fenton Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 beste audioliefhebbers, deze zomer zou ik graag mijn huidige luidsprekers aanvullen met 2 subs (MJ acoustics pro 50, vanwege z'n prijs/prestatie score, en z'n geringe afmetingen), niet dat ik zoveel laag mis, maar voor sommige muziekwerken zou ik graag de druk wat van m'n luidsprekers wegnemen en met de subs toch oo keen diepere basweergave te hebben. nu stel ik de vraag, kan ik die 2 op een gewone geintegreerde amp aansluiten?? zo ja, hoe?? alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door fenton:beste audioliefhebbers, deze zomer zou ik graag mijn huidige luidsprekers aanvullen met 2 subs (MJ acoustics pro 50, vanwege z'n prijs/prestatie score, en z'n geringe afmetingen), niet dat ik zoveel laag mis, maar voor sommige muziekwerken zou ik graag de druk wat van m'n luidsprekers wegnemen en met de subs toch oo keen diepere basweergave te hebben. nu stel ik de vraag, kan ik die 2 op een gewone geintegreerde amp aansluiten?? zo ja, hoe?? alvast bedankt. Volgens mij kun je daar de tape-uitgang(en) wel voor gebruiken. Al verandert daar het volume niet natuurlijk. Anders kun je volgens mij ook wel de hoofdtelefoonuitgang gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Y splitter? Als je de het laag wilt afkappen van je main speakers zul je toch de subwoofer via de luidspreker klemmen moeten aansturen. Is er geen optie om die subs aan elkaar te koppelen via een bestaand koppeling systeem op de subjes zelf? Tape out zou ik niet doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Pre-out of speaker out. Het makkelijkste is speaker-out, omdat de impedantie van de sub hoog is (heeft zijn eigen versterker, dus heeft weinig stroom nodig), "merkt" de versterker nauwelijks iets van de sub en hoef je ook niet bang te zijn dat het geluid over de gewone speakers verandert of zo. Mocht ik wat warrig schrijven, dan komt dat door de warmte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephane Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door Frank de Bruijn: Mocht ik wat warrig schrijven, dan komt dat door de warmte [/QB] Alleen door de warmte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Een Rel sluit je idealiter aan op de speakeraansluiting (volgens Rel zelf), parallel aan de hoofdspeakers. Wellicht dat MJ dat ook heeft. Maar daarmee ontlast je natuurlijk niet de hoofdspeakers (als je dat bedoelde met "druk wegnemen"), die krijgen nog steeds het volledige frequentiebereik. Sommige subs leveren ook high level satelliet uitgangen (gefilterd), maar dat is weinig audiofiel vind ik. Als je versterker een pre out er main in heeft (dus voor- en eind zijn gescheiden) dan kun je de sub daar tussen prikken en de eindversterker op de gefilterde low level uitgang van de sub plaatsen. Dan heb je wel "minder basbelasting (dus beter midden) op je hoofdspeakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Een Rel sluit je idealiter aan op de speakeraansluiting (volgens Rel zelf), parallel aan de hoofdspeakers. Wellicht dat MJ dat ook heeft. Maar daarmee ontlast je natuurlijk niet de hoofdspeakers (als je dat bedoelde met "druk wegnemen"), die krijgen nog steeds het volledige frequentiebereik. Sommige subs leveren ook high level satelliet uitgangen (gefilterd), maar dat is weinig audiofiel vind ik. Als je versterker een pre out er main in heeft (dus voor- en eind zijn gescheiden) dan kun je de sub daar tussen prikken en de eindversterker op de gefilterde low level uitgang van de sub plaatsen. Dan heb je wel "minder basbelasting (dus beter midden) op je hoofdspeakers. Het gaat hier om een geintegreerde versterker. Dan kun je (lijkt mij) niet de low level uitgang op de main-in van de versterker aansluiten. Of wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Rel subs kun je gewoon bij je speakers opknopen. In het geval van 1 sub komen er aan links en rechts een plus-draad en aan links of rechts een mindraad. Twee subs sluit je natuurlijk gelijk als twee luidsprekers aan op links en rechts. Een sub afregelen is trouwens al een behoorlijke klus. Met twee haal je je echter nog meer werk op je dak. Ik zou het eerst eens met eentje gaan proberen als ik jou was. Het samenspel van twee subs en twee speakers schijnt een nogal nauwkeurig karweitje te zijn. Twee subs kan goed zijn maar vaak is eentje beter, heb ik van horen zeggen. Ik heb er zelf nog niet veel mee geexpirimenteerd. Ik heb laatst trouwens ook een sub beluisterd in combinatie met twee speakers. De speakers ken ik vrij goed. In dit geval was er een Rel Quake (wat een kleine dingen zijn dat) in het systeem gezet. Mits je dit genuanceerd afsteld krijg je een prachtige verdieping van je middentonen, een behoorlijke verbreding van het geluidsbeeld en een wat strakkere bas. Om meer bas te krijgen zou ik het niet doen. Hiervoor moet je de sub te ver open zetten en krijg je een ongenuanceerd boem-bas effect. Ik neem dan maar aan dat dit je bedoeling niet zal zijn. Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Het gaat hier om een geintegreerde versterker. Dan kun je (lijkt mij) niet de low level uitgang op de main-in van de versterker aansluiten. Of wel? Sommige geintegreerde amps kun je aan de achterkant scheiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 Bestaat er geen apparaatje om je speakers de opdracht te geven om aan bvb 50 hertz af te haken of te verminderen en dat dan de subs in actie komen?? want ik vermoed (heb geen idee of het waar is) dat als ik de druk wat weg neem, de speakers op hogere volumes minder snel zullen vervormen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoBob Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Ik had een makkelijke klus, mijn via mijn voorversterker naar de sub (REL Strata 2), die filtert het laag eruit voordat het naar mij eind versterkers ging, werkte prima, maar helaas niet zo'n audiofiele oplossing, je gooit het volledige geluids signaal door een filter heen, bah. nu dus gewoon via de uitgangen van m'n versterkers, klinkt een stuk beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Geplaatst door fenton:Bestaat er geen apparaatje om je speakers de opdracht te geven om aan bvb 50 hertz af te haken of te verminderen en dat dan de subs in actie komen?? want ik vermoed (heb geen idee of het waar is) dat als ik de druk wat weg neem, de speakers op hogere volumes minder snel zullen vervormen Ja, zoiets heet een scheidingsfilter. Maar passieve scheidingsfilters bij lage frequenties (<200 Hz) zijn duur of hebben nadelige effecten voor het geluid. Als je alleen naar CD luistert kan je wellicht iets met een digitale xover doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 alles op een rijtje gezet (help me wat) -2 subs, kostprijs (grof gerekend): 1000€ -ik zou ook graag hebben dat mijn huidige speakers rond de 50 hertz afhaken of verminderen en zo de sub en de mains te maten blenden als het waar. hiervoor heb ik een soort van digitale xover nodig (hoeveel kost dit en heeft dit klankmatige gebreken???) kostprijs: geen idee dit is het zowat dacht ik, of ben ik nog iets vergeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Ja, je amp. http://www.techtronics.com/uk/shop/612-tec...-amplifier.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 euheu, juist duck-twacy weet je soms ook hoeveel dat soort van sheidingsfilter kost? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 iemand anders dan misschien, en heb ik eventueel nog andere dingen nodig voor wat ik wens.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Wat een gedoe. En dat allemaal omdat je "denkt" dat je vervorming hoort. 1 stap tegelijk: Probeer eerst bv een andere amp. Ga dan luisteren en beslis dan of je nog meer geld gaat uitgeven. Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 Ten eerste, ik heb al verschillende amps beluisterd, en ik zeg niet dat ik vervorming hoor, maar als ik binnenkort m'n bas-zware collectie ga bovenhalen gaan deze speakers zowieso vervormen Ten 2de, ik wil ook gewoon een wat 'dieper' laag En ten slotte heb ik deze subs al eens bij een kennis ter vergelijking gehoord (met/zonder) en de muziek had gewoon een veel beter klankbeeld met de subs dan zonder, daarom wil ik pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Dat van dat klankbeeld ben ik met je eens. Die ervaring heb ik ook. Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 dus zijn we het eens he als nu iemand nu weet wat zo'n digitale xover kost, dan heb ik ongeveer een idee van het uit te geven budjet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Geplaatst door fenton:dus zijn we het eens he als nu iemand nu weet wat zo'n digitale xover kost, dan heb ik ongeveer een idee van het uit te geven budjet. Ik weet eigenlijk niet zeker of het welgaat werken, omdat je nog steeds zit met de gescheiden volume regeling. Tenzij je het volume op de xover centraal kunt regelen. Maar de Behringer DCX2496 kost 545 euro (going 400 a 450). Hij heeft alleen AES/EBU digitale input, dus dat is ook weer lastig. Al met al denk ik niet dat het een goede weg is voor je... Zelf een passief filter maken is best lastig (er zullen wel schema's bestaan, maar die hoeven niet optimaal te zijn voor jouw speakers). Bovendien zijn goede onderdelen daarvoor duur (schat dat je 100-200 euro kwijt bent voor een hoogwaardig passief filter). Misschien toch maar op de high level inputs van een sub (via de speaker aansluitingen), heb je iig een diepere bas en misschien is de behoefte om hard te spelen wel minder door de grotere hoeveelheid lucht verplaatsing. Waarom neem je niet gewoon een sub een weekendje op proef? Een winkel als Rikstoet doet dat wel denk ik. Misschien is een simpel passief 1e orde filtertje al goed genoeg. Stel je speaker zijn 8 ohm (bij de crossover frequentie, dat moet je eigenlijk nameten) en je wilt een crossoverpunt van 100 Hz, dan moet je 200 uF in de signaalweg zetten (zie bv http://ccs.exl.info/calc_cr.html ). Daarvoor wil je hoogwaardige condensatoren gebruiken, dus bv 2 van 100uF Audyn polypropyleen van 30 euro per stuk parallel. Totaal dus 120 euro voor 2 speakers.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Fenton Op marktplaats.nl kwam ik een electronisch xover tegen voor 75 eutootjes. Iets voor jou? Geerdie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 5 juni 2003 Author Report Share Posted 5 juni 2003 zou wel goed kunnen, kun je me even een directe link geven aub? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Effe kijken hoe dat moet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 http://www.marktplaats.nl/markt/audio/luid...15.htm?oudei=45 ehhh, zo? Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts