Jump to content

De ver/herbouw van een voorversterker.


Miracle.
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Ik heb de P12 voor mijn hobby ruimte.

Heel mooi ding :) Zowaar "fiel" met die witte Audyn MKP plus :rolleyes:

 

Maar voor dat geld koop je m.i. een veel betere m

Link to comment
Share on other sites

Goedkoop zegt idd niet altijd iets Jack, echter de MKP's die er in de hybride Hawk die ik afgelopen weekend zag waren van een dusdanige kwaliteit dat ik ze nieteens in een strijkijzer zou willen hebben.

Het merk kende ik niet, maar het lettertype, kleur en ovale vorm deden mij heel sterk denken aan de Chineese namaak Nippon en Wima die ik ontploft in mijn Yarland FV34 vond.

Degene die die versterker ging modificeren beaamde ook dat het Chinees spul was, wat werkelijk te slecht voor woorden was.

 

In de P12 zitten standaard al heel behoorlijke cap's (de zwarte Audyn met blauwe opdruk), maar dat mag dan ook wel voor

Link to comment
Share on other sites

Ik heb zo'n zelfde voorversterker staan maar dan zonder bronkeuze schakelaar en zonder aan=uit schakelaar. Deze wil ik verkopen. Wat zou dat nog kunnen opleveren?
Zo heel af en toe staan ze nog wel eens op MP, voor tussen de 125 en 175 euri, en blijven voor dat geld nog vrij lang staan.

De meeste mensen zijn niet zo heel erg happig op zelfbouw spul, daar dat vaak toch wel slecht in elkaar gezet is, of slechte materialen voor gebruikt zijn, zoals in die van mij de vd.Hul Clearwater speakerkabels voor de stroom. :o

Een versterker zonder aan/uiot schakelaar en bronkeuzeschakelaar is vaak nog moeilijker te verkopen.

 

Waarom steek je dat ding niet in een nette kast, bedraad hem mooi opnieuw en vervangt wat MKP's, en eventueel een mooie pot of stappenschakelaar? En gebruik hem dan zelf weer.

 

Volgens mij is het

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de voorversterker maar op marktplaats gezet.

Ik zag hem staan. Netjes opgebouwd, in een heel behoorlijk uitziende kast.

Zo te zien is het wel een eerder of later type dan die ik heb, en al voorzien van betere componenten.

 

 

Nieuwe ontwikkelingen van mijn VV volgen hopelijk deze week weer. Het fototoestel ligt even bij de leverancier voor een schoonmaakbeurt.

 

Afgelopen weekend heb ik van de kast alvast een gatenkaas gemaakt zodat alles erin past, en heb ik een nieuw steuntje gemaakt voor de potmeter.

Ik ben nu alleen nog naarstig opzoek naar een koperprofieltje van zo'n 34 X 7,5 Cm, met een hok van zo'n 1 Cm.

Kan ik geen koperprofiel vinden word dat gewoon ijzer, maar liever niet.

 

Dus wie koperprofiel van bovengenoemde maat weet of heeft, graag even melden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest tubejack
Dit project brengt mij er (bijna) toe mijn oude SRPP-voorversterker (zur Linde) van de zolder te halen om daar eens mee te gaan stoeien. Ik hoor graag of iemand nog suggesties tot verbetering heeft voor wat betreft dit ontwerp, c.q. de uitvoering :rolleyes:

Ruis

 

Beetje late reactie, ik heb er overheen gelezen....

D

Link to comment
Share on other sites

Dit project brengt mij er (bijna) toe mijn oude SRPP-voorversterker (zur Linde) van de zolder te halen om daar eens mee te gaan stoeien. Ik hoor graag of iemand nog suggesties tot verbetering heeft voor wat betreft dit ontwerp, c.q. de uitvoering :rolleyes:

Ruis

 

Beetje late reactie, ik heb er overheen gelezen....

D

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hoi Ruis,

 

Niet zo mooi, ik hoop dat je er een beetje goed vanaf gekomen bent :blink:

Ik zo gewoon die pre-amp FF afstoffen en er een tijd naar luisteren.

Niet alle verandering is een verbetering :rolleyes:

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Het heeft even geduurd, doordat mijn fototoestel "even" weg was voor een binnenwaartse schoonmaakbeurt, waar iets mis ging, en het toestel dus gerepareerd moest worden. Dat was afgelopen vrijdag al het geval, maar het weekeind had ik weinig tijd om foto's te maken en te uploaden.

 

Vanaf hier ga ik dus weer verder waar ik gebleven was.

 

Hier de kast geboord en voorzien van verschillende boutjes, moertjes en al wat aansluitmateriaal:

imgp1136.jpg

 

De printplaten en potmeter erin:

imgp1137.jpg

Zoals hier ook te zien is zijn de MKP's op de voedingsprint ook vervangen door betere.

imgp1138d.jpg

 

Vanavond even de stroomtoevoer aangesloten. Let niet op die vreselijke schroeven naast de IEC inlet. Da's tijdelijk.

De RVS schroefjes die ik daarvoor gehaald had waren net te kort:

imgp1142.jpg

 

Volgende stap word de aarde aansluiting van beide prints en potmeter op de kast aansluiten, en daarna nog de signaaldraden.

Mss dat ik deze week 's avonds nog verder ga, maar bij tijdgebrek aankomend weekeinde.

Link to comment
Share on other sites

Vanavond even de stroomtoevoer aangesloten. Let niet op die vreselijke schroeven naast de IEC inlet. Da's tijdelijk.

De RVS schroefjes die ik daarvoor gehaald had waren net te kort:

imgp1142.jpg

Is de aardedraad zo wel goed bevestigd? Volgens mij loop je zo het risico dat je een kortsluitwikkeling maakt op de ringkerntrafo via de massa van eventueel met dit apparaat aangesloten apparatuur. De centrale bout van een ringkerntrafo mag maar een een kant van de behuizing elektrisch contact maken.

 

Ik zie dat dat bij de oorspronkelijke versterker ook zo is uitgevoerd, maar het lijkt me niet verstandig.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Richard,

 

Ik wil er geen bronkeuze bij. Deze versterker is bedoeld voor de slaapkamer, en daar gebruik ik enkel een CD-speler.

Met een bronkeuze moet er dus ook een schakelaar in en word het signaalpad langer, en komen er meer overgangen in de bedrading.

 

De bout in de trafo is enkel bedoeld om hem op het chassis vast te klemen. Zowel onder als boven de trafo zit een lekker dikke rubber mat. Daarop rust de metalen plaat, alwaar de bout doorheen gaat.

Geen enkel risico op sluiting dus.

Deze manier van aarde aansluiten heb ik in het verleden al vaker toegepast, en werkt in verschillende versterkers die ik gebouwd heb al jaren.

De oudste die ik zo gebouwd heb is nu zo'n 21 jaar oud, en doet het nog steeds perfect (vorige maand nog de buisjes van vervangen en alles nagemeten en gekeken).

Link to comment
Share on other sites

Hoi Ruis,

 

Niet zo mooi, ik hoop dat je er een beetje goed vanaf gekomen bent :blink:

Ik zo gewoon die pre-amp FF afstoffen en er een tijd naar luisteren.

Niet alle verandering is een verbetering :rolleyes:

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

 

Jack,

 

Bedankt voor je belangstelling. in concreto: twee gebroken vingers en een fiets die is gaan hemelen: die high-tech frames kunnen niks hebben. Doe mij in de toekomst maar een Fongersfiets met onbekommerd stalen frame :rolleyes:

 

Mede als gevolg van die gebroken vingers (en de deels aluminium constructie er omheen) blijf ik voorlopig even van de voorversterker af. Voor je het weet veroorzaak ik kortsluiting <_< Ik wil hem (m/v) combineren met een ander bouwsel van jaren her: een

Link to comment
Share on other sites

Overigens geen idee hoe je een condensator van 50 uF moet meten, want geen van mijn universeelmeters gaat verder dan 20uF.

 

Hallo,

 

Wat dacht je van parallel schakelen met een andere condensator van ca 15

Link to comment
Share on other sites

In mijn beleving is de randaarde bedoeld om de kast te aarden. Dus groen/geel zal rechtstreeks op de kast moeten en niet via via.

Op deze manier zit hij ook gewoon rechtstreeks op de kast. De bout door het midden van de ringkerntrafo zit rechtstreeks op het chassis, en heeft enkel als functie om de trafo op de bodem van de kast te fixeren. Staat nergens in verbinding met enig onderdeel van de trafo.

 

De straling die zo'n trafo binnenin heeft straalt net zo hard de kast in als dat het dat die bout in doet.

Het maakt dus geen bal uit waar die aarde aangesloten word, onder, boven of naast de trafo. De straling is overal net zo groot/klein.

 

@Ruis: Om hogere capaciteit te meten heb je een andere meter nodig dan de gemiddelde multimeter. Ik gebruik daarvoor een Voltcraft LCR-100:

101392_BB_00_FB.EPS.jpg

Hiermee is ook L=Inductie en R=weerstand/impedantie. C=capaciteit

Link to comment
Share on other sites

Het maakt dus geen bal uit waar die aarde aangesloten word, onder, boven of naast de trafo. De straling is overal net zo groot/klein.
Natuurlijk wel, zoals jij dat doet krijg je een inductiestroom in je aardleiding als de aarde een tweede weg naar je behuizing vindt. Het is niet voor niets een ringkerntrafo, je maakt een extra wikkeling met de behuizing, bout en aardedraad.

 

Bovendien heb je zo een hoop extra overgangsweerstanden:

1 IEC-aardedraad

2 aardedraad-kabelschoentje

3 kabelschioentje-lipje

4 lipje-moer

5 moer-centale bout

6 bout-behuizing

 

Dat zou met drie kunnen.

Link to comment
Share on other sites

Het maakt dus geen bal uit waar die aarde aangesloten word, onder, boven of naast de trafo. De straling is overal net zo groot/klein.
Natuurlijk wel, zoals jij dat doet krijg je een inductiestroom in je aardleiding als de aarde een tweede weg naar je behuizing vindt.

Ja,.....als.....Als me tante wielen had gehad was het een autobus geweest, er zijn ook 8 personen uit gestapt. ;):P

 

Een goed ontwikkelde ringkerntrafo, en daar ga ik bij Amplimo toch wel vanuit, geeft geen straling verder dan de 0,01mm buiten de wikkelingen. Aangezien er 0,8mm ruimte binnen deze trafo is zit de centrale bout dus niet in de straling.

Daarbij gaat de aarde geen tweede weg naar de behuizing vinden als je alles goed aansluit, en dus nergens sluiting maakt.

Ook bij de originele versterker, zoals deze was dus, waren alle problemen die jij opnoemt niet aanwezig, en ook alle eerdere versterkers die ik zo gebouwd heb het zelfde.

 

Overgangsweerstanden in de aarde....... :unsure::rolleyes::blink::huh::o Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden, en al helemaal geen verschillen mee gehoord in de weergave.

Er loopt niets van de weergave over de aarde. Het komt nieteens in de buurt van het signaalpad.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Overigens geen idee hoe je een condensator van 50 uF moet meten, want geen van mijn universeelmeters gaat verder dan 20uF.

 

Hallo,

 

Wat dacht je van parallel schakelen met een andere condensator van ca 15

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...