AtroX Posted 28 januari 2010 Report Share Posted 28 januari 2010 Hoi allemaal, ik ben nu een kleine maand aan het neuzen geweest op het internet om een idee te kunnen vormen welke spelers er allemaal op de markt zijn. En het is heel wat! Ik wil zowel mijn versterker als mijn luidsprekers vervangen dus het ideale moment om dat samen te doen! Na wat vergelijken en lezen viel mijn oog vooral op 2 types: Denon AVR-3310 en Denon AVR-3210. Prijs kwaliteit leek de Denon AVR-3210 heel goed maar dan kwam ik de AVR-3808 tegen... Deze is al uitgebracht in juli 2007 en is dus al wat "ouder". Er is intussen een A-versie. Loont het volgens jullie nog de moeite om deze te kopen? Het vermogen (7x130W) zit goed daar mijn keuze in speakers daarbinnen valt: - Dali Ikon 6 (25-150) - B&W 684 (25-150) - Dali Fazon Sat 2.1 (20-120) - B&W MT-20 of MT-30 (20-100) Ik had nog een vraag over de keuze van mijn speakers maar dat is voor een ander forum. De mogelijkheden zitten goed: - Ethernet - USB (iPod) - vermogen is goed - verschillende zones - er komt nog een blu-ray speler - ... Maar wegen die op tegen de gevoelige lagere prijs van de 2310 ("slechts" 105W) ? Ik weet het niet... Belangrijk om te melden is dat ik de nadruk wil leggen op muziek en VOORLOPIG niet op home cinema (heb maar 22" TV). Dat is de reden waarom ik twijfel tussen vloerstaand en satelliet (ook de wens van mijn vriendin zit er voor iets tussen ) Wie heeft ervaring met de 3808? Of kan mij over de streep trekker ivm de speakers? mvg, Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 januari 2010 Report Share Posted 29 januari 2010 Hoi Bart Tja wat is de beste keuze blijft altijd lastig om dat voor een ander te beantwoorden. Wel kunnen we je misschien iets op weg helpen om de juiste keuze te maken. Je geeft aan dat je muziek het belangrijkst vind maar wil je dan echt een 7.1 versterker. je moet het namelijk zo zien dat om een goede stereo versterker te maken dit al een behoorlijke trafo nodig heeft helemaal als je dan ook nog eens 130W moet gaan leveren. Je kan je dan misschien wel voor stellen dat deze specificaties van een 7.1 versterker dan al met een korreltje zout genomen mogen worden. Daar naast zitten er een hoop circuits het muziek signaal in de weg die het geluid ook weer nadelig kunnen be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Ik had nog een vraag over de keuze van mijn speakers maar dat is voor een ander forum. ... Wie heeft ervaring met de 3808? Of kan mij over de streep trekker ivm de speakers? mvg, Bart ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtroX Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Dank je George voor je antwoord! Ik heb mezelf al vaak de vraag gesteld of dat 7.1 gedoe allemaal wel nodig is. Het zijn 2 verschillende trajecten die je bewandelt op deze manier. Ik zal sowieso eerst eens goed luisteren! Je gaf aan dat het belangrijk is om hoog en midden bij dezelfde reeks te houden qua type. Is dat met de subwoofer ook zo of mag je daar al wat makkelijker wisselen? mvg, Bart @Duck-Twacy: er is iets fout met mijn kortetermijngeheugen :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Ach, heb ik ook wel eens last van. Het enige "on topic" dat ik zou kunnen inbrengen is dat een oude model niet noodzakelijk slechter hoeft te zijn kwa versterker (voeding van het oude model zou bv wel eens zwaarder kunnen zijn, als er in de prijzenslag die altijd gaande is, door de fabrikant naar kostenbesparingen is gekeken). Nadeel van een ouder model is wellicht dat ie niet de laatste decodering aankan (DTS-HD of hoe heet dat) en willicht niet de laatste HDMI aansluitingen heeft: 1.3c (of wellicht 1.4 als dat er al is) Op het al genoemde HTforum vind je meer expertise op dit gebied. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64734.0 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=88351.0 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65609.0 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64903.0 etc. Verder sluit ik me erbij an dat als je je voorkeur bij muziek ligt (stereo) en niet bij films, dit de verkeerde weg is (althans het is behoorlijk duurder als je op hetzelfde nivo wilt komen van een meer traditionele stereo set). Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtroX Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Verder sluit ik me erbij an dat als je je voorkeur bij muziek ligt (stereo) en niet bij films, dit de verkeerde weg is (althans het is behoorlijk duurder als je op hetzelfde nivo wilt komen van een meer traditionele stereo set). Daar zit het hem nou precies. Er spelen 2 zaken mee: - toekomst : later een grotere TV dus zal ik mss surround willen. - vriendin: die ziet speakers van een meter (en dat valt nog mee vind ik) niet zitten. Daar ben ik dus aan het werken want die Ikon 6 dragen echt mijn voorkeur. Budget is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Daar zit het hem nou precies. Er spelen 2 zaken mee: - toekomst : later een grotere TV dus zal ik mss surround willen. - vriendin: die ziet speakers van een meter (en dat valt nog mee vind ik) niet zitten. Daar ben ik dus aan het werken want die Ikon 6 dragen echt mijn voorkeur. Dus 5 kleinere speakers + sub ziet ze wel zitten maar 2 grotere niet? Mijn raad: stop dat geld in 2 goede weergevers voor stereo, temeer daar je aangeeft dat het je primair om muziekweergave is te doen. Dat surround gebeuren is wel leuk maar als je films kijkt vergeet je ahw. bewust naar het geluid te luisteren. Een klein surround setje met sub voor films is doorgaans voldoende en kun je later altijd nog aanschaffen. Bovendien veranderen de normen en specificaties in die wereld zowat per jaar dus wat je nu koopt is alweer verouderd....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtroX Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Dus 5 kleinere speakers + sub ziet ze wel zitten maar 2 grotere niet? Vriendin = vrouwelijk = ... (je weet wel) Nu, ik volg je volledig. De Denon PMA-1500AE samen met de Ikon 6 zal ik zaterdag eens op de rooster leggen. Toch zal ik het eens vergelijken met de AVR-3310. Bedankt voor de raad! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Als ik kijk naar de versterkers, dan hebben die heel wat minder vermogen (toch binnen mijn budget):bv PMA-1500AE 2x70W Is dat niet heel wat minder ivm de A/V-receivers? Of is dat gewoon niet nodig? mvg, Bart Staar je niet blind op het vermogen van de A/V receiver. Dat wordt meestal opgegeven bij 6 ohm, 1 khz en wat hogere vervorming (en vaak niet alle kanalen tegelijkertijd). Bij stereo gebruikt men meestal zwaardere criteria. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Je gaf aan dat het belangrijk is om hoog en midden bij dezelfde reeks te houden qua type. Is dat met de subwoofer ook zo of mag je daar al wat makkelijker wisselen? Bij de sub is het niet zo heel spannend. Ga je voor bvb de Ikon 6 dan zou je zelfs de sub weg kunnen laten. Zeker bij muziek is deze niet nodig en zelfs vaak storend of Boemerig. Ook zitten er wel iets verschil tussen een sub voor muziek en film. BVB een Rel is een mooie sub en meer geschikt voor muziek. Daar naast zit er ook nog verschil in de afstemming van het volume. Zo heeft film vaak een sub nodig die ongeveer een 10Db harder staat dan bij muziek wenselijk is. De suggestie van KT88 voor een aparte surround set is zo gek nog niet. Je zit dan namelijk ook niet vast aan een opstelling naast de TV En voor muziek kan je dan de optimale opstelling hanteren. Dit is ook hoe ik het zelf gedaan heb alleen niet in de zelfde ruimte. Wel kan ik je vast verklappen dat ik nu ook voor benden een nieuwe set aan het samenstellen ben en wel weer gewoon stereo. Voor mij biet het surround weinig extra's en mis ik gewoon ook goed geluid beneden. Nu kijk ik weinig films dus dat zal ook wel schelen en is dus een persoonlijke keuze of je het 7.1 gebeuren waard vind. Ik hoop dat ik je weer wat heb kunnen helpen met je keuze. Ga ook eens serieus naar stereo luisteren op de zelfde speakers maar dan met een stereo versterker er voor en vergelijk dat eens met elkaar je kan dan goed horen of dat uitmaakt. Luister dan vooral naar controle op het laag, plaatsing van de stemmen in de breedte en diepte. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtroX Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Ik kan nu gerust zeggen dat jullie me overtuigd hebben om verder te kijken dan mijn eerste idee. Die 7.1 (wat toch max 5.1 zou worden) is overkill voor een 22" scherm (en dat zal nog niet direct veranderen als ik eerst alles aan hifi besteed). Ik heb nogal een zwak voor vele toeters en bellen en ben blij dat jullie me doen inzien hebben dat net die vele toeters en bellen vaak de kern van de zaak in de weg staan: goed geluid! Ik ga dus wat versterkers testen. Ik vroeg me wel nog af in hoeverre de CD-speler kwaliteit van belang is ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Toeters en bellen gaan meestal na een tijdje vervelen. Cd spelers zijn er in alle soorten en maten, maar dat is een beetje taboe onderwerp momenteel. Ze zou ook van een betrouwbaar merk aan jong 2e hand kunnen denken (bv iets van T+A, AVM, Marantz, Quad, nu ja er is zo veel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtroX Posted 9 februari 2010 Author Report Share Posted 9 februari 2010 Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik gaan luisteren ben naar de Dali Ikon 6 en de B&W 683. De Ikon 6 vond ik te scherp klinken en bij hoge tonen zelfs onzuiver en trillend. De B&W 683 is het type luidspreker waarbij ik in mijn zetel kan wegzakken en naar een stukje Jazz kan luisteren! Ik was er weg van... Mijn besluit is genomen --> Denon PMA-1500AE in combinatie met een setje B&W 683. Cd spelers zijn er in alle soorten en maten, maar dat is een beetje taboe onderwerp momenteel. Waarom zit dit in de taboesfeer? Ik las op een forum van een 5-4-1 verdeling ifv speakers-versterker-cdspeler. Dus dat is wel heel weinig voor een cd-speler dan. een budget van €4000 wil zeggen: speaker: €2000 versterker: €1600 cd-speler: €400 Een serieus verschil toch als je kijkt naar bv de Denon DCD-1500AE die alleen al €900 kost...Is er dan zoveel kwaliteitsverschil? mvg, Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Dat is een goede budget verdeling vind ik. Speakers zouden zelfs nog een groter deel mogen opsnoepen, maar dan moeten het wel versterker vriendelijke speakers zijn. Wat betreft de cd speler, sommige zeggen dat er weinig verschil is, althans de verschillen zijn subtiel en in een directe vergelijking moeilijk/nauwelijks te horen. Op die fiets is een cd speler van 400 euro al vrijwel even goed als een van 1000. Ik zelf denk dat het niet zo zwart wit is, maar als je krap zit met je budget, kan je je geld beter in betere speakers, stoppen dan in een duurdere cd speler (omdat de winst daar vaak maar zo klein is) Een losse DAC is altijd een toekomstige upgrade optie Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtroX Posted 9 februari 2010 Author Report Share Posted 9 februari 2010 Een losse DAC is altijd een toekomstige upgrade optie Weegt een duurdere cd-speler dan op tegen een goedkopere ism een DAC? Als ik het kan/wil betalen dan zou ik toch beter een duurdere CD-speler kopen. Ik zit nu nog met een 5-CD wisselaar van Technics die al een jaar of 12 perfect zijn werk doet en ik ga die niet meteen buitengooien. Sowieso moet ik een tuner bijnemen ook. Daar twijfel ik er toekomst zit in de DAB-functie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Hoewel Technics best goede CD speler gemaakt heeft, ga je met een moderne CD speler wel een stapje vooruit. Bv een Cambridge of Pioneer (om maar wat te noemen) bv http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?...+650C+CD+player http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Pro...ci.PD-D6-J.Kuro Mocht je ook DVD en BR (en veel meer) willen kunnen afspelen, dan zou je kunnen denken aan een Oppo (liefst de BD83 SE versie). Kost wel iets meer (800+ euro), maar kan dan ook wel veel meer en is zeker niet slecht met audio) http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=96543.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 februari 2010 Report Share Posted 10 februari 2010 Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik gaan luisteren ben naar de Dali Ikon 6 en de B&W 683. De Ikon 6 vond ik te scherp klinken en bij hoge tonen zelfs onzuiver en trillend. De B&W 683 is het type luidspreker waarbij ik in mijn zetel kan wegzakken en naar een stukje Jazz kan luisteren! Ik was er weg van... Mijn besluit is genomen --> Denon PMA-1500AE in combinatie met een setje B&W 683. Cd spelers zijn er in alle soorten en maten, maar dat is een beetje taboe onderwerp momenteel. Waarom zit dit in de taboesfeer? Ik las op een forum van een 5-4-1 verdeling ifv speakers-versterker-cdspeler. Dus dat is wel heel weinig voor een cd-speler dan. een budget van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 februari 2010 Report Share Posted 10 februari 2010 Nu moet me wel van het hart (sorry voor ietwat offtopic te gaan) dat ik niet vind dat met de meer HT gerichte producten geen goede muziek kan worden weergegeven. Het zal alleen meer kosten om het zelfde nivo te halen, maar er zijn ook op dit gebied zeer fraaie producten te koop. Een terrein waar de HT wereld wellicht vooruit loopt op de pure stereo wereld is de aandacht voor ruimte akoestiek (en de mogelijkheid daarvoor te corrigeren met ingebouwde dsp van bv Audyssey). Nu weet ik wel dat sommige puristen daar van gruwelen, maar de techniek wordt steeds beter en er komt een punt dat de voordelen groter zullen zijn dan de nadelen (in de meeste gevallen). Als money (en ruimte) no limitation was, dan zou ik best wel een muziek&HT set willen samenstellen bestaande uit bv Lexicon, Anthem of Audionet electronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtroX Posted 10 februari 2010 Author Report Share Posted 10 februari 2010 Heb je verder ook nog naar deze speakers geluisterd op een AV versterker? Dag George, eigenlijk niet. Ik ga sowieso nog es terug voor ik definitief beslis en zal dan eens de Denon AVR-3310 testen. Ik blijf bij Denon omdat ik het design ook mooi vind. Misschien is dat voor velen geen belangrijk punt maar bij mij staat het open en bloot in mijn zithoek. Het mag een "pronkstuk" zijn. Er zijn een aantal zaken die de gewone versterker niet heeft zoals ethernet-aansluiting (wat ik toch wel handig vind) maar die ik via bv een Logitech Squeezebox wel kan oplossen... Wil ik later nog surround, dan koop ik mij wel een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts