Jump to content

Gesloten boxen


carl
 Share

Recommended Posts

Laagweergave wordt met name bepaald door de kwaliteiten van de speaker, en de eigenschappen van de aangesloten versterker. (het Huwelijk)

 

Met een buizenversterker die weinig tegenkoppeling heeft is de laagweergave heel anders dan met een strakke transistorversterker.

 

Maar een transistorversterker kan ook een te strakke laagweergave hebben. Lekker voor pop, bijvoorbeeld, maar ook dat is niet de werkelijkheid. Wat de werkelijkheid is blijft de vraag.

Een buizenversterker kan ook de eigenschappen van een transistorversterker overnemen, wanneer genoeg (teveel) tegenkoppeling wordt toegepast, kom je al gauw in de buurt. Maar er is geen ontwerper die daar naar streeft.

Beide soorten versterkers hebben hun eigen aardigheden. En het hangt vooral van de muzieksmaak af welke je prefereert.

 

Klassiek, piano, zang, strijkers, plukbas doen het bijvoorbeeld heel mooi met een nauwelijks tegengekoppelde buizenversterker!

Link to comment
Share on other sites

hoeveel van jullie hebben wel eens naar alleen het laag geluisterd, zeg alleen maar alles onder de 80Hz of zo, hoeveel detail heb je dan, niets toch. Al dat zogenaamde detail, al die zogenaamde snelheid van het laag etc wordt door je middentoners weergegeven. bijna alle boventonen worden niet meer tot het laag gerekend of door de (sub)woofer weergegeven (16Hz orgeltonen etc. daargelaten). Laag is alleen maar laag, een beetje gebrom, geflapper en gedoe en meestal heb je er teveel van waar je het niet wilt en verder te weing.

 

Een andere interessante laag afstemming van een gesloten kast is Q=0,577, de bessel afstemming met maximaal vlakke groepslooptijden. Het laag valt wat eerder af maar als we het over echt laag hebben wordt dat al snel weer goegemaakt door de roomgain.

 

Laagweergave moet je altijd in combinatie met de versterker (en de ruimte!) zien, voor een versterker met een lage dempingsfactor bouw je gewoon een sieker met een wat lagere Q, het totaal komt dan weer netjes op de gewenste afstemming uit. Het totaal bepaald de mate van uit/opslingeren, niet de ene of andere component.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een actief gescheiden systeem (op 150 hz weliswaar). Als ik alleen de bas versterker aan heb staan dan kun je je niets van snelheid voorstellen, Je hoort alleen gestommel (als een zandzak die van een zolder op de houtenvloer van een schuur valt) en gebrom. Onder 80 hz zal dat nog veel meer zo zijn.

 

De integratie van sub-laag en midden-laag is inderdaad hetgene dat voor het gevoel in laag detailering zorgt. Als de kamerakoestiek geen roet in het eten gooit natuurlijk (die kan ook veel verprutsen, als op bv 60 hz een roommode met +20 db wordt aangeslagen).

Link to comment
Share on other sites

Laagweergave moet je altijd in combinatie met de versterker (en de ruimte!) zien, voor een versterker met een lage dempingsfactor bouw je gewoon een sieker met een wat lagere Q, het totaal komt dan weer netjes op de gewenste afstemming uit. Het totaal bepaald de mate van uit/opslingeren, niet de ene of andere component.

Ook dat valt eigenlijk reuze mee. Grootste factor hier is de weerstand van de spreekspoel. Een Ri van de versterker van 0,0001 ohm of van 1 ohm maakt niet eens zoveel uit voor de Qb. Dat gaat pas spelen met gehypte speakers waar filter kunstgrepen zijn uitgehaald om er meer bas uit te krijgen of lager te krijgen. Dan heb je te maken met speakers die tot onder de 2 ohm kunnen zakken in het laag.

 

Het is meer hoe de versterker met de complexe impedantie van een laagweergever omgaat, oftewel hoe spanningsvast is hij als ie een flinke blindstroom moet leveren rond de resonantiefrequentie.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

ik geloof persoonlijk niet in de standaard klassificaties dat gesloten en strak laag en reflex een flodderlaag.

 

Hallo M44,

 

Volgens mij had dit zo maar een uitspraak van Spido kunnen zijn. :huh::unsure:

Zou er toch wat moois tussen jullie opbloeien???? :D

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Heb ik dat. Krijg ik twee mooie antwoorden, dank jullie beide Spido en Pjotr. Maar ik begrijp er nog steeds geen zier van. Die Formules, waar staat dat gekrabbel allemaal voor.

 

Als ik klaar ben met mijn opleiding is het misschien eens tijd om daar eens wat meer in te verdiepen. NU EVEN NIET! Merk ik haha. Soms voel ik me echt een idioot hier met het weinige wat ik weet. gelukkig heb ik twee goede oren..... He? Wat? Vrouw ik versta je niet.... Ach dat is selectieve doofheid, daar blijf ik jong bij....

 

 

Groet,

 

Andre

Link to comment
Share on other sites

ik weet echter niet hoe een contrabas bij mij thuis klinkt. (...)

 

Beste m44,

 

Toen ik nog jong was, werden er in onze kennissenkring wekelijkse huiskamerconcerten georganiseerd.

Op zondagmiddagen gingen we naar de plaats waar het concert werd georganiseerd, en namen zelf onze bladmuziek en onze instrumenten mee.

(Nou ja, afgezien van de vleugel, natuurlijk! Maar ieder beschaafd gezin had wel zo'n ding in huis.)

Hierdoor werd het natuurlijk wel gemakkelijk om te weten hoe

Link to comment
Share on other sites

uiteraard heb ik eea in diverse ruimtes mogen beluisteren. ik kom uit een zeer muzikale en voor het grootste gedeelte tegen hoogbegaafd aan schurkende famillie.

je begrijpt het

qua muzieksmaak en opleidings nivo ben ik het zwarte schaap aldaar. :lol:

 

ik denk dat door je realiteits ervaring regelmatig te onderhouden je zeker een goede indruk kan krijgen van de klank die een instrument behoort te hebben.

echter dat instrument klinkt overal anders.

ik denk dat 95% van alle audiosets wel het verschil kan laten horen tussen een cello en een violon cello ( of hoe dat ding ook al weer heet).

het zal hem in de details zitten waardoor je kaf van koren moet scheiden en wanneer je spreekt over details onderscheiden dan is feitelijk de akoestiek al een van veel meer doorslaggevend belang. Dus de ruimte waarij de speaker staat

 

realiteits toetsing bij luisteren is voor mij niet alleen maar klank.

maar meer "geeft deze set bij deze opname mij een gevoel van erbij zijn"

 

hoe sterk zet de set deze illusie neer

Link to comment
Share on other sites

Ik vroeg me puur uit interesse af of er nog gesloten boxen op de markt zijn en wat het voordeel is ten opzichte van basrefelex.

 

Even terug naar het begin:

 

Mijn Harbeths HL-P3Es-2 zijn gesloten luidspreker(tjes), waarvan -in ieder geval in mijn kamer- het voordeel is dat het wat ongecontroleerde gedreun bij eerdere boxen nu verdwenen is. Voor sommigen is het laag van de Harbeths veel te weinig denk ik, maar voor mij staat daar veel tegenover: detail, samenhang, verfijning. 't Ligt ook aan je muzikale smaak en cd-collectie wat acceptabel is qua laag vermoed ik.

Ooit heb ik de Translator Impact 30 gehad die ook gesloten is, maar in combinatie met een Denon versterker gaf dit een wat dun resultaat.

Link to comment
Share on other sites

Baan stemde zijn systemen af met een Q van 0.5 meen ik.

 

 

Zo stond het ook prominent in de folder, herinner ik me. Bij ieder type van z'n Impact-reeks werd over die Q-factor gepraat,; mij zegt het niets, maar is die 0.5 Q verantwoordelijk voor het wat dunne geluid van die speakers?

Link to comment
Share on other sites

maar is die 0.5 Q verantwoordelijk voor het wat dunne geluid van die speakers?
Zou goed kunnen. Luidsprekers met een lage Q zouden beter kunnen klinken met stroomversterkers dan met spanningsversterkers. Nelson Pass heeft hier over gepubliceerd bij zijn First Watt project, bijzondere versterkers voor bijzondere luidsprekers. Met name de F1 en de F2; stroomversterkers bedoeld voor hoogrendements breedbandweergevers met lage Q.
Link to comment
Share on other sites

maar is die 0.5 Q verantwoordelijk voor het wat dunne geluid van die speakers?
Zou goed kunnen. Luidsprekers met een lage Q zouden beter kunnen klinken met stroomversterkers dan met spanningsversterkers. Nelson Pass heeft hier over gepubliceerd bij zijn First Watt project, bijzondere versterkers voor bijzondere luidsprekers. Met name de F1 en de F2; stroomversterkers bedoeld voor hoogrendements breedbandweergevers met lage Q.

Dan vergeet je even dat de Qts voor het grootste gedeelte door de elektrische weerstand bepaald wordt. Ga je met een stroomversterker sturen dan valt Qes weg en hou je alleen de mechanische Qms over en die kan wel vari

Link to comment
Share on other sites

nee Hans hij hij heeft gekopieerd van Linsly Hood en van Hirage en veel uit het blad Le audiophile gejat en dat allemaal in een andere jasje gedaan als ik hem tegen kom zal ik hem dat wel zeggen :angry:

 

een Linsly Hood versterker bouwt die met mosfet en publiceer dat dan moet je als ontwerper toch voor schamen of niet :angry:

Link to comment
Share on other sites

Elke wetenschapper bouwt voort op hetgeen wetenschappers voor hem hebben ontdekt. Bij Nelson Pass is dat niet anders, als hij wijzigingen/verbeteringen doorvoert in de ontwerpen kan je hem toch niet zomaar beschuldigen van jatten?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...