Jump to content

kast verstevigen

mart
 Share

Recommended Posts

mijn intuitie zegt dat gewoon beton minder zal resoneren/nazingen dan marmer,serpentijsteen,speksteen e.d. waarom ik dat denk weet ik niet

heeft Het een lagere dichtheid?

mijn intuitie zegt dat gewoon beton minder zal resoneren/nazingen dan marmer,serpentijsteen,speksteen e.d. waarom ik dat denk weet ik niet

heeft Het een lagere dichtheid?

'gewoon beton' zeg maar waar we een vloertje van storten, heeft een minder uitgesproken resonantie dan marmer en een meer uitgesproken resonantie dan speksteen. Gewoon beton kun je modificeren tot 'ongewoon beton' met de eigenschappen van marmer of die van speksteen of nog iets heel anders. Alles hangt van de samenstelling af, de mogelijkheden zijn legio.

voor wie in de esthetische aspecten van beton geinteresseerd is, is er het boek Beeld Schoon Beton dat je in recent verleden via die site gratis kon aanvragen. Even een mailtje naar hun info@.. email adres.

Marmer is er in vele soorten. Van zacht met een hoge interne demping tot heel hard met weinig interne demping.

Verder hangt het ook weer af van hoe je het toepast. Ik heb zelf 40x40 marmeren terrastegels onder mijn speakers van redelijk harde kwaliteit en tussen parketvloer en tegel ligt kurk-rubber mat. Die tegels resoneren op die manier in het geheel niet als je er op klopt met een hard voorwerp.

;)

ik heb mijn target stands op spikes op een grijs/zalmkleurige betontegel van 30 bij 40 bij 6. daaronder rubber/vilt tapijt tegel van 28 x 38 met vilt op de houten vloer en rubber aan de tegel geplakt; tegel lijkt iets te zweven. De monitor zelf is vastgeschroefd aan de met zandgevulde stand.

Ik zie wel eens van die prachtige foto's met monitor op spikes op de stand maar ik denk dat vastschroeven aan de verder behoorlijk dode massa daaronder beter is.

Mart

Guest tubejack

Ik heb gisteren het hele topic van Erik 's betonmix gelezen.

M.i. interessant om te lezen, als je alle "ruis" filtert. :wacko:

Staat hier de K&E betonnix 230

Als je op het woord betonmix zoekt op dit forum, kom je nog meer info tegen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het beste resonantie arme systeem bestaat uit een sandwich van materialen. W

Ik heb gisteren het hele topic van Erik 's betonmix gelezen.

M.i. interessant om te lezen, als je alle "ruis" filtert.

Staat hier de K&E betonnix 230

Als je op het woord betonmix zoekt op dit forum, kom je nog meer info tegen.

blijkbaar is het lastig om een kast van beton te maken. maar in het gegeven voorbeeld ging het om een nieuw geheel. Als je nu uitgaat van een bestaand ontwerp maar alleen de kast vervangt door een kast van ander materiaal. of van een bestaande kast een sandwich maakt?

Ik denk dat een filterupgrade door Tony Gee bijvoorbeeld meer oplevert. Zeker als het om monitors gaat.

Mart

Als je op het woord betonmix zoekt, stuit je vooral op topic's van de laatste paar dagen.

Probeer Betonnix. Dat werkt vast beter :P

En ja, ik heb ook wel eens geroepen dat even terug in de tijd gaan, wel eens goed is. Niet alleen om te constateren hoe geschiedenis ontstaat maar ook omdat er zo'n 7 jaar geleden interessante topics op dit forum te vinden waren !

In de tijd dat ik mijn PP's nog niet had, maar wel wist dat ze gingen komen, beleefde ik veel voorpret aan die geschiedenis !

@Pjotr, die bug die je bedoelt, is geen bug, maar een virus. En weet je, het is een hardnekkig virus, want er onstaan steeds nieuwe bronnen :D

Geen Tiel maar focal en Morel.(de originele vifa hoogmid en tweeter zijn ooit gesneuveld en door de Morel units vervangen.

De units zijn niet van keramiek maar de hele luidsprekerkast is van keramiek. :D

Die Zakken zijn logeerbedden die een prima bastrap vormen.

(...) Die Zakken zijn logeerbedden die een prima bastrap vormen.

Beste Hottentot,

Aha! En ik maar steeds denken dat het een actiefoto van een dubbelblindtest was...

Maarre... dat "draadachtige dingetje"? Wat is dat nou?

(...) Die Zakken zijn logeerbedden die een prima bastrap vormen.

Beste Hottentot,

Aha! En ik maar steeds denken dat het een actiefoto van een dubbelblindtest was...

Maarre... dat "draadachtige dingetje"? Wat is dat nou?

Dat mijn waarde Spido zijn de logo`s van de toenmalige fabrikant,een scepter. :D

dank je hans maar deze hebben we het al over gehad.

dus helaas niets nieuws onder de zon.

Allicht niet, maar uit die plaatjes is erg duidelijk te zien dat een stevigere kast veeeeeeeeeeeeeel en over het hele frequentiebereik minder trilt. Jouw triplex kasten laten dus veel meer van zich horen dan b.v. de speksteen kasten van Spido.

Er is niks mis mee waneer je dat mooi vind, maar het heeft niks met natuurgetrouwe weergave te maken.

:)

je geeft steeds weer de indruk dat je niet wil lezen wat ik schrijf.

ik roep al de hele tijd dat mijn kasten meer trillen. daarnaast roep ik ook dat mijn kasten hun energie minder lang vast kunnen houden en sneller de trillingen zullen doorgeven aan de lucht erom heen. dus direct nadat het geluid ontstond.

maak een spekstenen kubus en een kartonnen .zet ze op een luchtbed, sla erop. mag jij zien wat meer dood klinkt.

dus voor jou NOG een keer.

iets wat meer massa heeft houd vrijwel alle soorten energie langer vast.

verder zal een grote massa eenmaal in beweging minder snel afgeremd kunnen worden.

wat dan weer betekend ( en das mijn mening) dat demping in een lichte houten kast veel meer wonderen zal doen dan in een zware spekstenen.als die eenmaal trilt dan blijft ie trillen.

en ALLE materialen trillen. ER BESTAAT GEEN ONVERVORMBAAR POMPHUIS!!!

verder zeggen je testen vrij weinig.

wat voor luidspreker sysyteem hebben we het over?

wat waren de test omstandigheden?

welke vorm had de kast (vierkant,rond, driehoek?)

was het alleen hout of een mix van 3 materialen zoals bij mijn luidsprekers?

allemaal zaken die ik w.s. al eerder schreef. dus neem aub even terug dat ik toen niets meer heb laten horen van mijzelf/dat ik toen ineens niet meer reageerde want dat is dus niet waar.

Dit verhaal heb ik al vaak van je gelezen, maar er klopt geen hout van.

De grafieken laten dat zien, maar kennelijk wil je dat niet begrijpen.

Ik bedoelde dat ik na die grafieken, van jouw niks inhoudelijks in dit topic gelezen heb, behalve de herhaling hierboven.

Alles is natuurlijk relatief, het ene materieel trilt iets sneller dan t andere (ook afhankelijk van de dikte en oppervlakte natuurlijk). T andere materiaal trilt wat langer door (maar wellicht met een veel kleinere, bijna onmeetbare uitslag).

Wat is trouwens van de invloed van vorm te verwachten? Een van de argumenten om een PVC buis te gebruiken bij de zelfbouw luidspreker ontwerpen van A&T was meen ik dat een buis niet kan uitzetten (dus feitelijk niet trillen).

Of wat te denken van een bolvorm zoals La Sphere van Cabasse?

dank je hans maar deze hebben we het al over gehad.

dus helaas niets nieuws onder de zon.

Allicht niet, maar uit die plaatjes is erg duidelijk te zien dat een stevigere kast veeeeeeeeeeeeeel en over het hele frequentiebereik minder trilt. Jouw triplex kasten laten dus veel meer van zich horen dan b.v. de speksteen kasten van Spido.

Er is niks mis mee waneer je dat mooi vind, maar het heeft niks met natuurgetrouwe weergave te maken.

je geeft steeds weer de indruk dat je niet wil lezen wat ik schrijf.

ik roep al de hele tijd dat mijn kasten meer trillen. daarnaast roep ik ook dat mijn kasten hun energie minder lang vast kunnen houden en sneller de trillingen zullen doorgeven aan de lucht erom heen. dus direct nadat het geluid ontstond.

maak een spekstenen kubus en een kartonnen .zet ze op een luchtbed, sla erop. mag jij zien wat meer dood klinkt.

dus voor jou NOG een keer.

iets wat meer massa heeft houd vrijwel alle soorten energie langer vast.

verder zal een grote massa eenmaal in beweging minder snel afgeremd kunnen worden.

wat dan weer betekend ( en das mijn mening) dat demping in een lichte houten kast veel meer wonderen zal doen dan in een zware spekstenen.als die eenmaal trilt dan blijft ie trillen.

en ALLE materialen trillen. ER BESTAAT GEEN ONVERVORMBAAR POMPHUIS!!!

verder zeggen je testen vrij weinig.

wat voor luidspreker sysyteem hebben we het over?

wat waren de test omstandigheden?

welke vorm had de kast (vierkant,rond, driehoek?)

was het alleen hout of een mix van 3 materialen zoals bij mijn luidsprekers?

allemaal zaken die ik w.s. al eerder schreef. dus neem aub even terug dat ik toen niets meer heb laten horen van mijzelf/dat ik toen ineens niet meer reageerde want dat is dus niet waar.

Dit verhaal heb ik al vaak van je gelezen, maar er klopt geen hout van.

De grafieken laten dat zien, maar kennelijk wil je dat niet begrijpen.

Ik bedoelde dat ik na die grafieken, van jouw niks inhoudelijks in dit topic gelezen heb, behalve de herhaling hierboven.

helaas

die grafieken laten niks zien waar men in de realiteit wat aan heeft

Jouw triplex kasten laten dus veel meer van zich horen dan b.v. de speksteen kasten van Spido.Dit zegt Hans,Hans het verhaal van jou klopt niet, als men de kast goed bouwt doet doet niet onder voor speksteen, dan kun je ook zeggen alle merken versterkers weg want een merk versterker is het beste :D

Jouw triplex kasten laten dus veel meer van zich horen dan b.v. de speksteen kasten van Spido.Dit zegt Hans,Hans het verhaal van jou klopt niet, als men de kast goed bouwt doet doet niet onder voor speksteen, dan kun je ook zeggen alle merken versterkers weg want een merk versterker is het beste :D

Ik ken wel die oude gietijzeren Mission bakken van weleer maar versterkers van speksteen ben ik nog niet tegengekomen :lol:

(Nou ja, 47-Labs doet iets met uitgehakt en ingezegend graniet of zo)

;)

Tja... het is natuurlijk mogelijk om een houten kast net zo wein ig te laten uitklinken dan een spekstenen. Maae een triplex kast...?? dat zou heel bijzonder zijn.

Jaren geleden was ik een op een technische beurs in de jaarbeurshallen. Daar stond iemand die kasten maakte voor airco's, nu ik dat zo terug denk moet dat dus heel lang geleden zijn... (ca 30 jaar). De man had een kast van 2 mm plaatstaal die klonken als de klokken van de Sint Jans kathedraal... een andere kast was aan de binnenkant met 1,5 mm dik staalplaat beplakt. De man probeerde hiermee zijn hotmeltlijmen aan de man te brengen. Dit waren toen rubberachtige lijmen.

Jullie hadden natuurlijk al begrepen dat de sandwichkast zo dood klonk alsof deze van speksteen met loodbitumen was... ;)

Tja... het is natuurlijk mogelijk om een houten kast net zo wein ig te laten uitklinken dan een spekstenen. Maae een triplex kast...?? dat zou heel bijzonder zijn.Jaren geleden was ik een op een technische beurs in de jaarbeurshallen. Daar stond iemand die kasten maakte voor airco's, nu ik dat zo terug denk moet dat dus heel lang geleden zijn... (ca 30 jaar). De man had een kast van 2 mm plaatstaal die klonken als de klokken van de Sint Jans kathedraal... een andere kast was aan de binnenkant met 1,5 mm dik staalplaat beplakt. De man probeerde hiermee zijn hotmeltlijmen aan de man te brengen. Dit waren toen rubberachtige lijmen.

Jullie hadden natuurlijk al begrepen dat de sandwichkast zo dood klonk alsof deze van speksteen met loodbitumen was... ;)

ik heb dan ook heel bijzondere luidsprekers

handgemaakt door zeer kundige /bijzondere mensen

iedereen mag komen luisteren naar deze speakers die niemand op dit forum ooit eerder heeft gehoord ;)