Guest tubejack Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Ik heb de P12 voor mijn hobby ruimte. Heel mooi ding Zowaar "fiel" met die witte Audyn MKP plus Maar voor dat geld koop je m.i. een veel betere m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 januari 2010 Author Report Share Posted 28 januari 2010 Goedkoop zegt idd niet altijd iets Jack, echter de MKP's die er in de hybride Hawk die ik afgelopen weekend zag waren van een dusdanige kwaliteit dat ik ze nieteens in een strijkijzer zou willen hebben. Het merk kende ik niet, maar het lettertype, kleur en ovale vorm deden mij heel sterk denken aan de Chineese namaak Nippon en Wima die ik ontploft in mijn Yarland FV34 vond. Degene die die versterker ging modificeren beaamde ook dat het Chinees spul was, wat werkelijk te slecht voor woorden was. In de P12 zitten standaard al heel behoorlijke cap's (de zwarte Audyn met blauwe opdruk), maar dat mag dan ook wel voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Ik heb zo'n zelfde voorversterker staan maar dan zonder bronkeuze schakelaar en zonder aan=uit schakelaar. Deze wil ik verkopen. Wat zou dat nog kunnen opleveren? Zo heel af en toe staan ze nog wel eens op MP, voor tussen de 125 en 175 euri, en blijven voor dat geld nog vrij lang staan.De meeste mensen zijn niet zo heel erg happig op zelfbouw spul, daar dat vaak toch wel slecht in elkaar gezet is, of slechte materialen voor gebruikt zijn, zoals in die van mij de vd.Hul Clearwater speakerkabels voor de stroom. Een versterker zonder aan/uiot schakelaar en bronkeuzeschakelaar is vaak nog moeilijker te verkopen. Waarom steek je dat ding niet in een nette kast, bedraad hem mooi opnieuw en vervangt wat MKP's, en eventueel een mooie pot of stappenschakelaar? En gebruik hem dan zelf weer. Volgens mij is het Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 1 februari 2010 Author Report Share Posted 1 februari 2010 Ik heb de voorversterker maar op marktplaats gezet. Ik zag hem staan. Netjes opgebouwd, in een heel behoorlijk uitziende kast. Zo te zien is het wel een eerder of later type dan die ik heb, en al voorzien van betere componenten. Nieuwe ontwikkelingen van mijn VV volgen hopelijk deze week weer. Het fototoestel ligt even bij de leverancier voor een schoonmaakbeurt. Afgelopen weekend heb ik van de kast alvast een gatenkaas gemaakt zodat alles erin past, en heb ik een nieuw steuntje gemaakt voor de potmeter. Ik ben nu alleen nog naarstig opzoek naar een koperprofieltje van zo'n 34 X 7,5 Cm, met een hok van zo'n 1 Cm. Kan ik geen koperprofiel vinden word dat gewoon ijzer, maar liever niet. Dus wie koperprofiel van bovengenoemde maat weet of heeft, graag even melden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 februari 2010 Report Share Posted 19 februari 2010 Dit project brengt mij er (bijna) toe mijn oude SRPP-voorversterker (zur Linde) van de zolder te halen om daar eens mee te gaan stoeien. Ik hoor graag of iemand nog suggesties tot verbetering heeft voor wat betreft dit ontwerp, c.q. de uitvoering Ruis Beetje late reactie, ik heb er overheen gelezen.... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Dit project brengt mij er (bijna) toe mijn oude SRPP-voorversterker (zur Linde) van de zolder te halen om daar eens mee te gaan stoeien. Ik hoor graag of iemand nog suggesties tot verbetering heeft voor wat betreft dit ontwerp, c.q. de uitvoering Ruis Beetje late reactie, ik heb er overheen gelezen.... D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Hoi Ruis, Niet zo mooi, ik hoop dat je er een beetje goed vanaf gekomen bent Ik zo gewoon die pre-amp FF afstoffen en er een tijd naar luisteren. Niet alle verandering is een verbetering Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 1 maart 2010 Author Report Share Posted 1 maart 2010 Het heeft even geduurd, doordat mijn fototoestel "even" weg was voor een binnenwaartse schoonmaakbeurt, waar iets mis ging, en het toestel dus gerepareerd moest worden. Dat was afgelopen vrijdag al het geval, maar het weekeind had ik weinig tijd om foto's te maken en te uploaden. Vanaf hier ga ik dus weer verder waar ik gebleven was. Hier de kast geboord en voorzien van verschillende boutjes, moertjes en al wat aansluitmateriaal: De printplaten en potmeter erin: Zoals hier ook te zien is zijn de MKP's op de voedingsprint ook vervangen door betere. Vanavond even de stroomtoevoer aangesloten. Let niet op die vreselijke schroeven naast de IEC inlet. Da's tijdelijk. De RVS schroefjes die ik daarvoor gehaald had waren net te kort: Volgende stap word de aarde aansluiting van beide prints en potmeter op de kast aansluiten, en daarna nog de signaaldraden. Mss dat ik deze week 's avonds nog verder ga, maar bij tijdgebrek aankomend weekeinde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 1 maart 2010 Author Report Share Posted 1 maart 2010 Wie de foto's liever allemaal achter elkaar wil bekijken kan dat op mijn eigen site: http://sites.google.com/site/miracleandaudio/hawk-audio-p11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Het begint alweer op een echte versterker te lijken. Ziet er verzorgd uit zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Wil je er geen bronkeuze bij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Vanavond even de stroomtoevoer aangesloten. Let niet op die vreselijke schroeven naast de IEC inlet. Da's tijdelijk.De RVS schroefjes die ik daarvoor gehaald had waren net te kort: Is de aardedraad zo wel goed bevestigd? Volgens mij loop je zo het risico dat je een kortsluitwikkeling maakt op de ringkerntrafo via de massa van eventueel met dit apparaat aangesloten apparatuur. De centrale bout van een ringkerntrafo mag maar een een kant van de behuizing elektrisch contact maken. Ik zie dat dat bij de oorspronkelijke versterker ook zo is uitgevoerd, maar het lijkt me niet verstandig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 1 maart 2010 Author Report Share Posted 1 maart 2010 Hoi Richard, Ik wil er geen bronkeuze bij. Deze versterker is bedoeld voor de slaapkamer, en daar gebruik ik enkel een CD-speler. Met een bronkeuze moet er dus ook een schakelaar in en word het signaalpad langer, en komen er meer overgangen in de bedrading. De bout in de trafo is enkel bedoeld om hem op het chassis vast te klemen. Zowel onder als boven de trafo zit een lekker dikke rubber mat. Daarop rust de metalen plaat, alwaar de bout doorheen gaat. Geen enkel risico op sluiting dus. Deze manier van aarde aansluiten heb ik in het verleden al vaker toegepast, en werkt in verschillende versterkers die ik gebouwd heb al jaren. De oudste die ik zo gebouwd heb is nu zo'n 21 jaar oud, en doet het nog steeds perfect (vorige maand nog de buisjes van vervangen en alles nagemeten en gekeken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Wat ik bedoel dat er door de verbinding van de aarde via de bovenzijde van de centrale bout van een ringkerntrafo een stroom in de aardedraad wordt ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Als het effe kan, dan aard ik de boel niet. Scheelt een hoop bromlussen........(het moet w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Hoi Ruis, Niet zo mooi, ik hoop dat je er een beetje goed vanaf gekomen bent Ik zo gewoon die pre-amp FF afstoffen en er een tijd naar luisteren. Niet alle verandering is een verbetering Vriendelijke groet, Jack Jack, Bedankt voor je belangstelling. in concreto: twee gebroken vingers en een fiets die is gaan hemelen: die high-tech frames kunnen niks hebben. Doe mij in de toekomst maar een Fongersfiets met onbekommerd stalen frame Mede als gevolg van die gebroken vingers (en de deels aluminium constructie er omheen) blijf ik voorlopig even van de voorversterker af. Voor je het weet veroorzaak ik kortsluiting Ik wil hem (m/v) combineren met een ander bouwsel van jaren her: een Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Overigens geen idee hoe je een condensator van 50 uF moet meten, want geen van mijn universeelmeters gaat verder dan 20uF. Hallo, Wat dacht je van parallel schakelen met een andere condensator van ca 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 http://www.vego.nl/atlas/esr60/esr60.htm Goud waard, zo'n dingetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 In mijn beleving is de randaarde bedoeld om de kast te aarden. Dus groen/geel zal rechtstreeks op de kast moeten en niet via via. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 2 maart 2010 Author Report Share Posted 2 maart 2010 In mijn beleving is de randaarde bedoeld om de kast te aarden. Dus groen/geel zal rechtstreeks op de kast moeten en niet via via. Op deze manier zit hij ook gewoon rechtstreeks op de kast. De bout door het midden van de ringkerntrafo zit rechtstreeks op het chassis, en heeft enkel als functie om de trafo op de bodem van de kast te fixeren. Staat nergens in verbinding met enig onderdeel van de trafo. De straling die zo'n trafo binnenin heeft straalt net zo hard de kast in als dat het dat die bout in doet. Het maakt dus geen bal uit waar die aarde aangesloten word, onder, boven of naast de trafo. De straling is overal net zo groot/klein. @Ruis: Om hogere capaciteit te meten heb je een andere meter nodig dan de gemiddelde multimeter. Ik gebruik daarvoor een Voltcraft LCR-100: Hiermee is ook L=Inductie en R=weerstand/impedantie. C=capaciteit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 maart 2010 Report Share Posted 5 maart 2010 Het maakt dus geen bal uit waar die aarde aangesloten word, onder, boven of naast de trafo. De straling is overal net zo groot/klein.Natuurlijk wel, zoals jij dat doet krijg je een inductiestroom in je aardleiding als de aarde een tweede weg naar je behuizing vindt. Het is niet voor niets een ringkerntrafo, je maakt een extra wikkeling met de behuizing, bout en aardedraad. Bovendien heb je zo een hoop extra overgangsweerstanden: 1 IEC-aardedraad 2 aardedraad-kabelschoentje 3 kabelschioentje-lipje 4 lipje-moer 5 moer-centale bout 6 bout-behuizing Dat zou met drie kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 maart 2010 Author Report Share Posted 5 maart 2010 Het maakt dus geen bal uit waar die aarde aangesloten word, onder, boven of naast de trafo. De straling is overal net zo groot/klein.Natuurlijk wel, zoals jij dat doet krijg je een inductiestroom in je aardleiding als de aarde een tweede weg naar je behuizing vindt. Ja,.....als.....Als me tante wielen had gehad was het een autobus geweest, er zijn ook 8 personen uit gestapt. Een goed ontwikkelde ringkerntrafo, en daar ga ik bij Amplimo toch wel vanuit, geeft geen straling verder dan de 0,01mm buiten de wikkelingen. Aangezien er 0,8mm ruimte binnen deze trafo is zit de centrale bout dus niet in de straling. Daarbij gaat de aarde geen tweede weg naar de behuizing vinden als je alles goed aansluit, en dus nergens sluiting maakt. Ook bij de originele versterker, zoals deze was dus, waren alle problemen die jij opnoemt niet aanwezig, en ook alle eerdere versterkers die ik zo gebouwd heb het zelfde. Overgangsweerstanden in de aarde....... Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden, en al helemaal geen verschillen mee gehoord in de weergave. Er loopt niets van de weergave over de aarde. Het komt nieteens in de buurt van het signaalpad. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 5 maart 2010 Author Report Share Posted 5 maart 2010 De overige vorderingen van dit project, en een verslag van mijn ervaring in de slaapkamerset, waar deze versterker ingezet gaat worden, zullen verder op mijn eigen site te lezen zijn, onder de tab Hawk Audio P11. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 maart 2010 Report Share Posted 6 maart 2010 (...)Overgangsweerstanden in de aarde....... Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden (...) Ik wel, al was dat niet met audio... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 maart 2010 Report Share Posted 6 maart 2010 Overigens geen idee hoe je een condensator van 50 uF moet meten, want geen van mijn universeelmeters gaat verder dan 20uF. Hallo, Wat dacht je van parallel schakelen met een andere condensator van ca 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts