Richard 2 Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 Wellicht een "domme" opmerking.... maar is het niet een b Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 IK zie,..... ik zie ..... een ABX test in het vooruitzicht gr hj nee dank je maar bedankt voor de uitleg. ik moet wel zeggen dat ik nieuwsgierig ben om het eens te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 @ M44 Ik ben bezig om in amsterdam een mooi app te kopen , goed geluids geisoleerd in ieder geval , ik zal dan waarschijnlijk ook vanuit huis gaan demonsteren (en verkopen ) ik demonstreer dan op de manier die ik zelf wil , dwz analoog met buizenvoortrap en een zware ML of Krell, ...Pass eindtrap belangstellende hearders zijn alvast uitgenodigd vrijblijvend uiteraard , die diamanten modellen zijn toch te duur voor consignatieverkopen , een dealerschap van een top elementen merk lijkt me ook wel wat . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 lijkt me zeer interessant Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 lijkt me zeer interessant Ik laat wel weten wanneer ik de boel op orde heb . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 Als bij speakers nu eens vaste kosten worden berekend van fabrikant naar winkel i.p.v. marges in procenten, dan zouden sommige speakers wel wat goedkoper worden. Dus of je als winkel nu een kleine Tannoy verkoopt of de duurste B&W, je verdient er hetzelfde aan. Geldt ook voor de importeur... Wat moet een goede speaker kosten? Topklasse woofer 250 Euro, topklasse mid 150 Euro, topklasse tweeter 100 Euro, High End filter 200 Euro, kast 200 Euro, mooie afwerking 100 Euro, ... klaar voor 1000 Euro per stuk. Zo'n speaker met stickertje Wilson erop kost 10x zoveel. Wie verdient de extra 9000 (voor een paar 18000) Euro? Willen wij dat betalen? Er zou een kastenfabriek moeten zijn die standaard 10, 20, 30, 40, 50, etc. liter boxen bouwt en er ook nog voor je de gaten in zaagt, zodat je alleen nog maar je zelfbouw Visaton setje erin hoeft te schroeven. Dan heb je High End voor een prijs die klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 Wat moet een goede speaker kosten? Topklasse woofer 250 Euro, topklasse mid 150 Euro, topklasse tweeter 100 Euro, High End filter 200 Euro, kast 200 Euro, mooie afwerking 100 Euro, ... klaar voor 1000 Euro per stuk.Zo'n speaker met stickertje Wilson erop kost 10x zoveel. Wie verdient de extra 9000 (voor een paar 18000) Euro? Willen wij dat betalen? Je zit met die bedragen al heel hoog in de boom: Normaliter gaan luxe goederen (maar niet alleen die) tegen ca. 4x de kostprijs de fabriek uit. De importeur doet daar 100% bovenop en de winkelier ook weer 100%. Zit je op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 Je zit met die bedragen al heel hoog in de boom:Dat is zo. Maar ik mis de bedragen voor de ontwerper die de luidsprekers zodanig ontwerpt dat ze in een bedrijfsmatig proces zijn te fabriceren en na dit proces ook nog te verkopen zijn; de inkoper die de basismaterialen moet bestellen; de magazijnmedewerker die de vrachtpakketten moet accepteren, uitpakken, in het magazijn moet deponeren, en weer uit het magazijn moet halen om naar de productieafdeling te vervoeren; de productiemedewerker die de luidsprekerunits en filters in de geprefabriceerde kasten schroeft; de dame van de kwaliteitscontrole die de kasten nakijkt op beschadigingen en test of de luidsprekers normaal functioneren; nogmaals de magazijnmedewerker die de gerede luidsprekers verpakt voor verzending, tijdelijk in het magazijn opslaat en na enige tijd deze luidsprekers weer voor verzending gereed maakt; de medewerker die moet zorgen voor gelikt foldermateriaal en een knappe website; de medewerker acquisitie die de luidsprekers op de markt moet slijten; de administratief medewerker die zorg moet dragen voor het betalen van de rekeningen van de crediteuren en het uitschrijven van rekeningen naar de debiteuren; de koffiejuffrouw en schoonmaakster; de directeur/bedrijfsleider die dit alles draaiend moet houden.Dan hebben we het nog helemaal niet over de huur van het bedrijfspand, de leasekosten van bedrijfswagens, de afschrijving op machines en inventaris, energiekosten, verzekeringen, afschrijving op niet-verkochte voorraad en niet te vergeten de kerstpakketten. Oh ja, de Staat der Nederlanden is nog verreweg de grootste kostenpost in dit alles. Als je het zo beschouwd is die € 16.000 eigenlijk een koopje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 januari 2010 Report Share Posted 31 januari 2010 Ehm ja, dat zit dus voor een groot gedeelte in die 4x omslag. Productiekosten zijn de materiaalkosten (en eventuele kosten van outsourcing) + loonkosten van productiemedewerkers tot aan het magazijn. Al zijn daar verschillende verdeelsleutels voor. Een bedrijf wat goed draait heeft een netto winst van tussen de 15% en de 20% als target. Dat hou je dus normaliter over om te groeien en evt. aandeelhouders te betalen. Vaak wordt ook research betaald uit de winst en niet omgeslagen per product. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 februari 2010 Author Report Share Posted 1 februari 2010 (...) Ja je ziet iets over het hoofd Het gaat er om dat het hele membraan als zuiger moet blijven werken en het hele oppervlak tegelijkertijd naar voren en naar achteren blijft bewegen. Ook een diamanten tweeter heeft het aandrijfspoeltje aan de rand zitten. De kracht daarvan moet ook naar het midden van het membraan en dat gaat niet plotseling maar met de geluidssnelheid van het materiaal. Dus hoe hoger die is hoe beter, iig als je 50 kHz uit een 20 mm "Hard core" tweeter wilt halen. Bij softdomes is het anders opgelost, daar gaat steeds minder van het membraan meedoen met oplopende frequenties en in het tophoog geeft alleen nog de rand geluid af. (...) Een van de geheimpjes van een goede ribbon tweeter: Die wordt van nature over het gehele oppervlak tegelijkertijd aangedreven. Met name bij stijve domes kan faseverlies optreden doordat zowel de domegedeelten die verder van het oor verwijderd zijn (bij de rand) als het domegedeelte dat het dichtst bij het oor is (het centrum) tegelijkertijd dezelfde frequenties afstralen. (Rond 7 kHz, waar de halve lambda Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Spido als die "ribbon' s" zo goed zijn waarom stopt Klaas ze niet in al zijn ontwerpen. ? Die Monacor DT-254 textiel domes klinken h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 februari 2010 Author Report Share Posted 1 februari 2010 Beste Tubejack, Dat heeft te maken met integratie: met name vanwege de belastbaarheid en de stijgtijd in het beoogde overnamegebied. Je kunt het vergelijken met de problemen die mensen wel ondervinden wanneer ze een vliesluidspreker willen combineren met een subwoofer. Het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Onlangs zijn overigens bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 (Een goed luidsprekersysteem is m Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Heb je de speakers gemodificeerd Tubejack? Zo ja, wat en waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Je zit met die bedragen al heel hoog in de boom:Dat is zo. Maar ik mis de bedragen voor de ontwerper die de luidsprekers zodanig ontwerpt dat ze in een bedrijfsmatig proces zijn te fabriceren en na dit proces ook nog te verkopen zijn; de inkoper die de basismaterialen moet bestellen; de magazijnmedewerker die de vrachtpakketten moet accepteren, uitpakken, in het magazijn moet deponeren, en weer uit het magazijn moet halen om naar de productieafdeling te vervoeren; de productiemedewerker die de luidsprekerunits en filters in de geprefabriceerde kasten schroeft; de dame van de kwaliteitscontrole die de kasten nakijkt op beschadigingen en test of de luidsprekers normaal functioneren; nogmaals de magazijnmedewerker die de gerede luidsprekers verpakt voor verzending, tijdelijk in het magazijn opslaat en na enige tijd deze luidsprekers weer voor verzending gereed maakt; de medewerker die moet zorgen voor gelikt foldermateriaal en een knappe website; de medewerker acquisitie die de luidsprekers op de markt moet slijten; de administratief medewerker die zorg moet dragen voor het betalen van de rekeningen van de crediteuren en het uitschrijven van rekeningen naar de debiteuren; de koffiejuffrouw en schoonmaakster; de directeur/bedrijfsleider die dit alles draaiend moet houden.Dan hebben we het nog helemaal niet over de huur van het bedrijfspand, de leasekosten van bedrijfswagens, de afschrijving op machines en inventaris, energiekosten, verzekeringen, afschrijving op niet-verkochte voorraad en niet te vergeten de kerstpakketten. Oh ja, de Staat der Nederlanden is nog verreweg de grootste kostenpost in dit alles. Als je het zo beschouwd is die Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Als je minder verkoopt moet je het met minder mensen doen. Verkoop je heel weinig dan is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Heb je de speakers gemodificeerd Tubejack?Zo ja, wat en waarom? Nee, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 In alle eerlijkheid met die inspeeltijd zou ik niet kunnen leven.Zo'n claim is natuurlijk ook handig als de hoogweergave bij de klant thuis bij betere beluistering tegenval: "Het inspelen duurt 2500 uur, kom dus over twee jaar nog maar eens terug." Na de garantie periode (inkoppertje ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Beste Tubejack, Dat heeft te maken met integratie: met name vanwege de belastbaarheid en de stijgtijd in het beoogde overnamegebied. Je kunt het vergelijken met de problemen die mensen wel ondervinden wanneer ze een vliesluidspreker willen combineren met een subwoofer. Het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Probeer eens een C-Quenze 15 H 52 (wellicht icm een 6/18 db akoustisch filter) Ik vind die 16,5 cm SPH-165KEP midden/laag* erg fijn, vroeg me alleen af of het zin had om een bandtweeter voor het hoog in te zetten... Niet dus... Verder ga ik niet z Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Beste Tubejack, Dat heeft te maken met integratie: met name vanwege de belastbaarheid en de stijgtijd in het beoogde overnamegebied. Je kunt het vergelijken met de problemen die mensen wel ondervinden wanneer ze een vliesluidspreker willen combineren met een subwoofer. Het k Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Beste Threshold, Fig20. 1e orde tweeweg filterDe component waardes zijn zo gekozen dat de kantelfrequenties c.q. de tijdconstantes van de hoog- en de laag sectie gelijk zijn. Alleen bij die conditie krijg je een vlakke amplitude en fase karakteristiek, en is ook het impulsgedrag goed. http://www.breem.nl/ (Via "begrippenlijst / wisselfilters"). Tsja... je moet toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 februari 2010 Members Report Share Posted 2 februari 2010 Wat moet een goede speaker kosten? Topklasse woofer 250 Euro, topklasse mid 150 Euro, topklasse tweeter 100 Euro, High End filter 200 Euro, kast 200 Euro, mooie afwerking 100 Euro, ... klaar voor 1000 Euro per stuk.Zo'n speaker met stickertje Wilson erop kost 10x zoveel. Wie verdient de extra 9000 (voor een paar 18000) Euro? Willen wij dat betalen? Je zit met die bedragen al heel hoog in de boom: Normaliter gaan luxe goederen (maar niet alleen die) tegen ca. 4x de kostprijs de fabriek uit. De importeur doet daar 100% bovenop en de winkelier ook weer 100%. Zit je op Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Arden, ben het wel aardig met je eens. De schoorsteen moet immers wel roken. Maar: Op dure spullen is hoge korting mogelijk en dat maakt de markt ziek. Ik vind het onnodig dat in de detailhandel marges van 40% zitten op dit soort spullen. Als het bedrag van de gekozen waar maar hoog genoeg is, neem je met bijvoorbeeld 20% ook wel genoegen. Eigenlijk is een vast percentage niet meer van deze tijd, maar zou je moeten kijken naar welk absolute bedrag je wilt verdienen op een product. Mijn voorspelling is dat over 20 jaar de middenstand een probleem heeft. De Internetgeneratie koopt geen enkele tv in de winkel, als de detailhandel zich niet aanpast met het prijzenbeleid. Zolang de verschillen in prijzen tussen fysieke winkel en webwinkel groter zijn dat 5 tientjes, is de mens niet bereid om meer te betalen voor "service". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts