goodtube Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Wat voorbeelden van "bracing": http://www.humanspeakers.com/howto/bracing.htm (Lood te vervangen door - over het gehele oppervlak vastgeplakte - vilt/bitumenplaten: effectiever, goedkoper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Pas op met lood ga je dood :biggrin: Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 http://www.hear.nl/forums/index.php?s=&...ost&p=79373 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Ik denk dat kharma met de exquisite serie de meest drastische oplossing voor alle hier geschetste resonantie problemen heeft bedacht , wel (hpl) duur maar dan heb je ook wat , om met de zin uit once upon a time in the west te spreken "end of the line " . Gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Kharma is voor simpele audioten zoals ik niet een bereikbaar iets. En ik ben ook "anti" duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Kharma is voor simpele audioten zoals ik niet een bereikbaar iets. En ik ben ook "anti" duur. Ik ben een echte hollander , dus ook antiduur , maar je zou ook kunnen zeggen , beter te duur als niet te koop. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Kharma is voor simpele audioten zoals ik niet een bereikbaar iets. En ik ben ook "anti" duur. Ik ben een echte hollander , dus ook antiduur , maar je zou ook kunnen zeggen , beter te duur als niet te koop. gr hj Beter duur dan niet te koop, is een gezegde die ik toch wel eens hanteer. Ik ben blijkbaar niet altijd Hollander Maar er is genoeg te koop voor minder duur, waarbij het de kwaliteiten van afschuwelijk duur, benaderd (of zelfs overtreft, die gevallen bestaan er ook. En zijn altijd subjectief). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Dat is onwaar. Het dempt de hogere frequenties. Nope, dat doet het alleen maar als het gewicht ervan een stuk hoger is dan van waar het opgeplakt zit. Dan moet je er dus echt een hele dikke laag gaan opplakken bij een beetje kast wil het een beetje zoden aan de dijk zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Dat is onwaar. Het dempt de hogere frequenties. Nope, dat doet het alleen maar als het gewicht ervan een stuk hoger is dan van waar het opgeplakt zit. Dan moet je er dus echt een hele dikke laag gaan opplakken bij een beetje kast wil het een beetje zoden aan de dijk zetten. Lood(bitumen) kun je beter inzetten door dit materiaal tussen twee lagen dempend materiaal te lijmen en zo op de binnenzijde van de kastwand te lijmen. Geluidgolven dringen dan door de eerste dempende laag en brengen de loodlaag in trilling. Doordat deze door een tweede dempende laag ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 loodbitumen is een zacht materiaal en zachte materialen reflecteren slechter dan harde. Daarom dempt het bepaalde frequenties. Tevens zal het bij plaatmateriaal, zoals een autodeur, de eigen frequentie van het materiaal veranderen, wat een voordeel kan zijn. Dan dempt het de paneelresonanties van zo'n plaat. Voor speksteen heb je geen loodbitumen nodig. Dat heeft niets met het soortelijk gewicht van speksteen te maken, maar met de (dempende) eigenschappen ervan. Niet te vergelijken met marmer, daar zou ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 (...) stijfheid is geen eigenschap van een materiaal maar een eigenschap van een lichaam. (...) We hadden het over de stijfheid van luidsprekerkasten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 loodbitumen is een zacht materiaal en zachte materialen reflecteren slechter dan harde. Daarom dempt het bepaalde frequenties. Tevens zal het bij plaatmateriaal, zoals een autodeur, de eigen frequentie van het materiaal veranderen, wat een voordeel kan zijn. Dan dempt het de paneelresonanties van zo'n plaat. Voor speksteen heb je geen loodbitumen nodig. Dat heeft niets met het soortelijk gewicht van speksteen te maken, maar met de (dempende) eigenschappen ervan. Niet te vergelijken met marmer, daar zou ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Pjotr, ik reageerde op je post 75 Helder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 hmmm popcorn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 januari 2010 Report Share Posted 22 januari 2010 hmmm popcorn Is ook uitstekend om je speakers mee te vullen. Dempt prima staande golven, al dan niet vertraagde resonanties enz. enz. Is wel minder geschikt voor BR kasten als je niet ook zoiets in de BR poort doet: (Vergeet het blokje kaas niet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 (...) Bitumenplaten of het bekende loodbitumen heeft alleen zin op dunne (metaal) plaat als demping. Op hout en MDF heeft het nauwelijks dempende werking (wel verzwarende) en is het tamelijk nutteloos. (...) Beste Pjotr, Al in een grijs verleden* werden met luidsprekerpanelen wetenschappelijke tests uitgevoerd, die in kringen van deskundigen nog steeds als norm en uitgangspunt gelden. Daarbij werden ook de functies van bracing (paneel verstevigen) en van damping pads (paneel dempen) onderzocht. De resultaten van die onderzoekingen wijken sterk af van wat jij hier beweert. * Bijvoorbeeld: • P.W. Tappan: "Loudspeaker Enclosure Walls", origineel gepubliceerd in 1962 (niet meer verkrijgbaar) maar ook opgenomen in "Loudspeaker Anthology", Journal Audio Engineering Society (AES) 1-25 (1979) - wat iedere luidsprekerliefhebber zou moeten bezitten of op z'n minst moeten k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Bitumenplaten of het bekende loodbitumen heeft alleen zin op dunne (metaal) plaat als demping. Op hout en MDF heeft het nauwelijks dempende werking (wel verzwarende) en is het tamelijk nutteloos. Zelf al eens uitgeprobeerd, of ga je nu alleen uit van enkele populaire uitspraken van hardschreeuwers? Ik vermoed het laatste. Mijn ervaring is h Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 (...) Bitumenplaten of het bekende loodbitumen heeft alleen zin op dunne (metaal) plaat als demping. Op hout en MDF heeft het nauwelijks dempende werking (wel verzwarende) en is het tamelijk nutteloos. (...) Beste Pjotr, Al in een grijs verleden* werden met luidsprekerpanelen wetenschappelijke tests uitgevoerd, die in kringen van deskundigen nog steeds als norm en uitgangspunt gelden. Daarbij werden ook de functies van bracing (paneel verstevigen) en van damping pads (paneel dempen) onderzocht. De resultaten van die onderzoekingen wijken sterk af van wat jij hier beweert. * Bijvoorbeeld: Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 er zijn zeker mensen bezig met geluid op een wijze dat ik dat als wetenschappelijk beschouw. maar wat versta jij onder een wetenschapper? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 M44, zijn jouw luidsprekers nog in productie ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Maar schrijven, die mensen van jou ook m44? Wetenschapper, heb je zoals jezelf noemt in meerdere varianten. Als we het hebben over wetenschappers kan ik me 2 andere varianten indenken in dienst van een bedrijf of in dienst van een universiteit. Een wetenschapper is veelal in dienst van zichzelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 M44, zijn jouw luidsprekers nog in productie ? nee , die zijn in opdracht gemaakt voor een specifiek doel. bbc heeft later alle banden met spendor en rogers verbroken omdat B&W en stuk goedkoper kon produceren. dat zou een goede reden kunnen zijn dat ze niet meer gemaakt worden. dat en de onhandige vorm. Een wetenschapper is in mijn ogen een onafhankleijk iemand die heel veel vragen stelt en iedere conclusie die hij heeft wederom gaat ondervragen en onderzoeken. iemand die open staat voor alles en niks uitsluit. zodra een wetenschapper ergens voor werkt verrtrouw ik hem al minder degene die een onderzoek bekostigt heeft soms net zoveel invloed op de uikomst dan de wetenschapper zelf. zodra er belangen in het spel zijn word ik achterdochtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Zelf al eens uitgeprobeerd, of ga je nu alleen uit van enkele populaire uitspraken van hardschreeuwers? Ik vermoed het laatste. Je kunt beter voor jezelf spreken. Ik heb het zeker wel uitgeprobeerd en het doet alleen wat op plankjes van 10 mm dik. Op dikker nagenoeg niets meer. Beweerde ook niet dat het niets uitmaakte maar dat het heel weinig uitmaakte. Mijn ervaring is h Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Een wetenschapper is in mijn ogen een onafhankelijk iemand die heel veel vragen stelt en iedere conclusie die hij heeft wederom gaat ondervragen en onderzoeken. iemand die open staat voor alles en niks uitsluit. Iedere conclusie weer onderzoeken ? Dan komt zo'n wetenschapper er nooit meer uit ! Geloof jij, in jouw ogen, nog in het bestaan van wetenschappers ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts