Jump to content

Ideale "grootte" van een weergever in een modale woonkamer

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
Ga je voor andere speakers in de woonkamer Jack?

Nee, mijn woonkamer is veel groter ongeveer 50m2 en daar staan de Sound Stones 2x 16,5 waar wij heel tevreden mee zijn.

Ik denk er over om een aparte luisterruimte te maken waar ik de apparatuur die ik reviseer mooi kan neerzetten

Ons huis is zo gemaakt dat zoiets heel gemakkelijk en praktisch kan, echter de ruimte is niet heel groot ongeveer 15m2.

Ik vraag me dus af wat voor soort boxen en dan vooral hoe groot en mooi kunnen klinken. Als versterker heb ik een KT88/6650

pushpull die ik in verschillende configuraties kan laten spelen van 2x15watt tot dik 2x 70watt in 4 of 8Ω.

Liefst, e.e.a. niet te groot, maar er moet wel een mooi laag uitkomen.

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack

Het prijsverschil tussen de kleinere modellen is gering ..... misschien kan een of 2 modellen groter wel.

Ik weet het niet.... wat ik wel weet dat mijn accu leeg is....

Ga je voor andere speakers in de woonkamer Jack?

Nee, mijn woonkamer is veel groter ongeveer 50m2 en daar staan de Sound Stones 2x 16,5 waar wij heel tevreden mee zijn.

Ik denk er over om een aparte luisterruimte te maken waar ik de apparatuur die ik reviseer mooi kan neerzetten

Ons huis is zo gemaakt dat zoiets heel gemakkelijk en praktisch kan, echter de ruimte is niet heel groot ongeveer 15m2.

Ik vraag me dus af wat voor soort boxen en dan vooral hoe groot en mooi kunnen klinken. Als versterker heb ik een KT88/6650

pushpull die ik in verschillende configuraties kan laten spelen van 2x15watt tot dik 2x 70watt in 4 of 8Ω.

Liefst, e.e.a. niet te groot, maar er moet wel een mooi laag uitkomen.

Vriendelijke groet,

Jack

Probeer eens een stel vellen in zo'n kleine ruimte. Mij hebben de Apogee Stage's ernstig verbaasd in een ruimte van ongeveer 3x4meter.

In de woonkamer (ongeveer 6,5x4,5meter, maar wel zo gedempt en aangepast dat deze akoestisch veel groter lijkt*) kreeg ik die dingen niet aan het klinken, met welke amp danook.

Het bleef klein klinken, alsof ik naar een set veel te kleine monitoren luisterde.

Omdat ik die speakers in de slaapkamer opgeslagen had, en daar de monitoren verkocht had, om weer eens iets anders uit te gaan proberen, toch de Apogee's maar eens aangesloten. Met als resultaat dat ze daar nog steeds staan te spelen, en voorlopig ook niet weg gaan.

Alles wat ik tot dan toe geprobeerd had in die ruimte was binnen zeer korte tijd weer weg. Of het gaf teveel bass, of het klonk te klein, of, of, of......

Uiteraard klonk het met de Apogee's niet direct zoals ik het wilde hebben, maar ik kon wel direct het potentieel van die speakers horen, en omdat een dipole erg gevoelig is voor plaatsing geeft dat direct het voordeel dat ze goed te tunen zijn in de ruimte.

Met wat geduld en schuifwerk kwam het dus helemaal goed.

Zo heb ik al meerdere verschillende dipolen, dus niet alleen ribbons, in kleine ruimten heel erg goed horen klinken.

Tot nu toe heb ik nog nooit een bekiste speaker gehoord die het

Het prijsverschil tussen de kleinere modellen is gering ..... misschien kan een of 2 modellen groter wel.

Ik weet het niet.... wat ik wel weet dat mijn accu leeg is....

Je hebt gelijk, voor het prijsverschil kun je beter de PP (1x) 16,5 nemen. Hele fijne monitor. Guido T was hier ook wel gecharmeerd van, weet ik me nog te herinneren ( 23 mei 2009 )

Mijn ervaring is dus dat een dipole systeem veel meer zelf te tunen is tov de ruimte dan een bekiste speaker.

Mvg. Miracle.

Het mag weleens gezegd worden dat Miracle ook heel best gelijk kan hebben!

De verschillen in weergave die je met het verfijnen van de opstelling van een dipoolmembraan kunt realiseren gaan vele malen verder dan die van een kastsysteem.

Ja, de interactie tussen dipoolluidsprekers en de luisterruimte is aanmerkelijk groter, maar dat mag geen voordeel heten. Integendeel.

Het is een onweerlegbaar natuurkundig feit dat bij dipoolluidsprekers alleen sprake is van drukopbouw bij lage frequenties vlak v

Het is een onweerlegbaar natuurkundig feit, etc....

Het is een onweerlegbaar gehoormatig gegeven dat theorie en praktijk elkaar niet hoeven te raken, zolang iets hemels klinkt.

Beste Thingman,

Zoals ik al opmerkte:

(...) Men mag dit mooi vinden, vanzelfsprekend. Maar... (...)

Wat men m

pssst

[whispermode]

hoogste mate van echtheid....bestaat niet B)

[/whispermode]

Het meest van belang voor of een speaker klinkt in de ruimte is de aansturing. Goed aangestuurd heb ik hele grote JBL hoorn speakers heel goed horen klinken in een heel kleine ruimte en kleine simpele Quad 11L speakers icm McIntosh fantastisch horen klinken in een grote ruimte.

Guest tubejack
Wel nee Jack, is Hear echt al vaker aan de orde geweest. Gewoon opletten :lol:

Een van de antwoorden was: Als het goed oogt in de kamer klinkt het meestal ook goed voor die ruimte.

'Tis raar maar wel al te vaak waar.

Hmmm dan heb ik niet goed opgelet

Ga FF zoeken.

pssst

[whispermode]

hoogste mate van echtheid....bestaat niet B)

[/whispermode]

[schreeuwmode]

jawel ! "Hoogste mate" betekent in deze context de "best mogelijke" benadering. Al is die nog zo slecht, die bestaat altijd.

[/schreeuwmode]

en wie bepaalt dat dan ?. is er 1 persoon aangewezen die dat voor ons allen bepaald?

bestaat niet... punt

altijd subjectief en individueel.

Altijd subjectief en individueel?

Welnee!

High Fidelity is geen kwestie van persoonlijke smaak, en individuele voorkeur, maar van technische kwaliteit.

De ene luidspreker is echt beter dan de andere. Zelfs wanneer jij dat niet met jouw oren kunt vaststellen.

Elk luidsprekerprincipe biedt specifieke voordelen en nadelen.

Men kan optimale kwaliteit bij luidsprekers met een kast bereiken door de specifieke voordelen daarvan te maximaliseren en de specifieke nadelen zoveel mogelijk te minimaliseren.

Zo kan men kastkleuring minimaliseren door de kastwanden zeer stijf en zwaar te maken. Bij uitstek door speksteen te gebruiken, in plaats van hout (of nog slapper en lichter materiaal).

(Dipool)-vliesluidsprekers hebben echter, naast soms sublieme kwaliteiten, ook aangeboren zwakheden die niet te verhelpen zijn en zelfs niet kunnen worden verminderd: de basloosheid t.g.v. akoestische kortsluiting, het kamfiltereffect door in- en uit-fase reflecties, en bijvoorbeeld de geringe spreiding van hoge frequenties.