Jump to content

kast verstevigen

mart
 Share

Recommended Posts

hoi allen,

ik las een tip om dwarsbalkjes in de speaker kast te plaatsen, van de ene zijkant naar de andere kant klemmen. Dat verminderd ongetwijfeld de kastresonantie en is een uiterst simpele tweak maar in het ontwerp is er denk ik rekening mee gehouden. Dus ontstaat er dan niet een piek in het geluidsbeeld na deze balkjes modificatie? en is die piek er dan niet verantwoordelijk voor dat het 'strakker' klinkt?

Mart

Wat bedoel je met "een piek in het geluidsbeeld"?

geluidsspectrum? Ik lees zoveel 'beeldende' taal als het over geluid gaat.

Maar uiteraard bedoel ik gewoon een piek in het geluid ter hoogte van de verminderde kastresonantie.

Mart

Een piek in de spl (sound pressure level ) , nee daar hoef je niet bang voor te zijn lijkt mij , het enige gevaar lijkt me dat je er zo veel dwarsbalkjes in zet dat je geen literinhoud meer over houd :D ,even serieus het op die manier verstevigen vd kast is altijd goed mits je niet te veel literinhoud wegneemt , ik weet niet om hoe grote kast het gaat, ik zou ze niet alleen tussen de wanden spannen maar verlijmen .

het summum wat stijve kasten aangaat , nederlands produkt gemaakt van hpl (high pressure laminate)

http://www.kharma.com/exquisite/kharma_lou...e_reference.php

gr :angry: hj :D

hoi allen,

ik las een tip om dwarsbalkjes in de speaker kast te plaatsen, van de ene zijkant naar de andere kant klemmen. Dat verminderd ongetwijfeld de kastresonantie en is een uiterst simpele tweak maar in het ontwerp is er denk ik rekening mee gehouden. Dus ontstaat er dan niet een piek in het geluidsbeeld na deze balkjes modificatie? en is die piek er dan niet verantwoordelijk voor dat het 'strakker' klinkt?

Mart

Ik weet niet of dit soort tweaks altijd werken. Hoogstens als je het gevoel hebt als de leverancier dit soort verstevigingen niet heeft gedaan om kosten te besparen. Als je dat gevoel niet hebt, dan zou ik niet gaan klooien aan een ontwerp waar hoogstwaarschijnlijk veel tijd in is gestoken door de ontwerper

Als het alleen maar een balkje is verander/verschuif je op z'n hoogst de resonantiefrequentie . Als je een kast "doder" wilt hebben kun je hem b.v. betegelen, dan hoef je niets aan de binnenkant doen en loop je niet de kans de afstemming van de speaker te veranderen.

Als je een kast "doder" wilt hebben kun je hem b.v. betegelen, dan hoef je niets aan de binnenkant doen en loop je niet de kans de afstemming van de speaker te veranderen.

Die kende ik nog niet. En dan in de badkamer plaatsen? :D

Doet me denken aan een alternatief wat ik ook tegenkwam: er een sandwich van maken: er nog een kast omheen lijmen met een zware laag ertussen. Maar dat is nogal een klus vergeleken met een dwarsbalkje plaatsen.

En afstemming van de speaker: Als de kastresonantie verminderd maakt het toch niet uit of dat van binnen of van buiten gebeurt? Of bedoel je met afstemming het volume wat minder wordt door een balkje.

Het gaat overigens om monitor speakers waarvan het zijpaneel 25 bij 34 cm meet (Buitenmaat)

Mart

Zo'n kleine kast heeft eigenlijk niet zoveel versteviging nodig. Sowieso erg lastig achteraf een balkje er stijf passend in te krijgen.

Je kunt eventueel eens proberen twee plankjes aan de buitenkant te klemmen met een lijmklem (niet te hard aandraaien) on te horen of er winst in zit.

Zo'n kleine kast heeft eigenlijk niet zoveel versteviging nodig.

Je zult verbaasd staan hoeveel invloed de kast heeft, zelfs bij kleine monitoren. In een hele oude K&T heeft eens een artikel gestaan waar ze een minimonitor in standaard MDF en Akustikbeton hebben uitgevoerd. Het meet resultaat was verbluffend.

Zelf heb ik ooit bij B&K met modal analyses apparatuur mogen spelen. Natuurlijk een luidspreker gepakt :) De grootste verbetering bestond uit het betegelen van de kast, niet alleen zichtbaar in een duidelijke vermindering van de paneel bewegingen maar ook in een duidelijke vermindering in bewegingen van de tweeter, terwijl alleen de woofer werd aangestuurd.

Ook interessant is om "soundproofing" technieken op een kast los te laten. Dus dubbelwandig bouwen, beide wanden van verschillend materiaal en verschillende massa. De spouw vullen met glaswol. Gaat verbazingwekkend goed, alleen de kasten worden wat aan de forse kant. Bij een goed afgestemde kombinatie van materialen werkt het beter dan een enkele dikke plak beton of natuursteen.

hoi allen,

Mart

Om wat voor luidsprekers gaat het eigenlijk? We geven allemaal wel antwoord zonder te weten waar het eigenlijk over gaat.

Ik vind het leuk allemaal maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag:

anders geformuleerd:

Moet je bij het verminderen van kastresonantie ook niet het filter aanpassen?

Ik ga ervan uit dat de ontwerper van de speaker een zo egaal mogelijke frequentiekarakteristiek nastreeft en daar waarschijnlijk ook metingen naar heeft gedaan. En bij die metingen had hij denk ik geen stenen op de kast gelegd of andersinds iets gedaan wat een 'normaal' mens in de huiskamer ook niet doet. Door de kastresonanties te verminderen veranderd denk ik ook de gemeten frequentiegrafiek.

Mart

ps: wie heeft er een voorbeeld, foto, van een betegelde speakerkast?

Ik heb van vele speakers/prototypes de freq karakteristieken gemeten , en het lijkt me onzin dat de freq kar verandert door het plaatsen van 1 of een aantal dwarsbalkjes , maar gemeten met en zonder balkjes aan 1 specifiek model heb ik niet.

Filter aanpassen na het verminderen van kastresonanties lijkt me ook onzin ik doe het niet in ieder geval.

De grafiek zal ook niet (noemens waardig) veranderen .

Niet iedere ontwerper streeft een zo recht mogelijke grafiek na, sommige meten niet eens die zeggen dat ze verschillen kunnen horen van 0,1 db ,wat mij komplete onzin lijkt .

Een oplopende karakteristiek geeft mensen vaak het gevoel meer detail te horen , een warme speaker dikt vaak de bas wat aan , een neutrale speaker vind men misschien saai, ik persoonlijk niet.

Ik sluit niet uit dat fabrikanten bijv moedwillig de bas wat aandikken , je moet toch verkopen om te overleven in die wereld , de klant is koning

gr :angry: hj :D

Neen. Een kast/paneel resonantie filter je ook niet zomaar weg en als het al zou lukken is het nogal zinloos. Zo'n filter veroorzaakt ook een hoop ellende, het middel lijkt me dan erger dan de kwaal.

tav betegelde speaker, geen plaatjes bekend. Ik heb echter een (of twee) 300L sub in de planning die met leisteen betegeld zal worden. Dus wie weet tzt

Leisteen heeft een lagenstructuur en is daardoor tamelijk bros. Vermoedelijk is het verstandiger betontegels, marmer, graniet of zandsteen te gebruiken. Of - nog beter - speksteen, natuurlijk, i.v.m. de inwendige demping... :rolleyes:

Houten luidsprekerkasten kan men verstevigen d.m.v. dwarsbalken of kruizen. Of d.m.v. een ingelijmd paneel met een flink gat in het midden. Dit is heel effectief. De uitslagen van de panelen worden drastisch verkleind. Klein nadeel: de zeer geringe en kortdurende paneelresonanties die er nu nog zijn, liggen bij hogere frequenties.

M.b.v. aan de binnenzijde van het paneel opgeplakt bitumen worden die echter eenvoudig ge

(Zo'n uitwendig balkje laat natuurlijk ook meteen aan iedereen zien hoeveel verstand jij van speakers hebt! :lol: )

Ah, dus mijn vellen laten aan iedereen zien zien dat ik GEEN verstand van speakers heb? :D

No prob, kan ik mee leven. B)

(Zo'n uitwendig balkje laat natuurlijk ook meteen aan iedereen zien hoeveel verstand jij van speakers hebt! :lol: )

Ah, dus mijn vellen laten aan iedereen zien zien dat ik GEEN verstand van speakers heb? :D

No prob, kan ik mee leven. B)

Beste KT88,

Ach, je k

Het is een bekende kwaal van Maggies, de lijmsoort droogt uit en de bedrading komt dan inderdaad aan de boven- en onderkant los van het vlies.

Heeft niets met te luid spelen of teveel vermogen te maken.

Even openmaken, opnieuw lijmen en je kan weer 20 jaar verder.

Ik zie dat niet als een probleem, het is net zoiets als de foamranden van woofers.

Leisteen heeft een lagenstructuur en is daardoor tamelijk bros. Vermoedelijk is het verstandiger betontegels, marmer, graniet of zandsteen te gebruiken. Of - nog beter - speksteen, natuurlijk, i.v.m. de inwendige demping... :rolleyes:

Houten luidsprekerkasten kan men verstevigen d.m.v. dwarsbalken of kruizen. Of d.m.v. een ingelijmd paneel met een flink gat in het midden. Dit is heel effectief. De uitslagen van de panelen worden drastisch verkleind. Klein nadeel: de zeer geringe en kortdurende paneelresonanties die er nu nog zijn, liggen bij hogere frequenties.

M.b.v. aan de binnenzijde van het paneel opgeplakt bitumen worden die echter eenvoudig ge

tav betegelde speaker, geen plaatjes bekend. Ik heb echter een (of twee) 300L sub in de planning die met leisteen betegeld zal worden. Dus wie weet tzt

Wat is daar het nut van? B.t.w. 300L voor een sub :confused::huh:

Er is eigenlijk maar 1 eis die je aan de kast van een sub hoeft te stellen: Zij stijf mogelijk (en evt. zwaar). Dus bracen die hap, zoveel mogelijk. Paneelresonanties liggen meestal ver boven het weergave gebied en zijn vrijwel nooit een issue.

Neen. Een kast/paneel resonantie filter je ook niet zomaar weg en als het al zou lukken is het nogal zinloos. Zo'n filter veroorzaakt ook een hoop ellende, het middel lijkt me dan erger dan de kwaal.

Heb samen met Sota Jerry mijn Tannies betegeld met staal.

In plaats van 21kg wegen ze nu bijna 60kg per kast. :D

http://i199.photobucket.com/albums/aa212/oboecane/steel2.jpg