niet nodig.

Heeft iemand een suggestie?

groetjes

M :ph34r: rc

Uhhhh....... Zit dat niet al in je Opus dan? Daar zit toch een UTP aansluiting op? Of wil je per se via de kabel digitaal ontvangen.

;)

Mja... dat heet internetradio

Weet eigenlijk niet hoe de achterliggende techniek precies verschilt met 'digitale radio' van zoiets als de Humax, maar wel dat het aanbod aan zenders drastisch verschilt. Het is (dan?) ook niet gratis.

Zou ik bv BBC3 via internet kunnen krijgen?

Opnemen op de Opus ziet er ook niet in. En daarbij: ook de bitrate is meestal niet om over naar huis te schrijven.

Ik net even gekeken op mijn Logitech Duet die stream is 48kBits hier :o

Er wordt nu een Breakfast programma "uitgezonden"

Kijk dat bedoel ik nou...

Ik kan mijn tuner natuurlijk wel laten modden (door jou bijvoorbeeld), maar ik ben al klaar als ik digitale radio naar mijn DAC kan sturen.

Guest tubejack

Tja digitaal, uiteindelijk wordt het allemaal weer analoog :)

Als ik me niet vergis, is BBC 3 via tal van kanalen te ontvangen.

http://www.bbc.co.uk/radio3/aboutradio3.shtml

Via Astra 2 op 192kBits niet geweldig, maar een stuk beter dan het internet.

http://radiovibrations.com/bitrates.htm

Het is niet ondenkbaar dat een goede FM tuner beter klinkt.

Maar ja ik ben ook niet objectief meer.... :D

Groeten,

Jack

P.s. na een mail die ik n

Edited by tubejack

Marc,

Wat betreft digitale kabelradio zit je gewoon vast aan een decoder van Ziggo. Denk dat je het makkelijkste uit bent met een 2e Humax en daar via de optische uitgang je DAC op aansluiten.

Je hebt daarvoor geen TV nodig: Op radio zetten en het betreffende kanaal nummer in typen. Op het display krijg je dan de naam van het station. Je moet dan alleen even een lijstje met kanaalnummers uitprinten.

Wil je op kunnen nemen via timer opnamen, tja dan heb je helaas wel een TV nodig als display. Je zou zo'n klein 9" car TV displaytje kunnen overwegen. Alhoewel, die lopen ook alleen op 12V, heb je weer een 12V adapter nodig.

;)

Marc,

Wat betreft digitale kabelradio zit je gewoon vast aan een decoder van Ziggo. Denk dat je het makkelijkste uit bent met een 2e Humax en daar via de optische uitgang je DAC op aansluiten.

Je hebt daarvoor geen TV nodig: Op radio zetten en het betreffende kanaal nummer in typen. Op het display krijg je dan de naam van het station. Je moet dan alleen even een lijstje met kanaalnummers uitprinten.

Wil je op kunnen nemen via timer opnamen, tja dan heb je helaas wel een TV nodig als display. Je zou zo'n klein 9" car TV displaytje kunnen overwegen. Alhoewel, die lopen ook alleen op 12V, heb je weer een 12V adapter nodig.

;)

Ga dat zeker overwegen. Maar is een monitor eigenlijk niet voldoende?

En wat vind jij eigenlijk van de geluidskwaliteit, of heb je het nooit vergeleken?

Gr.

Ga dat zeker overwegen. Maar is een monitor eigenlijk niet voldoende?

Misschien een oude 14" VGA LCD? Zou je op de Scart kunnen aansluiten maar dat is gelijk weer zo'n bakbeest. Volgens mij kun je de Humax ook op non-interlaced zetten. En anders als je monitor een DVI ingang heeft, kun je die met een verloopkabeltje op de HDMI uitgang van de Humax zetten.

En wat vind jij eigenlijk van de geluidskwaliteit, of heb je het nooit vergeleken?

Gr.

De audio via de digitale kabel, zowel radio als TV, is allemaal geschaald naar 256 kb/s @ 48 kHz. Voor Radio-4 en de Concertzender merk ik eigenlijk nauwelijks verschil met internet. De BBC is idd een ander verhaal, dat is echt via de kabel heel wat beter.

Overigens zijn de radio en TV streams identiek, er zit bij radio gewoon geen beeld stream bij. Neemt ook heel wat minder ruimte op de schijf in.

Dat de BBC zo belabberd is via internet heeft te maken met dat de Britten een licentie moeten betalen voor radio/TV (net zoals wij vroeger kijk en luistergeld hadden). Alleen via een betaalde player kun je betere BBC internet radio krijgen en dan ook alleen nog binnen GB.

;)

Fijn, hier kan ik wat mee.

Dat van de BBC zie ik ook wel in, het is dat mijn Alex eigenlijk een Brit is, maar anders... :rolleyes:

Ga het volgende week eens uitproberen hier boven, als het ding beneden even niks te doen heeft.

Het is lang niet z

Tja, in principe zou je voor alleen radio elke Irdedeto decoder kunnen gebruiken van rond de 100 eu waar een digitale uitgang op zit en een displaytje wat de kanaalnummers aangeeft. Je hebt overigens ook nog wel een 2e smartcard nodig a €40.

Wil je ook op kunnen nemen dan lijkt mij de Humax 5050 gewoon de beste optie. Echt een decoder die alleen radio doet heb ik nog niet gezien maar zoiets is eigenlijk wel iets waar bredere belangstelling voor zou kunnen zijn.

;)

Guest tubejack
Lijkt mij spannend worden met BBC3.... :rolleyes: Lever je er dan ook een flinke antennemast bij met een fatsoenlijke yagi?

Heb ik wat gemist? :o Mumsoft heeft toch gewoon Ziggo kabel :confused:

Mocht d

Lijkt mij spannend worden met BBC3.... :rolleyes: Lever je er dan ook een flinke antennemast bij met een fatsoenlijke yagi?

Heb ik wat gemist? :o Mumsoft heeft toch gewoon Ziggo kabel :confused:

Mocht d