Jump to content

vragen over aansluiten element ??????

symfo
 Share

Recommended Posts

Zoals misschien al blijkt uit mijn volgende vraag, ben Ik technisch een leek.

Hoe zit dat nou met het aan sluiten van MC elementen.

Met een element aansluiten op een phonotrap praat iedereen over 100ohm, 500ohm of 1000ohm en met een MM over 47kohm.

Ga je met een step up werken is het ineens 3 of 40 ohm of iets dergelijks zoals op een Denon AU-320 step up.

Is het dan gek om bijvoorbeeld een Denon 103 of Ortofon SPU op mijn Blue Amp phonotrap aan te sluiten.

Als je naar de effectieve massa van mijn arm (SME 3009) kijkt zou bv een "naakte" SPU hier perfekt op passen.

(Classic N, Classic N E, of Royal N)

Hoef ik ook geen extra gewicht te monteren.

Maar klinkt deze ook goed :confused:

Effectieve massa arm is 12,5 gram

Yamamoto head shell is 10,4 gram

Ortofon SPU classic N is 13 gram en compliance 8

Resonantie is dan tussen de 10 en 11 hz (wat dat ook moge betekenen :unsure: )

Trouwens ook met een SPU royal N is dit het zelfde

Ik draai nu even met een normale Denon DL-103 maar deze is toch wel een stuk minder dan de D versie die Ik hiervoor had.

Dus in de nabije toekomst moet er iets anders komen.

Beste Symfo,

Zoals misschien al blijkt uit mijn volgende vraag, ben Ik technisch een leek.

Oke.

Hoe zit dat nou met het aan sluiten van MC elementen.

Dat is echt niet moeilijk.

Met een element aansluiten op een phonotrap praat iedereen over 100ohm, 500ohm of 1000ohm en met een MM over 47kohm.

Bij een MM is de Capaciteit belangrijk om een zo recht mogelijke frequentie karakter te krijgen

Bij een MC is de afsluitimpedantie belangrijk (we noemen deze weerstand impedantie omdat het geen gelijkspanningweerstand is die voor alle freqenties gelijk hoeft te zijn)

Omdat de als weerstand zich totaal anders gedraagt bij een spoel noemen we deze weerstand impedantie net als bij een luidspreker.

Ga je met een step up werken is het ineens 3 of 40 ohm of iets dergelijks zoals op een Denon AU-320 step up.

Dat werkt wel , maar is beslist niet perfect te noemen, omdat je niet weet hoe een spoel (trafo) zich gaat gedragen bij verschillende frequenties.

Wat wel belangrijk is om te weten, dat de ontvanger qua weerstand hoger moet zijn dan de gever, dus inwendige weerstand van bv MC element 3 Ohm, dan zal de ontvanger hoger moeten zijn

Is het dan gek om bijvoorbeeld een Denon 103 of Ortofon SPU op mijn Blue Amp phonotrap aan te sluiten.

Nee, dat hoeft niet gek te zijn.

Als je naar de effectieve massa van mijn arm (SME 3009) kijkt zou bv een "naakte" SPU hier perfekt op passen.

Let wel de eff.massa kan erg veranderen doordat het contragewicht op verschillende plaatsen,kan zitten en daardoor de eff. massa veranderd.

Doordat de compliance bij verschillende frequenties duidelijk anders kan zijn, kun je dit niet gewoon even uitrekenen, alleen bij benadering, verder kun je het gewoon meten of je de juiste resonantie frequentie van 8 Hz tot 12 Hz hebt, beneden de 8 Hz willen we het liever niet want dan komen we in de buurt van rumble en boven de 12 Hz komen we in de buurt van muziek , laagste toon van een orgel is 16 Hz

Ik draai nu even met een normale Denon DL-103 maar deze is toch wel een stuk minder dan de D versie die Ik hiervoor had.

Tja.

MvG Haudio

Ok dan. Zeker iets wijzer geworden :rolleyes:

Wetende dat Ik best wel een fan ben van een 103 en zeker de D uivoering hiervan, en Ik zo rond de 500 euro uit wil geven, zou dan een SPU classic N (de naakte) iets wezen? Of de Classic GM (wel extra gewicht nodig). Beiden ook met eliptische naald zag Ik (de N E en de GM E).

Dit dus in de Blue Amp Thorens TD 125 met de SME 3009.

Ik ben trouwens geen tingeltje/tangeltje freak.....

En het volgende verhaal.....betekent dit dat er nagenoeg altijd met apparatuur gemeten moet worden wil alles 100% zijn??? :confused:

Let wel de eff.massa kan erg veranderen doordat het contragewicht op verschillende plaatsen,kan zitten en daardoor de eff. massa veranderd.

(...) verder kun je het gewoon meten of je de juiste resonantie frequentie van 8 Hz tot 12 Hz hebt, beneden de 8 Hz willen we het liever niet want dan komen we in de buurt van rumble en boven de 12 Hz komen we in de buurt van muziek , laagste toon van een orgel is 16 Hz (...)

Wat is het toch merkwaardig dat bij de eigenresonantie van armen + elementen (combinaties) altijd wel aandacht wordt gegeven aan de frequentie ("toonhoogte"), maar helemaal niet aan de Q ("sterkte", "amplitude").

Even in Jip en Janneke taal. :rolleyes:

Wat is nou weer de Q :confused:

En trouwens meneer Haudio........De Thorens 124 van Hans die je pas (2x) hebt afgesteld speelt perfekt.

Nog bedankt.

Q zegt iets over over de vorm van de bult in het frequentiespectrum die de resonantie veroorzaakt. Ook zegt Q iets over hoe lang de resonantie voortduurt nadat ze niet meer aangestoten wordt.

En trouwens meneer Haudio........De Thorens 124 van Hans die je pas (2x) hebt afgesteld speelt perfekt.

Nog bedankt.

Q zegt iets over over de vorm van de bult in het frequentiespectrum die de resonantie veroorzaakt. Ook zegt Q iets over hoe lang de resonantie voortduurt nadat ze niet meer aangestoten wordt.

De v

Nog bedankt.

De v

Beste Miracle,

Of de grondfrequentie van de arm/element-eigenresonantie op 10 Hz ligt, of wat daaronder, of wat daarboven... het zal niet veel uitmaken.

Veel belangrijker is, dat die eigenresonantie ZWAK is, en ook goed GEDEMPT wordt.

Demping kan in principe plaatsvinden door omzetting in warmte (adiabatisch > isothermisch), maar bij een pick-up arm is dat niet van toepassing.

Maar het kan wel door de vorm van de arm. Die kan er voor zorgen dat deeltrillingen van armsegmenten (d.z. de rechte stukken van de arm) ver boven het bereik van de resonantiefrequentie en de voornaamste bovenharmonischen daarvan liggen. Die vorm kan er ook voor zorgen dat staande golven in de armbuis door reflectie en door fasetegenstelling worden uitgedoofd. Wat Olsen destijds schreef over uitdemping van resonanties door faseverschillen in labyrinthluidsprekers, geldt ook voor "labyrinth" pick-up armen. Hoe komt het anders, dat S-vormige armen (i.c.m. de juiste elementen, bijv. SPU of SL) een duidelijker, zuiverder, fermer,

(...) Ladegaard geeft meen ik een optimum aan bij ca. 17Hz en een Q van 0,5. Heb zo even geen link naar zijn paper.

Beste Seed7,

Deze heer Ladegaard heeft dus in elk geval aandacht gehad voor de Q!

Ik reken hem alleen daardoor al tot de Pluskukels.

En een Q van 0,5 lijkt me inderdaad heel redelijk.

(...) verder kun je het gewoon meten of je de juiste resonantie frequentie van 8 Hz tot 12 Hz hebt, beneden de 8 Hz willen we het liever niet want dan komen we in de buurt van rumble en boven de 12 Hz komen we in de buurt van muziek , laagste toon van een orgel is 16 Hz (...)

Wat is het toch merkwaardig dat bij de eigen resonantie van armen + elementen (combinaties) altijd wel aandacht wordt gegeven aan de frequentie ("toonhoogte"), maar helemaal niet aan de Q ("sterkte", "amplitude").

Beste Spido,

Graag niet teveel prijsgeven van de dingetjes die bij een element /arm combinatie zo super belangrijk zijn.

Want zoals jij ongetwijfeld zult weten , zijn de instellingen en de zogenaamde match, zeer belangrijk bij het heel duidelijk beter presteren, dan wanneer je alleen maar veel geld uitgeeft voor kostbare componenten.

MvG Haudio

Wat is het toch merkwaardig dat bij de eigen resonantie van armen + elementen (combinaties) altijd wel aandacht wordt gegeven aan de frequentie ("toonhoogte"), maar helemaal niet aan de Q ("sterkte", "amplitude").

Beste Spido,

Graag niet teveel prijsgeven van de dingetjes die bij een element /arm combinatie zo super belangrijk zijn.

Want zoals jij ongetwijfeld zult weten , zijn de instellingen en de zogenaamde match, zeer belangrijk bij het heel duidelijk beter presteren, dan wanneer je alleen maar veel geld uitgeeft voor kostbare componenten.

MvG Haudio

En zo is het maar net.

Maar waarom de wijsheid voor je zelf willen houden.

Bang dat andere mensen het kunstje ook leren?

Bang dat andere mensen het kunstje ook leren?

Als het je handel is kan ik het mij wel wel voorstellen dat je niet het geheim van de smid gaat verklappen. Maar om nou anderen in vette letters terecht te gaan wijzen... :rolleyes:

Seed7 en Spido raken vrij aardig de kern van de zaak. Dat een goede match en goede instelling bij DT's belangrijk is lijkt mij een beetje open deur.

;)

Dus zonder mij het geheim van de smid uit te leggen.

Zou op basis van bovenstaande gegevens dit een goede match zijn?

Of moet het altijd gemeten worden.

En wat zou dan qua gegevens wel een goed element moeten kunnen zijn?

Dan heb Ik het even niet over de klank (smaak)

Geheimzinnigheid en het verspreiden van fabels over matchen is een verschijnsel dat de laatste jaren omtrent dit onderwerp sterk toeneemt, als je terug kijkt in het verleden zie je dat lieden die nu uitblinken in vaagheid eerder redelijk open en uitgebreid allerlei nuttige tips en achtergrond informatie verstrekten.

Niet zo heel erg lang geleden kwam ik tot de ontdekking dat het meeste hiervan is verwijderd en alleen indien er gekwoot is nog terug te vinden, waardoor een groot aantal topics behoorlijk verminkt is.

Jammer................

Juist op een forum gedragen door liefhebbers en ge

Om dan maar iets van die geheimzinnigheid weer weg te nemen.

Deze man heeft voor zijn opleiding een stukje geschreven daar wordt een arm behoorlijk door gerekend.

Ook henk schijnd daar bij betrokken geweest te zijn.

In ieder geval leuk om eens door te lezen en ik ben nog niet eens halverwege.

Groetjes George

Helaas krijg Ik het lijstje niet duidelijker :angry:

Maar nog een keer simpel en zonder Q factor :confused:

Stel.........Ik wil voor een ander element gaan kijken.

Volgens onderstaand lijstje waar wat elementjes in staan komen de SPU Royal N, Classic N/E of de Denon DL103D het dichtst in de buurt van de 10Hz. Moet Ik dan als eerste naar die elementje gaan kijken/luisteren?

Bijvoorbeeld de Soundsmith Boheme zit ver onder de 8 HZ en de gewone DL 103 zelfs boven de 14 Hz (gemakshalve maar even van een compliance van 5 uitgegaan, het is een voorbeeld). Deze dus vergeten?????

Dan ga Ik dus op deze gegevens af en niet op de klank kwaliteiten.

Op het lijstje staat als eerste.

1) gewicht element

2) compliance

3) eff. massa arm+shell

4) Hz

Goldring Elite 5,7/ 18/ 15,5/ 8,2

OrtofonKontrapunkt B 10/ 12/ 15,5/ 9,2

Soundsmith Boheme 6,8/ 22/ 15,5/ <8

Grado Sonata 6,5/ 20/ 15,5/ <8

Dynavector DV20XL 8,6/ 12/ 15,5/ 9,2

Dynavector DV17D3 5,3/ 15/ 15,5/ 8,7

SPU royal N/Classic N 13/ 8/ 15,5/ 10,5

YamamotoYC-3 8/ 8/ 15,5/ 12

Denon DL-103D 7,5/ 12/ 15,5/ 9,6

OrtofonMC30 suprem 10,7/ 16/ 15,5/ <8

Benz Glider L2 6.8/ 15/ 15,5/ 8,5

Zyx r50 Bloom 5/ 15/ 15,5/ 9,2

Shelter 501 mkII 8,1/ 9/ 15,5/ 11

Sumiko Blue point 9/ 12/ 15,5/ 9,2

Denon DL-103 8,5/ 5/ 15,5/ >14

• Members

Hoe kom je aan een effectieve massa+shell van 15,5? De effectieve massa is incl shell, een SME met een effectieve massa van 15,5 klopt volgens mij niet!

Zo'n lijstje baseren op puur en alleen een berekening lijkt me trouwens niet zaligmakend, een vd Hul zou ook niet in een SME, Jelco of VPI arm gaan. Zal in theorie best zo zijn, tot dat je er een keer naar gaat luisteren, blijkt die theorie ook veel te zeggen.

En dat nog wat over die berekeningen, de 1 neemt de massa van het element m

Hoe kom je aan een effectieve massa+shell van 15,5? De effectieve massa is incl shell, een SME met een effectieve massa van 15,5 klopt volgens mij niet!

Zo'n lijstje baseren op puur en alleen een berekening lijkt me trouwens niet zaligmakend, een vd Hul zou ook niet in een SME, Jelco of VPI arm gaan. Zal in theorie best zo zijn, tot dat je er een keer naar gaat luisteren, blijkt die theorie ook veel te zeggen.

En dat nog wat over die berekeningen, de 1 neemt de massa van het element m

Helaas krijg Ik het lijstje niet duidelijker :angry:

Maar nog een keer simpel en zonder Q factor :confused:

Stel.........Ik wil voor een ander element gaan kijken.

Volgens onderstaand lijstje waar wat elementjes in staan komen de SPU Royal N, Classic N/E of de Denon DL103D het dichtst in de buurt van de 10Hz. Moet Ik dan als eerste naar die elementje gaan kijken/luisteren?

Bijvoorbeeld de Soundsmith Boheme zit ver onder de 8 HZ en de gewone DL 103 zelfs boven de 14 Hz (gemakshalve maar even van een compliance van 5 uitgegaan, het is een voorbeeld). Deze dus vergeten?????

Dan ga Ik dus op deze gegevens af en niet op de klank kwaliteiten.

Op het lijstje staat als eerste.

1) gewicht element

2) compliance

3) eff. massa arm+shell

4) Hz

Goldring Elite 5,7/ 18/ 15,5/ 8,2

OrtofonKontrapunkt B 10/ 12/ 15,5/ 9,2

Soundsmith Boheme 6,8/ 22/ 15,5/ <8

Grado Sonata 6,5/ 20/ 15,5/ <8

Dynavector DV20XL 8,6/ 12/ 15,5/ 9,2

Dynavector DV17D3 5,3/ 15/ 15,5/ 8,7

SPU royal N/Classic N 13/ 8/ 15,5/ 10,5

YamamotoYC-3 8/ 8/ 15,5/ 12

Denon DL-103D 7,5/ 12/ 15,5/ 9,6

OrtofonMC30 suprem 10,7/ 16/ 15,5/ <8

Benz Glider L2 6.8/ 15/ 15,5/ 8,5

Zyx r50 Bloom 5/ 15/ 15,5/ 9,2

Shelter 501 mkII 8,1/ 9/ 15,5/ 11

Sumiko Blue point 9/ 12/ 15,5/ 9,2

Denon DL-103 8,5/ 5/ 15,5/ >14

Beste Symfo,

Volgens mij kun je het beste, gezien jou installatie,draaitafel, arm en zeer zeker niet te vergeten jou smaak denken aan een Benz Micro Glider H 2

MvG Haudio,

Beste Miracle,

Of de grondfrequentie van de arm/element-eigenresonantie op 10 Hz ligt, of wat daaronder, of wat daarboven... het zal niet veel uitmaken.

Die 10Hz komt ook niet zo heel nauw. Dat mag gerust tussen 8 en 16Hz liggen, maar wanneer je daar boven komt word het voor veel mensen al (vrij) duidelijk hoorbaar, en wanneer die onder de 6Hz ligt zal een woofer je dat zeker niet in dank af gaan nemen als je geen subsonic filter gebruikt (zoals ik).
Veel belangrijker is, dat die eigenresonantie ZWAK is, en ook goed GEDEMPT wordt.
Daar ben ik in de loop der tijd ook wel achter gekomen. Een element wat maar heel weinig resoneert op de resonantiefrequentie (waar die ook ligt) klinkt ten alle tijden schoner dan een element wat woest tekeer gaat op zijn resonantiefrequentie.
Demping kan in principe plaatsvinden door omzetting in warmte (adiabatisch > isothermisch), maar bij een pick-up arm is dat niet van toepassing.

Maar het kan wel door de vorm van de arm. Die kan er voor zorgen dat deeltrillingen van armsegmenten (d.z. de rechte stukken van de arm) ver boven het bereik van de resonantiefrequentie en de voornaamste bovenharmonischen daarvan liggen. Die vorm kan er ook voor zorgen dat staande golven in de armbuis door reflectie en door fasetegenstelling worden uitgedoofd. Wat Olsen destijds schreef over uitdemping van resonanties door faseverschillen in labyrinthluidsprekers, geldt ook voor "labyrinth" pick-up armen. Hoe komt het anders, dat S-vormige armen (i.c.m. de juiste elementen, bijv. SPU of SL) een duidelijker, zuiverder, fermer,

Die "dikke bult" kan idd op andere frequenties, de zogenaamde spiegelfrequenties, ook nog een hoop ellende veroorzaken.

Spiegelfrequenties? Ik ken dat wel van radio ontvangers, maar bij pick-up element - arm combinaties heb ik er nog nooit van gehoord. Kun je dat wat nader toelichten?

;)

Die "dikke bult" kan idd op andere frequenties, de zogenaamde spiegelfrequenties, ook nog een hoop ellende veroorzaken.

Spiegelfrequenties? Ik ken dat wel van radio ontvangers, maar bij pick-up element - arm combinaties heb ik er nog nooit van gehoord. Kun je dat wat nader toelichten?

;)

Spiegelfrequenties komen in iedere frequentieband voor, of dat nu in de hoorbare (20-20.000Hz) frequenties is of in de onhoorbare maakt niets uit.

De spiegelfrequentie is bij een superheterodyne ontvanger de frequentie, die gespiegeld ligt ten opzichte van de lokale oscillatorfrequentie fLO. Voor de te ontvangen frequentie geldt:

f(gewenst) = fLO - fMF

De spiegelfrequentie is

f(spiegel) = fLO + fMF