Jump to content

Stereo en het rechtstaan van de naald.


WanFie
 Share

Recommended Posts

Zeker! Maar toch moet je ook daarmee weten wat je doet anders wordt het nog niks. Het blijft gereedschap waarvan je moet weten hoe het te hanteren. Ben toch wel een beetje bang dat ook dit de gemiddelde draaitafelaar boven de pet gaat.

 

Ik moet zeggen dat ik de handleidingen in PDF op zijn site ook heel duidelijk vind. En dat verhaal over Azimuth, veel duidelijker kan toch bijna niet?

Zo moeilijk is het allemaal niet.

Link to comment
Share on other sites

En dat verhaal over Azimuth, veel duidelijker kan toch bijna niet?

Zo moeilijk is het allemaal niet.

Het is niet moeilijk als je al weet waar het over gaat, zoals met zoveel dingen :rolleyes:

 

Het verhaal over minimaliseren en gelijk trekken van overspraak is duidelijk en het bekende verhaal. Het verhaal over de fase is anders helemaal niet zo duidelijk.

 

Het gaat hier om een mechanische afwijking en die veroorzaakt een minieme tijdverschuiving. Dat is wat anders dan fase al kun je dat wel naar faseverschuiving bij een bepaalde frequentie vertalen. En dan nog gaat dat verhaal alleen op als de fouthoek nul is, want daardoor wordt het ook sterk be

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig heb ik geen last van een veranderende fouthoek.

 

:)

Je bent niet de enige :D Nu die andere dingen nog waar je wel last van hebt... :rolleyes:

 

;)

 

Tja... wat heet last.

Ik vind het nu zeer goed klinken, ondanks dat het element er maar op het oog recht ingezet is.

 

Tegelijk een nadeel van zo'n luchtgelagerde arm... je gaat niet met het ding "even" naar Sneek of zo...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

(...) Tegelijk een nadeel van zo'n luchtgelagerde arm... je gaat niet met het ding "even" naar Sneek of zo...

 

Beste Hans,

 

Ja, dat is ongetwijfeld een verschrikkelijk groot nadeel!

Want hoe kom je er nu nog achter dat er n

Link to comment
Share on other sites

Bij een luchtgelagerde arm kom heel wat bij kijken daar ben je wel een half jaar zoet mee dat is een heeeeeel

kritische arm <_<

Laat ik het daar nu niet mee eens zijn :D

Door dat er minder factoren zijn om in te stellen gaat het al snel veel beter met een lucht gelagerde arm.

Ten eerste is je contact met het chassis van de dt minimaal dus het over brengen van mechanische trillingen is praktisch uitgesloten.

Daarna heeft de arm ook geen fout hoek dus dat staat ook al snel optimaal.

en dan heb je ook nog eens geen last van zij druk compensatie.

 

Dat die ouderwetse armpies nog gebruikt worden daar snap je toch niets van he :lol: :lol:

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Hallo George

 

ik ben met je eens dat ouderwetse armpies uit zijn ,dus not hot,vooral die snijbeitels van tegenwoordig die ploegen de groef van de plaat om bij een gewoon armpje,maar dat armpje van jou is een zeer zeer goede budget arm maar als je zuinig wil zijn op je platen, lijkt mij toch verstandig die niet op een thorens te plaatsen maar op een vaste draaitafel <_<

Die arm is te gevoelig voor een thorens, je hebt je hebt tegenwoordig een sok arm ,de huls kost al 300 euro,s belachelijk duur maar als je daar een compressor aan sluit heb je wel op dit moment het beste van het beste als luchtgelagerde arm <_< die sok gebruikt ook Kuzma voor zij luchtgelagerde arm .

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Even verder off topic dan

 

Die Kuzma is best een mooie arm maar heeft nog wel een paar ontwerp fouten.

En zou ik niet willen kwalificeren als de beste lucht gelagerde arm op dit moment.

20080914023746260_L.jpg+

 

Dat mijn Thorens niet het ideale loopwerk is voor deze arm zal ik niet bestrijden.

Ooit zal er ook wel een ander loopwerk onder komen maar voorlopig speelt dit al op een heel aardig niveau.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Zo'n lucht gelagerd armpje moet wel perfect waterpas staan, anders wandelt ie nog weg --> ongewenste dwarsdruk. Dat gaat dus niet met een subchassis als van een Thorens.

 

;)

Is bekend maar toch werkt het boven verwachting erg goed.

Ik zou ook nog eens het sub chassis vast kunnen zetten en dempen met neopreen maar eerlijk gezegd heb ik daar geen behoefde aan.

Link to comment
Share on other sites

Dit is een mooie vaste draaitafel en kost niks http://www.altmann.haan.de/turntable/

Je kunt het ook uit mdf of spaanplaat maken voor te experimenteren.

Gebruikte klep en huls en kogeltje hebben ze bij motor revisie bedrijven liggen, kon ik zo meenemen .

Ik 5 euro,s in het fooien potje gegooid gierig he :D

En motortje uit een Philps 212 halen. Op rommelmarkt kost Phillips 212 ongeveer 5 euro,s wel pingelen :D

Link to comment
Share on other sites

Wat dacht je van het lucht slangetje dat aan de arm vast zit.

Deze is niet echt flexibel te noemen.

Dat heeft echt wel effect op de krachten die zijwaarts op het element uitgevoerd worden.

Ik zie dan toch liever een buis waar het lucht uit komt en de slede glijd daar overheen.

Je hoeft dan alleen maar je toonarm bekabeling mee te sleuren en dat is al zwaar genoeg.

 

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Wat dacht je van het lucht slangetje dat aan de arm vast zit.

Deze is niet echt flexibel te noemen.

Dat heeft echt wel effect op de krachten die zijwaarts op het element uitgevoerd worden.

Ik zie dan toch liever een buis waar het lucht uit komt en de slede glijd daar overheen.

Je hoeft dan alleen maar je toonarm bekabeling mee te sleuren en dat is al zwaar genoeg.

 

 

Groetjes George

 

 

Ik neem aan dat je de Kuzma uitvoerig getest/beluisterd hebt.

Link to comment
Share on other sites

Bij een luchtgelagerde arm kom heel wat bij kijken daar ben je wel een half jaar zoet mee dat is een heeeeeel

kritische arm <_<

 

Nadat ik de juiste pomp had gevonden was het instellen juist veel eenvoudiger dan bij een "gewone" arm.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Dit is een mooie vaste draaitafel en kost niks http://www.altmann.haan.de/turntable/

Je kunt het ook uit mdf of spaanplaat maken voor te experimenteren.

Gebruikte klep en huls en kogeltje hebben ze bij motor revisie bedrijven liggen, kon ik zo meenemen .

Ik 5 euro,s in het fooien potje gegooid gierig he :D

En motortje uit een Philps 212 halen. Op rommelmarkt kost Phillips 212 ongeveer 5 euro,s wel pingelen :D

 

Met zo'n lager wat aan de onderkant open is ben je natuurlijk snel je olie kwijt. Telkens voordat je gaat draaien eerst olieen dus...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Wat dacht je van het lucht slangetje dat aan de arm vast zit.

Deze is niet echt flexibel te noemen.

Dat heeft echt wel effect op de krachten die zijwaarts op het element uitgevoerd worden.

Ik zie dan toch liever een buis waar het lucht uit komt en de slede glijd daar overheen.

Je hoeft dan alleen maar je toonarm bekabeling mee te sleuren en dat is al zwaar genoeg.

 

 

Groetjes George

 

 

Ik neem aan dat je de Kuzma uitvoerig getest/beluisterd hebt.

 

Deze arm heb ik nog niet beluisterd.

Maar heb zelf ervaren (horen en meten) wat te stugge bekabeling al kan doen met de dwars druk.

kan je na gaan wat een dergelijke slang moet doen.

Dit mag je dan rustig een ontwerp fout noemen.

 

Nu kan het best goed klinken maar het blijft een risico om te veel mee te moeten slepen met dat kleine naald puntje.

 

Ik heb wel al een paar keer naar een Kuzma dt geluisterd maar helaas was deze niet met een lucht gelagerde arm af gemonteerd.

Wel een mooie dt.

 

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Met behulp van perslucht (zoals de opticien gebruikt voor het meten van de druk in de oogbol) zou men kunnen meten hoeveel kracht er nodig is om een pick-up arm (in zweefstand, dus eventueel met actief luchtlager) zijdelings te laten bewegen.

Ik ben er wel benieuwd naar of een tangentiale luchtgelagerde arm net zo gemakkelijk en licht zijwaarts beweegt als een goede conventionele arm.

Verder vraag ik me af of de verhouding dode/dempende massa (arm, inclusief contragewicht) versus bewegende massa (naald, cantilever, spoeltjes c.q. weekijzeren kraagje of iron cross c.q. magneetje) bij tangentiale armen erg afwijkt van die bij conventionele armen, en - zo ja - wat daar het gevolg van is (kan zijn). Het komt me voor, dat sommige tangentiale armen wel erg weinig massa op de schaal brengen. En dat kan - afhankelijk van de compliantie van het element, best wel

Link to comment
Share on other sites

Met behulp van perslucht (zoals de opticien gebruikt voor het meten van de druk in de oogbol) zou men kunnen meten hoeveel kracht er nodig is om een pick-up arm (in zweefstand, dus eventueel met actief luchtlager) zijdelings te laten bewegen.

Ik ben er wel benieuwd naar of een tangentiale luchtgelagerde arm net zo gemakkelijk en licht zijwaarts beweegt als een goede conventionele arm.

Verder vraag ik me af of de verhouding dode/dempende massa (arm, inclusief contragewicht) versus bewegende massa (naald, cantilever, spoeltjes c.q. weekijzeren kraagje of iron cross c.q. magneetje) bij tangentiale armen erg afwijkt van die bij conventionele armen, en - zo ja - wat daar het gevolg van is (kan zijn). Het komt me voor, dat sommige tangentiale armen wel erg weinig massa op de schaal brengen. En dat kan - afhankelijk van de compliantie van het element, best wel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...