spido Posted 24 april 2010 Report Share Posted 24 april 2010 A. (...) maak een spekstenen kubus en een kartonnen .zet ze op een luchtbed, sla erop. mag jij zien wat meer dood klinkt. B. (...) ER BESTAAT GEEN ONVERVORMBAAR POMPHUIS!!! (...) Beste m44, Ad A. Wil je op een kartonnen doos en op een spekstenen kubus slaan met een stokje of zo? In het geval van de kartonnen doos hoor je dan een luid "Pòk!!" en bij de spekstenen kubus hoor je eigenlijk alleen het stokje: "Tik"... maar dan héél zachtjes...). Ad B. Onder het motto "Wie niet horen wil, moet voelen!" stel ik voor dat je de proef onder punt A herhaalt, maar dat je nu de kartonnen doos en de spekstenen kubus beurtelings flink aanslaat met je voorhoofd. In absolute zin bestaat een onvervormbaar pomphuis inderdaad niet - het blijft een onbereikbaar ideaal - maar je zult ongetwijfeld voelen dat er toch wel degelijk verschil is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 25 april 2010 Report Share Posted 25 april 2010 maak een spekstenen kubus en een kartonnen .zet ze op een luchtbed, sla erop. mag jij zien wat meer dood klinkt.De spekstenen kubus komt door zijn massa niet in beweging en zal niet gaan trillen. Als je in een laboratorium een trillingvrije opstelling wil realiseren plaats je een zwaar betonnen of stenen blok op een aantal luchtbanden en gebruik je geen kartonnen doos.dus voor jou NOG een keer. iets wat meer massa heeft houd vrijwel alle soorten energie langer vast. verder zal een grote massa eenmaal in beweging minder snel afgeremd kunnen worden. Maar zal ook moeilijk door geluidsgolven of trillingen in beweging worden gebracht. Door de hogere massa van steen zal het minder in beweging worden gebracht. Bovendien is de elasticiteitsmodulus van (spek)steen is ook hoger dan dat van hout, daarom zal de doorbuiging bij een trilling geringer zijn dan bij hout, multiplex of karton van gelijke dikte. Bij een slappe kast met hoge demping zal veel naar binnen gestraalde energie door de wanden worden geabsorbeerd. Bij een basreflexbehuizing wil je dat niet, daarbij moet zoveel mogelijk energie via de poort naar buiten worden gestraald, dat gaat het best met een stijve behuizing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 april 2010 Report Share Posted 25 april 2010 klopt allemaal richard maar staat mijn inziens nog niet haaks op wat ik zeg en ervaar. dat grote massa ook moeilijker in beweging komt heb ik al een tijd terug gezegd. dus dat ontken ik ook niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 april 2010 Report Share Posted 25 april 2010 A. (...) maak een spekstenen kubus en een kartonnen .zet ze op een luchtbed, sla erop. mag jij zien wat meer dood klinkt. B. (...) ER BESTAAT GEEN ONVERVORMBAAR POMPHUIS!!! (...) Beste m44, Ad A. Wil je op een kartonnen doos en op een spekstenen kubus slaan met een stokje of zo? In het geval van de kartonnen doos hoor je dan een luid "P Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 april 2010 Report Share Posted 25 april 2010 Beste M44, Volgens mij, ga jij er in jouw benadering van uit dat beide materialen evenveel gaan klinken en dat de speksteen langer door klinkt. Dat is natuurlijk niet zo. We moeten meten/beoordelen onder gelijke belasting. De slappere houten kast zal een grotere uitslag maken, maar wel korter door trillen. En dan ook nog eens op zijn lagere (hoorbare!) resonatie frequentie. De speksteen kast (of iets anders stijf en zwaar) zal een kleine uitslag maken, maar wel langer door trillen. Nou is het maar net wat je liever hebt. Een korte, misschien wel hoorbare, natrilling of een langere, maar misschien wel onhoorbare, natrilling. Ik weet uit ervaring dat een stijve zware kast een onhoorbare natrilling kent. Ik heb ook wel eens zo'n slappe doos gehoord (Audio Note)en daar werd ik niet blij van. De regenboog is nog minder gekleurd. Wat jouw ervaringen met beide soorten kasten zijn, weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat je mening ook wat gekleurd is door je antipathie jegens Spido. Jammer! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 april 2010 Report Share Posted 25 april 2010 klopt allemaal richard maar staat mijn inziens nog niet haaks op wat ik zeg en ervaar. dat grote massa ook moeilijker in beweging komt heb ik al een tijd terug gezegd. dus dat ontken ik ook niet Je hebt dus meer energie nodig om een grotere massa in beweging te krijgen. Als je de massa en constructie dus maar zwaar en stijf genoeg maakt zal deze dus langer duren voor dat deze gaat werken. leg je dat punt wanneer de kast gaat kleuren maar hoog genoeg dan kan ik mij wel voor stellen dat dit een natuur getrouwere weergaven heeft dan een slappe box. Daarnaast M44 wil ik je vragen je strijd tegen Spio te stoppen. Dat je het niet altijd eens bent met zijn manier van schrijven of dat jij de speakers van Klaas niet kan waarderen is in middels bekend. Probeer het daarbij te laten A.U.B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Moderator3 Posted 26 april 2010 Report Share Posted 26 april 2010 opgeschoond en gaarne strijdbijlen begraven en on-topic blijven. forumregels Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 april 2010 Report Share Posted 27 april 2010 Ja ja stijve kasten goed en wel, maar wordt er Hear wel rekening gehouden met de invloed van de draaiing van de Aarde op geluidsgolven? mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 27 april 2010 Report Share Posted 27 april 2010 Ja ja stijve kasten goed en wel, maar wordt er Hear wel rekening gehouden met de invloed van de draaiing van de Aarde op geluidsgolven? mvg RastaPhil Pas maar op jij want ik kom je achterna ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 27 april 2010 Report Share Posted 27 april 2010 En ik maar zitten wachten totdat iemand in dit topic een stijve ......... kast krijgt! Trouwens, mijns inziens is dit een ontopic bijdrage! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 april 2010 Report Share Posted 27 april 2010 Ja ja stijve kasten goed en wel, maar wordt er Hear wel rekening gehouden met de invloed van de draaiing van de Aarde op geluidsgolven? mvg RastaPhil Een beetje ontwerper compenseert natuurlijk voor de coriolis krachten op de bewegende delen van de luidspreker. Dat spreekt vanzelf. Je moet natuurlijk wel de noorderbreedte graden kennen bij het onwerpen van een compemsatie circuit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 april 2010 Report Share Posted 27 april 2010 Ja ja stijve kasten goed en wel, maar wordt er Hear wel rekening gehouden met de invloed van de draaiing van de Aarde op geluidsgolven? mvg RastaPhil Een beetje ontwerper compenseert natuurlijk voor de coriolis krachten op de bewegende delen van de luidspreker. Dat spreekt vanzelf. Je moet natuurlijk wel de noorderbreedte graden kennen bij het onwerpen van een compensatie circuit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 28 april 2010 Report Share Posted 28 april 2010 Let ook met de opstelling van je luidsprekers ten opzichte van het aardmagnetisch veld. Zet je de luidsprekers zo dat het magnetisch veld in de luchtspleet haaks op het aardmagnetisch veld staat zal de magnetische flux meer worden verstoort dan wanneer je de luidsprekers netjes noord-zuid georiënteerd opstelt. Een verstoorde flux geeft een verstoorde weergave, het verschil is duidelijk hoorbaar, probeer maar eens. Punt van aandacht zijn de zonnevlekken. Als de zon erg actief is poolt het magnetisch veld van de zon om, het is dan mogelijk dat je de opstelling van je luidsprekerkasten iets moet aanpassen om optimaal op de nieuwe situatie ingesteld te zijn. Naar verwachting moet je in 2012 weer gaan schuiven (het aardmagnetisch veld klapt dan ook om). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 april 2010 Report Share Posted 28 april 2010 ja, doe dat allemaal vooral. En zet hem dan in een zuurstofvrije kamer, anders worden de electronen roestig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 april 2010 Report Share Posted 28 april 2010 was vandaag bij de vader van de vriendin van mijn dochter. deze persoon is beeldhouwer/ontwerper bewerker van diverse soorten steen. hij was bezig met een grote bak van serpentijnsteen. daarop kloppend met een vuistje bracht een lange prachtige klank tot gevolg. leek wel een gong. ook met een stoffen klopper kreeg je dat effect. wanneer je dan de randen beet pakte werd de klank wel gedempt maar ook niet zo heel veel. de wanden van deze bak waren 2 cm dik en de kast was ongeveer een 40cm hoog en 60 breed. dit even ter informatie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 april 2010 Report Share Posted 28 april 2010 Ja ja stijve kasten goed en wel, maar wordt er Hear wel rekening gehouden met de invloed van de draaiing van de Aarde op geluidsgolven? mvg RastaPhil Pas maar op jij want ik kom je achterna ! Een RastaPhil haal je niet in, het heeft dus geen invloed. Het roept wel de vraag op of audiofielen op het zuidelijk halfrond het zelfde horen als op het noordelijk. Afrikaanse muziek kun je dan eigenlijk nooit "natuurgetrouw" weergeven hier in Nederland. Stijf of niet .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 april 2010 Report Share Posted 28 april 2010 [...] serpentijnsteen. [...] lange prachtige klank [...] dit even ter informatie Beste M44, de enige informatie die voor mij interessant is, zou jouw luisterverslag bij Goodtube, Jubeljack of Klaas Feenstra zijn. Doe als ik, ga eens luisteren naar de spekstenen speakers, en baseer je oordeel d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 april 2010 Report Share Posted 28 april 2010 Eh ja, maar dat was ook de vraag niet Marc. Het lijkt wel alsof bij ieder topic waar het woord "speaker" in voor komt de forum software automatisch in een PerfectPerformer Tel Sell mode springt. Een hardnekkige bug die men na 7 jaar nog steeds niet heeft kunnen vinden hoi allen, ik las een tip om dwarsbalkjes in de speaker kast te plaatsen, van de ene zijkant naar de andere kant klemmen. Dat verminderd ongetwijfeld de kastresonantie en is een uiterst simpele tweak maar in het ontwerp is er denk ik rekening mee gehouden. Dus ontstaat er dan niet een piek in het geluidsbeeld na deze balkjes modificatie? en is die piek er dan niet verantwoordelijk voor dat het 'strakker' klinkt? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 april 2010 Report Share Posted 29 april 2010 Het lijkt wel alsof bij ieder topic waar het woord "speaker" in voor komt de forum software automatisch in een PerfectPerformer Tel Sell mode springt. ... en begint Spido weer na te ijlen over panelen en pomphuizen ... zou'ie op zo'n moment in resonantie geraken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 april 2010 Report Share Posted 29 april 2010 ... en begint Spido weer na te ijlen over panelen en pomphuizen ... zou'ie op zo'n moment in resonantie geraken? Je begint zélf over "leisteen" Seed7. zie post 15 negatieve aandacht is ook aandacht ..... eenzelfde effect als irritante reclame. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 april 2010 Report Share Posted 29 april 2010 Je begint zélf over "leisteen" Seed7. zie post 15 negatieve aandacht is ook aandacht ..... eenzelfde effect als irritante reclame. Jack, ik ben het dan ook geheel niet met Spido oneens als hij het over rigide behuizingen heeft, ik heb zelf regelmatig speksteen gebruikt, met name voor planken in audio racks en als plinth voor draaitafels. Ik vindt het echter visueel geen mooi materiaal. Het is alleen grappig dat Spido te pas en soms te onpas een vrijwel identieke alinea weet te plaatsen en het soms (met name met de vorige forumware) voorelkaar krijgt om dezelfde posting een aantal keer achter elkaar te plaatsen, alsof hij zelf in resonantie komt, naijlt zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 april 2010 Report Share Posted 29 april 2010 Prima Seed7, Ik geloof ook niet dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 april 2010 Report Share Posted 29 april 2010 Recentelijk nog een zelfbouw systeem gehoord wat bestond uit een aparte laagkast en een aparte midhoog kast die waren geconstrueerd van MDF. Deze kasten waren ingeklemd tussen grote platen 2 cm dik leisteen. Tussen kast en leisteen dempend rubber en de platen werden aangetrokken met draadeinden. Kan je wel zeggen geen resonantie te ontdekken in dat leisteen, zo dood als een pier, en door het gewicht van de platen ook geen reactie trillingen. Een bijzonder mooi tekenend systeem. De mids en en tweeter waren dan ook ribbons (mid van ACR). Het is ook niet het materiaal op zich maar de manier waarop het toegepast wordt wat telt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 29 april 2010 Author Report Share Posted 29 april 2010 Ik heb monitors gezien waarvan de voet op marmeren plaat stond, om te voorkomen dat trilling in vloer werd doorgegeven. ziet er allemaal mooi uit. maar een bevriende beeldhouwer zegt dat marmer zingt. Hij is zeker geen audiofiel maar snapte het verhaal. Hij adviseerde om die reden geen marmer onder de speakers maar simpel goedkope betontegels uit tuincentrum. Beton is dood en absorbeerd trilling. Ik denk dat speksteen iets minder zingt. Ik kan me voorstellen dat een zware speakerkast van beton het hele probleem verhelpt. Maar dat ziet er natuurlijk minder fraai uit hoewel je er ook een kleurstof door kunt doen. zal vast al bestaan. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 april 2010 Report Share Posted 29 april 2010 [...] speakerkast van beton [...] zal vast al bestaan. bestaat. En beton kun je op vele manieren vormgeven, slijpen tot in het grind, polijsten voor een terazzo achtige look, je kunt bij het storten gericht vertragers gebruiken om na het ontkisten bepaalde delen te kunnen uitspoelen etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts