WanFie Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 Dit plaatje vond ik op wikipeda en geeft een goed idee hoe stereoplaten werken. Eigenlijk betekent dit dat elke helft van het stereo effect z'n eigen kant van de groef heeft, maar wanneer het geluid in het midden staat, dat de linker en rechterkant van de groef w Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 De naald zakt automatisch naar het diepst mogelijke punt en zal in principe door zijn ook niet perfecte vorm beide kanten even goed aftasten. Met een goede testplaat controleren of e.e.a. tot in extreme situaties goed blijft aftasten aan beide kanten en zo nodig bijstellen. Hoe fijner het naaldje, hoe groter het contactoppervlak, hoe belangrijker deze controle met de testplaat. Klopt het op de testplaat dan zit het wel zo'n beetje goed... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 AZIMUTH ADJUSTMENT Now check the cartridge seen from the front. It should be perpendicular to the record. This is easily checked using a small mirror (as Thorens used to supply with their turntables). A precise way of measuring the azimuth is by using a test record and a voltmeter. But this can only be done after the correct down force and bias have been adjusted. http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Dit betekent dat de naald eigenlijk op meer dan 0,017 mm nauwkeurig recht moet staan, maar ook dat de beitel zo recht gestaan zou moeten hebben. En bovendien dat de naald zo recht in de cantilever moet zitten... Hier http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/distortions.xls vind je een spreadsheet voor zowat alle vervormingen inherent aan plaatweergave met conventionele elementen. Vanaf lijn 331 gaat het over overspraak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2010 Author Report Share Posted 5 januari 2010 Dit betekent dat de naald eigenlijk op meer dan 0,017 mm nauwkeurig recht moet staan, maar ook dat de beitel zo recht gestaan zou moeten hebben. En bovendien dat de naald zo recht in de cantilever moet zitten... Hier http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/distortions.xls vind je een spreadsheet voor zowat alle vervormingen inherent aan plaatweergave met conventionele elementen. Vanaf lijn 331 gaat het over overspraak. Pffff.. wat een hoop informatie (ook die van Spido), eerst eens bestuderen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2010 Author Report Share Posted 5 januari 2010 Eigenlijk vind ik weinig over de scheefstand van de naald. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Aardig leesvoer Een paar jaar geleden een demo van de Heer Feickert bezocht, z'n systeem is gebruiksvriendelijk,en accuraat. Maarja, eigenlijk alleen maar aantrekkelijk wanneer je zeer regelmatig van element verwisseld. Alhoewel, met 25 man een tientje lappen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Wozu das alles? Die Antwort darauf ist einfach. F Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 Wozu das alles? Die Antwort darauf ist einfach. F Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 5 januari 2010 Report Share Posted 5 januari 2010 E Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari 2010 Report Share Posted 6 januari 2010 Is het ook niet zo dat wanneer de naald niet exact recht in de groef staat er een verschil is in volume? Ook dit is weer goed waar te nemen op de scoop en door wat te draaien kan je dit dus exact gelijk zetten. De test bandjes kunnen je dan goed helpen. Staat de arm hoogte dan goed ingesteld dan moet dat al snel goed staan bij jou hans. Wel er voor zorgen dat je naald mooi naar het center van je plaat loopt natuurlijk. Zelf kijk ik alleen maar naar de scoop of dat goed staat want wat KT ook al schrijft het gaat om de naald en niet om de stand van het huis. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 januari 2010 Report Share Posted 6 januari 2010 Soms denk ik wel eens bij mijzelf... want bij wie zou een eenzaam mens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 6 januari 2010 Report Share Posted 6 januari 2010 Is het ook niet zo dat wanneer de naald niet exact recht in de groef staat er een verschil is in volume? Niet echt. Het uitgangsniveau van een kanaal is evenredig met de sinus van de hoek A die de naald maakt met de plaat. En als A voldoende dicht bij 90 graden ligt geldt dat sin(A) ~= sin(90) = 1. Zelfs bij 10 graden afwijking veroorzaakt dit minder dan een halve dB kanaalverschil. Heel anders is het met de overspraak: zoals je ziet op de Japanse site gaat de overspraak van kanaal 1 in kanaal 2 met de cosinus van de hoek tussen naald en plaat. Een afwijking van 1 graad limiteert dan de kanaalscheiding al tot zo'n 35dB. Wil je weten of azimuth goed staat dan moet je een breedbandmeting van de kanaalscheiding doen. Dat is overigens niet moeilijk. Ter illustratie een horrorverhaaltje: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shure_m97xe_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 6 januari 2010 Report Share Posted 6 januari 2010 Om wat langs elkaar heen spreken te voorkomen, nu gaat de discussie volgens mij over het feit dat als je overspraak op de test Lp minimaal is en je element goed op de protractor staat, het nog niet altijd zo hoeft te zijn dat je element dan goed staat. Dit doordat je naald kan afwijken van het element of omdat de LP anders gesneden is dan de test LP. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 7 januari 2010 Report Share Posted 7 januari 2010 Hier gaat het toch niet bij blijven hoop ik? Zelfde geld voor het verschil in draaitafelcomponenten topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 januari 2010 Report Share Posted 8 januari 2010 Om wat langs elkaar heen spreken te voorkomen, nu gaat de discussie volgens mij over het feit dat als je overspraak op de test Lp minimaal is en je element goed op de protractor staat, het nog niet altijd zo hoeft te zijn dat je element dan goed staat. Dit doordat je naald kan afwijken van het element of omdat de LP anders gesneden is dan de test LP. Toch? Volgens mij is dat correct. Ik heb nieuwe elementjes gezien waar de naald een fractie scheef (gedraaid) in de cantilever zat. Ook waar de cantilever iets van getordeerd was. Azimuth is uit te meten met een meetplaat die verschillende gemoduleerde frekwenties door elkaar erop heeft staan en een scope. Helaas ben ik die nog niet tegengekomen. Het is dan zoeken naar een LP waar een dergelijk signaal op staat. Die heb ik helaas nog niet gevonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 8 januari 2010 Report Share Posted 8 januari 2010 Voor het uitmeten van Azymuth, is ,volgens mij, een voltmeter en een test lp met een alleen links en een alleen rechts signaal al genoeg. Alhoewel je dan, volgens Feickert , nog een kleine afwijking kan hebben. Wil je het super eenvoudig en perfect instellen , dan is daar de Adjust+ LP en software van Feickert. Kijk op z'n site en je kunt o.a. een tiental voorbeeld metingen zien, waarbij de Denon 103/R er wel heel goed uitkomt. ""Om wat langs elkaar heen spreken te voorkomen, nu gaat de discussie volgens mij over het feit dat als je overspraak op de test Lp minimaal is en je element goed op de protractor staat, het nog niet altijd zo hoeft te zijn dat je element dan goed staat. Dit doordat je naald kan afwijken van het element of omdat de LP anders gesneden is dan de test LP. Toch?" 1 ding is heel slecht te controleren, de naald positie op de cantilever, zit dit verdraaid dan ben je gewoon de L. Gaan we er van uit dat de naald recht op de cantilever zit, dan is dit je uitgangspunt. Je cantilever moet in lijn staan met de lijntjes op je protractor, niet je element. Je kunt er vanuit gaan dat bij het snijden van de matrijs de naald(beitel?0 gewoon perfect recht zit. Of er moet een beunhaas m/v bezig zijn geweest. Dus verschil tussen test of normale lp is er op dit punt niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2010 Author Report Share Posted 11 januari 2010 We zijn kwa meten al weer een heel stuk verder, maar hoe zet je het element nu zo precies op z'n plaats... Enkele honderste van mm's is eigenlijk niet te doen. Net zo lang proberen tot er een gelukstreffer is die de naald precies goed in de groef laat vallen..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 We zijn kwa meten al weer een heel stuk verder, maar hoe zet je het element nu zo precies op z'n plaats... Enkele honderste van mm's is eigenlijk niet te doen. Het komt ook niet op een honderdste van een mm. Net zo lang proberen tot er een gelukstreffer is die de naald precies goed in de groef laat vallen..?? Nee, weten wat je doet. Het goed afstellen blijft een aantal rondjes lopen tussen VTA, naaldkracht, dwarsdruk, azimuth enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 11 januari 2010 Report Share Posted 11 januari 2010 We zijn kwa meten al weer een heel stuk verder, maar hoe zet je het element nu zo precies op z'n plaats... Enkele honderste van mm's is eigenlijk niet te doen. Het komt ook niet op een honderdste van een mm. Net zo lang proberen tot er een gelukstreffer is die de naald precies goed in de groef laat vallen..?? Nee, weten wat je doet. Het goed afstellen blijft een aantal rondjes lopen tussen VTA, naaldkracht, dwarsdruk, azimuth enz. Klopt. MvG Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2010 Author Report Share Posted 11 januari 2010 We zijn kwa meten al weer een heel stuk verder, maar hoe zet je het element nu zo precies op z'n plaats... Enkele honderste van mm's is eigenlijk niet te doen. Het komt ook niet op een honderdste van een mm. Net zo lang proberen tot er een gelukstreffer is die de naald precies goed in de groef laat vallen..?? Nee, weten wat je doet. Het goed afstellen blijft een aantal rondjes lopen tussen VTA, naaldkracht, dwarsdruk, azimuth enz. Klopt. MvG Haudio En tegelijk meten..?? of kan dit ook op het gehoor... ik heb dat al wel eens geprobeerd, maar echt grote verschillen hoor ik niet. Dat zal dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 januari 2010 Report Share Posted 12 januari 2010 (...) Azimuth is uit te meten met een meetplaat die verschillende gemoduleerde frekwenties door elkaar erop heeft staan en een scope. Helaas ben ik die nog niet tegengekomen. Het is dan zoeken naar een LP waar een dergelijk signaal op staat. Die heb ik helaas nog niet gevonden Beste Sodejuu, Niet "d Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 12 januari 2010 Report Share Posted 12 januari 2010 We zijn kwa meten al weer een heel stuk verder, maar hoe zet je het element nu zo precies op z'n plaats... Enkele honderste van mm's is eigenlijk niet te doen. Het komt ook niet op een honderdste van een mm. Net zo lang proberen tot er een gelukstreffer is die de naald precies goed in de groef laat vallen..?? Nee, weten wat je doet. Het goed afstellen blijft een aantal rondjes lopen tussen VTA, naaldkracht, dwarsdruk, azimuth enz. Klopt. MvG Haudio En tegelijk meten..?? of kan dit ook op het gehoor... ik heb dat al wel eens geprobeerd, maar echt grote verschillen hoor ik niet. Dat zal dan w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 januari 2010 Report Share Posted 12 januari 2010 Ik vind dat Dr. Feickert wel fantastisch software heeft............... Zeker! Maar toch moet je ook daarmee weten wat je doet anders wordt het nog niks. Het blijft gereedschap waarvan je moet weten hoe het te hanteren. Ben toch wel een beetje bang dat ook dit de gemiddelde draaitafelaar boven de pet gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 Heb die plaat ook. Kom je met wat zoeken en mazzel voor `n prikkie in prima staat tegen in de 2e hands bakken testplaatjes en effecten voor films ed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts