Miracle. Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Afgelopen week heb ik het idee opgevat om een A&T voorversterker in een fatsoenlijke kast te gaan bouwen. Omdat ook de gebruikte bedrading van een wel heel twijfelachtige kwaliteit is ga ik die ook maar direct vervangen. Zilver in Teflon tube voor de stroomtoevoer en zilver/goud/Teflon voor het signaal. Ook sommige MKP's zijn van een behoorlijk twijfelachtige kwaliteit, en meten iig niet de waarde die er op aangegeven staat. Die gaan dus ook vervangen worden, door beteren. De buisvoetjes die er nu nog op de print zitten zijn van een wel heel goedkope soort. Ook die gaan vervangen worden, door Teflon voetjes met vergulde aansluitingen. De kast is een Hi-fi 2000 Slim 02/350 met 10mm frontplaat geworden. Op de voorkant komt enkel een zware geborstelde RVS volumeknop. De Aan/uit schakelaar maak ik aan de achterkant, en een bronkeuzeschakelaar komt er niet op. Ik wil deze versterker in de slaapkamer gaan gebruiken, waar ik enkel een CD-speler als bron heb. Vorderingen zullen niet heel snel gaan, door tijdgebrek, maar ga ik in dit topic foto's en verslag van doen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Dat ga ik volgen Ik heb misschien nog een tip voor je.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 januari 2010 Author Report Share Posted 23 januari 2010 Dat ga ik volgen Ik heb misschien nog een tip voor je.. Die tip las ik net Bart, maar ga ik voorlopig nog niet toepassen in dit ontwerp. Dit is een heel mooi ontwerp, alleen zijn er hier en daar wat te goedkope onderdelen gebruikt. Die ga ik nu vervangen, en daarbij de bronkeuzeschakelaar weglaten, waardoor er minder overgangen zijn, en een kortere signaalweg. Die zal nog korter worden door een andere indeling. Volgende stap zal een andere pot worden. Da's nu een Noble. Niet slecht, en doet zeker niet onder voor een Alps, maar een mooie stappenschakelaar met weerstanden....... Maar dat is weer voor als ik een tijdje naar deze versterker geluisterd heb, met verschillende buisjes. Oja, ik maak er ook direct een kleine aanpassing in zodat er met alleen het verwisselen van een weerstand Philips Miniwatt E288CC SQ Goldpinn buisjes in kunnen. Dat kan ook zonder die weerstand te verwisselen, maar dan werken deze buisjes niet 100% optimaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Ik heb misschien nog een tip voor je.. Voeding extern? Ik meen dat ik alle A&T (later A&M) heb, behalve de eerste paar nummers. Weet niet of daar nog info in staat die je mist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 januari 2010 Author Report Share Posted 23 januari 2010 Ik heb misschien nog een tip voor je.. Voeding extern? Nee, Bart bedoelde een van der Veen E-choke in de voeding. De voeding extern zal niet veel uitmaken. Er komt hier een scheidingswand in. Ik meen dat ik alle A&T (later A&M) heb, behalve de eerste paar nummers. Weet niet of daar nog info in staat die je mist. Bedankt voor het aanbod, maar ik heb alle info over deze versterker, inclusief alle mij bekende mods die er in de loop der jaren aan gedaan zijn door verschillende mensen (niet aan deze, die was nog origineel voordat ik eraan begon). Schema heb ik ook, en theoretische meetwaarden (die bij langerna niet gehaald werden met de originele onderdelen) weet ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Was dat geen ontwerp van Peter van Willemswaard of zo iets! Audio en Techniek dat waren mooie tijden vooral die hifi shows die vond ik goed, kamertje in kamertje uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 januari 2010 Author Report Share Posted 23 januari 2010 Was dat geen ontwerp van Peter van Willemswaard of zo iets!Nee, van Lennard Hendriks. Audio en Techniek dat waren mooie tijden vooral die hifi shows die vond ik goed, kamertje in kamertje uit De shows ben ik nooit geweest, maar de ontwerpen vond ik altijd wel erg mooi. Mooier dan de huidige Hawk Audio ontwerpen. Vanmiddag nog een hybrid buizen/klasse D ontwerp van een paar jaar oud vanbinnen gezien. Niet bepaald een spannend ontwerp, waar nog veel aan te verbeteren is, wat danook gaat gebeuren aan dit exemplaar wat ik vanbinnen zag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Wat voor schakeling zit er in deze VV, Michel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 januari 2010 Author Report Share Posted 23 januari 2010 Wat voor schakeling zit er in deze VV, Michel? Bedoel je de voltages? Die zijn 200V & 2X8V. Rood omlijnd zijn de 8V circuits, de rest is 200V. Alleen die gele MKP's in de 8V circuits gaan vervangen worden. De originele SCR's zouden 5% tolerantie hebben. Helaas is daar een 0 achter vergeten. De 1uF meet 1,23uF aan de ene kant en 0,74uF aan de andere kant. De 0,47uF meet 0,31 aan de ene en 0,82 aan de andere kant. Dat word vervangen door MCap MKP's met 3% tolerantie, welke op mijn meter allemaal precies meten wat opgegeven staat. Op de versterkersprint is het nog droeviger gesteld met de MKP's. De overige C's op de print, welke van mindere kwaliteit zouden moeten zijn, meten allemaal wel de waardes die ze moeten zijn, en laat ik dus voorlopig voor wat ze zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 januari 2010 Report Share Posted 23 januari 2010 Wat voor schakeling zit er in deze VV, Michel? Bedoel je de voltages? Die zijn 200V & 2X8V. Nee, is het een anodevolger, SRPP, mu-stage enz oid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 23 januari 2010 Author Report Share Posted 23 januari 2010 Wat voor schakeling zit er in deze VV, Michel? Bedoel je de voltages? Die zijn 200V & 2X8V. Nee, is het een anodevolger, SRPP, mu-stage enz oid? Geen idee Bart, mijn theoretische kennis van de elektronica past op de zijkant van een postzegel. Ik heb enkel praktijkkennis van deze materie, en weet daardoor een goed en slecht ontwerp van elkaar te onderscheiden, bestaande ontwerpen te veranderen/verbeteren, en zelfs eigen ontwerpen te maken die het vaak heel goed doen, maar vraag mij nooit om benamingen uit de boeken, die weet/ken ik niet. Ik ben begonnen met een bestaand ontwerp wat uitgefikt was te heropbouwen, met behulp van een oude versterkersontwerper, die ook nog zonder theorieboeken werkte. Samen met hem heb ik ook mijn eerste eigen ontwerp, op basis van VT95 en B749 buizen gebouwd, en daarna nog een aantal heel verschillende ontwerpen. Voor mij is buizentechniek logisch nadenken, en wat dat in theorie is zal mij een worst zijn. De praktijk is voor mij veel belangrijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 januari 2010 Author Report Share Posted 24 januari 2010 Vandaag ben ik begonnen met verwijderen van wat rotzooi van de printplaten: Dit was de bedrading van voedingsprint naar de VV en aardedraden, bestaande uit vd.Hul M.C. The Clearwater speakerdraad. Nu vervangen door 0,8mm solidcore 99.99% zuiver zilver in Teflon tube voor de stroomtoevoer naar de VV print en 1,5mm stranded koperdraad voor de aarde. Precies lang genoeg dat de prints maximaal uit elkaar liggen, en zodat de VV print zo ligt dat de buisjes achterin de kast komen te liggen, bij de roosters, en de signaalweg zo kort mogelijk blijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 januari 2010 Author Report Share Posted 25 januari 2010 Vanavond waren de C's op de VV print aan de beurt: ScR 10uF/5% vervangen door MCap MKP 10uF/3%, en Jensen 0,047uF ?% J.pio-aluminium/papier in olie vervangen door MCap Supreme silver/oil 0,047uF/2%. Dat die ScR's niet van de allerbeste kwaliteit zijn wist ik al, maar dat ze die dingen zo gebocheld en scheef konden maken..... En dat ziet er dan zo uit: Oja, ook de plastic buisvoetjes maar vervangen. Dat zou eerst Teflon worden, maar die bleken wat te groot, en daardoor andere componenten te verdrukken. Dat zijn dus keramische geworden. Voor mij een goede tweede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 januari 2010 Author Report Share Posted 25 januari 2010 Ziet er goed uit, Miracle! Dank je Ivan. Het gaat tot nu toe ook weer erg makkelijk (afkloppen) en dan vordert het altijd lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Beste Miracle, 't Wordt mirakels m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 The SOLUTION contact treatment and protection fluid For perfect contact treatment and protection. Visit His Website Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Zeg, als ik jou dat mag vragen: die buisvoetjes... (helemaal niks mis met keramisch, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2010 Author Report Share Posted 26 januari 2010 Beste Miracle, 't Wordt mirakels m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Wat voor schakeling zit er in deze VV, Michel? Bedoel je de voltages? Die zijn 200V & 2X8V. Nee, is het een anodevolger, SRPP, mu-stage enz oid? Geen idee Bart, mijn theoretische kennis van de elektronica past op de zijkant van een postzegel. Ik heb enkel praktijkkennis van deze materie, en weet daardoor een goed en slecht ontwerp van elkaar te onderscheiden, bestaande ontwerpen te veranderen/verbeteren, en zelfs eigen ontwerpen te maken die het vaak heel goed doen, maar vraag mij nooit om benamingen uit de boeken, die weet/ken ik niet. Ik ben begonnen met een bestaand ontwerp wat uitgefikt was te heropbouwen, met behulp van een oude versterkersontwerper, die ook nog zonder theorieboeken werkte. Samen met hem heb ik ook mijn eerste eigen ontwerp, op basis van VT95 en B749 buizen gebouwd, en daarna nog een aantal heel verschillende ontwerpen. Voor mij is buizentechniek logisch nadenken, en wat dat in theorie is zal mij een worst zijn. De praktijk is voor mij veel belangrijker. Op gezag van Audio & Techniek nr. 15 (Kees van den Bos) en Audio & Techniek nr. 34 (John van der Sluis & Lennard Hendriks) is het een SRPP configuratie. Ik keek wel op van het feit dat die SCR-condensatoren meettechnisch zo afweken van de nominale waarde. En dan te bedenken dat ik condensatoren van dat merk, kennelijk niet al te critisch, in het verleden op grote schaal heb gebruikt. Tot in de afvlakking van buizenversterkers (50uF) toe Dit project brengt mij er (bijna) toe mijn oude SRPP-voorversterker (zur Linde) van de zolder te halen om daar eens mee te gaan stoeien. Ik hoor graag of iemand nog suggesties tot verbetering heeft voor wat betreft dit ontwerp, c.q. de uitvoering Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Zijn die Jensens nou echt z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 26 januari 2010 Report Share Posted 26 januari 2010 Zijn die Jensens nou echt z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2010 Author Report Share Posted 26 januari 2010 Op gezag van Audio & Techniek nr. 15 (Kees van den Bos) en Audio & Techniek nr. 34 (John van der Sluis & Lennard Hendriks) is het een SRPP configuratie. Dank voor het opzoeken. Had ik geen zin in.Ik keek wel op van het feit dat die SCR-condensatoren meettechnisch zo afweken van de nominale waarde. En dan te bedenken dat ik condensatoren van dat merk, kennelijk niet al te critisch, in het verleden op grote schaal heb gebruikt. Tot in de afvlakking van buizenversterkers (50uF) toe Dit merk C's vond ik zelfs terug in mijn Dali Helicon 400's. Toch ook geen goedkope speakers.Ook hier hadden de C's al een behoorlijke afwijking van wat er op stond, maar bij langer nog niet zo ernstig als deze wrakken. Zoals je op de foto ook kunt zien is er Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Ik heb zo'n zelfde voorversterker staan maar dan zonder bronkeuze schakelaar en zonder aan=uit schakelaar. Deze wil ik verkopen. Wat zou dat nog kunnen opleveren? @Miracle: ken je ook de A50 eindbakken? Wat vind je daarvan en zijn daar nog makkelijke verbeterpunten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 januari 2010 Author Report Share Posted 28 januari 2010 Ik heb zo'n zelfde voorversterker staan maar dan zonder bronkeuze schakelaar en zonder aan=uit schakelaar. Deze wil ik verkopen. Wat zou dat nog kunnen opleveren? Zo heel af en toe staan ze nog wel eens op MP, voor tussen de 125 en 175 euri, en blijven voor dat geld nog vrij lang staan.De meeste mensen zijn niet zo heel erg happig op zelfbouw spul, daar dat vaak toch wel slecht in elkaar gezet is, of slechte materialen voor gebruikt zijn, zoals in die van mij de vd.Hul Clearwater speakerkabels voor de stroom. Een versterker zonder aan/uiot schakelaar en bronkeuzeschakelaar is vaak nog moeilijker te verkopen. Waarom steek je dat ding niet in een nette kast, bedraad hem mooi opnieuw en vervangt wat MKP's, en eventueel een mooie pot of stappenschakelaar? En gebruik hem dan zelf weer. Volgens mij is het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 In de nieuwere Hawk versterkers worden zelfs nog goedkopere MKP's gebruikt. Dat zegt niet altijd zoveel Michel.... Ik heb in mijn lijnversterker 0,47uF Siemens MKP van hooguit 1.... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts