Jump to content

Jazz

stefk
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Heb al enkele jaren een jazz verzamelbox van De Morgen, 20 Cd's

Chet Baker, toots, Armstrang, B illie Holiday, Monk, Miles, enz enz

Wat mij vooral opvalt, is dat oude opnamen heel smal zijn opgenamen. alles w in het midden weergegeven. Je merkt wel diepte, zo staat de drum achteraan en het solo instrument vooraan. Maar o zo smal. Het is alsof de muzikanten op 1lijn staan.

Is dit typisch vr oude jazzopnamen?

Gr

Stef

mischien had ie een reuze mondharmonica ?

ik heb zelf wel eea aan klassiek opnames die heel oud zijn. "don Giovanni"van mozart bijv.

het geluidsbeeld is een soort van wolk die tussen ,achter en voor de speakers hangt maar nooit uit 1 specifieke speaker lijkt te komen.

er is wel diepte.

maar die opname zijn mono

moet toch zeggen dat jazz gemiddeld genomen erg goede opnames heeft tov rock,pop,blues etc

Beste mensen,

Heb al enkele jaren een jazz verzamelbox van De Morgen, 20 Cd's

Chet Baker, toots, Armstrang, B illie Holiday, Monk, Miles, enz enz

Wat mij vooral opvalt, is dat oude opnamen heel smal zijn opgenamen. alles w in het midden weergegeven. Je merkt wel diepte, zo staat de drum achteraan en het solo instrument vooraan. Maar o zo smal. Het is alsof de muzikanten op 1lijn staan.

Is dit typisch vr oude jazzopnamen?

Gr

Stef

Beste Stef,

Dat zijn denk ik veelal mono opnamen die vaak "stereo" zijn gemaakt toen ze op cd werden gezet. Maar je hebt wel gelijk, veel opnames uit de jaren 60 zijn erg smal opgenomen ook al zijn ze stereo. Vooral bluenotes hebben daar last van vind ik. Blazers klinken nog wel, maar piano, bas alsof ze ver weg zijn.

Ook de zoveel geprezen heruitgaven van Rudy van Gelder vind ik vaak voor geen meter klinken (audiofiel) dan wel te verstaan) ook de heruitgaven op lp hebben daar last van.

Wil je mooi opgenomen jazz cd's/lp's uit die periode dan zijn labels als Impuls, Contemporary veel beter opgenomen.

De bluenote lp's kun zijn vaak mono en stereo opgenomen en de mono uitgave klinkt vaak beter. Van al die labels geldt wel dat de eerste persingen niet te betalen zijn. Heruitgeven van Impuls, Contemporary klinken veel beter dan die eerder genoemde Bluenotes.

Kom eens langs dan kan ik je al deze varianten laten horen. :D

moet toch zeggen dat jazz gemiddeld genomen erg goede opnames heeft tov rock,pop,blues etc

Het is ook heel goed opgnomen Robin. :)

Alles zit meestal in het midden weergegeven op 1 lijn, met idd meer diepte dan bij rock.

het geheel staat dus heel los van de speakers maar super smal int midden

bij toots heb ik een volledig podium van instrumenten en je kan toots haast "zien" wandelen met zn harmonica

Guest kikkervisje
Beste Stef,

Dat zijn denk ik veelal mono opnamen die vaak "stereo" zijn gemaakt toen ze op cd werden gezet. Maar je hebt wel gelijk, veel opnames uit de jaren 60 zijn erg smal opgenomen ook al zijn ze stereo. Vooral bluenotes hebben daar last van vind ik. Blazers klinken nog wel, maar piano, bas alsof ze ver weg zijn.

Ook de zoveel geprezen heruitgaven van Rudy van Gelder vind ik vaak voor geen meter klinken (audiofiel) dan wel te verstaan) ook de heruitgaven op lp hebben daar last van.

Wil je mooi opgenomen jazz cd's/lp's uit die periode dan zijn labels als Impulse, Contemporary veel beter opgenomen.

De Blue Note lp's kun zijn vaak mono en stereo opgenomen en de mono uitgave klinkt vaak beter. Van al die labels geldt wel dat de eerste persingen niet te betalen zijn. Heruitgaven van Impulse, Contemporary klinken veel beter dan die eerder genoemde Blue Note`s.

Kom eens langs dan kan ik je al deze varianten laten horen. :D

Alle Blue Note`s zijn door Rudy van Gelder opgenomen. Doch hij deed ook opnemen voor ander labels zoals : Prestige en Savoy. Maak voor de gein eens een vergelijk tussen de opname`s welke R.v.G. voor verschillende platen maatschappijen heeft gedaan. En probeer daar eens conclusie`s uit te trekken.

Let bij het vergelijk ook op de opname data. Hij is nl begonnen met als studio zijn huiskamer. De opname`s zijn ongeacht welke maatschappij de opdrachtgever was in de zelfde "studio" opgenomen!

Herpersingen van B-N kunnen nogal van kwaliteit verschillen. Met name de Nederlandse B-N persingen zijn het aanhoren niet waard.

Tip: alle herpersingen voorzien van het donker blauwe label etiket klinken super!!!!

En haal je neus niet op voor die afzichtelijke karton kleurige dubbel albums uit de eind 70er jaren. ;)

Zelfde geldt voor Impulse.

Tip: de herpersingen voorzien van het blauw gewolkte label,dat nu zijn de exemplaren met een supersound! Deze reissues dragen ook een etiketje op de buiten hoes met: Direct Metal Mastering.

Contemporary is echt Horse Category !!

Tip: zoek en vind de Engelse LAC persingen!!! ;)

Zal eens in de bijbehorende boekjes kijken welke originele uitgaven of remasterings ze op CD hebben gezet!!

In ieder geval toch al een boel nieuwe info.

Met mondjesmaat stort ik mij op die Jazz box.

Zoals jullie weten, ben ik totaal geen jazzliefhebber maar toch verplicht ik mij om er naar teluisteren.

Iedere CD geeft een beschrijving van de levensloop van de artiest en doorheen die levensloop hebben ze elke CD samengesteld, waarschijnlijk ook met opnamen die auteursrechtelijk geen problemen of hoge clear kosten hadden.

Bij iedere song krijg je een uitleg + labels, muzikanten enz enz uit die tijd

In ieder geval een openbaring. Een trompet vind ik het veruit het ergerlijkste instrument op aarde maar, er is een grote maar ... Armstrong en Miles zijn er amazing mee ...

Thelonious Monk is momenteel echt te moeilijk en niet uit te houden. Oscar Peterson gaat ook, Chet Baker ook ...

kGa proberen de box op te snorren die ik met de krant spaarde

Hans je staat op mn shortlist van persons to visit this year !!

Dit vond ik nog over de box

DE 20 GROOTSTE JAZZLEGENDES OP CD

VANAF 10 FEBRUARI ELKE VRIJDAG BIJ DE MORGEN

Ontbreken klinkende namen als Duke Ellington, Charlie Parker en Billie Holiday in

uw platenkast? Verzamel dan met De Morgen

Stef,die cd box van je is prima en voor menig jazzliefhebber is het smullen.

Voor een niet-jazzliefhebber is het wss minder smullen.

Goede persingen van jazzmuziek is ook te vinden op het platenlabel Pablo (jaren 70) en op Speakers Corner (heruitgaven van nu op 180 gr) en op Accoustic Sounds (180 gr heruitgaven en remasters).

Ik begin langzaam te smullen hoor Onno !! :D

Ben ongelooflijk gepakt dr een song van Duke Ellington gebracht dr Armstrong

Compleet vol emotie van mn sokkel geblazen. Ik twijfel heel sterk om er een topic over te openen maar ik vind de juiste woorden niet. 1 ding is zeker, met zo'n tekst en song vergeet je alle gedoe over highend, draaitafel versus CD enz

De song is It Don't Mean A Thing (If it ain't got that swing)

Man man man ...

Origineel is uit 1961

Die gaat bij mij heel heel diep

Moest Hansko die song op LP hebben, ik weet niet of ik deze bij hem durf te beluisteren. Z'n gehele set incl JA gaan mij emotioneel verscheuren denk ik ... ja het zit diep

Greetz

Stef

B)

Goe bezig manneke ;)

Awel Bart, die song heeft mij even sterk aangegerepen als het concert van Einsturzende in 1987 toen ik 19j was ...

Sterker kan het contrast niet zijn !! Het gevoel de tekst de muzikale swing de swing in Louis zn zang. This song got it all

je hoeft het ook niet te begrijpen of uit te leggen. tenzij JIJ die behoefte voelt.

geniet ervan stef