Jump to content

kast verstevigen

mart
 Share

Recommended Posts

iedereen in dit land heeft recht van spreken. Misschien zelfs teveel.

En dat recht, kan ook wel eens vervelend worden, vind je niet?

Even over jouw speakers: die zullen heel goed zijn, en bijzonder zijn ze zeker.

Maar: ze zijn niet te koop, ze worden niet meer geproduceerd. En je hebt ze voor een habbekrats gekocht. Die goede ervaring, die jij er mee hebt, kun je niet meenemen in je oordeel, dat er altijd veel voor weinig te krijgen is!

Als jouw speakers echt zo goed waren, dan werden ze nog wel gemaakt of nagemaakt. Maar misschien zouden ze dan wel veel te duur worden ( en dat is precies het punt, waar het vaak om gaat).

Maar de tijd gaat vooruit en het zal niet zo zijn dat alles steeds beter wordt (integendeel) maar men wil ons dat wel doen geloven. Spido probeert je daarvan te behoeden. Ik heb daar geen moeite mee. Spido is niet commerci

Hoe complexer ze het maken, hoe groter de kans dat het ergens onderweg fout gaat. Daarom is de keuze voor speksteen als materiaal ook best verstandig. Dat scheelt gewoon een hoop gedoe.

Wat pas echt een hoop gedoe scheelt is om gewoon een mooi kastloos systeem te bouwen of aan te schaffen.

Weg domme, vergezochte problemen die blijkbaar enkel met miljarden jaren oude fossielen zijn weg te werken.

Weg massatrage weergevers.

Weg holle, onnatuurlijke bas die meteen door de mand valt als je ooit akoestisch live luisteren zou.

Weg goedkope basreflexoplossingen (da's pas kostenbesparend ten koste van kwaliteit).

En zo eventueel meer...

Wat is volgens jou eenvoud? Een kast of geen kast?

Ik dacht zelf ook dat geen kast dichter bij de basis was... ;)

dat denk ik ook.

de set bij KT bevestigd dat voor mij wel.

daarom een luchtige kast die mee ademt op de juiste manier ge-tuned werkt VOOR MIJ ;)

de meeste vliezen trekken mijn muziek niet goed. maar wellicht ooit als ik rustiger word of het juiste vlies voorbij komt B)

ook vliezen hebben nadelen.

de ideale luidspreker is die in een koptelefoon zou ik dan haast moeten concluderen.

ik denk dat de ideale luidspreker puur persoonlijk zal zijn maar in zijn algemeenheid niet bestaat

als TS nou gewoon zijn dwarsbalkje plaatst (en let op de opmerkingen van Spido dat een stukkie multiplex beter werkt) en ons komt vertellen hoe blij hij er van wordt is ?

learning by doing.

groet

@ Robx,

Van mij heb je helemaal gelijk met je terechte opmerking. Learning by doing !

De TS kan zelfs nog experimenteren met verschillende houtsoorten om te horen of er werkelijk een verschil is.

Een balkje in de kast doen kan zeker bijdragen in positieve zin en ook de plaats van het balkje. Dit is allemaal gehoormatig vast te stellen en

Als je even opgelet had dan had je ook gezien dat TS dat ook gedaan heeft. Maar ouwenelen over anderen is ook voor jullie kennelijk veel leuker... :huh:

Ja Pjotr, dat had ik ook wel (ergens) gelezen tussen alle andere niets ter zakendoende discussie tussen een paar forumleden.

Ik ouweneel niet over anderen, hooguit dat ik een opmerking erover maak en waar ik mij aan erger op dit forum. Want zinloos is het en dat zien die anderen maar niet in. Sterker nog, men haalt er ook nog kennelijk veel plezier uit, anders zou men het wel laten met die topicvervuiling.

is dat zo ? De TS heeft alleen maar een stokkie tussen de wanden gestoken en bemerkte geen verschil. Nogal wiedes.

Ik las toch, tussen een aantal minder relevante bijdragen in, dat het een stokje betrof dat werd gestoken tussen twee kastwandjes van het formaat A4?

Tja, daar moet je natuurlijk ook geen wonderen van verwachten!

Wanden van zulk klein formaat zullen geen grote uitslagen (amplituden) kunnen maken en kunnen dus ook niet veel kleuring veroorzaken. (Tenzij er wel

Ik hoop maar, als bezitter van oeroude IMF 80 II, speakers, dat dit oorverdovende (ideologische?) conflict aan mij voorbij gaat, want ik heb de wanden van mijn speakers nog nooit zien bewegen. Ja ik weet het, transmissielijnen hebben weer hun eigen problemen <_<

Overigens schrok ik als (amateur) vioolbouwer nogal van dat fotootje van die viool. De stapel staat veel te ver naar achteren en de randen van de f-gaten zijn niet afgewerkt. Laat staan zwart gelakt. Goedkoop Chineesje? :D

Ruis

ik hoop dat jullie beter kunnen luisteren dan lezen.

ik bemerkte wel verschil, miniem en twijfelachtig of het beter was. misschien aanleiding om dat te herhalen met een dikker stuk hout. Als ik daar weer eens tijd voor heb.

En verder laat ik de behoefte om op elkaar te reageren maar als voer voor psychologen.

Mart

tweaks en de speakers die ik zelf gebouwd heb heb ik vaak beluisterd met een stethoscoop.

brengt de kleinste bijgeluiden aan het licht

ook goed om je demping af te stemmen

uieteraard in combi met gewoon muziek luisteren. de gewone luistertest is altijd de belangrijkste

tweaks en de speakers die ik zelf gebouwd heb heb ik vaak beluisterd met een stethoscoop. (...)

Beste m44,

Het luisteren via een stethoscoop (tegen een kastwand gedrukt), of via een wijnglas (dito), tijdens het afspelen van muziek kan aanwijzingen geven over de geluidsdoorlating (akoestische lekkage) van een paneel: niet over de stijfheid er van.

Zoals Barlow, Stevens en anderen al lang geleden aantoonden, is die lekkage ondermeer afhankelijk van de frequentie. Juist in het gebied van de echte bassen is die lekkage vrijwel niet aanwezig. Die begint pas bij hogere frequenties op te treden.

Om vast te stellen bij welke frequenties de lekkages optreden, en in welke mate, is geavanceerder gereedschap vereist dan een stethoscoop (of een wijnglas).

Ter info: Twaalf millimeter dik (dun?) multiplex, waar bijvoorbeeld jouw Rogers van gemaakt zijn, is akoestisch vrijwel volledig "lek" (dipool-lek!) rond 120 Hz. De houten kast staat hier volledige akoestische kortsluiting toe. Maar bitumineuze viltpads van ongeveer dezelfde dikte als het multiplex kunnen de doorlaatbaarheid bij die frequentie met ca. -10 dB verbeteren. En ondermeer omdat Jim Rogers dat dan ook d

dat klopt

maar geeft ook info over verbindingen in de kast.

zegt idd niks over stijfheid

Ruis let op: het oog neemt meer dan zo'n 85 trillingen per seconde niet meer waar. Dus fijn dat je je panelen nog nooit hebt zien trillen.

"Voelen" al eens geprobeerd ?

Goodtube,

Met betrekking tot je vraag is het antwoord onbekommerd 'ja'. En ik zal mij in de toekomst van iets als ironie proberen te onthouden want daar is dit forum kennelijk te serieus voor :D

Ruis

Ruis let op: het oog neemt meer dan zo'n 85 trillingen per seconde niet meer waar. Dus fijn dat je je panelen nog nooit hebt zien trillen.

"Voelen" al eens geprobeerd ?

Goodtube,

Met betrekking tot je vraag is het antwoord onbekommerd 'ja'. En ik zal mij in de toekomst van iets als ironie proberen te onthouden want daar is dit forum kennelijk te serieus voor :D

Ruis

hahaha was dat het ...

ach, ik vergeet mijn smileys ook wel eens :P

En ik zal mij in de toekomst van iets als ironie proberen te onthouden want daar is dit forum kennelijk te serieus voor :D

Ruis

Da's enkel bij een bepaald aantal figuren hear zo. En DIE zogenaamd serieuze figuren zou IK niet TE serieus nemen. ;):lol:

Om vast te stellen bij welke frequenties de lekkages optreden, en in welke mate, is geavanceerder gereedschap vereist dan een stethoscoop (of een wijnglas).
Bijvoorbeeld een Laser Doppler Vibrometer.

Maar met een gewone Versnellingsmeter of Accelerometer zal het ook wel gaan. De LDV is vooral interessant als je opbreekverschijnselen in een luidsprekermembaan wil bestuderen.

Beste Pjotr,

Al in een grijs verleden* werden met luidsprekerpanelen wetenschappelijke tests uitgevoerd, die in kringen van deskundigen nog steeds als norm en uitgangspunt gelden.

Daarbij werden ook de functies van bracing (paneel verstevigen) en van damping pads (paneel dempen) onderzocht.

De resultaten van die onderzoekingen wijken sterk af van wat jij hier beweert.

...

Een minder oud onderzoekje

http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm

ik heb het nogmaals geprobeerd met een dikker stuk tussen de zijden. een plankje met 1,8 x 6,5 cm contact- oppervlakte tegen de zijwanden geklemd. Ik heb dat plankje in de andere speakerbox gemonteerd dan ik verleden keer gebruikte.

het vermeende verschil wat ik verleden keer hoorde, hoorde ik nu weer maar wel bij dezelfde speakerbox als verleden keer, ergo: balkje maakt geen verschil, maar er zit wel een miniem verschil in de speakerboxen onderling; het laag bij de een is een ietsie pietse rommeliger. Maar dan ben ik niet meer naar muziek aan het luisteren, maar heel geconcentreerd of ik verschil hoor in een drumslag of basloopje.

Ik ga niet verder met dit experiment.

Mart

Waarblijven de jongens met hun triplex luidsprekers nou...???

Hier!!!

Maar dan wel nog iets extra's.

Van buiten naar binnen:

-9mm MDF

-Twaron weefsel in epoxy

-8mm multiplex

-4 mm rubber

-8 mm multiplex (Deze 3 samen heet Kuiper decibel plaat; te koop bij Arnhemse fijnhouthandel))

-Twaron weefsel in epoxy

2 schotten met gaten in elk vlak kruiselings in de kast. Ook weer met Twaron in epoxy vast gezet aan de wanden en vervolgens ook weer bekleed.

Ik heb er nooit iets aan gemeten, maar ik voel niks trillen en ik hoor met mijn oor tegen de kast geen geluid binnen in.

Topic starter zou een Twaron weefsel met epoxy tegen de binnenwanden kunnen plakken. Twaron weefsel is geloof ik te koop bij Ten Cate.

Wel een klus hoor, maar leuk als hobby.

Groet,

Leobus

Maar dan wel nog iets extra's.

Van buiten naar binnen:

-9mm MDF

-Twaron weefsel in epoxy

-8mm multiplex

-4 mm rubber

-8 mm multiplex (Deze 3 samen heet Kuiper decibel plaat; te koop bij Arnhemse fijnhouthandel))

-Twaron weefsel in epoxy

2 schotten met gaten in elk vlak kruiselings in de kast. Ook weer met Twaron in epoxy vast gezet aan de wanden en vervolgens ook weer bekleed.

Watje :P:lol:

Bij mij is het 10 mm ocume hechthout - 15 mm staalplaat (kost geen drol) - 10 mm ocume hechthout. Verlijmd met epoxy.

:D :D ;)

P.s. Is dat nou pech Hans: Geen triplex :lol:

Waarblijven de jongens met hun triplex luidsprekers nou...???

:huh::confused:

die zaten naar muziek te luisteren :lol:

mijn luidsprekers zijn echter niet van triplex.