Jump to content

Noise cancelling headphones...

Rommelman
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik reis veel voor het werk (vliegtuig) en tijdens deze trips luister ik heel veel naar muziek. Met het vele omgevingsgeluid in een vliegtuig wordt dit echter na een tijdje vermoeiend en tevens moet ik het volume voldoende hoog zetten dus dit kan ook niet echt voordelig zijn voor de oren. Tot heden gebruik ik een Sennheiser in-ear headphone die ik ook voor het sporten gebruik. Men zegt dat deze in-ear headphones al veel van het omgevingsgeluid tegenhouden... Maar ik denk dat het beter kan.

Er zijn nu headphones op de markt die beschikken over een actieve noise cancelling. De vraag die ik mij daarbij stel: Zijn deze noise cancelling headphones effectief beter in het onderdrukken van omgevingsgeluid dan een gewone headphone? Ben ik, maw, niet beter af met een degelijke gesloten 'normale' headphone. Als deze noise cancelling headphones al beter zijn in de omgevingsruisonderdrukking, zijn ze hun meerprijs dan waard?

Als deze noise cancelling headphones effectief hun geld waard zouden zijn, welke geniet dan de voorkeur?

Ik heb al even gezocht en de volgende twee steken er volgens mij boven uit: Sony MDR-NC500 en Sennheiser PXC-450. Deze zijn van het gesloten type, ze omsluiten het oor volledig. De prijs van beiden ligt rond de 270 euro.

Sony claimt via een digitale noise cancelling de beste te zijn maar is relatief nieuw in dit segment dus heb ik zo mijn twijfels over de duurzaamheid.

De Sony heeft een weerstand van 40ohm, wat dus convenabel aan te sturen is met zowat elke mp3 player dacht ik. De Sennheiser heeft een impedantie van 150-750ohm maar heeft blijkbaar een ge

Hoi Rommelman,

Voor het rijzen in een vliegtuig is de noise cancelling headphone toch de betere.

Deze maken gebruik van een eigen versterker en nemen met een microfoon het geluid uit de omgeving op.

deze wordt in tegenfase bij de muziek opgeteld.

Het resultaat is dat je dan inderdaat alleen nog maar de muziek hoor.

Bedenk dus ook dat mocht je deze op de fiets of in de auto willen gebruiken je dan ook niets van de omgeving hoort.

Maar wil je echt rust en alleen van de muziek genieten dan is dat wel de headphone die je wil hebben.

Een gesloten type kan alleen het omgevingsgeluid dempen maar niet weg nemen.

Welke je dan het beste kan nemen zal je zelf moeten beluisteren en heb ik weinig ervaring mee.

Zelf ben ik wel weg van AKG maar die hebben geen noise cancelling in het programma.

Gevoelsmatig zou ik dan voor de Sennheiser kiezen maar dat komt om dat ik het niet zo op Sony producten heb.

Groetjes en suc6 met je keuze.

George

Mijn ervaring betreft de Sennheiser PXC 250, een op-het-oor type.

De meeste noise-cancelling koptelefoons sluiten niet al het geluid uit, en dat doet deze ook niet. Hij is zeker wel geschikt voor het wegnemen van het merendeel van het vliegtuig- of treinlawaai, maar geklep van een stel vrouwen naast je zal hij niet tegenhouden. Ook vind ik hem niet geschikt voor op de fiets, want de wind is er juist extra hoorbaar door.

Nu is het sowieso niet verstandig met zo'n ding te fietsen, dus gebruik ik hem daar ook niet (meer) bij.

Er zijn echter types in de handel, meen dat B&O er een heeft, die w

De Sennheiser werkt redelijk, maar is ook wel kwetsbaar. Itt het model van Bose heeft de Sennheiser geen anti-geluid gebaseerd op een microfoontje, maar gaat het uit van een soort uniform achtergrondgeluid.

Echt goed is het model van Bose, maar die is wel een stuk duurder:

bose2.jpg

Ik was inderdaad op de hoogte van het bestaan van de Bose (QC3) en die heeft ook zeer goede referenties. Maar de prijs is inderdaad een pakje meer, rond de 400 euro... Misschien moet ik wachten tot mijn volgende bezoek aan de states en ze daar kopen. De QC3 kan wel niet gebruikt worden als de batterij leeg is.

Ben even bij B-O gaan kijken maar ik vind geen NC headphones op hun site.

Wat bedoel je, Bellavista, als je schrijft dat de Sennheiser geen microfoontje heeft? Ik dacht dat alle NC headphones volgens hetzelfde principe werken... Is er een wezenlijk verschil tussen in werkingsprincipe tussen de Bose en de Sennheiser waardoor de Bose beter werkt?

Ik ga me toch nog even verder verdiepen in de Bose...

Alvast bedankt!

De Bose "leest" het omgevingsgeluid en genereert daartegen anti-geluid, terwijl Sennheiser uitgaat van een uniform achtergrondgeluid.

Is dat zo?

Dan verwacht je toch bij stilte een soort gerommel, dat zogenaamde uniforme achtergrondgeluid?

Ik dacht dat de Sennheiser(s) gewoon niet zo ver gingen in de hoorbare frequentieband, en met name de lage geluiden compenseren.

Groet,

M :ph34r: rc

Hallotjes,

Ik dacht even dat ik het met de Bose QC 15 gevonden had. Beter dan de QC 3 en goedkoper... op zichzelf wel raar natuurlijk?? En tussen de QC 15 en de PXC 450 is het een nek aan nek race, afwegen van de pros en cons. Ik blijf het wel niet echt leuk vinden dat je alleen maar naar de QC 15 kan luisteren met de NC aan. De QC 15 dus even thuis als gewone hoofdtelefoon gebruiken zit er dus niet in.

Maar na nog een beetje te zoeken kwam ik op de volgende link uit:

http://www.earphonesolutions.com/coofsoiseaan.html

Blijkbaar houden de passieve in-ear geluids isoleerende oortjes van Shure het omgevingsgeluid veel beter tegen en zouden daardoor effectiever zijn dan al die actieve noise cancelling oplossingen. De andere voordelen van deze oortjes zijn vrij duidelij: Heel wat minder gevoelig voor defecten, gemakkelijker transporteerbaar en goedkoper. Enigste nadeel dat ik mij kan indenken is dat je ze moet kunnen 'verdragen.'

Spijtig genoeg is deze review met de vorige generatie headphones. Ik ben benieuwd hoe de QC 15 en de PXC 450 zouden scoren.

Ik veronderstel dat de Shure E4c de opvolger is van de E3c uit de tests en deze kost 250 euro. Dit is 100 euro goedkoper dan de QC 15 maar je krijgt er ook heel wat minder 'hoofdtelefoon' voor in de plaats.

Ergens heb ik ook wel een beetje 'schrik' om zo een oortje rechtstreeks in je oor te steken voor enkele uren... Ik voel ergens dat dit niet zo gezond kan zijn...

Zoals ik al zij, even dacht ik dat ik het gevonden had met de QC 15 maar nu voel ik me weer meer twijfelen.

Iemand ervaring met in-ear type hoofdtelefoons?

Bedankt,