rbh Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 Zeker! Maar toch moet je ook daarmee weten wat je doet anders wordt het nog niks. Het blijft gereedschap waarvan je moet weten hoe het te hanteren. Ben toch wel een beetje bang dat ook dit de gemiddelde draaitafelaar boven de pet gaat. Ik moet zeggen dat ik de handleidingen in PDF op zijn site ook heel duidelijk vind. En dat verhaal over Azimuth, veel duidelijker kan toch bijna niet? Zo moeilijk is het allemaal niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 En dat verhaal over Azimuth, veel duidelijker kan toch bijna niet?Zo moeilijk is het allemaal niet. Het is niet moeilijk als je al weet waar het over gaat, zoals met zoveel dingen Het verhaal over minimaliseren en gelijk trekken van overspraak is duidelijk en het bekende verhaal. Het verhaal over de fase is anders helemaal niet zo duidelijk. Het gaat hier om een mechanische afwijking en die veroorzaakt een minieme tijdverschuiving. Dat is wat anders dan fase al kun je dat wel naar faseverschuiving bij een bepaalde frequentie vertalen. En dan nog gaat dat verhaal alleen op als de fouthoek nul is, want daardoor wordt het ook sterk be Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 januari 2010 Author Report Share Posted 13 januari 2010 Gelukkig heb ik geen last van een veranderende fouthoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 Gelukkig heb ik geen last van een veranderende fouthoek. Je bent niet de enige Nu die andere dingen nog waar je wel last van hebt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 januari 2010 Author Report Share Posted 13 januari 2010 Gelukkig heb ik geen last van een veranderende fouthoek. Je bent niet de enige Nu die andere dingen nog waar je wel last van hebt... Tja... wat heet last. Ik vind het nu zeer goed klinken, ondanks dat het element er maar op het oog recht ingezet is. Tegelijk een nadeel van zo'n luchtgelagerde arm... je gaat niet met het ding "even" naar Sneek of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 (...) Tegelijk een nadeel van zo'n luchtgelagerde arm... je gaat niet met het ding "even" naar Sneek of zo... Beste Hans, Ja, dat is ongetwijfeld een verschrikkelijk groot nadeel! Want hoe kom je er nu nog achter dat er n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Bij een luchtgelagerde arm kom heel wat bij kijken daar ben je wel een half jaar zoet mee dat is een heeeeeel kritische arm Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Bij een luchtgelagerde arm kom heel wat bij kijken daar ben je wel een half jaar zoet mee dat is een heeeeeelkritische arm Laat ik het daar nu niet mee eens zijn Door dat er minder factoren zijn om in te stellen gaat het al snel veel beter met een lucht gelagerde arm. Ten eerste is je contact met het chassis van de dt minimaal dus het over brengen van mechanische trillingen is praktisch uitgesloten. Daarna heeft de arm ook geen fout hoek dus dat staat ook al snel optimaal. en dan heb je ook nog eens geen last van zij druk compensatie. Dat die ouderwetse armpies nog gebruikt worden daar snap je toch niets van he :lol: Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Hallo George ik ben met je eens dat ouderwetse armpies uit zijn ,dus not hot,vooral die snijbeitels van tegenwoordig die ploegen de groef van de plaat om bij een gewoon armpje,maar dat armpje van jou is een zeer zeer goede budget arm maar als je zuinig wil zijn op je platen, lijkt mij toch verstandig die niet op een thorens te plaatsen maar op een vaste draaitafel Die arm is te gevoelig voor een thorens, je hebt je hebt tegenwoordig een sok arm ,de huls kost al 300 euro,s belachelijk duur maar als je daar een compressor aan sluit heb je wel op dit moment het beste van het beste als luchtgelagerde arm die sok gebruikt ook Kuzma voor zij luchtgelagerde arm . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Even verder off topic dan Die Kuzma is best een mooie arm maar heeft nog wel een paar ontwerp fouten. En zou ik niet willen kwalificeren als de beste lucht gelagerde arm op dit moment. + Dat mijn Thorens niet het ideale loopwerk is voor deze arm zal ik niet bestrijden. Ooit zal er ook wel een ander loopwerk onder komen maar voorlopig speelt dit al op een heel aardig niveau. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 George er is leesvoer en onder zoek naar luchtgelagerde armen op deze site http://methe-family.de/der_aerostatement.htm misschien is er nog informatie wat je nog niet weet PS Thorens is helemaal geen slechte draaitafel ik heb hier vier staan ,I love Thorens en dat hebben we geweten op de audio workshop bij HAUDIO vorig jaar in Sneek mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Die kende ik nog niet maar ga die vanavond om mijn gemak eens door lezen. Bedankt voor de link. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Zo'n lucht gelagerd armpje moet wel perfect waterpas staan, anders wandelt ie nog weg --> ongewenste dwarsdruk. Dat gaat dus niet met een subchassis als van een Thorens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Zo'n lucht gelagerd armpje moet wel perfect waterpas staan, anders wandelt ie nog weg --> ongewenste dwarsdruk. Dat gaat dus niet met een subchassis als van een Thorens. Is bekend maar toch werkt het boven verwachting erg goed. Ik zou ook nog eens het sub chassis vast kunnen zetten en dempen met neopreen maar eerlijk gezegd heb ik daar geen behoefde aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Dit is een mooie vaste draaitafel en kost niks http://www.altmann.haan.de/turntable/ Je kunt het ook uit mdf of spaanplaat maken voor te experimenteren. Gebruikte klep en huls en kogeltje hebben ze bij motor revisie bedrijven liggen, kon ik zo meenemen . Ik 5 euro,s in het fooien potje gegooid gierig he En motortje uit een Philps 212 halen. Op rommelmarkt kost Phillips 212 ongeveer 5 euro,s wel pingelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 George er is leesvoer en onder zoek naar luchtgelagerde armen op deze site http://methe-family.de/der_aerostatement.htm Bij de Kuzma ligt tenminste het draaipunt nog ongeveer op naaldhoogte, al ligt het zwaartepunt boven het draaipunt. Bij deze ligt het draaipunt boven de naald en het zwaartepunt weet ik veel waar. Dat kan beter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Wat dacht je van het lucht slangetje dat aan de arm vast zit. Deze is niet echt flexibel te noemen. Dat heeft echt wel effect op de krachten die zijwaarts op het element uitgevoerd worden. Ik zie dan toch liever een buis waar het lucht uit komt en de slede glijd daar overheen. Je hoeft dan alleen maar je toonarm bekabeling mee te sleuren en dat is al zwaar genoeg. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Wat dacht je van het lucht slangetje dat aan de arm vast zit.Deze is niet echt flexibel te noemen. Dat heeft echt wel effect op de krachten die zijwaarts op het element uitgevoerd worden. Ik zie dan toch liever een buis waar het lucht uit komt en de slede glijd daar overheen. Je hoeft dan alleen maar je toonarm bekabeling mee te sleuren en dat is al zwaar genoeg. Groetjes George Ik neem aan dat je de Kuzma uitvoerig getest/beluisterd hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 De Kuzma werkt op een veel hogere lucht druk Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2010 Author Report Share Posted 15 januari 2010 Bij een luchtgelagerde arm kom heel wat bij kijken daar ben je wel een half jaar zoet mee dat is een heeeeeelkritische arm Nadat ik de juiste pomp had gevonden was het instellen juist veel eenvoudiger dan bij een "gewone" arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2010 Author Report Share Posted 15 januari 2010 Dit is een mooie vaste draaitafel en kost niks http://www.altmann.haan.de/turntable/Je kunt het ook uit mdf of spaanplaat maken voor te experimenteren. Gebruikte klep en huls en kogeltje hebben ze bij motor revisie bedrijven liggen, kon ik zo meenemen . Ik 5 euro,s in het fooien potje gegooid gierig he En motortje uit een Philps 212 halen. Op rommelmarkt kost Phillips 212 ongeveer 5 euro,s wel pingelen Met zo'n lager wat aan de onderkant open is ben je natuurlijk snel je olie kwijt. Telkens voordat je gaat draaien eerst olieen dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2010 Report Share Posted 15 januari 2010 Wat dacht je van het lucht slangetje dat aan de arm vast zit.Deze is niet echt flexibel te noemen. Dat heeft echt wel effect op de krachten die zijwaarts op het element uitgevoerd worden. Ik zie dan toch liever een buis waar het lucht uit komt en de slede glijd daar overheen. Je hoeft dan alleen maar je toonarm bekabeling mee te sleuren en dat is al zwaar genoeg. Groetjes George Ik neem aan dat je de Kuzma uitvoerig getest/beluisterd hebt. Deze arm heb ik nog niet beluisterd. Maar heb zelf ervaren (horen en meten) wat te stugge bekabeling al kan doen met de dwars druk. kan je na gaan wat een dergelijke slang moet doen. Dit mag je dan rustig een ontwerp fout noemen. Nu kan het best goed klinken maar het blijft een risico om te veel mee te moeten slepen met dat kleine naald puntje. Ik heb wel al een paar keer naar een Kuzma dt geluisterd maar helaas was deze niet met een lucht gelagerde arm af gemonteerd. Wel een mooie dt. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 januari 2010 Report Share Posted 16 januari 2010 Wat dacht je van het lucht slangetje dat aan de arm vast zit.Deze is niet echt flexibel te noemen. Da's een heel flexibel slangetje, staat nu alleen "stijf" van de luchtdruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Met behulp van perslucht (zoals de opticien gebruikt voor het meten van de druk in de oogbol) zou men kunnen meten hoeveel kracht er nodig is om een pick-up arm (in zweefstand, dus eventueel met actief luchtlager) zijdelings te laten bewegen. Ik ben er wel benieuwd naar of een tangentiale luchtgelagerde arm net zo gemakkelijk en licht zijwaarts beweegt als een goede conventionele arm. Verder vraag ik me af of de verhouding dode/dempende massa (arm, inclusief contragewicht) versus bewegende massa (naald, cantilever, spoeltjes c.q. weekijzeren kraagje of iron cross c.q. magneetje) bij tangentiale armen erg afwijkt van die bij conventionele armen, en - zo ja - wat daar het gevolg van is (kan zijn). Het komt me voor, dat sommige tangentiale armen wel erg weinig massa op de schaal brengen. En dat kan - afhankelijk van de compliantie van het element, best wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 januari 2010 Author Report Share Posted 24 januari 2010 Met behulp van perslucht (zoals de opticien gebruikt voor het meten van de druk in de oogbol) zou men kunnen meten hoeveel kracht er nodig is om een pick-up arm (in zweefstand, dus eventueel met actief luchtlager) zijdelings te laten bewegen.Ik ben er wel benieuwd naar of een tangentiale luchtgelagerde arm net zo gemakkelijk en licht zijwaarts beweegt als een goede conventionele arm. Verder vraag ik me af of de verhouding dode/dempende massa (arm, inclusief contragewicht) versus bewegende massa (naald, cantilever, spoeltjes c.q. weekijzeren kraagje of iron cross c.q. magneetje) bij tangentiale armen erg afwijkt van die bij conventionele armen, en - zo ja - wat daar het gevolg van is (kan zijn). Het komt me voor, dat sommige tangentiale armen wel erg weinig massa op de schaal brengen. En dat kan - afhankelijk van de compliantie van het element, best wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts