Jump to content

Ideale "grootte" van een weergever in een modale woonkamer

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Het gekke is alleen, dat mijn vorige boxen flink groter waren en 30hz makkelijk kunnen weergeven.

Nu ze bij mijn dochter in een 1,5x zo grote woonkamer staan, vind ik ze veel mooier klinken.....

Schiet mij maar lek.... :blink:

Er is in feite wel een 'ideale grootte' voor een weergever in relatie tot een ruimte, Jack, maar die wordt niet in de eerste plaats ingegeven door fysieke afmetingen. De werkelijke verhouding wordt gedefinieerd door de akoestische infrastructuur van de ruimte.

Wanneer de eigenschappen van een ruimte namelijk zodanig optimaal zijn, dat daar akoestische (lagetonen)energie gemakkelijk aan onttrokken zal worden, dan zul je zowel een basrijker systeem kunnen neerzetten (meer en/of groter conusoppervlak) alsook een hogere geluidsdruk kunnen bereiken in die ruimte, alvorens ze verzadigd raakt.

Toegevoegd:

En in ongunstige opstellingen / bij ongunstige ruimtevormen spelen staande golven soms zozeer parten, dat het bovenstaande, hoewel correct geregeld, toch helemaal niet of niet helemaal uit de verf kan komen...

Guest tubejack

Ik had altijd het idee van: "een lief 2 wegje" voor een kamer zeg 20m2

Een maatje groter vanaf 30... 40m2

En "lellen" van weergevers in een ruimte van 100m2 of >

Maar zo simpel is het dus niet :o Dan plan 2:

Ik heb nog een set met een paar Wharfedale 505.2 tijdelijk staan.

Dat zijn leuke 2 weg boxen met een opmerkelijk geluid.

Ik denk dat ik gewoon de ruimte ga inrichten en die 2 neerzet.

Tegen de tijd dat mijn dochter ze weer kom halen (ze heeft geen ruimte in haar studentenflat)

heb ik een mooie smoes om wat anders te kopen.... ;)

Groet,

Jack

Ik kan me niet vinden in je laatste posts Spido, ik heb meerdere malen grote systemen heel goed horen presteren in kleine ruimtes en heb helaas alleen die ervaring om me mee te verdedigen.

Beste rbh,

Die ervaring deel ik met je! Als tiener had ik heel grote speakers in een bescheiden kamertje, en dat klonk geweldig.

Kennelijk had ik niet zo'n last van staande golven. Ik luisterde ook niet naar muziek met van dat voortdurend aanhoudend basgedreun... En de slappe constructie van de flat - een soort penthouse - liet natuurlijk ook veel basenergie gewoon d

Ik had altijd het idee van: "een lief 2 wegje" voor een kamer zeg 20m2

Een maatje groter vanaf 30... 40m2

En "lellen" van weergevers in een ruimte van 100m2 of >

Maar zo simpel is het dus niet :o Dan plan 2:

Zo simpel is het idd niet Jack.

Zoals ik al eerder in een voorbeeld aangaf: Een Apogee Stage doet het bij mij, dus in mijn ruimtes, heel goed in een kleine ruimte. Net als de woonkamer behoorlijk gedempt.

In de woonkamer krijg ik die dingen niet aan het klinken.

Dit ondanks dat de Apogees er toch om bekend staan dat ze een behoorlijk brok ruimte nodig zouden hebben.

Nog een voorbeeld: Een set Mission M35i speakers stonden in mijn vorige woonkamer behoorlijk teveel aan laag te produceren. Zoveel dat ik er een filteraanpassing in gedaan heb om dat te voorkomen.

Hiermee werden de laagste frequenties met 3-6Db gefilterd.

Die ruimte was 5X9 meter.

Die zelfde speakers in de ruimte waar ik nu luister, 4,5X6,5 meter, gaven met die filteraanpassing een behoorlijk tekort aan laag.

Het filter weer in originele staat brengen zorgde ervoor dat het hier wel goed klonk.

AVI Pro 9+ monitoren, welke in de woonkamer geweldig klonken, en in een nog veel grotere demoruimte bij de audiowinkel waar ik ze kocht ook, kwamen in de slaapkamer (3X4) voor geen centimeter tot hun recht.

Daar klonken ze boemerig, alsof er een slechte soepwaffer veel te luid bij stond te spelen, en het sprankelende hoog wat ik in de andere ruimten van die dingen hoorde was heel ver te zoeken.

Met andere woorden: Je kan er op voorhand, zonder de ruimte te kennen, heel weinig tot niets over zeggen welke speakers het in die ruimte goed doen.

Ik heb nog een set met een paar Wharfedale 505.2 tijdelijk staan.

Dat zijn een leuke 2 weg boxen met een opmerkelijk geluid.

Ik denk dat ik gewoon de ruimte ga inrichten en die 2 neerzet.

Tegen de tijd dat mijn dochter ze weer kom halen (ze heeft geen ruimte in haar studentenflat)

heb ik een mooie smoes om wat anders te kopen.... ;)

Groet,

Jack

Wanneer je nog een set Warfdales hebt staan zou ik daar eerst mee beginnen, om te horen wat je daarvan vind. Heb je dan eenmaal bepaald wat je daarvan vind kun je aan de hand van wat je beter/anders wilt horen een keuze gaan maken, eventueel met behulp van andere mensen, maar het blijft uiteraard wel jouw keuze.

Mvg. Miracle.

[

Alsof het huidige Wharfdale ook maar iets met het oude Wharfdale te maken heeft. De naam Wharfdale is gekocht door de International Audio Group, een Chinees consortium van merken en is vervolgens eind jaren 90 in China speakers gaan ontwerpen en bouwen. De huidige Diamonds zijn dus volledig door Chinezen ontworpen en gebouwd, het bleek een slim concept om een bekende merknaam op te kopen, de acceptatiefactor ligt bij mensen hoger dan wanneer deze zelfde speaker als Xing Piu op de markt was gezet... onbekend maakt onbemind helaas.

Of ze door Chinezen zijn ontworpen Arjan denk ik niet. Eerder Engelsen zoals hun nieuwe technische directeur Peter Comeau. Geheel in de oude BBC traditie.

Maakt het wat uit? Tussen die meer dan 1 miljard Chinezen zitten er echt wel een paar die wat goeds kunnen ontwerpen :rolleyes:

;)

Ik denk wel dat er zoiets is als een klanksignatuur die cultureel bepaald is.

Ik denk wel dat er zoiets is als een klanksignatuur die cultureel bepaald is.

Zeker weten:

• Het knusse Britse
  • Het onberispelijke Duitse
  • Het zwoele Franse
  • Het artistieke Italiaanse
  • Etc.

En Chinezen zijn heel goed in het maken van exacte kopie

ook hier is er wederom een onderscheid in wat de "norm" ideaal zal vinden en wat een persoon ideaal vind.

de norm zal bepaald worden middels rekensommen en logica. als het daaraan voldoet is het dus high end?

dus wanneer de sommen kloppen de meetgegevens correct zijn dan is het dus goed?

en als je het dan niet goed vind klinken is het je eigen schuld want je oren zijn niet goed?

of je hebt geen verstand van wat goed is, je weet blijkbaar niet hoe het in het echt klinkt......dat is een beetje de redenering?

want oren heb je om jezelf te bedriegen toch? :lol:

Jack,

in aanvulling op mijn eerdere verhaal, helemaal onderaan de pagina http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm staan twee plaatjes bij het Bonello criterium. Als je nu het "bad" platje neemt en met de laagste frequentie van je weergevers boven de dip blijft zul je relatief weinig problemen in het laag hebben. Zo toegepast misschien de vuistregel die je zoekt. Dus, vul je ruimte afmetingen in en kijk waar je uitkomt. Werkt natuurlijk alleen voor rechthoekige ruimten.

Guest tubejack
Ach... het blijft toch altijd een compromis...

Zeker Hans .... helemaal als je het vergelijkt met een live optreden.

Hoewel het me verbaast hoeveel laag er nog uit die "kleintjes" van mij komen.

Er zitten maar 16,5 cm woofertjes in. In de vorige 28cm :blink:

Maar voor mijn gevoel mis ik geen laag, hooguit dat het wat "strakker" is