Jump to content

Welke sub past bij me maggies?

audiofan
 Share

Recommended Posts

Hoi Allemaal

een enige tijd terug heb ik een setje MG-12's met een primare I30 aangeschaft.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze set :)

Hoewel de details van de lage klanken perfect zijn mis is soms de impact van bepaalde instrumenten.

De klanken zijn daar in detail maar de power die er bij hoort mis ik soms nog (zoals een kickdrum of met bepaalde klasieke stukken).

Daarom ben ik op zoek naar een bijpassende sub voor mijn setje.

Ik weet alleen totaal niet naar wat voor een subs ik moet kijken.

Nu heeft een collega mij het advies gegeven om een Velodyne DD-12 te nemen. Gezien hier een servo systeem in zit.

Maar nu is er weer een andere persoon die ik ken die juist weer zegt dat ik geen sub moet nemen met een DSP er in gezien dit een vertraging kan opleveren die mogelijk hoorbaar is.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met maggies en subs?

om mogelijk andere tips en ervaringen hebben op dit gebied?

Alvast bedankt!

Gr Audiofan

persoonlijk nog nimmer een geslaagde combi gehoord.

ik zou het dus niet doen

ik zou bij deze club een thuis demonstratie aanvragen van een DD12 (of dd15 ;) ). Ze kunnen alles ook goed afstellen, dus hoor je vanzelf wel of het "klopt".

Wellicht kunnen ze ook de WB Torus leveren.

http://www.wilson-benesch.com/torus/Torus%20Brochure.pdf

Een andere weg (als je een sub wilt) is meerder kleinere subs toepassen (minstens 3), bv een 8 of 10" modellen. Dat schijnt beter te werken dan 1 grote (minder laag problemen, homogener geluid). Je zal dan zelf moeten experimenteren met de beste plaatsen.

Een sub kun je ook altijd uit zetten. Niet alle muziek heeft sublaag nodig.

Is dat zo? Ik kan me voorstellen dat een simpel singer/songer nummer (stem, gitaartje) niet zoveel doet onder de 50 hz. Kan me vergissen. Misschien omgevings geluiden?

Men zegt wel eens dat een sub de muziek dieper (ruimtelijke afbeelding?) maakt. Dat heb ik nooit echt begrepen. De verbeterde slam bij een goed R&R nummer natuurlijk wel.

Is dat zo? Ik kan me voorstellen dat een simpel singer/songer nummer (stem, gitaartje) niet zoveel doet onder de 50 hz. Kan me vergissen. Misschien omgevings geluiden?

Men zegt wel eens dat een sub de muziek dieper (ruimtelijke afbeelding?) maakt. Dat heb ik nooit echt begrepen. De verbeterde slam bij een goed R&R nummer natuurlijk wel.

Dat denk je dan verkeerd. Dat er geen muziek noot wordt aangeslagen in het laagfrequent gebied wil nog niet zeggen dat je dan geen laag weergave nodig hebt. Wat er gebeurt onder de 50 Hz heeft veel invloed het totale geluid en hoe wij die ervaren. Ik kan je garanderen dat er in vrijwel elke productie altijd sublaag onder de 50 Hz aanwezig is en bij eenvoudige singer/songwriter is het nog belangrijker aangezien het niet gemaskeerd wordt door andere instrumenten. In mijn optiek is het essentieel dat dit op juist niveau moet worden weergegeven willen we spreken over een hoogwaardige weergave. Jammer genoeg is dit in de meeste hifi omgevingen niet realiseerbaar aangezien de akoestiek en vele luidsprekersystemen er een zootje van maken.

Goed gecontroleerde laag weergave kan voor meer ruimtelijkheid zorgen en akoestische energie. Wanneer je met het aansluiten van een subwoofer in je stereo setup goed rekening houd met de (actieve) filtering, opstelling en de in-room performance van het totale weergave systeem, geeft een stereo setup m

Rick Paap heeft eens subs gebouwd voor onder de MG12's. Deze hebben zelfs op de VAD show gestaan.

Hij kan er zeker meer van vertellen, temeer ook omdat hij nu ook importeur van Magnepan (Audionord) is.

Ik vond het niet bijzonder klinken. Inregelen en snelheid is kennelijk erg lastig.

Van de andere kant... Ik ken de Apogee Centaurs redelijk goed. Dit is een combinatie van een ribbon (boven ca 500 Hz) met een woofer.

Deze heeft een diameter van 20 cm en zit in een gesloten kast van ik schat zo'n 30 ltr.

Alle filtercomponenten zijn hoogwaardig uitgevoerd (ik denk, omdat snelheid erg belangrijk is).

Een bandpasswoofer zie ik i.v.m. de vertraging niet zo zitten.

:)

Hoi Allemaal

een enige tijd terug heb ik een setje MG-12's met een primare I30 aangeschaft.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze set :)

Hoewel de details van de lage klanken perfect zijn mis is soms de impact van bepaalde instrumenten.

De klanken zijn daar in detail maar de power die er bij hoort mis ik soms nog (zoals een kickdrum of met bepaalde klasieke stukken).

Daarom ben ik op zoek naar een bijpassende sub voor mijn setje.

Ik weet alleen totaal niet naar wat voor een subs ik moet kijken.

Nu heeft een collega mij het advies gegeven om een Velodyne DD-12 te nemen. Gezien hier een servo systeem in zit.

Maar nu is er weer een andere persoon die ik ken die juist weer zegt dat ik geen sub moet nemen met een DSP er in gezien dit een vertraging kan opleveren die mogelijk hoorbaar is.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met maggies en subs?

om mogelijk andere tips en ervaringen hebben op dit gebied?

Alvast bedankt!

Gr Audiofan

Toch nog maar even reageren op je vraag.

Ik begrijp dat je een bepaald soort van drive mist. Er zijn 3 situaties mogelijk:

- Je moet wennen aan de schone en gedetailleerde laagweergave van de Magnepan speakers. Vele dynamische luidsprekersystemen geven in combinatie met de luisterruimte akoestiek een imperfecte laagweergave die in de vele gevallen een aangedikt en ongecontroleerde laagweergave oplevert.

- Je luisteromgeving gooit akoestisch dermate roet in 't eten dat een laagweergave met drive niet mogelijk is. Een consult met een ervaren akoesticus welke oren en kennis heeft kan veel verheldering geven over de opstelling en de mogelijke oplossing voor het probleem.

- Het Magnepan luidsprekersysteem is niet instaat onderin de drive te geven die noodzakelijk is voor een hoogwaardige weergave en muzikale beleving. Je zou in dat geval het beste op zoek kunnen gaan naar een beter luidspreker paar.

Een subwoofer aansluiten om die drive terug te krijgen is een oplossing die erg moeilijk is te realiseren wanneer je veeleisend bent (zoals ik). Je hebt nauwkeurige filtering nodig (het liefst in het digitale domein) waardoor de 2 luidsprekersystemen optimaal samen moeten gaan werken. Een Trinnov Optimizer ST (kijk: http://www.trinnov.com/en/optimization/products/optimizer-st ) heb je dan minimaal nodig wil je dit zo goed moet mogelijk doen en rekening wil houden met het fase gedrag van het totale systeem. Wanneer je dit heb ge

Zo'n 2950 euro excl. BTW geloof ik.. :)

Natuurlijk is het een aardige room-optimizer maar vooral de filtering en de correctie in het tijddomein maakt het een ideale tool om je subwoofer te integreren met je speakers.

subwoofer er bij en je hebt meer bas ,kleuring en resonanties geniet van het laag van de magnapan <_<

als je de juiste versterker hebt heb je genoeg bas, de mens wilt wat horen wat niet bestaat en wel boem boem bas

subwoofer er bij en je hebt meer bas ,kleuring en resonanties geniet van het laag van de magnapan <_<

als je de juiste versterker hebt heb je genoeg bas, de mens wilt wat horen wat niet bestaat en wel boem boem bas

Wollie dit lijkt weer nergens op. :D:confused::lol::oB);)

Moeilijk verhaal , omdat de folies zo snel bewegen is het moeilijk om dat naadloos over te laten gaan in een basweergave met een konus( bas )luidspreker , ik zou een sub nemen met in ieder geval een aantal kleinere basspeakers serie of parallel geschakeld , grotere woofers zijn trager over het algemeen, een sub uitgevoerd met een aantal thielunits zou wel eens goed kunnen werken bij elektro en magnetostaten, units met een hele snelle lichte membraan , ik heb het nog niemand zien doen in speakerland een sub met thiel basunits dus leef je uit :D .

Ik ben het met pd eens, basweergave met veel luchtverplaatsing is onmisbaar voor een volledige muziek/film beleving ik zou ook niet meer naar een kleinere monitor terugwillen, al kan dat ook zeker wel mooi zijn

gr :angry: hj :D

Moeilijk verhaal , omdat de folies zo snel bewegen is het moeilijk om dat naadloos over te laten gaan in een basweergave met een konus( bas )luidspreker ,

Ja folies bewegen zo snel dat ze 100 Hz als 200Hz weergeven en grote woofers maken van 100 Hz 50 Hz omdat ze zo traag zijn ........................................................

................................................................................

.....

Seed 7 , hoe denk je dat het andere uiterste ,....een woofer met een opgeplakt gewicht van een halve kilo bijv in staat zal zijn om een toon(is een trilling ) te volgen , een stuk moeilijker zal dat gaan dan met een lichte konus , de start stopsnelheid vd membraan(aanvang en uitsterven van een toon) zal een stuk accurater zijn , maar dat is mijn visie op het geheel en dat hoeft niet iemand anders zijn visie te zijn :lol:

100 hz is 100 hz dat doet niet terzake

gr :anghj :D ry:

Mijn persoonlijke ervaring: ik heb nog nooit een sub goed geintegreerd gekregen met een vlies.

Met Quad niet, met Maggie niet, met Audiostatic niet.

Dat kan iets zeggen over mijn kennisniveau (ik weet weinig van speakers af), mijn smaak of simpelweg de onmogelijkheid om dat voorelkaar te krijgen.

Buy a bigger Maggie. :D

Mijn persoonlijke ervaring: ik heb nog nooit een sub goed geintegreerd gekregen met een vlies.

Met Quad niet, met Maggie niet, met Audiostatic niet.

Dat kan iets zeggen over mijn kennisniveau (ik weet weinig van speakers af), mijn smaak of simpelweg de onmogelijkheid om dat voorelkaar te krijgen.

Buy a bigger Maggie. :D

Optimaal is in zo'n geval een paar actieve subwoofers:

Dank je Duck, die link had ik er aan willen hangen, kon hem niet vinden

p.s. Ik denk dat de topic starter dit artikel eens goed moet lezen en zich dan moet afvragen wat zijn werkelijke probleem is, ik denk namelijk dat dat niet in het sub-laag zit. KT88's Buy a bigger Maggie, kon nog wel eens het beste advies zijn. ;)

Seed 7 , hoe denk je dat het andere uiterste ,....een woofer met een opgeplakt gewicht van een halve kilo bijv in staat zal zijn om een toon(is een trilling ) te volgen , een stuk moeilijker zal dat gaan dan met een lichte konus , de start stopsnelheid vd membraan(aanvang en uitsterven van een toon) zal een stuk accurater zijn , maar dat is mijn visie op het geheel en dat hoeft niet iemand anders zijn visie te zijn :lol:

Met een sterke aandrijving en een lage inductie. Je moet je niet blind staren op een enkel aspect, in jou geval het gewicht van de conus. Als de ingeboude luidspreker A een Q=0,5 heeft dan doet die wezenlijk niets anders als speaker B met Q=0,5. Wat A of B bij b.v. 1000Hz doet is niet van belang aangezien we het hier over een Sub hebben die toch al bij 50-80 Hz gekapt wordt.

Dank je Duck, die link had ik er aan willen hangen, kon hem niet vinden

p.s. Ik denk dat de topic starter dit artikel eens goed moet lezen en zich dan moet afvragen wat zijn werkelijke probleem is, ik denk namelijk dat dat niet in het sub-laag zit. KT88's Buy a bigger Maggie, kon nog wel eens het beste advies zijn. ;)

dat lijkt mij ook.

werkt gewoon niet zon sub toevoeging. passief of actief.