Jump to content

Klipsch Speakers op spikes of niet

Koopaatje
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort verhuizen en kom in een portiek te wonen op de 2e woonlaag. ik krijg dus te maken met buren onder me en boven me. Ik heb een pracht stel speakers (Klipsch Reference 5) maar iedereen die bekend is met dit merk weet dat Klipsch speaker enorme dynamiek hebben. Ik ga de speakers plaatsen in de woonkamer op laminaat. Is het raadzaam om ze op spikes te zeten of heeft dat geen nut ivm doordreuning naar de buren?

Ik hoop dat jullie met de ervaring die jullie hebben mij kunnen adviseren.

Hoi Koopaatje, en welkom op dit forum.

Ik woon ook in een portiekwoning, met buren onder me.

In samenwerking met die buur heb ik vanalles uitgeprobeerd om dat doordreunen tegen te gaan. (Hout, wel/geen spikes, met wel of geen schotels, van verschillende materialen, rubber, kunststof enz. enz.)

Wat hier het beste werkt onder de speakers (Dali Helicon 400 SE) zijn de originele spikes, die in de bijgeleverde spikeschotels, waar vilt onder zit, en daaronder masterbase.

Met deze combinatie kan ik de Musical Fidelity Tri-Vista 300 behoorlijk open draaien zonder dat de benedenbuur last heeft van doordreunen.

Mooi meekomend voordeel is nog dat de speakers ook nog beter klinken dan met welk ander materiaal danook eronder.

P.S. Op de betonnen vloer ligt een ondervloer en vinyl.

Of je zou eens een stel Auralex Gramma proberen, dat vermindert contact geluid.

http://www.auralex.com/sound_isolation_gra...tion_gramma.asp

http://www.feedback.nl/recording-accessoires/auralex/gramma

http://www.auralex.nl/product_info.php?products_id=552

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=599666

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_2...mma-4-2004.html

Het oogt wellicht alleen niet zo fraai. Als t bevalt kun je wellicht er een zwart fluwelen doek omheen draperen of zo.

Sommige denken dat je dit ook zelf kunt maken. Ik vernoed dat het materiaal in de dragers toch wel speciale eigenschappen bezit.

Mogelijk zijn er wel pro zaken die ze kunnen uitlenen of verhuren (om te proberen).

Met spikes koppel je de luidspreker met de ondergrond, is de ondergrond laminaat zul je de luidspreker aan het laminaat koppelen dat dan vrolijk gaat meeresoneren. Meestal komt dat de muziekbeleving voor jou en de onderburen niet ten goede. Heb je een zware betonnen vloer waar je de luidspreker d.m.v. spikes aan koppelt koppel je de massa van het beton aan de kast waardoor de trillingen van de kast worden afgevoerd naar de massa van het beton (mits de spikes op de juiste plaats onder de kast zijn bevestigt) en de kast stiller staat. Maar de benedenburen zullen dan zeker meer last van contactgeluid hebben.

Met rubber of vilt kun je de luidspreker ontkoppelen. De trillingen van de kast wordt dan niet doorgegeven aan de ondergrond. De kast zal iets meer trillen maar dat kan minder hinderlijk zijn dan een trillende laminaatvloer of onderburen die trillend van woede aan je deur staan.

Het voorstel van Miracle is een combinatie van koppelen en ontkoppelen, met de spikes koppel je de box aan het schotetje welke op zijn beurt wordt ontkoppeld van de vloer door het viltlaagje en de masterbase.

Zelf doe ik dat ook, ik heb twee zware betontegels 40 x 60 op een laag vilt op de houten vloer staan. Op die tegels staan de luidsprekers met spikes. De tegels zijn dus ontkoppeld van de vloer maar de luidspreker is gekoppeld aan de massa van de tegel. Mijn benedenburen zeggen dat ze wat muziek betreft weinig last van me hebben, het zal dus wel werken.

In plaats van beton kun je ook een zware plaat natuursteen nemen, misschien heeft de plaatselijke steenhouwer wel een paar overjarige grafzerken die hij voor je op maat kan zagen.

Mijn Infinity Omega's (met 30 cm woofers) staan op kogels in eierdoppen. Die staan dan weer op twee natuursteentegels met daartussen vilt.

De vloer onder de speakers (ik zit op zolder) is relatie licht en slap, zeker voor een stenen vloer (Nehobo). Toch dringt er nauwelijks laag door de vloer. Eigenlijk gaat het midden er juist het makkelijks doorheen.

:)

In plaats van beton kun je ook een zware plaat natuursteen nemen, misschien heeft de plaatselijke steenhouwer wel een paar overjarige grafzerken die hij voor je op maat kan zagen.

Geef eens een zacht tikje op een losse marmeren plaat en vergelijk dat eens met eenzelfde tikje op beton. Marmer zingt. Beton is dood qua klank.

Ik zie het wel en ik moet zeggen het staat natuurlijk wel mooi, marmer ipv beton maar toch absorbeerd beton beter. Ik denk dat marmer via de spikes ook weer terugkaatst en beton dat minder doet.

mart

er is het probleem van contactgeluid en er is het probleem van stijfheid van de speakers (stands)

contactgeluid demp je met rubber maar dan heb je geen stijve speakers.

stijfheid van de speakers stands krijg je met spikes. met spikes los je het probleem van contactgeluid niet op.

Mart

Hans is me (gelukkig) voor, want zijn eierdopjes gebruik ik ook. Nu ben ik mijn eigen onderbuur, en klaag ik nooit bij mezelf, maar het laag is er beter door geworden, omdat de speakers nu de vloer niet meer in trilling brengen (tenminste niet direct).

Niet alleen is het een heel goedkope oplossing, hij ziet er ook nog mooi uit.

Wel denk ik dat het vooral goed werkt bij een houten vloer. Daar zijn spikes juist minder geschikt bij.

M :ph34r: rc

Volgens mij helpen tegels onder speakers bar weinig. Zeker met vilt ertussen. Wat doet die vilt nog, met al dat gewicht erop ? Platgedrukt vilt geeft m.i. hetzelfde resultaat als geen vilt.

Dat je verschillen hoort, ontstaat voornamelijk doordat de speaker hoger komt. Het laag wordt dan minder gedragen door de vloer.

Of spikes. Of niets.

de beste manier om je speakers van de vloer te ontkoppelen is er voor te zorgen dat ze geen kontakt met de vloer maken. De beste methode hiervoor is het ophangen van de speakers, maar vaak niet realistisch.

De een na beste methode is om ze op slap opgepompte step binnenbandjes te zetten. Als je dat laatste doet, tref dan ook een voorziening om te voorkomen dat ze niet om kunnen kiepen.

De op twee na beste methode is de speakers op halve Sorbothane bollen te zetten (bol afmeting matchen met het gewicht van de speakers de combinatie afstemmen op ca 10Hz). Zorg dat de bollen op een papiertje oid staan en niet rechtstreeks op de grond, het spul plakt nogal en kan verkleuring van het onderliggende materiaal veroorzaken.

Aan de knikker eierdopjesmethode heb ik nooit gemeten maar schat hem wel hoog in ondanks dat er nog steeds een harde verbinding met de ondergrond is.

Spikes, cones, etc werken maar zeer matig vergeleken met bovenstaande methoden.

de beste manier om je speakers van de vloer te ontkoppelen is er voor te zorgen dat ze geen kontakt met de vloer maken. De beste methode hiervoor is het ophangen van de speakers, maar vaak niet realistisch. De een na beste methode is om ze op slap opgepompte step binnenbandjes te zetten. Als je dat laatste doet, tref dan ook een voorziening om te voorkomen dat ze niet om kunnen kiepen.

Of squash ballen. Maar nee, dan kunnen de speakers zich niet afzetten. Vergelijk het met fietsen met losse handen. Kun je dan nog snelheid maken ?

[...]

Aan de knikker eierdopjesmethode heb ik nooit gemeten maar schat hem wel hoog in ondanks dat er nog steeds een harde verbinding met de ondergrond is.

[...]

Misschien dat je dat nog eens gaat doen? Het kost haast niks tenslotte. Ik heb houten balletjes bij de lokale houthandel gehaald, en de eierdopjes zijn van de Hema. 3 stuks per speaker.

Dat stepbandje is ook wel een vondst, maar is visueel minder aantrekkelijk. En af en toe moet je die weer oppompen. "Eh, het laag zwabbert een beetje, wacht, even pompen." :rolleyes:

M :ph34r: rc

http://www.aabo.nl/assortiment/isolatiematerialen.html

dikke harde schuimplaat..aabofoam

ontkoppelt, toch geeft het stevige ondergrond.

makkelijk op maat te zagen of snijden.

kost geen drol

jarenlang heb ik dit spul onder een tegel gehad en daar de speaker op.

maar kan ook zonder tegel ( stond mooier en wat hoger)

[...]

[...]

Misschien dat je dat nog eens gaat doen? Het kost haast niks tenslotte. Ik heb houten balletjes bij de lokale houthandel gehaald, en de eierdopjes zijn van de Hema. 3 stuks per speaker.

Dat stepbandje is ook wel een vondst, maar is visueel minder aantrekkelijk. En af en toe moet je die weer oppompen. "Eh, het laag zwabbert een beetje, wacht, even pompen." :rolleyes:

Knikker heb ik een hele tijd onder een van de draaitafels gebruikt, werkt goed, maar heb geen toegang m,eer tot geschikte meetapparatuur.

Stepbandjes kun je compleet camoufleren, bakje maken ter groote van de bodem van de speaker, opstekop op het bandje en de spieker er op. Het bakje zweeft een mm of wat boven de vloer en je hebt meteen je omvalbeveiliging.

Stepbandjes kun je compleet camoufleren, bakje maken ter groote van de bodem van de speaker, opstekop op het bandje en de spieker er op. Het bakje zweeft een mm of wat boven de vloer en je hebt meteen je omvalbeveiliging.

Maar dan staat de speaker toch heen en weer te swiepen?

Mart

Bedankt voor de reactie's allemaal :D Zo te lezen zijn er aardig wat methodes. Ik ga denk ik eerst de speakers maar eens plaatsen op het laminaat en dan eens kijken hoe dat klinkt. Moch ik overlast veroorzaken dan ga ik maatregelen nemen en kijken of ik spikes onder de speakers kan monteren en die dan laten ruste op ronde "viltjes" zodat hij ontkoppeld van de vloer staat.

Bedankt voor de reactie's allemaal :D Zo te lezen zijn er aardig wat methodes. Ik ga denk ik eerst de speakers maar eens plaatsen op het laminaat en dan eens kijken hoe dat klinkt. Moch ik overlast veroorzaken dan ga ik maatregelen nemen en kijken of ik spikes onder de speakers kan monteren en die dan laten ruste op ronde "viltjes" zodat hij ontkoppeld van de vloer staat.

Goed bestudeerd die reacties <_<

http://www.aabo.nl/assortiment/isolatiematerialen.html

dikke harde schuimplaat..aabofoam

Met schuim moet je oppassen, het basismateriaal moet flexibel zijn en niet stijf zodat het materiaal een interne demping heeft. Samengeperst vilt werkt daarom nog steeds, al is de werking natuurlijk wel minder naarmate de compressie groter wordt.

Sommige schuimmaterialen zoals polystyreen kan zelfs een negatief effect hebben op de geluidsisolatie.

:D:D:D:rolleyes:

:D:D:D:rolleyes:

Je kan toch beter met de slechtste oplossing beginnen? Kan kan je nog h

Gewoon spikes, met eurocenten eronder. Vilt prikken ze dwars doorheen en dan zit er een put in je parket.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat de speakers een beetje gewicht hebben. Hoewel, 25 kg schijnt al heel wat te zijn....haha daar moet ik nu wel erg om lachen :P