Duck-Twacy Posted 4 februari 2010 Report Share Posted 4 februari 2010 [Mijn eigen geloten basboxen zijn eigenlijk iets te klein (had circa 200 liter moeten zijn ipv 130). Nu is de Q iets the hoog (0.81). Wellicht zou ik er variovents in kunnen maken, maar ik zie er tegenop om achteraf gaten in de kast te boren.Bovendien schijnen variovents een beetje met trial en error te werken. Deze 15" units zoudenin mijn kasten een Fb van 41 hz geven, bij een Qts van 0.71 (mijn huidige 12" geven Fb van 30 hz, f3 van 27hz, bij een Qts van 0.82) http://www.europe-audio.nl/document.asp?do...SB42FHC75-6.pdf http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7921 http://www.madisound.com/catalog/product_i...roducts_id=8491 Zal wel een hoop meer geluid maken (rendement 93 ipv 86). En laag genoeg voor de meeste muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 februari 2010 Report Share Posted 14 februari 2010 (...) (zeer duur als je een luchtspoel wil met lage weerstand). En dikke condensatoren natuurlijk. Beste Duck-Twacy, Maar wie zou er in vredesnaam "zeer dure" luchtspoelen met lage weerstand kiezen, als hij veel minder dure, hoog belastbare, niet (in het bedoelde vermogensbereik) verzadigende trafokernspoelen met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 14 februari 2010 Report Share Posted 14 februari 2010 (...) (zeer duur als je een luchtspoel wil met lage weerstand). En dikke condensatoren natuurlijk. Beste Duck-Twacy, Maar wie zou er in vredesnaam "zeer dure" luchtspoelen met lage weerstand kiezen, als hij veel minder dure, hoog belastbare, niet (in het bedoelde vermogensbereik) verzadigende trafokernspoelen met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2010 Report Share Posted 14 februari 2010 Voor veel "muziekliefhebbers" gaat de muziek beter klinken als er extreem dure onderdelen worden gebruikt. Als fabrikant kan je daar dankbaar op inspelen ;-) En een slimme fabrikant stopt er goedkope maar goede speakers en filteronderdelen in en rhodium WBT connectors op de achterkant Maar een sub passief gaan filteren is van de gekke, trafo kernen of niet. Dat is het paard achter de wagen spannen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 februari 2010 Report Share Posted 14 februari 2010 (...) (zeer duur als je een luchtspoel wil met lage weerstand). En dikke condensatoren natuurlijk. Beste Duck-Twacy, Maar wie zou er in vredesnaam "zeer dure" luchtspoelen met lage weerstand kiezen, als hij veel minder dure, hoog belastbare, niet (in het bedoelde vermogensbereik) verzadigende trafokernspoelen met n Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 februari 2010 Report Share Posted 15 februari 2010 Beste Duck-Twacy, Ben jij monomaan gebakken aan Mundorf? ('t Is maar een merk, hoor! Geen kwaliteit, an sich!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 15 februari 2010 Report Share Posted 15 februari 2010 Ik vraag mij wel eens af. Hoe bereken ze dit soort zaken allemaal. Wat is Q? niet de helft van Q en ... Als je het allemaal goed zou doen. En je hebt een woofer van 30cm. Hoe groot moet dan een gesloten kast zij. Of stel je dat weer of hoe diep je laag moet worden. Of heeft een woofer van 30 met een bepaalde slag gewoon een aantal liters nodig. En hoe gaat dat bij een TL. Die stel je geloof ik af op de frequentie die je wil hebben toch, qua lengte. En de laatste vraag, wat ik wel eens gelezen heb is dat men het over het wand oppervlak heeft in de luidspreker. Moet je daar ook rekening mee houden dan? Of beter heeft dat invloed? Dat vind ik wel leuke vragen om mijn nieuwsgierigheid mee te bevredigen.... Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 februari 2010 Report Share Posted 15 februari 2010 Beste Duck-Twacy, Ben jij monomaan gebakken aan Mundorf? ('t Is maar een merk, hoor! Geen kwaliteit, an sich!) Beste Spido, welnee. Net zomin uw goede vriend gebakken is aan Monacor. Wel zijn de spoelen van Mundorf meestal net iets strakker gewonden dan die van bv Intertechnik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 februari 2010 Report Share Posted 15 februari 2010 Wat is Q? niet de helft van Q en ...De maat van de demping op de resonantie. Bij een Q van 1 wordt niets gedempt, bij een Q van 0,5 de helft. Is de Q 0,20 dan blijft er op de resonantiefrequentie van de nominale output maar 1/5 over.Een Q van 0,71 (wortel(1/2)) is een aardig compromis tussen demping en hoeveelheid laagweergave. De mate van demping bij schokbrekers wordt ook wel in Q uitgedrukt. Q factor Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 februari 2010 Report Share Posted 16 februari 2010 Ik vraag mij wel eens af. Hoe bereken ze dit soort zaken allemaal. Wat is Q? niet de helft van Q en ... (...) Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 februari 2010 Report Share Posted 16 februari 2010 Hoi Andre, Het begrip Q-factor komt eigenlijk uit de radiotechniek en geeft de mate van opslingering van een afgestemde resonantie kring aan. Hoe hoger de Q hoe meer opslingering en hoe selectiever de ontvanger. Bij goede communicatie ontvangers kom je waarden in de orde van 1000 tegen. Een speaker resoneert ook op een resonantie frequente die bepaald wordt door de massa van de bewegende conus en de veerkracht die hij ondervindt van de ophanging en de lucht in de kast. Daar kun je ook een Q factor aan toekennen. Echter is daarbij hoe hoger niet beter! Een Q van tussen de 0,5 en 0,7 is daarbij doorgaans een optimale waarde, hangt ook een beetje van de luister ruimte af. 0,7 is een gemiddeld compromis en 0,5 klinkt strakker. Lager klinkt gewoon slap en richting 1 en hoger gaat al gauw boemerig worden bij laagweergevers. Net als de afgestemde kring bij een radio ontvanger gaat bij een hoge Q factor de speaker selectiever worden voor de frequentie op de resonantie en die accentueren. Niet ieder speaker unit is het zelfde. Een fabrikant heeft een grote vrijheid in het kiezen van de massa van de conus, de stijfheid van de ophanging, de grootte van de magneet enz. Een grotere magneet is niet noodzakelijkerwijs beter. Een fabrikant combineert die verschillende grootheden tot een bepaald optimum voor een bepaald doel: Een gitaarspeaker heeft andere eigenschappen dan een speaker voor een sub of een 2-weg systeem. Onder de resonantie frequentie werkt een speaker van nature als een hoogdoorlaatfilter en valt dan naar beneden af met 12 dB per octaaf. Dus wil je lager gaan met een speaker zul je ook een lagere resonantie frequentie van de speaker unit moeten kiezen. Van een speaker geeft een fabrikant een aantal eigenschappen op om daarmee zinvol een ontwerp te kunnen maken. Een paar daarvan zijn: Fs: De frequentie waarop de losse unit resoneert Qts: De totale Q of opslingerfactor van de losse speaker unit Vas: Geeft de mate van veerkracht van de ophanging aan uitgedrukt in een equivalent volume wat dezelfde veerkracht geeft ten gevolge van de bewegende conus. Beperken we ons even tot een geloten kast dan zijn daarmee de uiteindelijk eigenschappen van de kast met de speaker daarin gemonteerd, uit te rekenen. Een basreflex is complexer, dus laat ik maar even achterwege, het gaat om het idee. Stop je een speaker in een kast dan gaat de lucht daarin tegenwerken en werkt als een extra veer op de conus. Het gevolg daarvan is dat en de resonantie frequentie en de Q-factor omhoog gaan. Je krijgt dan een nieuwe resonantie frequentie Fb (van de combinatie speaker + kast) en een nieuwe Q-factor Qb. Als van een unit Fs, Qts en Vas gegeven zijn kun je vrij simpel de resultaten voor een gesloten kast met een volume Vb uitrekenen met deze formuletjes: Fb = Fs x wortel(1 + Vas/Vb) Qb = Qts x wortel(1 + Vas/Vb) en dus ook Fb/Fs = Qb/Qts Afhankelijk van de bovengenoemde parameters van een gegeven speaker unit kun je dan uitkomen op een Fb van 40 Hz in een kast van 30L maar evengoed op een Fb van 55 Hz in een kast van 120L of nog groter. De ene speaker is dus de andere niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 februari 2010 Report Share Posted 17 februari 2010 Ietwat overdreven getoond Deze unit moet het ook goed doen in een gesloten systeem: Qts = 0.43 , Fs=21 hz , VAS=139 L http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7024 Kastje van een liter of 80 geeft een f3 van 34 hz bij Qtc van 0.71 of zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 17 februari 2010 Report Share Posted 17 februari 2010 Kastje van een liter of 80 geeft een f3 van 34 hz bij Qtc van 0.71 of zoDat is vrij netjes, de prijs die je betaald is een vrij laag rendement. Maar dat is bij gebruik in een subwoofer nauwelijks een probleem, de belastbaarheid is immers hoog genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Je moet eerst kiezen wil ik een muzikaal laag of een analytisch laag of een beetje van beiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Hoe bedoel je dat Wol? Ik vind een goed afgestemde 15" (in een goede ruimte) zowel muzikaler als analytischer klinken. Een volle (vette) bas is minder analytisch, maar kan bij bepaalde muziek weer lekkerder klinken (voor een bepaalde tijd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Dat komt gewoon welke muziek je goed vind,en je geeft toch aan het het juiste antwoord dat kan ,dan klinkt die half analytisch en half muzikaal dat mag toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Je moet eerst kiezen wil ik een muzikaal laag of een analytisch laag of een beetje van beiden Wat is nou een muzikale baspeaker? Eentje die de bas vetter maakt met meer accentuering dan het in werkelijkheid is? Dan is de muziek niet goed genoeg. Dat is net zoiets als extra galm toevoegen omdat de muziek te droog klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Maar er zijn mensen die dat willen ,is toch niks mis mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Maar er zijn mensen die dat willen ,is toch niks mis mee Nee uiteraard nix mis mee maar het eind is dan zoek. Voor die mensen zijn dan kastjes handig die de ook de songtekst naar smaak aanpast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Je moest eens weten hoeveel mensen achteraf de verkeerde speakers kopen,dat zijn er heel veel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Je moet eerst kiezen wil ik een muzikaal laag of een analytisch laag of een beetje van beiden Is een gedetailleerd vol laag - wil hier analytisch niet voor gebruiken - niet gewoon muzikaal ? Dit onderscheid lijkt me niet bestaand, het laag is of vol en gedetailleerd en dus muzikaal of is vet en zompig of te dun en dus niet muzikaal. Meer smaken zijn er niet ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Gaat u wel eens live muziek luisteren ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Gaat u wel eens live muziek luisteren ! Ja Wollie jij ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 Laag moet alleen klinken wanneer het op de bron staat. Dus geen pompend laag, geen dreunend laag, geen aanhoudend laag enz... wanneer het niet als zodanig op de bron staan. Bij akoestische instrumenten is dat makkelijker te beoordelen dan bij electronische. Hoe b.v. een contrabas klinkt, weten veel mensen wel, een als voorbeeld orgel ook. Maar zelfs daar zijn veel verschillen klinkende instrumenten van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 februari 2010 Report Share Posted 18 februari 2010 ik weet echter niet hoe een contrabas bij mij thuis klinkt. referenties zijn dusdanig onderhevig aan een scala van invloeden. ik geloof persoonlijk niet in de standaard klassificaties dat gesloten en strak laag en reflex een flodderlaag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts