m44 Posted 30 januari 2010 Report Share Posted 30 januari 2010 Waarblijven de jongens met hun triplex luidsprekers nou...??? maar even serieus hans. waar moet ik iets over zeggen dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 Waarblijven de jongens met hun triplex luidsprekers nou...??? maar even serieus hans. waar moet ik iets over zeggen dan? Ik heb geen naam genoemd, maar kennelijk voel je iets aan... Maar serieus... Jij schreef toch eerder dat zware luidsprekers ook trilden, maar op een andere frequentie dan de dunwandige kasten.?? Ik meende gelezen te hebben, dat jij de kastklank onderdeel vond van de muziekweergave en dat je die dan op de juiste kleur moest "instellen". ?? De plaatjes hierboven laten zien dat dunwandige kasten veeeeeeeeeel meer resoneren dan massieve kasten (ook op hogere frequenties). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 vind je het erg dat ik de meetresultaten van iemand die leeft van modificaties niet al te betrouwbaar vind? maar zoals ik al zei ik heb geen triplex ik dacht dat jij alle dunwandige kasten op een hoop aan het gooien was onder de noemer triplex. een slecht ontworpen kast zal zich slecht gedragen. weet niet welke kast hij gemeten heeft. wel een van musical affairs gehoord. probleem is dat het gros dezelfde kast vergelijkt waarbij de 1 dik is en de ander dun. me dunkt dat er dan ongewenste efecten optreden en de dikke kast wint zegt trouwens nog niks over de subjectieve ervaring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 vind je het erg dat ik de meetresultaten van iemand die leeft van modificaties niet al te betrouwbaar vind? maar zoals ik al zei ik heb geen triplex ik dacht dat jij alle dunwandige kasten op een hoop aan het gooien was onder de noemer triplex. een slecht ontworpen kast zal zich slecht gedragen. weet niet welke kast hij gemeten heeft. wel een van musical affairs gehoord. probleem is dat het gros dezelfde kast vergelijkt waarbij de 1 dik is en de ander dun. me dunkt dat er dan ongewenste efecten optreden en de dikke kast wint zegt trouwens nog niks over de subjectieve ervaring Zo als je in die meetresultaten hebt kunnen lezen maakt het materiaal relatief weinig uit. Of de wanddikte dun dan wel dik is, wel. Ik hecht inderdaad meer waarde aan deze meetresultaten dan aan subjectieve waarneming. Bovendien komt het erg overeen met mijn ervaringen. Ik heb wel eens van musical affairs gehoord en ook van andere luidsprekers die zich bezig houden met gecontroleerde kastkleuring. Waar de Michael Green met de stelbout er dwars doorheen wel het toppunt was. Echt slecht klinken doet het niet, maar mijn geluid is het niet. Natuurgetrouwe weergave is toch heel wat anders. Bij de demo in Buren vorig jaar is mij ook duidelijk geworden wat er bedoeld wordt met deze voorkeur. Er waren daar verschillende mensen die het prachtig vonden klinken. Ik vond het helemaal niks. Smaken verschillen kennelijk en het heeft weinig zin daarover te gaan discussieren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 daar heb je mischien gelijk. smaken verschillen. heb je in buren de affairs niet gehoord dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 daar heb je mischien gelijk. smaken verschillen. heb je in buren de affairs niet gehoord dan? Volgens mij draaiden ze toen met WLM en audionote. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 daar heb je mischien gelijk. smaken verschillen. heb je in buren de affairs niet gehoord dan? Volgens mij draaiden ze toen met WLM en audionote. net zo mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Als je nieuwe kasten wilt gaan bouwen van hout - bijvoorbeeld omdat je speksteen te zwaar vindt - zou je kunnen denken aan de multiplex-rubber-multiplex sandwichplaten "Kuiper Decibel" http://www.af.nl/voorraad/plaat/multiplex-...kuiper-decibel/ (Ik meen trouwens dat Bruynzeel ook zoiets heeft.) Maar van dit materiaal kun je natuurlijk ook verstijvingsbalkjes zagen, en die diagonaal vastlijmen op de binnenzijden van de grote panelen van reeds bestaande kasten. Ongetwijfeld kunnen de prestaties nog extra verbeterd worden door aan de binnenzijde bitumineuze feltpads te plakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Bij Bruynzeel niets kunnen vinden, wel een plaat gevonden onder de naam Merfoplex, is op dezelfde wijze gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Als je nieuwe kasten wilt gaan bouwen van hout - bijvoorbeeld omdat je speksteen te zwaar vindt - zou je kunnen denken aan de multiplex-rubber-multiplex sandwichplaten "Kuiper Decibel" http://www.af.nl/voorraad/plaat/multiplex-...kuiper-decibel/ (Ik meen trouwens dat Bruynzeel ook zoiets heeft.)Maar van dit materiaal kun je natuurlijk ook verstijvingsbalkjes zagen, en die diagonaal vastlijmen op de binnenzijden van de grote panelen van reeds bestaande kasten. Voordat mensen zich in een ongewis (en prijzig) avontuur storten: Wat zijn jouw ervaringen met dit materiaal voor het bouwen van LS kasten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 [(...)Wat zijn jouw ervaringen met dit materiaal voor het bouwen van LS kasten? Beste Pjotr, Deze sandwich doet denken aan de kasten waarmee Magnat deelnam aan de Home Constructor's Show van HVT, in 1982. Ik meen dat Walther Wagner die zelf nog had gemaakt. In die tijd werden luidsprekerkasten nog vrijwel altijd gemaakt van (gefineerd of gelakt) spaanplaat van hoge persing ("dichtheid 600 of beter"), maar de DHZ-kasten van Magnat waren gemaakt van een sandwich van spaanplaat-rubberoid-spaanplaat. Het rubberoid werd verlijmd met het spaanplaat door koude bitumenkleefstof. Walther en zijn Nederlandse vertegenwoordigers vertrouwden me toe, dat deze kasten veel beter waren dan de kasten van hun commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 nou ben ik heel benieuwd hoe een matrix structuur scoort. je zou denken dat die in het laag althans goed functioneert doordat kleinere vlakken ontstaan. of verkeerd gedacht? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Ik heb zelf dit Kuiper Decibel materiaal nog nooit toegepast. Maar wie weet... wellicht... ooit nog eens.Het materiaal is wellicht niet ideaal. Maar het lijkt me, door de hogere inwendige demping, hoe dan ook beter dan massief multiplex van dezelfde dikte en vergelijkbare stijfheid. Het lijkt mij wel een mooi dempend materiaal. Goed voor monitors en niet al te grote kasten. Het lijkt mij niet erg stijf en zul je voor grotere kasten flink moeten bracen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Ik heb zelf dit Kuiper Decibel materiaal nog nooit toegepast. Maar wie weet... wellicht... ooit nog eens.Het materiaal is wellicht niet ideaal. Maar het lijkt me, door de hogere inwendige demping, hoe dan ook beter dan massief multiplex van dezelfde dikte en vergelijkbare stijfheid. Het lijkt mij wel een mooi dempend materiaal. Goed voor monitors en niet al te grote kasten. Het lijkt mij niet erg stijf en zul je voor grotere kasten flink moeten bracen. In deze draad lees hoe Leo hele mooie speakers heeft gemaakt van deze plaat. Wel jammer dat zijn photobucket account verlopen is dan zouden er ook nog foto's in staan. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Ik heb zelf dit Kuiper Decibel materiaal nog nooit toegepast. Maar wie weet... wellicht... ooit nog eens.Het materiaal is wellicht niet ideaal. Maar het lijkt me, door de hogere inwendige demping, hoe dan ook beter dan massief multiplex van dezelfde dikte en vergelijkbare stijfheid. Het lijkt mij wel een mooi dempend materiaal. Goed voor monitors en niet al te grote kasten. Het lijkt mij niet erg stijf en zul je voor grotere kasten flink moeten bracen. Heb er met een audiovrind eens een grotere speaker mee gebouwd, resultaat viel tegen. Stijfheid is inderdaad onvoldoende en er speelde iets raars, op onverwachte plekken toch een bult in het spectrum. Na lang zoeken, het materiaal gedraagt zich niet als een enkele plaat, maar als twee afzonderlijke platen met daartussen een ander medium dat ook nog elastisch is. Vanuit de "soundproofing" weten we dat dit niet zomaar werkt, beide panelen moeten een duidelijk verschillende massa hebben. Pas na het opdikken van het binnenste paneel begon het geheel naar behoren te functioneren. Dit is m.i. ook de reden dat zandgevulde wanden niet altijd even best functioneren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 In deze draad lees hoe Leo hele mooie speakers heeft gemaakt van deze plaat.Wel jammer dat zijn photobucket account verlopen is dan zouden er ook nog foto's in staan. Hallo, In die draad vertel ik wel dat ik al eerder met dit materiaal gewerkt had, maar niet alle ervaringen ermee. Hier komen die dan. De eerste keer dat ik dit materiaal gebruikte, was het puur die plaat. Alles netjes onder verstek gezaagd om de rubber lagen door te laten lopen. Flink gebraced, units er in en luisteren maar. Je kon op 20 cm afstand het geluid uit het binneste van de kast al horen. En zo heel erg trillingsvrij was het ook niet. Kortom; volgens mij te dun en niet stijf genoeg. Maar ja, ik had die kast nu eenmaal en wilde de investering niet zomaar weg gooien. Toen ben ik gaan verstijven (ik niet, de kast ) met aan de binnen- en de buitenkant het Twaron weefsel in epoxy. Dat ziet er aan de buitenkant niet uit, dus daar nog een laagje MDF tegenaan. Gladde buitenzijde en makkelijk te spuiten. Ik was wel een beetje bang dat ik de naden van het stomp op elkaar gezette MDF na verloop van tijd zou zien. Dat is nooit gebeurd. De Twaron houdt alles muurvast op zijn plaats. Hoe dat klonk? Perfect dus; geen trillingen meer en met het oor buiten tegen de wand binnen vrijwel niets te horen. Na deze ervaring, nu met mijn nieuwe speakers hetzelfde gedaan met de kast. Model en unit bezetting zijn anders. De oude speakers zijn trouwens te koop! Let wel; de Twaron waar ik het hier over heb, is weefsel en niet het Angel Hair dat Eltim verkoopt. Dat zit in de kasten. Ook in mijn oude kasten; daar is het mee begonnen. Sorry voor alle reclame, maar het is de realiteit en ik wordt nergens beter van. Het geluid wel. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Netjes Leobus, Dus niet zonder meer bruikbaar dat plaat, was ik al bang voor. Wel gruwelijk veel werk en je moet er ook de geconditioneerde werkruimte voor hebben om met epoxy te kunnen werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 10 mm spaanplaat 28. Sandwich berken + 11 mm massaplaat + 18 mm MDF met versteviging + 80 mm glaswol Doe mij de laatste maar... 24. 18 mm MDF + 11 mm massaplaat met versteviging Deze heb ik nou (ongeveer)... ook niet echt verkeerd... Speciaal voor M44 omhooggeschopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Ik ga ervan uit dat de ontwerper van de speaker een zo egaal mogelijke frequentiekarakteristiek nastreeft en daar waarschijnlijk ook metingen naar heeft gedaan. In duurdere prijsklasses mag je daar een beetje van uit gaan, maar ik denk vooral dat men juist een aangedikt laag en aangedikt hoog nastreeft. En dat er naast metingen vooral luisterproeven worden gedaan. In de lagere prijsklasse cq bij massaproducten ga er maar niet van uit dat die speakers een lineair gedrag nastreven, dat verkoopt namelijk niet. Lineaire geluidsproducten klinken pas goed als alles goed is. Weergevers, bron, versterker en de opname! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 april 2010 Report Share Posted 24 april 2010 dank je hans maar deze hebben we het al over gehad. dus helaas niets nieuws onder de zon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 april 2010 Report Share Posted 24 april 2010 Hans waar is het plaatje als ik geen kast heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 april 2010 Report Share Posted 24 april 2010 dank je hans maar deze hebben we het al over gehad. dus helaas niets nieuws onder de zon. Allicht niet, maar uit die plaatjes is erg duidelijk te zien dat een stevigere kast veeeeeeeeeeeeeel en over het hele frequentiebereik minder trilt. Jouw triplex kasten laten dus veel meer van zich horen dan b.v. de speksteen kasten van Spido. Er is niks mis mee waneer je dat mooi vind, maar het heeft niks met natuurgetrouwe weergave te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 april 2010 Report Share Posted 24 april 2010 Hans waar is het plaatje als ik geen kast heb Ach... behalve jouw vliesje, beweegt de plaat waar dit aan vast zit toch ook wel 'n beetje. gelukkig is het maar ''en plank, dus het zal wel meevallen. Een "klankkast" heb je zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 april 2010 Report Share Posted 24 april 2010 dank je hans maar deze hebben we het al over gehad. dus helaas niets nieuws onder de zon. Allicht niet, maar uit die plaatjes is erg duidelijk te zien dat een stevigere kast veeeeeeeeeeeeeel en over het hele frequentiebereik minder trilt. Jouw triplex kasten laten dus veel meer van zich horen dan b.v. de speksteen kasten van Spido. Er is niks mis mee waneer je dat mooi vind, maar het heeft niks met natuurgetrouwe weergave te maken. je geeft steeds weer de indruk dat je niet wil lezen wat ik schrijf. ik roep al de hele tijd dat mijn kasten meer trillen. daarnaast roep ik ook dat mijn kasten hun energie minder lang vast kunnen houden en sneller de trillingen zullen doorgeven aan de lucht erom heen. dus direct nadat het geluid ontstond. maak een spekstenen kubus en een kartonnen .zet ze op een luchtbed, sla erop. mag jij zien wat meer dood klinkt. dus voor jou NOG een keer. iets wat meer massa heeft houd vrijwel alle soorten energie langer vast. verder zal een grote massa eenmaal in beweging minder snel afgeremd kunnen worden. wat dan weer betekend ( en das mijn mening) dat demping in een lichte houten kast veel meer wonderen zal doen dan in een zware spekstenen.als die eenmaal trilt dan blijft ie trillen. en ALLE materialen trillen. ER BESTAAT GEEN ONVERVORMBAAR POMPHUIS!!! verder zeggen je testen vrij weinig. wat voor luidspreker sysyteem hebben we het over? wat waren de test omstandigheden? welke vorm had de kast (vierkant,rond, driehoek?) was het alleen hout of een mix van 3 materialen zoals bij mijn luidsprekers? allemaal zaken die ik w.s. al eerder schreef. dus neem aub even terug dat ik toen niets meer heb laten horen van mijzelf/dat ik toen ineens niet meer reageerde want dat is dus niet waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 april 2010 Report Share Posted 24 april 2010 Beste Pjotr, Al in een grijs verleden* werden met luidsprekerpanelen wetenschappelijke tests uitgevoerd, die in kringen van deskundigen nog steeds als norm en uitgangspunt gelden. Daarbij werden ook de functies van bracing (paneel verstevigen) en van damping pads (paneel dempen) onderzocht. De resultaten van die onderzoekingen wijken sterk af van wat jij hier beweert. ... Een minder oud onderzoekje http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm Lees t ff na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts