Jump to content

Nieuw loopwerk CD-speler

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag heb ik, zoals al aangegeven in "Weer een audiofiele dag..." een nieuw Philips CDM12Pro loopwerk in mijn Jadis JD3 Drive speler geplaatst.

imgp1119h.jpg

In eerste instantie klonk dit vreselijk hard (dus niet luid) en schel. Net of ik een nieuw element aan de arm van de DT geplaatst had.

Nu een aantal uren draaien verder klinkt dit alweer een heel stuk beter, en zelfs op sommige punten beter als het oude loopwerk.

Vooral het laag is meer gedetailleerd, maar ook mid en hoog klinken nu "anders" dan voorheen.

Het lijkt allemaal wat meer kracht en swing te hebben.

Eigenlijk een beetje het zelfde effect als van een versleten element naar een nieuw element van het zelfde merk en type.

Ook dit loopwerk is van het zelfde merk en type, maar toch zijn er verschillen waar te nemen, in positieve zin. De speler is dus weer beter geworden als wat deze was, en dus weer dichter naar de DT-combi toe gekropen.

Zijn er meer mensen die mijn ervaring delen, wanneer je een loopwerk vernieuwd dat de speler weer beter klinkt dan voorheen?

Mijn idee is dat een loopwerk dus ook, net als een element, in de loop der tijd slijt, en dus minder gaat presteren, net als wat een DT element doet. Of denk ik dan verkeerd, en ligt het ergens anders aan?

Mvg. Miracle.

Hoi Miracle

Misschien heeft het loshalen en weer vastzetten de contacten bij de foliekabel en andere aansluitingen ontdaan van corrosie/vervuiling ?

Misschien is er door het opnieuw aansluiten meer contactdruk ontstaan en zaten de contacten in de oude situatie door de tand des tijds losser?

En natuurlijk zal een loopwerk na vele rondjes draaien en dus slijtage wel een keer uit zijn specs vandaan lopen.

Waarschijnlijk merk je het i.d.d pas (goed)op het moment dat je er iets nieuws in prakt net als met langzaam verlopende/slijtende buis of naald.

Deze mogelijkheden komen ook zo maar bij me opborrelen.

Daffy ;)

Hoi Miracle

Misschien heeft het loshalen en weer vastzetten de contacten bij de foliekabel en andere aansluitingen ontdaan van corrosie/vervuiling ?

Misschien is er door het opnieuw aansluiten meer contactdruk ontstaan en zaten de contacten in de oude situatie door de tand des tijds losser?

Het loopwerk was er al eens uit geweest, om te zien welk type het werkelijk was, en om het direct te reinigen (ook alle contacten).

Ik heb deze speler tweedehands gekocht, en ben dan altijd heel nieuwsgierig wat erin zit, en omdat de boel dan toch open is meet ik alle componenten direct ook even na of de specs nog kloppen (dat was in dit geval met alle onderdelen nog in orde, voor zover voor mij meetbaar) en heb het loopwerk ook direct geheel gereinigd en voorzien van nieuw vet (op specificatie van de fabrikant) waar nodig.

En natuurlijk zal een loopwerk na vele rondjes draaien en dus slijtage wel een keer uit zijn specs vandaan lopen.

Daffy ;)

Dat is dus ook mijn idee/ervaring, dat een loopwerk na verloop van tijd slijt/uit zijn specs loopt (net als met een element van een DT).

Mvg. Miracle.

Hoi Miracle

Daffy ;)

Dat is dus ook mijn idee/ervaring, dat een loopwerk na verloop van tijd slijt/uit zijn specs loopt (net als met een element van een DT).

Mvg. Miracle.

Ik zou het eerder vergelijken met een motor van de draaitafel.

En wat is na verloop van tijd??

Mijn oude Proceed, inmiddels zo'n 25 jaar oud draait nog perfect zijn rondjes, ok

Guest tubejack

Wellicht dat het ook van het type loopwerk afhangt?

Ik heb een paar maanden terug een CDM9 vervangen.

Heb niet het idee dat er iets beter is geworden, ja ...hij doet het gewoon :)

Jack

Je oude loopwerk was kapot het pakte immers niet meer de hele cd.

Het zou dan ook raar zijn als je nieuwe loopwerk het niet beter zou doen.

Zou het niet gewoon zo zijn dat je speler nu weer op fabriek specs is?

Groetjes George

@Miracle

Mag ik vragen waar je het loopwerk gekocht hebt?

Ik ben zelf op zoek naar een reserve VAM1210. Kan daar maar weinig over vinden (mogelijk bij Daisy laser, maar die geven geen reactie op consumenten email).

En eigenlijk wil ik ook best nog wel een loopwerk voor mn Sony sacd speler kopen (555ES). voor als ie ooit de geest geeft.

Wellicht dat het ook van het type loopwerk afhangt?

Ik heb een paar maanden terug een CDM9 vervangen.

Heb niet het idee dat er iets beter is geworden, ja ...hij doet het gewoon :)

Jack

Een loopwerk maakt dan ook geen onderscheid tussen bitjes die onderdeel zijn van lage, midden of hoge tonen. Een verschil zou wel kunnen worden veroorzaakt doordat de voeding schoner blijft, maar dan kan je ook zeggen dat voeding van de speler wellicht voor verbetering vatbaar is.

Ik heb een Linn Karik (de laatste versie) en het loopwerk er van functioneert nog uitstekend,

de rest ook nog gelukkig.

Ik hoop dat ik hem nog lang niet hoef te laten vervangen.

De speler is nu plm. 12,5 jr. oud.

De speler is degelijk gebouwd als een tank met een metalen lade,

waar zie je dat nog?

Op vandaag is dat allemaal kunststof.

Al maak ik me wel wat zorgen als hij het echt begeeft wat ik dan moet nemen

want heeft de CD nog wel toekomst?

Aan downloaden, streamen of iets dergelijks heb ik een broertje dood.

Ik wil het schijfje in mijn handen voelen, net zoals dat met een LP is

je wilt de nostalgie daarvan niet kwijt.

Groet,

Ar.

Wat een on-Miracle-achtig topic B) Ik heb toevallig net zoiets gedaan.

Zoals ik nog in dat topic moet melden ben ik aan het recappen geslagen. De eerste bedoeling was de elco's op het servoboard, in de hoop dat ook alle cdr's goed gelezen zouden worden. Dat servoboard zit onder het loopwerk, is dus on-topic :rolleyes:

Ik had alle elco's kunnen vervangen, maar ik wilde eerst het effekt hiervan horen -indien mogelijk.

Ik had het idee dat ik wel direkt verschil hoorde, maar omdat het niet in het audiodeel zit was ik benieuwd hoe ik dat dan zou kunnen horen.. Dat was me niet meteen duidelijk, dingen als stereobeeld, bas enz enz waren wel hetzelfde, maar het klonk toch wat frisser ofzo, exacter.

Elco's moeten vaak inspelen, en dat bleek hier ook het geval. Het spul een tijd op repeat laten spelen, en later nog eens geluisterd. Daar werd ik niet vrolijk van, het klonk rommelig. De hele nacht laten draaien, en vandaag klinkt het beregoed :)

Is niet helemaal jouw ervaring, Miracle, ik heb hier drie losse loopwerken liggen die ik allemaal al wel eens gebruikt heb, maar ik kan niet zeggen dat ze op die manier opvallend anders klonken. Maar dat waren dus CDM2's.

Vandaag ga ik ws alle andere elco's vervangen, dat zal wel opvallender zijn qua verschil..

Wat een on-Miracle-achtig topic B) Ik heb toevallig net zoiets gedaan.

Zoals ik nog in dat topic moet melden ben ik aan het recappen geslagen. De eerste bedoeling was de elco's op het servoboard, in de hoop dat ook alle cdr's goed gelezen zouden worden. Dat servoboard zit onder het loopwerk, is dus on-topic :rolleyes:

Ik had alle elco's kunnen vervangen, maar ik wilde eerst het effekt hiervan horen -indien mogelijk.

Ik had het idee dat ik wel direkt verschil hoorde, maar omdat het niet in het audiodeel zit was ik benieuwd hoe ik dat dan zou kunnen horen.. Dat was me niet meteen duidelijk, dingen als stereobeeld, bas enz enz waren wel hetzelfde, maar het klonk toch wat frisser ofzo, exacter.

Elco's moeten vaak inspelen, en dat bleek hier ook het geval. Het spul een tijd op repeat laten spelen, en later nog eens geluisterd. Daar werd ik niet vrolijk van, het klonk rommelig. De hele nacht laten draaien, en vandaag klinkt het beregoed :)

Is niet helemaal jouw ervaring, Miracle, ik heb hier drie losse loopwerken liggen die ik allemaal al wel eens gebruikt heb, maar ik kan niet zeggen dat ze op die manier opvallend anders klonken. Maar dat waren dus CDM2's.

Vandaag ga ik ws alle andere elco's vervangen, dat zal wel opvallender zijn qua verschil..

ALs de elco's oud waren (en dus in meer of mindere mate waren uitgedroogd) is dit wel te verklaren. Wat je doet is niets anders dan de voeding weer in oorspronkelijke of misschien wel betere staat brengen. En dat is hoorbaar.

ALs de elco's oud waren (en dus in meer of mindere mate waren uitgedroogd) is dit wel te verklaren. Wat je doet is niets anders dan de voeding weer in oorspronkelijke of misschien wel betere staat brengen. En dat is hoorbaar.

Dat was dus de bedoeling ;) Die elcootjes zijn pakweg 25 jaar oud. Wel Nichicon, maar toch.

Alleen haalt de motor niet het geluid van de schijf.
En wat is na verloop van tijd??
Deze speler is van 1998, maar ik weet niet hoe intensief hij gebruikt is. Ik kocht hem tweedehands.

@Duck: Dit loopwerk heb ik gekocht bij: http://www.digisellers.nl/

@Buizenbart: Wat is er "on-Miracle-achtig" aan dit topic?

Zijn er meer mensen die mijn ervaring delen, wanneer je een loopwerk vernieuwd dat de speler weer beter klinkt dan voorheen?

Het loopwerk in mijn Marantz SA-1 is afgelopen zomer vervangen, maar ik geloof niet dat er ook maar 1 verschil hoorbaar was, laat staan een verbetering.

Verschillen zijn overigens nadien nog wel ontstaan door het apparaat recentelijk te laten modificeren, maar da's een ander verhaal. ;)

Nu raak ik de weg kwijt :unsure:

Beide motoren doen hetzelfde, namelijk de geluidsdrager ronddraaien.

Maar een loopwerk is niet te vergelijken met een DT-motor, het is eigenlijk een complete DT, inclusief naald, element en arm ;)

Nu raak ik de weg kwijt :unsure:

Beide motoren doen hetzelfde, namelijk de geluidsdrager ronddraaien.

Maar een loopwerk is niet te vergelijken met een DT-motor, het is eigenlijk een complete DT, inclusief naald, element en arm ;)

Dat begrijp ik als het een totaal blok is, maar dan doet de motor nog steeds niets meer of minder dan het plateau aandrijven...toch.

@Buizenbart: Wat is er "on-Miracle-achtig" aan dit topic?

Het gaat over "zelf prutsen aan apparatuur", daar hoor ik je -als TS- niet zo vaak over ;)

Daar heb je idd weer gelijk in. Ik start niet zo heel vaak een topic over zelf prutsen aan apparatuur, vooral omdat ik dat de laatste jaren niet heel vaak gedaan heb. Wat niet kapot is moet je ook niet repareren vind ik.

En de dingen die ik met speakers doe laat ik de laatste tijd ook maar niet meer zien, dat heeft in het verleden ook teveel negatieve reacties opgeleverd van figuren die het toch altijd beter weten.

Bij deze reparatie viel het mij weer eens zo duidelijk op dat het nieuwe loopwerk "anders" klinkt dan het oude dat ik wel eens wilde weten of anderen dat ook zo ervaren hebben. Dat blijkt dus niet zo. :huh:

@Ruud: Zoals buizenbart al aangaf: Een CD-loopwerk is niet enkel de motor. Daar zit ook de laserpickup (element van de platenspeler), arm en het chassis aan vast.

Miracle de beste stuurlui staan wal ,gewoon op je eigen manier door gaan, en publiceren je onderzoek,

kritiek krijgen we allemaal, niks ervan aantrekken , oor in oor uit, er zijn zoveel mensen op dit forum die slimmer zijn dan als mij :D<_< heerlijk toch

• 3 weeks later...
@Miracle

Mag ik vragen waar je het loopwerk gekocht hebt?

Ik ben zelf op zoek naar een reserve VAM1210. Kan daar maar weinig over vinden (mogelijk bij Daisy laser, maar die geven geen reactie op consumenten email).

En eigenlijk wil ik ook best nog wel een loopwerk voor mn Sony sacd speler kopen (555ES). voor als ie ooit de geest geeft.

Wat betreft dat VAM12xx loopwerk, koop daar als je kan maar meerdere van als je een goed adres gevonden hebt, zijn kwalitatief