Jump to content

perverse prijs/prestatie performance?

spido
 Share

Recommended Posts

Hallo Arden,

Is meer gebaseerd op werkervaring bij diverse handelsondernemingen en productiebedrijven. Hoe het in de productie verdeeld wordt verschilt nogal per bedrijf.

Waar het om gaat is je netto winst target als geheel wat een zeker minimum moet hebben om gezond te blijven als bedrijf. Hoe je dat doet met marges en slim inkopen kan verschillen en bepaal je natuurlijk zelf.

Ik zie bij klein grut als plugjes en kabel soms nog wel hogere marges. Dat zie ik soms wel voor 4x de grossiersprijs in de winkel liggen. En als een winkel uitverkoop houdt en het voor de halve prijs weg gaat zal de winkelier misschien er niet op verdienen maar verlies lijdt ie er doorgaans ook niet op. Overigens zul je mij daar geen schande van zien spreken. I.d.d. de schoorsteen moet natuurlijk wel roken en blijven roken.

;)

Mijn voorspelling is dat over 20 jaar de middenstand een probleem heeft. De Internetgeneratie koopt geen enkele tv in de winkel, als de detailhandel zich niet aanpast met het prijzenbeleid. Zolang de verschillen in prijzen tussen fysieke winkel en webwinkel groter zijn dat 5 tientjes, is de mens niet bereid om meer te betalen voor "service".

De middenstand heeft n

Guest kikkervisje
Over 20 jaar zal het winkellandschap flink veranderd zijn. -> da's nu ook al erg aan het veranderen..

Nog meer van het zelfde? Kan haast niet. :confused:

Mijn voorspelling is dat over 20 jaar de middenstand een probleem heeft. De Internetgeneratie koopt geen enkele tv in de winkel, als de detailhandel zich niet aanpast met het prijzenbeleid. Zolang de verschillen in prijzen tussen fysieke winkel en webwinkel groter zijn dat 5 tientjes, is de mens niet bereid om meer te betalen voor "service".

De middenstand heeft n

@Pjotr: Met boerenverstand kom je verder, dan met een glazenbol. Laat ik nou over dat eerste beschikken...

Ja, maar ergens moet je het toch fysiek horen & zien wat het verschil uitmaakt bij TV's of luidsprekers? Misschien is een webshop/fysieke shop de uitkomst. Maar daar zal de druk erg hoog liggen op een snelle en correcte hulp aan klanten, die binnen een zo kort mogelijke periode geholpen dienen te worden (ik denk even aan mijn bezoek aan een 'fysiek echte' internetwinkel) en ik weet niet of audio zich daarvoor leent. Of het moet de ik-kom-bij-u-langs-audio-adviseur worden.

Wat denk ik ook meespeelt is dat de Nederlandse salarissen door economische en historische ontwikkeling stevig zijn, dus daar moeten de marges ook naar zijn. Dus minder marge betekent of meer afzet van hetzelfde product of goedkoper personeel. Het lijkt wel een kip/ei-verhaal, waar we niet meer uitkomen. Willen we nu wel of niet de juiste keuze kunnen maken en hebben we er service voor over, als dat ons extra geld gaat kosten?

Ivan,

De detailhandel / middenstand heeft de oplossing zelf in pacht. Sinds de inzage in prijzen wat duidelijker is geworden voor de niet-ingewijden, immers op laagdrempelige websites als kieskeurig is voor iedereen een indruk van een prijs van wit- en bruingoed te krijgen, is het voor de detailhandel gewoon een kwestie van stikken of slikken. Slikken lijkt mij hier zeker haalbare kaart, maar dan moeten ze wel eerlijke prijzen hanteren. De overhead kosten worden met name hoog, als je niets meer verkoopt. Dus dat kan geen argument meer zijn.

Het is te zot voor woorden dat ik een TV, CD speler, koelkast, noem het maar, kan kopen tegen een veel lagere prijs, terwijl ze letterlijk uit dezelfde vrachtwagen komen en de service gelijk is.

Het is nog zotter, dat ik eerst naar de winkel loop, uitgebreid informeer, tijd verg van de verkoper, aangeef dat z'n prijs te hoog is, en hij me vervolgens laat glippen. Ben ik dan gek? Omdat ze zich niet in de kaarten willen laten kijken, en dus niet willen toegeven dat de prijs nog wel verder kan zakken dan de voorgestelde korting (meestal 10% van het bedrag op het prijskaartje) verkopen ze minder en minder, gaat het steeds beter met webshops en hebben de winkels nog wel steeds de kosten die webshops niet hebben.

Als ze maar slim zijn, dan houden ze het hoofd boven water.

Het is heel simpel: ik ben bereid om op een bedrag van laten we zeggen 500 euro, 50 euro meer te betalen in de fysieke winkel met z'n goede garanties (hoewel de garantie van de webshop ook goed is, omdat het meestal fabrieksgarantie betreft) omdat ik ze hun bestaansrecht gun, en omdat ik de middenstand graag in stand wil houden. In de praktijk kan het prijsverschil zo maar 200 euro zijn, op zo'n laag bedrag een fors verschil. (ik heb dit zelf ervaren, nota bene in een winkel, die gewoon aangesloten is bij de groot-inkopers)

(Daarom koop ik ook gewoon brood bij de bakker, zodat het niet mede mijn schuld is, als er straks geen bakkers meer bestaan)

Ja, ik weet het niet hoor. Een paar jaar geleden werkte ik in de fotohandel, en met de komst van internet en de Mediamarkt e.d. werd het ons heel moeilijk gemaakt. Op apparatuur werd al amper kiet gespeeld, gewoon vanwege de concurrentie. Je ging pas wat aan een camera verdienen als je er tenminste een tasje bij verkocht. En wij waren echt een ouderwetse winkel, camera kopen? Hup aan tafel zitten, uitgebreide uitleg, koffie erbij enz enz.

De traditionele melkkoe was daar foto's ontwikkelen & afdrukken, maar toen iedereen aan de digitale camera ging werd dat ook v

Mensen , diamonds always last :D , ik ben trouwens wel benieuwd hoelang dat spul meegaat .

Ik haak even in op de discussie , hoe kun je nu een kastje van 200 euro(treshold ) vergelijken met de prachtig ontworpen en van een gietcompound gemaakte kast van wilson audio waar diverse metingen aan zijn verricht en wat heel wat beitels heeft gekost omdat het zo moeilijk verspaant , of wat te denken van de ettelijke meegeleverde uit 1 blok alu gdraaide poorten, 1 poort gedraaid uit een staaf van 100 mm rond alu kost je al minimaal een paar 100 euries denk ik , met andere woorden het perfectionisme druipt er van af zeker bij de alexandria en jazeker dat heeft een prijs .

gr :angry: hj :D

Mensen , diamonds always last :D , ik ben trouwens wel benieuwd hoelang dat spul meegaat .

Ik haak even in op de discussie , hoe kun je nu een kastje van 200 euro(treshold ) vergelijken met de prachtig ontworpen en van een gietcompound gemaakte kast van wilson audio waar diverse metingen aan zijn verricht en wat heel wat beitels heeft gekost omdat het zo moeilijk verspaant , of wat te denken van de ettelijke meegeleverde uit 1 blok alu gdraaide poorten, 1 poort gedraaid uit een staaf van 100 mm rond alu kost je al minimaal een paar 100 euries denk ik , met andere woorden het perfectionisme druipt er van af zeker bij de alexandria en jazeker dat heeft een prijs .

Hmm, het zou me verbazen als zo'n kast meer dan 200 Euro kostprijs is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals de diamanten tweeter. Maar over het algemeen...

Op de Swans Diva zit een tweeter die een paar Euro kost (ik hem hem zelf ook even in gebruik gehad). Ergens op internet was er een interessante discussie met iemand, die zich voordeed zelf bij Swans te werken, en de low-cost tweeter verdedigde met de grote aantallen en het feit, dat het ding in China wordt gemaakt. Ergens anders wordt deze tweeter TN28 getest en slecht bevonden. Dan haalt iemand 'm open (er zit een eigen huisje aan) en komt tot de conclusie, dat er is bezuinigd op het hoognoodzakelijke plukje dempingsmateriaal. Conclusie: bij zo'n dure speaker als de Swans Diva wordt er zelfs bezuinigd op een plukje wol voor de tweeter, waardoor die teveel vervormt.

Nou, daar ga je vanzelf wel van zelfbouwen. :D Dan maar geen gegoten plastic behuizing, maar de kast gewoon goed dempen.

Ik heb ooit de Watt/Puppy gehoord. Later ook de nabouw-versie van het blad Klang&Ton. Nu zijn verschillende demonstraties moeilijk met elkaar te vergelijken, maar ik vond de Klang&Ton versie beter, in elk geval had die niet het agressieve midden en de extreem gevoelige sweet spot. De ontwerper bij Klang&Ton vond 'm zelf trouwens ook beter dan het origineel. Het filter in de Watt/Puppy is ingegoten, zodat je niet kunt zien wat precies de waarden zijn van de componenten. Bij K&T vond men dat uiteindelijk niet erg: ze ontwierpen gewoon een betere. Dat geeft toch te denken...

:rolleyes:

(hoewel de garantie van de webshop ook goed is, omdat het meestal fabrieksgarantie betreft)
Fabrieksgarantie is niet perse een recht, de garantie van de (internet)winkel wel. Als de internetwinkel verdwenen is zal de garantie ook zijn verdwenen, maar dat geld ook voor een aankoop bij de fysieke winkel.

Ten eerste vind ik nabouwen qua vorm al een zwaktebod , dezelfde (op het uiterlijk) units gebruiken ontkom je soms niet aan , als de klang und ton versie van een paar duizend euries beter zou klinken , waarom verkopen ze er niet veel meer , ik weet alleen al zeker dat het afstraalgedrag en de dynamiek van een wilson beter is als de k und t omdat de energie vd unit gebruikt word om lucht te verplaatsen en niet om een kast te laten trillen , ik begrijp dat afgeven op succesvolle high end fabrikanten niet zo , wel vind ik het jammer dat de prijsverschillen met de us en nl zo erg groot zijn zeker gezien de $ , een mooie ML 532 zal ik daardoor niet kopen .

Het is te zot voor woorden dat ik een TV, CD speler, koelkast, noem het maar, kan kopen tegen een veel lagere prijs, terwijl ze letterlijk uit dezelfde vrachtwagen komen en de service gelijk is.

Het is nog zotter, dat ik eerst naar de winkel loop, uitgebreid informeer, tijd verg van de verkoper, aangeef dat z'n prijs te hoog is, en hij me vervolgens laat glippen. Ben ik dan gek? Omdat ze zich niet in de kaarten willen laten kijken, en dus niet willen toegeven dat de prijs nog wel verder kan zakken dan de voorgestelde korting (meestal 10% van het bedrag op het prijskaartje) verkopen ze minder en minder, gaat het steeds beter met webshops en hebben de winkels nog wel steeds de kosten die webshops niet hebben.

Klopt, een jaar of vier geleden wilden we bij de lokale Expert een fornuis aanschaffen. Die wij wilden stond voor 759 in de winkel. Dat was precies de adviesprijs op de site van Siemens. Bij de MM stond ie voor 549 en gelijk meenemen. Terug naar de Expert maar die wilde niet lager zakken dan 695 en toen ik de prijs bij MM noemde zij ie doodleuk "Dan koop je hem daar toch". Bovendien bleek de levertijd bij hem 2 weken.

Uiteindelijk via internet voor 459 en de volgende dag thuis bezorgd EN geplaatst. Gewoon 1 jaar garantie aan huis. Dat wordt n.l. toch centraal uitbesteed.

Je raadt het al: Die Expert was er een jaar later niet meer. Ik gun zo'n man best zijn extra'tje maar dit was wel bizar. Hij koopt voor hetzelfde bedrag in als een internetwinkel. En die idiote 2 weken levertijd, komt allemaal uit hetzelfde centrale magazijn van Siemens in dit geval.

;)

Ja, ik weet het niet hoor. Een paar jaar geleden werkte ik in de fotohandel, en met de komst van internet en de Mediamarkt e.d. werd het ons heel moeilijk gemaakt. Op apparatuur werd al amper kiet gespeeld, gewoon vanwege de concurrentie. Je ging pas wat aan een camera verdienen als je er tenminste een tasje bij verkocht. En wij waren echt een ouderwetse winkel, camera kopen? Hup aan tafel zitten, uitgebreide uitleg, koffie erbij enz enz.

De traditionele melkkoe was daar foto's ontwikkelen & afdrukken, maar toen iedereen aan de digitale camera ging werd dat ook v

Lang leve de vrije markt :rolleyes: , wil je iets niet dan koop je het niet , daarom heb ik het niet zo op de overheid , concurrentie is daar ver te zoeken in het dienstenaanbod.

ben je zo blij met de vrije energiemarkt, de vrije zorgmarkt en dergelijke ? Zijn we er beter van geworden, als consument ?

De enige vrije markt die een goede beslissing is geweest is die van de telcom's.

Lang leve de vrije markt :rolleyes: , wil je iets niet dan koop je het niet , daarom heb ik het niet zo op de overheid , concurrentie is daar ver te zoeken in het dienstenaanbod.

ben je zo blij met de vrije energiemarkt, de vrije zorgmarkt en dergelijke ? Zijn we er beter van geworden, als consument ?

De enige vrije markt die een goede beslissing is geweest is die van de telcom's.

Zorginstellingen is vaak semioverheid , daar zitten al die duurbetaalde (linkse)managers , ik zit bij oxxio goed en een stuk goedkoper dan nuon wat weer in handen is van provincies en gemeenten ook gewoon overheid dus .