synthesefan Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Hoi, Ik kan -via via- een set luidsprekers Synthese Floating One overnemen, echter de tweeters zijn defect heb ik begrepen. Het betreft hier het type zuilluidspreker met 2 woofers en 1 tweeter (dus niet de telefoonhoorn!) De vraag is of de tweeters nog wel verkrijgbaar zijn. (e.v.t. alternatief?) Weet iemand het type tweeter wat daarin hoort? Verder vraag ik mij af of de tweeter in de floating one dezelfde is als die van de floating 2 en drie ( zo ja, dan kan ik die wellicht overplaatsen). Iemand die het weet? Bij voorbaat dank Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 is dit de info die je zoekt? klik hierboven Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 1 februari 2010 Author Report Share Posted 1 februari 2010 is dit de info die je zoekt? klik hierboven Dit is inderdaad het type luidpspreker waar het om gaat. In het stukje vraag de auteur af of het Esostar (Dynaudio?) is....... Maar weet iemand het exacte en volledige typenummer en of die nog te krijgen is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 nee dat weet ik niet. maar google kan een grote hulp zijn. synthese topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 volgens mij is het deze Dynaudio Esotar T330-D 28mm softdome-tweeter Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 en anders is het een ouder model denk ik die staat ongetwijfeld in deze lijst dynaudio archief Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonK. Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Probeer het hier eens, die zullen je vast alle informatie kunnen geven,....... Floating Systems Bvba Frilinglei 121 2930 Brasschaat Belgie Tel.: 03-653 09 09 Fax: 03-653 09 99 Ordernemings-/BTW-nr.: 459939257 http://www.floating-systems.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 1 februari 2010 Author Report Share Posted 1 februari 2010 Probeer het hier eens, die zullen je vast alle informatie kunnen geven,....... Floating Systems Bvba Frilinglei 121 2930 Brasschaat Belgie Tel.: 03-653 09 09 Fax: 03-653 09 99 Ordernemings-/BTW-nr.: 459939257 http://www.floating-systems.be/ Heb ik geprobeerd, nemen echter niet op en ook nog geen reactie op mijn mail gehad....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 1 februari 2010 Author Report Share Posted 1 februari 2010 volgens mij is het deze Dynaudio Esotar T330-D 28mm softdome-tweeter Deze zou het kunnen zijn, maar ik twijfel tussen deze of de Dynaudio D-28 die ook in dat archief staat.... Ik heb al op beide gezocht, maar ik vrees met grote vreze dat geen van beiden meer te krijgen is.... Weet jij of en waar Dynaudio tweeters verkrijgbaar zijn? Met google kom ik niet echt verder. Kan je natuurlijk wel een alternatief zoeken, maar dat komt de kwaliteit niet echt ten goede en moet dan bovendien biede tweeters vervangen en wordt dan wel erg duur..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 1 februari 2010 Author Report Share Posted 1 februari 2010 Verder vraag ik mij af of er een kans bestaat dat je de tweeter kan openmaken om hem zo te repareren. Zelf spoeltje wikkelen? Iemand ervaring met repareren tweeter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Verder vraag ik mij af of er een kans bestaat dat je de tweeter kan openmaken om hem zo te repareren. Zelf spoeltje wikkelen? Iemand ervaring met repareren tweeter? dat is echt precisie werk. ik weet wel dat audiolab in follega (of zoiets) aan reparaties doet. verder weet volgens mij artspeak een mannetje die zelf wikkeld. maar die tweeters zijn waarschijnlijk wel via marktplaats te koop. e -bay etc. anders zijn er wel vervangers via andere merken maar dat geeft vaak weer meer gedoe dan je zin in hebt. je kunt niet zomaar een andere tweeter erin zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Koop je deze toch http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/6784...oating_One.html Een goed setje Dynaudio Esotar T330 units zal je niet snel meer vinden. Tweeter kostte destijds ruim 300 euro/stuk Hoewel? http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/...-SELEKTIERT%21/ Misschien past de T260 ook? http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/...M-AUSTAUSCH%21/ Ik vermoed dat deze units alleen voor reparaties bestemd zijn (kapotte units inruilen ofzo) Anekdote http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=80902.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 februari 2010 Report Share Posted 1 februari 2010 Iemand ervaring met repareren tweeter? Gisteren nog. Maar daar was de magneet afgevallen, de lijm had losgelaten van de poolplaat. Blijkbaar een goedkoop Chinees prul. Hij doet het weer maar ruist toch nog een beetje. Bij een andere gelegenheid heb ik de aansluitlitze naar de dome gerepareerd met een paar haartjes koperdraad en wat soldeer. Als het een Esotar tweeter is moet je die duidelijk herkennen, die heeft een erg grote montageplaat met drie keer drie schroeven, er zijn weinig andere tweeters die dat hebben. Als deze defect zijn en ze je bij Synthese niet meer kunnen helpen zou je kunnen proberen of je bij Dynaudio nieuwe kan bestellen, of deze laten repareren. Als je nieuwe besteld moet je de oude inruilen. Misschien is het mogelijk een lose vervangingsdome met montageplaat te kopen, dan kun je hem relatief eenvoudig zelf herstellen, mits de dome zelfcentererend is (wat ik wel verwacht bij een dergelijke tweeter) Lukt dat niet zou je kunnen terugvallen op de "Esotar" uit het caraudio assortiment: link. Ik weet niet of de spec's exact gelijk zijn aan de oude "echte" Esotar, maar dat zou je kunnen nazoeken. Ik denk dat het zoeken naar een originele Esotar best de moeite waard is, in zijn tijd was het de beste dometweeter die er te koop was. Anekdotehttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=80902.0 Tja, zo zie je maar weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Ik heb Synthese gebeld. Een hele aardige mevrouw stond mij goed te woord. Zij kunnen de tweeter helaas niet meer leveren......Ook geen vervanger. Helaas kon ze verder niet melden wat het exacte type van Dynaudio is.....Wel dat het een dure was... Na enig verder speurwerk, vermoed ik dat het om het type Dynaudio Esotar T330 (SF?) gaat..... En ja, die was duur. Maar waar o waar te vinden? Ik sta dus nu in dubio, ik kan voor een zacht prijsje van die via-kennis de boxen overnemen. Wat moet ik doen? Gokken of ik ooit zo'n tweeter kan vinden, ook voor een zachte prijs? Of een andere tweeter erin, maar ja dan wordt het zo duur dat het niet meer interesasant is... Of een goedkope tweeter erin, maar dan waarschijnlijk ook niet meer dat prachtige stereobeeld.... Tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Verder vraag ik mij af of er een kans bestaat dat je de tweeter kan openmaken om hem zo te repareren. Zelf spoeltje wikkelen? Iemand ervaring met repareren tweeter? dat is echt precisie werk. ik weet wel dat audiolab in follega (of zoiets) aan reparaties doet. verder weet volgens mij artspeak een mannetje die zelf wikkeld. maar die tweeters zijn waarschijnlijk wel via marktplaats te koop. e -bay etc. anders zijn er wel vervangers via andere merken maar dat geeft vaak weer meer gedoe dan je zin in hebt. je kunt niet zomaar een andere tweeter erin zetten Al gezocht, niks gevonden. Maar ik weet niet hoe groot de kans is dat ik de tweeter zelf kan repareren...... Het grootste probleem is of ik hem wel uberhaupt wel open kan krijgen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Verder vraag ik mij af of er een kans bestaat dat je de tweeter kan openmaken om hem zo te repareren. Zelf spoeltje wikkelen? Iemand ervaring met repareren tweeter? dat is echt precisie werk. ik weet wel dat audiolab in follega (of zoiets) aan reparaties doet. verder weet volgens mij artspeak een mannetje die zelf wikkeld. maar die tweeters zijn waarschijnlijk wel via marktplaats te koop. e -bay etc. anders zijn er wel vervangers via andere merken maar dat geeft vaak weer meer gedoe dan je zin in hebt. je kunt niet zomaar een andere tweeter erin zetten Audiolab gebeld, Dynaudiotweeter zeer lastig to onmogelijk. Geen optie dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 bel anders eens met speaker & co of ze een goede vervanger weten. ik heb ook een speurtocht naar tweeters gemaakt en die heeft me 1,5 jaar gekost maar uiteindelijk had ik ze. als je het financieel kan hebben .....zou ik zeggen kopen die tweeter komt wel of anders een andere goed oplossing. heb je audiolab al gemaild, gebeld? is er een dynaudio forum waar je je tijdelijk inschrijft en de nodige vragen kan stellen? zoek het bij de bron en de kenners. wedden dat een of andere knaap een paar van die tweeters heeft liggen. leg de situatie anders uit aan de kopers , mischien willen ze omlaag met de prijs gezien de dure tweeters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 bel anders eens met speaker & co of ze een goede vervanger weten. ik heb ook een speurtocht naar tweeters gemaakt en die heeft me 1,5 jaar gekost maar uiteindelijk had ik ze. als je het financieel kan hebben .....zou ik zeggen kopen die tweeter komt wel of anders een andere goed oplossing. heb je audiolab al gemaild, gebeld? is er een dynaudio forum waar je je tijdelijk inschrijft en de nodige vragen kan stellen? zoek het bij de bron en de kenners. wedden dat een of andere knaap een paar van die tweeters heeft liggen. leg de situatie anders uit aan de kopers , misschien willen ze omlaag met de prijs gezien de dure tweeters. Ik twijfel heel sterk of ik de speakers moet kopen, want als de tweeter opgeblazen is, dan zijn de speaker toch niet zachtzinnig behandeld? De woofers van Vifa staan bekend dat het rubber makkelijk loslaat. Is er misschien verborgen nog wel meer aan de hand? Maar je hebt gelijk, ik kan natuurlijk proberen of ze de prijs omlaag willen doen. Audiolab heb ik gebeld, ze kunnen deze tweeter niet repareren. Ze schijnen lastig te openen zijn en bij doorgebrande spoel is nieuw spoeltje wikkelen gene optie. De dome (dun zijde) schijnt direct vast op de spoel te zitten. Dus dat kan je wel vergeten, zij adviseren toch vervangen. Ik heb ook gezocht op MD330, die schijn op de T330 te zijn gebaseerd. Wel vaag dat ze alleen voor CAR audio zijn?? Dat vraagt toch niet om high end tweeters? Ik zou niet opkijken dat de tweeter T330 destijds bijna driehonderd euro heeft gekost. De vraag is hoe populair die was en hoeveel er nog rondwaren.....Ik weet niet hoe ik de kansen moet inschatten. En ja, speaker en co kan ik ook bellen. Evt speakerland. Etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Net speakerland gebeld. Ook zij geven aan dat het wel heel lastig wordt, die dingen zijn niet los te krijgen. Weten ook geen vervanger aan te geven, iets wat een beetje misschien in de buurt komt (ook qua afm) is scanspeak. (zouden beter zijn) Hij gaf aan dat de tweeter nou niet zoveel is verkocht........ (tja, was ook dure, gene wonder). Hij gaf ook aan dat eigenaar dan wel vreselijk zijn best gedaan moet hebben , want een Dynaudiotweete zou je niet makkelijk opblazen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Als je niet meer aan de orginele kunt komen zou ik het vergeten. Een vervangende tweeter (van een ander merk) houdt onherroepelijk een modificatie van het filter in om het weer echt goed te krijgen. Heb je wel de know how en spullen voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
markh Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Net speakerland gebeld. Ook zij geven aan dat het wel heel lastig wordt, die dingen zijn niet los te krijgen. Weten ook geen vervanger aan te geven, iets wat een beetje misschien in de buurt komt (ook qua afm) is scanspeak. (zouden beter zijn) Scanspeak zijn tweeters met een "ander karakter" en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Net speakerland gebeld.Je hebt al heel wat afgebeld maar ik denk dat je een grote kans maakt bij (de importeur van) Dynaudio. Er moet toch een manier zijn deze te laten repareren, of om aan een vervangingsdome te komen? Desnoods zet je er de MD330 in, de specificatie van beide tweeters zijn nagenoeg gelijk. Voor een vervangingstweeter van een ander merk zou je naar Morel kunnen kijken. Het klankkarakter hiervan komt sterk overeen met dat van Dynaudio. Ik denk dat als je nog aan een Supreme 110 kan komen je een goede vervanger hebt. Het klankkarakter van ScanSpeak tweaters is, zoals al eerder gezegd, heel anders. Persoonlijk vind ik ScanSpeak vrij saai in de hoogweergave, dan zou ik eerder een grote dome van Seas kiezen. Je vraagtekens betreffende het gebruik van je luidsprekers als de Esotar tweeters zijn opgeblazen lijken me terecht, het zijn best hoog belastbare tweeters. Misschien wist de vorige gebruiker dit ook en heeft hij ze net even iets te ver mishandeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 Ik heb ook gezocht op MD330, die schijn op de T330 te zijn gebaseerd. Wel vaag dat ze alleen voor CAR audio zijn?? Dat vraagt toch niet om high end tweeters? Ik zou niet opkijken dat de tweeter T330 destijds bijna driehonderd euro heeft gekost. Lang voordat de MD330 beschikbaar was heb ik op autoshow's ook de T330 in de hoedenplank gezien. In de caraudio-scene wordt blijkbaar ook wel met hoogwaardige materialen geknutseld. Of de Esotar in die hoedenplank op zijn plaats was laat ik hier verder in het midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 februari 2010 Report Share Posted 2 februari 2010 idd dynaudio om advies vragen. zeg maar dat je deze speakers al hebt. soms vinden ze het prettiger als je al geld besteed hebt aan een product van hun. laat ze maar meedenken. weten ze het ook niet dan idd niet doen. dat de tweeter kapot is kan ook aan de versterker liggen toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
synthesefan Posted 2 februari 2010 Author Report Share Posted 2 februari 2010 Net speakerland gebeld.Je hebt al heel wat afgebeld maar ik denk dat je een grote kans maakt bij (de importeur van) Dynaudio. Er moet toch een manier zijn deze te laten repareren, of om aan een vervangingsdome te komen? Desnoods zet je er de MD330 in, de specificatie van beide tweeters zijn nagenoeg gelijk. Voor een vervangingstweeter van een ander merk zou je naar Morel kunnen kijken. Het klankkarakter hiervan komt sterk overeen met dat van Dynaudio. Ik denk dat als je nog aan een Supreme 110 kan komen je een goede vervanger hebt. Het klankkarakter van ScanSpeak tweaters is, zoals al eerder gezegd, heel anders. Persoonlijk vind ik ScanSpeak vrij saai in de hoogweergave, dan zou ik eerder een grote dome van Seas kiezen. Je vraagtekens betreffende het gebruik van je luidsprekers als de Esotar tweeters zijn opgeblazen lijken me terecht, het zijn best hoog belastbare tweeters. Misschien wist de vorige gebruiker dit ook en heeft hij ze net even iets te ver mishandeld. Veel afgebeld en afgegoogled Opvallend is dat speakerboeren nogal somber reageren over de kansen.... Die MD 330 heb ik ook aan gedacht, maar wat zal die kosten? Morel kan ik qua klankleur goed voorstellen dat die veel lijkt op Dynaudio, is het zo dat Morel hieruit is voortgekomen? Ik ben inderdaad bang dat er onder de oppervlakte meer schade te vinden is. Want die tweeter kan veel vermogen hebben, je moet echt je best doen om die op te blazen..... Een zacht prijsje lijkt leuk, maar wellicht te mooi om waar te zijn. Mogelijk dat hij beseft dat de speakers meer "latente" schade hebben dan hij zo op het eerste gezicht laat voorkomen. Er is ook kans dat er schade is aan het filter. Helemaal kan je je afvragen in hoeverre de tweede tweeter onbeschadigd uit de strijd is gekomen..... Tja, als een MD 330 ook een paar honderd euro kost, dan kan ik beter verder zoeken. Eigenlijk zou je beide tweeters moeten vervangen, dan is het al helemaal nietm eer interessant. Ik neig heel sterk om de deal niet door te laten gaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts