Jump to content

Nieuwe 5 serie Mark levinson

andromedaaudiodesign
 Share

Recommended Posts

Update!!!

Ik ga binnenkort luisteren naar een paar 2e hands toppertjes , deze http://www.krellonline.com/evolution400.html

en deze http://www.passlabs.com/products.htm en dan de XA 100,5 allebei monos waarbij ik dan dezelfde luidsprekerkabel ga gebruiken als die ik intern gebruik in speakers door de blokken dichtbij de luidspreker terminals te plaatsen en een draadje van max 25 cm te gebruiken, dat scheelt ook weer dure kabel :rolleyes:

De XA,5 modellen hebben een veel grotere stroomlevercapaciteit als hun voorganger , meer controle /dynamiek , wat pass schrijft is identiek aan de gedachtengang van oa krell en ML over vermogen , de krell evo heeft een powersupply van 4000 VA wat ook gigantisch is tov de ML 431 die 660 VA had per kanaal , maximale stroom bij de krell 37 ampere per kanaal maximale stroom bij de 431 was 15 ampere per kanaal en toen had ik het gevoel dat ik nog lang niet aan de max zat al heb ik nooit knalhard kunnen draaien ivm buren , maar dat gaat verbeteren in de toekomst :D

word vervolgd

gr :angry: hj :D

Zijn wel verschillende soorten versterkers. Ben benieuwd naar je ervaring met de Pass.

Voor demonstratie doeleinden zou ik toch ook een iets betaalbaarder ampje erbij nemen overigens.. (maar dat overwoog je al meen ik)

Ik ben ook benieuwd , al is voor mij controle en power erg belangrijk dus instinctief zou ik gaan voor krell , dat wil overigens niet zeggen dat ik bijv ML minder vind hoor, een 436 lijkt me ook schitterend .

Wat de verkoop betreft krijg je in nederland geen ingang bij de grote dealers vrijwel allemaal heb ik ze gemaild en gebeld , ik probeer altijd voor de max te gaan vandaar ook oa diamanten tweeters deze worden sowieso te duur voor consignatieverkopen dus vandaar dat ik de verkoop zelf ga doen , mensen kunnen bijvoorbeeld hun eigen eindtrap meenemen straks als de verhuizing rond dan hoef ik ook geen "mindere" eindtrap te kopen en weten ze gelijk of de match naar hun zin is .

De modellen zijn overigens ook te koop met normale tweeters waarbij de prijs een stuk lager is , de diamanten tweeters zoals accuton (thiel ) ze maakt zijn erg duur in aanschaf

Commercieel gezien zou misschien de XA 100,5 het beste zijn aangezien er in nederland veel pass adepten zijn en de eindtrap natuurlijk voor een deel bepalend is voor de uiteindelijke weergave , maar aangezien ik niet commercieel hoef te zijn ....en ik het uit eigen zak betaal....

Ik ben ook benieuwd , al is voor mij controle en power erg belangrijk dus instinctief zou ik gaan voor krell , dat wil overigens niet zeggen dat ik bijv ML minder vind hoor, een 436 lijkt me ook schitterend .

Wat de verkoop betreft krijg je in nederland geen ingang bij de grote dealers vrijwel allemaal heb ik ze gemaild en gebeld , ik probeer altijd voor de max te gaan vandaar ook oa diamanten tweeters deze worden sowieso te duur voor consignatieverkopen dus vandaar dat ik de verkoop zelf ga doen , mensen kunnen bijvoorbeeld hun eigen eindtrap meenemen straks als de verhuizing rond dan hoef ik ook geen "mindere" eindtrap te kopen en weten ze gelijk of de match naar hun zin is .

De modellen zijn overigens ook te koop met normale tweeters waarbij de prijs een stuk lager is , de diamanten tweeters zoals accuton (thiel ) ze maakt zijn erg duur in aanschaf

Commercieel gezien zou misschien de XA 100,5 het beste zijn aangezien er in nederland veel pass adepten zijn en de eindtrap natuurlijk voor een deel bepalend is voor de uiteindelijke weergave , maar aangezien ik niet commercieel hoef te zijn ....en ik het uit eigen zak betaal....

Ik zou toch voor de grotere PL's opteren, en de 100.5's voorbij laten lopen. Zijn niet slecht hoor, maar uiteindelijk wil je t

• Members

Beste Andro,

Laat je niet te veel uit je tent lokken en geef ook niet te veel informatie prijs. Het enige wat je daar mee bereikt is (goedbedoeld?) commentaar. Trek gewoon je eigen plan en dan zien wat er van komt.

Als je toch nog in je beluister- en zoektocht zit, rij dan eerst nog een keer naar Hoogvliet en ga daar de Epilog voor- en Antares eindversterkers van Sonore beluisteren. Deze zijn relatief betaalbaarder, klinken onwaarschijnlijk goed en gecontroleerd

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Tot nu toe laat Andro zich telkens weer lekker maken door specs en reputaties, ik vraag me af hoe terecht dat is..
Die fase hebben we toch allemaal gehad? Het wordt pas echt zorgelijk als we ons nergens meer lekker door kunnen laten maken.

Ik begrijp niet wat je met power en controle wilt, wanneer je weet dat dit vaak tegenover preciesie en resolutie staat.
Soms heb ik tijden dat ik met mijn Bryston speel, een andere keer met mijn Creek. Voor mij is de Bryston een duidelijk voorbeeld van de eerste insteek, de Creek een voorbeeld van de tweede. Beiden hebben wel wat, maar de verandering van spijs doet me eten.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Tot nu toe laat Andro zich telkens weer lekker maken door specs en reputaties, ik vraag me af hoe terecht dat is..
Die fase hebben we toch allemaal gehad? Het wordt pas echt zorgelijk als we ons nergens meer lekker door kunnen laten maken.

Waarom...??

Het verlangen is altijd een beter gevoel dan het hebben..

Anders gezegd...:

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak..

:)

Het wordt pas echt zorgelijk als we ons nergens meer lekker door kunnen laten maken.

Waarom...??

...

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak..

Daarom juist.

Of je moet een Boeddhist zijn die op het punt staat het Nirwana in te gaan; vrij van alle begeerte en verlangen.

Misschien is audiofilie wel een ziekte met verschillende stadia van obsessie voor:

- glimmende knoppen, lichtjes en mogelijkheden,

- hoeveelheid watts,

- specificaties en recensies,

- dikke trafo's, elco's en koelribben,

- kwaliteit van de gebruikte onderdelen,

- behaalde mate van beperking van te gebruiken onderdelen,

- de ontdekking dat het ook mogelijk is een illusie van werkelijkheid te creeeren,

- de ontdekking dat het nastreven van absolute werkelijkheidsweergave een heilige graal is die nooit gevonden zal worden,

- de berusting dat alle inspanningen ijdelheid zijn geweest,

- echt luisteren naar de muziek; desnoods alleen door je nabestaanden tijdens je uitvaart.

Misschien is audiofilie wel een ziekte met verschillende stadia van obsessie voor:

- glimmende knoppen, lichtjes en mogelijkheden,

- hoeveelheid watts,

- specificaties en recensies,

- dikke trafo's, elco's en koelribben,

- kwaliteit van de gebruikte onderdelen,

- behaalde mate van beperking van te gebruiken onderdelen,

- de ontdekking dat het ook mogelijk is een illusie van werkelijkheid te creeeren,

- de ontdekking dat het nastreven van absolute werkelijkheidsweergave een heilige graal is die nooit gevonden zal worden,

- de berusting dat alle inspanningen ijdelheid zijn geweest,

- echt luisteren naar de muziek; desnoods alleen door je nabestaanden tijdens je uitvaart.

Volgens mij zit ik in het een na laatste stadium :D

@ hans ik denk anders over hifi dan jij , 1 watt met hoogrendementspeakers is niet mijn beleving van high end en ML en krell producten hebben een enorm pride of ownership beleving , als we dan toch met meningen gaan gooien dan snap ik persoonlijk niet dat je array in je " boxje " vermeld dat vind ik juist erg klinisch klinken .

Het bezit van zoiets is pas het begin van het plezier, ik kijk liever pulp ficton met een paar transistor monos op mijn speakers dan een zielig 300 Btje

@ hans ik denk anders over hifi dan jij , 1 watt met hoogrendementspeakers is niet mijn beleving van high end

De mijne ook niet, maar je hebt voor een normale speaker op huiskamerniveau echt niet meer dan enkele watts nodig. Rendement van 89 dB bij 1 Watt weet je...

en ML en krell producten hebben een enorm pride of ownership beleving ,

Tja....

als we dan toch met meningen gaan gooien dan snap ik persoonlijk niet dat je array in je " boxje " vermeld dat vind ik juist erg klinisch klinken .

Laat ik daar nou heeeeel anders over denken.

Ik denk dat e.e.a. wel zal loslopen bij Andro.

Die jongen heeft een stel prima oren aan zijn hoofd. ;)

@ hans ik denk anders over hifi dan jij , 1 watt met hoogrendementspeakers is niet mijn beleving van high end

De mijne ook niet, maar je hebt voor een normale speaker op huiskamerniveau echt niet meer dan enkele watts nodig. Rendement van 89 dB bij 1 Watt weet je...

Een en ander is wel sterk afhanelijk van de grootte van de kamer en luisterafstand.

Stel je zit op 4 meter afstand en je gemiddeld luisternivo is 75 db, maar de muziek bevat pieken van 15 db. Dan moet de versterker dus 90 db kunnen afleveren op 4 meter afstand.

4 meter afstand geeft zo'n 12 db verlies (tov 1 meter), dus op 1 meter speelt de ls dan 102 db.

zie http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm

Om 102 db te leveren op 1 meter heeft een 89 db/w/m speaker zo'n 20 watt nodig.

Natuurlijk zijn er bij stereo 2 speaker wat meestal weer 2 a 3 db winst op levert (als ze niet in tegenfase staan), maar aan de andere kant wordt het rendement van veel speakers vaak watrooskleurig voorgesteld. 89 db is vaak eerder 87 db/w/m.

Ik heb een een grote luisterruimte bij Transtec een keer een grote (250 watt of zo) mcIntosh eindversterker met zijn piekmeters dik over de 100 watt zien uitslaan bij het draaien van een sacd van Patricia Barber op normaal geluidsnivo. We zaten dan wel op een meter of 5 a 6 van de speakers (Kef reference serie top model) vandaan.

Overigens maakt Array prima versterkers tegen acceptabele prijs, mogen we als NLers best wel een beetje trots op zijn ;)

Wanneer een CD tot op het nul niveau is opgenomen gaat het cliplampje op mijn eindversterkers aan wanneer de voorversterker op 0 dB staat.

Hij levert dan 'n dikke 100 W. mert pieken gaat hij daar dan weer wat overheen.

Ik speel meestal op -18 dB, wat inhoud dat voor mij het vermogen niet meer hoeft te zijn dan 1,55 Watt.

De geluidsdruk (pieken) ligt dan op ca 85 dB. Dit is voor je oren aan aan de slechte kant.

Voor mij staat het loeihard wanneer ik op - 6 speel. Dit komt overeen met 12,5 Watt.

Dat komt dan ongeveer overeen met 97 dB.. (op de luisterplek (afstand ruim 2 m) gemeten, in een behoorlijk gedempte kamer).

Een en ander is wel sterk afhanelijk van de grootte van de kamer en luisterafstand.

Stel je zit op 4 meter afstand en je gemiddeld luisternivo is 75 db, maar de muziek bevat pieken van 15 db. Dan moet de versterker dus 90 db kunnen afleveren op 4 meter afstand.

4 meter afstand geeft zo'n 12 db verlies (tov 1 meter), dus op 1 meter speelt de ls dan 102 db.

zie http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm

Om 102 db te leveren op 1 meter heeft een 89 db/w/m speaker zo'n 20 watt nodig.

Natuurlijk zijn er bij stereo 2 speaker wat meestal weer 2 a 3 db winst op levert (als ze niet in tegenfase staan), maar aan de andere kant wordt het rendement van veel speakers vaak watrooskleurig voorgesteld. 89 db is vaak eerder 87 db/w/m.

Ik heb een een grote luisterruimte bij Transtec een keer een grote (250 watt of zo) mcIntosh eindversterker met zijn piekmeters dik over de 100 watt zien uitslaan bij het draaien van een sacd van Patricia Barber op normaal geluidsnivo. We zaten dan wel op een meter of 5 a 6 van de speakers (Kef reference serie top model) vandaan.

Overigens maakt Array prima versterkers tegen acceptabele prijs, mogen we als NLers best wel een beetje trots op zijn ;)

Je vergeet dat de geluidsdruk wordt gemeten in een dode kamer... Elke kamer heeft reflecties waardoor de geluidsdruk toeneemt.

Het ligt er helemaal aan Hans.......mijn Maggies hebben 84 dB/2.83V/meter......

Ik heb bij een realistische piano-opname wel eens een (korte) piek-piekspanning van 80V (!) gemeten aan de speakerklemmen, omgerekend naar 4 ohm is dat een piek van 567 watt.......:blink:

(realiseer je eens dat dat ook 20 Amp

Het ligt er helemaal aan Hans.......mijn Maggies hebben 84 dB/2.83V/meter......

Ik heb bij een realistische piano-opname wel eens een (korte) piek-piekspanning van 80V (!) gemeten aan de speakerklemmen, omgerekend naar 4 ohm is dat een piek van 567 watt.......:blink:

(realiseer je eens dat dat ook 20 Amp