Jump to content

Gesloten boxen

carl
 Share

Recommended Posts

ik vind gesloten kasten meestal wat droger klinken.

wel vaak strakker en gaan ( in principe) wat minder diep dan een reflex. voor goed diep laag heb je een flinke kast nodig bij een gesloten systeem, daar word niet iedereen ( lees vrouwen) vrolijk van.

uiteindelijk is het het totaal plaatje wat de muziek maakt.

ik heb gesloten kasten met blobberbassen gehoord en reflex kasten met retestrakke bas.

filter componenten en kast maken het geheel. drivers uit een reflex kast doen net ook niet goed in een gesloten systeem. vraagt heel andere kwaliteiten.

ik heb geen voorkeur voor een sysyteem daarvoor klinken ze onderling en binnen hun groep veel te verschillend

een heel mooi gesloten ontwerp vind ik nog steeds de klipsch heresy en cornwall.

Mijn Omega's zijn ook gesloten kasten. Ca 60 ltr is voor zo'n 30 cm luidspreker veel te klein. Daar is het opgelost door het laag op te peppen door een extra wikkeling op de spreekspoel waarop middels een truuk extra laag (30Hz) uit het filter wordt gehaald. Watson Woofer heet dat principe.

Ik weet niet of dergelijke speakers nog nieuw gebouwd worden.

Ik vind de Heresy's overigens wel erg dun in het laag zitten. De Cornwall is overigens geen gesloten kast, maar een bassreflex.

:)

Mijn Omega's zijn ook gesloten kasten. Ca 60 ltr is voor zo'n 30 cm luidspreker veel te klein. Daar is het opgelost door het laag op te peppen door een extra wikkeling op de spreekspoel waarop middels een truuk extra laag (30Hz) uit het filter wordt gehaald. Watson Woofer heet dat principe.
Plus de dikke condensator in serie met de woofer.

klopt hans

ik zat fout.

heeft poorten aan de voorkant. had hem nooit zonder frontdoek gezien ;)

Mijn Omega's zijn ook gesloten kasten. Ca 60 ltr is voor zo'n 30 cm luidspreker veel te klein.

Wat is dat nu weer voor generalisatie.............. :rolleyes:

Hangt helemaal van de speaker af die er in zit. Een sub die met gemak tot 20Hz gaat is helemaal geen probleem in een 40L - 50L CB zonder dr. Watson trucjes. Wel is het zo dat diep laag uit een kleine kast ten koste gaat van het rendement.

;)

klopt 9 van de 10 x wel ruud.

die van mij rommelen ook hoorbaar. stoort me echter niet zolang het plaatje maar klopt.

ik heb liever een bas die iets te vettig is dan een die te mager is. ( ik ben een myfi fiel)

geen light bas voor mij.

uiteraard zijn er ontwerpen die best of both worlds combineren.

Ik ben allergisch voor 90% van de bas-reflexen, kartonnen dozen laag :(

En dat hoeft helemaal niet. Het is idd helaas voor 90% wel waar maar dat is ook de smaak van het koperspubliek: Als er bas uit komt moet het ook het buikje masseren :D

;)

Als er bas uit komt moet het ook het buikje masseren :D
Bovendien mag het kastje niet te groot zijn en liefst achter de vitrage weggewerkt.

Mijn Omega's zijn ook gesloten kasten. Ca 60 ltr is voor zo'n 30 cm luidspreker veel te klein.

Wat is dat nu weer voor generalisatie.............. :rolleyes:

Bij de Omega is de kast wel te klein, daarvoor is de seriecondensator voorgeschakeld om de bult in het laag die ontstaat door de te kleine kast (door te hoge Q) te dempen.

Plus de dikke condensator in serie met de woofer.

Dabedoel ik...

Voor de geinterreseerden

link

Bij de Omega is de kast wel te klein, daarvoor is de seriecondensator voorgeschakeld om de bult in het laag die ontstaat door de te kleine kast (door te hoge Q) te dempen.

Dat is een GHP ontwerp dan. De kast is niet te klein maar klein, die is zo ontworpen i.c.m. de serie condensator. Het totaal moet kloppen. Je krijgt dan een 3e orde respons, iets van tussen een CB en een BR in maar je mist de extra output van de BR poort.

Mijn voorkeur is het niet al was het alleen al vanwege de grote serie condensator die noodzakelijkerwijs vanwege zijn grootte een elco moet zijn en die ook nog eens flink stroom moet sjouwen.

;)

Ik heb zelf Canton Quinto's 510 bij mijn zoon op de kamer hangen. Ik vroeg me eigenlijk af of gesloten boxen omdat ze gesloten zijn er minder last van hebben dicht op een muur te zitten.

Hij is inderdaad niet gesloten, maar is ook geen bassreflex...

De zijkanten hebben in visuele zin nog een bijzonder detail. Net boven de plint loopt aan beide zijden over vrijwel de gehele diepte van de speaker een ontluchtingsgleuf. Niet te verwarren met een op een bepaalde frequentie afgestemde basreflexpoort.

Zou het voor een bas reflex uitmaken of de poort een bepaalde vorm heeft ?

Het lijkt mij dat evenals een - ronde - poort ook een sleuf dient te worden afgestemd.

Overigens ook de Cornwall heeft een sleuf, eigenlijk een aantal sleuven aan de voet, deze noemde je wel een BR ?

:huh:

Overigens ook de Cornwall heeft een sleuf, eigenlijk een aantal sleuven aan de voet, deze noemde je wel een BR ?

Van ieder lek in een kast heeft de lucht een massa die resoneert met de veerkracht van de lucht in de kast.

Denk dat je pas van een echte BR kunt speken als dat ook echt resoneert en die resonantie niet geheel dempt wordt door de wrijving die de lucht in het "lek" ondervindt. De eerste BR's waren niet veel meer dan een gat in de wand van de kast. Maar ook de lucht in zo'n gat heeft toch nog voldoende massa om te resoneren.

Pas wel op dat je een BR niet verwart met een aperiodische kast. Die kunnen er wel hetzelfde uitzien aan de buitenkant maar de werking is toch beduidend anders. Aperiodische kasten zie je overigens maar erg weinig. Zou er niet direct zo eentje op kunnen noemen in het commerci

Interessant Hans. Ik heb lopen googlen. Jouw tekst heb ik gevonden in de recensie van JdJ op hifi.nl.

Ik heb bij Menno echter een poort gezien, en Menno heeft daar een kartonnetje overheen geplakt. Misschien is dat een proto type (Menno heeft het filter voor de M3 ontworpen, meen ik) of wellicht is de M3 door de jaren gewijzigd. Ik denk het niet, overigens. Ook de foto van de dwarsdoorsnede van de bouw, schept mij geen duidelijkheid.

Wat het nou is, het zal. De MC-systems website is niet volledig en bevat geen informatie over de producten. Vreemd. Ziet er leuk uit die website maar krijgt een onvoldoende wat mij betreft.

Overigens is de M3 een van m'n favoriete luidsprekers.

Hij is inderdaad niet gesloten, maar is ook geen bassreflex...

De zijkanten hebben in visuele zin nog een bijzonder detail. Net boven de plint loopt aan beide zijden over vrijwel de gehele diepte van de speaker een ontluchtingsgleuf. Niet te verwarren met een op een bepaalde frequentie afgestemde basreflexpoort.

Zou het voor een bas reflex uitmaken of de poort een bepaalde vorm heeft ?

Het lijkt mij dat evenals een - ronde - poort ook een sleuf dient te worden afgestemd.

:huh:

Klipsch noemt het een bassreflex poort (ENCLOSURE TYPE Bass reflex via front slot ports ). De vorm maakt inderdaad niet uit, maar het verschil tussen een echte bassreflexpoort en een geventileerde kast is toch wel de lengte van de poort. Bij een bassreflex vaak 10 cm of langer, bij een geventileerde kast alleen de wanddikte.

Maar het gaat hier omgesloten kasten, dus de M3 valt ook af. Alhoewel ik meen ze toch wel eens gezien te hebben zonder poort. Maar ook met andere hogetonenunits. Kennelijk ia er in de loop der jaren nogal wat gewijzigd.

Ik heb zelf Canton Quinto's 510 bij mijn zoon op de kamer hangen. Ik vroeg me eigenlijk af of gesloten boxen omdat ze gesloten zijn er minder last van hebben dicht op een muur te zitten.

Wanneer de baspoort aan de voorkant zit is dat al een aanzienlijk kleiner probleem dat dan deze aan de achterkant zitten. Overigens zijn Engelse luidsprekers vaak geschikt om tegen de muur te zetten. Kennelijk heeft dat te maken met de grootte van de huiskamers daar. Mijn DM2a's b.v. (transmisionline met poort aan de voorkant) staan nu helemaal in de hoek en produceren nog steeds geen overdreven laag.

Volgens mij zijn alle vloerstaande speakers van het merk Thiel ook gesloten systemen. Wel wordt er naast de woofer nog een passieve radiator toegevoegd, maar geen bas-reflexpoort.

Frank.