Ruis Posted 7 maart 2010 Report Share Posted 7 maart 2010 Overigens geen idee hoe je een condensator van 50 uF moet meten, want geen van mijn universeelmeters gaat verder dan 20uF. Hallo, Wat dacht je van parallel schakelen met een andere condensator van ca 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 maart 2010 Author Report Share Posted 9 maart 2010 De P11 staat nu in de slaapkamerset in te spelen. Zie verder: Hawk P11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 Ziet er netjes opgebouwd uit. Wel zou ik er zelf toch iets van een ingang keuze schakelaar op hebben gemaakt. Wie weet wat je ooit nog zou willen aansluiten. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 (...) De bout door het midden van de ringkerntrafo zit rechtstreeks op het chassis, en heeft enkel als functie om de trafo op de bodem van de kast te fixeren. Staat nergens in verbinding met enig onderdeel van de trafo.De straling die zo'n trafo binnenin heeft straalt net zo hard de kast in als dat het dat die bout in doet. (....) Beste Miracle, Voor deze fixatie kieze men een non-ferro bout: koper of kunststof, in de praktijk. In het geval van koper is er aarde-geleiding; in het geval van kunststof ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 (...) De bout door het midden van de ringkerntrafo zit rechtstreeks op het chassis, en heeft enkel als functie om de trafo op de bodem van de kast te fixeren. Staat nergens in verbinding met enig onderdeel van de trafo.De straling die zo'n trafo binnenin heeft straalt net zo hard de kast in als dat het dat die bout in doet. (....) Beste Miracle, Voor deze fixatie kieze men een non-ferro bout: koper of kunststof, in de praktijk. In het geval van koper is er aarde-geleiding; in het geval van kunststof ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 10 maart 2010 Author Report Share Posted 10 maart 2010 De massa van deze schakeling is vanaf 3 punten met de kast verbonden, de voedingsprint, de versterkersprint en de potmeter. Alledrie die aardpunten zitten midden in de kast, op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Spannend. Mooie foto's ook!: http://sites.google.com/site/miracleandaudio/hawk-audio-p11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 In een metalen bout wordt samen met de dekplaat en de metalen behuizing een halve wikkeling om de ringkern aangelegd. In deze wikkeling wordt een kleine spanning ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 (...) Op de dekplaat van de trafo (die nergens contact maakt met de trafo) is nog geen microvolt te meten. Beste Miracle, Als jij er van overtuigd bent dat de dekplaat nergens contact maakt met de trafo, dan neem ik onmiddellijk van je aan dat die dekplaat geen invloed uitoefent op het magnetisch veld van de spoel, en dat die ook niet daardoor wordt ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
midas Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Volgens mij loop je, wanneer je de veiligheidsaarde aansluit op de bevestigingsbout vd trafo, het risico dat je een kortsluitwikkeling creeert. Wanneer een aangesloten apparaat dezelfde massavoering heeft als j vv., en op een geaard stopkontakt is aangesloten, wordt de kring gesloten door de massaverbinding in je interlink(s). Ook is het beter om voor aansluiten van je veiligheidsaarde in je kast een schroefje te gebruiken dat verder nergens anders voor wordt gebruikt. Mocht je bijvoorbeeld het apparaat laten vallen (onwaarschijnlijk, ik weet het) dan is het mogelijk dat de bevestigingsbout van je trafo losraakt, en daarmee de verbinding tussen de kast en je veiligheidsaarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Volgens mij loop je, wanneer je de veiligheidsaarde aansluit op de bevestigingsbout vd trafo,het risico dat je een kortsluitwikkeling creeert. Wanneer een aangesloten apparaat dezelfde massavoering heeft als j vv., en op een geaard stopkontakt is aangesloten, wordt de kring gesloten door de massaverbinding in je interlink(s). Dit is een theoretische mogelijkheid inderdaad. Ook is het beter om voor aansluiten van je veiligheidsaarde in je kast een schroefje te gebruiken dat verder nergens anders voor wordt gebruikt. Mocht je bijvoorbeeld het apparaat laten vallen (onwaarschijnlijk, ik weet het) dan is het mogelijk dat de bevestigingsbout van je trafo losraakt, en daarmee de verbinding tussen de kast en je veiligheidsaarde. En als de hemel op ons hoofd valt, hebben we allemaal een blauwe hoed! Werkelijk, laten we onszelf nu niet gek maken met dit soort veronderstellingen. Miracle bouwt geen apparatuur voor anderen, heeft zelf de zaak onder controle en weet wel wat hij doet. Niettemin zou ik zelf kiezen voor geen aarde, maar ook dan weer alleen als het voor mijzelf zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 april 2010 Author Report Share Posted 7 april 2010 Op http://sites.google.com/site/miracleandaudio/hawk-audio-p11 is een vervolg op deze treat te lezen, nu ook met klein luisterverslag/vergelijk met de LS1. De aarde zit nog steeds/weer zoals deze zat. Ik kan nog steeds geen brom ontdekken, zowel met de aarde op de trafobout als los als op een schroefje aan de zijkant van de kast (waarbij de aardedraad een rare kronkel moet maken om er te komen). Met een frequentigenerator als bron, zowel de golf als blokgolf en zaagtand, lees ik op de scoop een perfect signaal af, zonder enige stoorfactor of vervorming. Met de volumeknop tot 3 uur. Daarboven krijg ik een heel kleine rimpeling te zien, maar zo ver gaat hij toch nooit open in de slaapkamer. 12 uur is luid zat, en bijna liveconcert volume. @KT88: Ik heb verschillende versterkers, CD-spelers en speakers ge- en verbouwd (toegegeven, in eerste instantie voor mezelf) die heel snel een nieuwe eigenaar hebben gevonden. En echt niet omdat ik het te slecht vond voor eigen gebruik. Maar ook verbouwingen in verschillende apparatuur en speakers van anderen, op verzoek van die personen. Toegegeven, dat is niet commercieel, maar ik geef de mensen altijd wel garantie op die dingen, en langer dan de gemiddelde fabrikant. Versterkers durf ik gerust 10 jaar volledige garantie op te geven. CD-spelers 5 jaar en speakers levenslang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 26 april 2010 Report Share Posted 26 april 2010 Niettemin zou ik zelf kiezen voor geen aarde, maar ook dan weer alleen als het voor mijzelf zou zijn. En ik ben juist een voorstander van met aarde, als er een apparaat tussen zit welke ongeaard is dan wordt dat meteen afgestraft met een schel geluid. Met name blazers en vrouwestemmen klinken wat minder aangenaam, laatst onder andere met de DAC gehad maar ook de Marantz DVD speler heeft dergelijke verschijnselen. Ik denk dat de problemen vooral ontstaan als geaarde en ongeaarde apparatuur door elkaar worden gebruikt, lekstromen zijn er haast altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts