Jump to content

Spectral

henrykb
 Share

Recommended Posts

Ik heb een vraagje aangaande Spectral.

Ik weet ondertussen dat, tenzij je een universele studio versie hebt, Spectral versterkers kabels van MIT moeten hebben. In ieder geval wat betreft eindversterker > speakerkabel.

Moet ook de link van een spectral voorversterker naar een ander merk eindversterker van MIT zijn, of interlinks van bron naar voorversterker.

Concreet gesteld, mijn (voor aankomend weekend op te halen) apparatuur:

Spectral DMC20 Serie 2, Classe CA-101, Sphinx Project 9 op Avalon Avatars (die laatste 2 had ik al).

Ik dacht dat het niet hoeft, maar voor de zekerheid vraag ik het hier toch maar even.

Alvast bedankt (oftewel, stel me gerust :) )

Dan zou er iets flink mis zijn met die spectrals , goedkope kleine versterkers die tegen of over hun kunnen moeten presteren gaan volgens mij osscileren (DC aan de uitgang ) de elektronica experts hier op dit forum kunnen je er alles over vertellen , die spectrals zouden een enorme bandbreedte hebben en daarom zou er met een netwerkje gewerkt moeten worden , een laagdoorlaatfilter dus ik heb een keer een mit terminator 4 open geslepen met de slijpptol de resultaten zijn hier op dit forum in het archief te lezen, een kernspoel in de signaalweg (verzadigingsverschijnselen) , bah :confused::mad2::D

PS het zou in mijn ogen ook kunnen dat de dealer en MIT in het pakket heeft en spectral en.........vul zelf maar in .

gr :angry: hj :D

Waarschijnlijk een laagdoorlaatfilter dus in de MIT die de versterker moet beschermen , raar dat dat zo moet ik zou het wel doen natuurlijk als je er 1 hebt naar de speakers zeker doen want van oscillerende versterkers gaat je speakerunit ook naar zijn grootje .

Interlinks zou ik ook doen voor de zekerheid maar of het perse moet weet ik niet. en overigens ik moet de eerste mens nog tegenkomen die 0,1 dB verschillen kan benoemen :D

gr :angry: hj

...garantiebepaling van Spectral is dat je MIT bekabeling MOET gebruiken, anders vervalt de garantie.
Koppelverkoop? Het marktaandeel van Spectral en MIT is beperkt, het mag dus wel volgens de Europese regelgeving maar het is wel een dubieuze manier van handelen.

Het is idd zo dat een Spectral kan gaan oscilleren wanneer je kabels zonder Zobel netwerk gebruikt, en dat kan de versterker naar de eeuwige jachtvelden helpen.

Van eindversterker naar speakers is het idd verplicht om kabels met een Zobel netwerk te gebruiken.

Wanneer je voor en eindversterker van Spectral gebruikt is het ook ten sterkste aan te bevelen kabels met zo'n netwerk te gebruiken. Wanneer je een voorversterker van een ander, minder breedbandig merk gebruikt is het niet nodig.

De kabels hoeven overigens niet van MIT te zijn. Transparent is ook een kabel die je kunt gebruiken, maar je zou ook zelf zo'n netwerkje kunnen maken. Zie Zobel netwerk

Mvg. Miracle.

P.S. @Andronogwatdinges: Er zit niet enkel een spoeltje in de MIT en Transparent kabels, maar een Zobel netwerk. Zie de link hierboven even voor meer info daarover.

De onderdelen zullen de kosten niet zijn, maar dat zijn ze in een ML versterker, een duur element, een dure speakerunit enz. enz. enz. enz........... ook niet.

Ja, maar nu is het dus VV van Spectral (dmc20).. met andere eindversterker..

En wat dan ?

Dan zou ik aanraden het eerst met een gewone interlink te proberen, maar als je maar enigszins een lichte brom constateerd toch een interlink met Zobel netwerk te gaan gebruiken.

Blinde tests wijzen keer op keer uit dat die niet geschikt zijn voor audiovergelijkingen. Zowel bij versterkers als CD-spelers en kabels en tweaks, en toch horen heel veel mensen in niet blinde vergelijkingen verschillen, waarbij

• Members
Ik kan het topic zo snel niet vinden , er zat maar een enkele spoel in serie in bij de mit en bij de transparent een enkele condensator parallel .

bij hun duurdere lijnen zal er wel meer in zitten :rolleyes:

Ik weet welke je bedoeld, ik kan hem ook niet terugvinden, die foto's heb ik elders op het net wel teruggevonden. MIT:

mit1.jpg?t=1265925624mit3.jpg?t=1265925889

En Transparent:

Transparent2.jpg?t=1265925778Transparent.jpg?t=1265925990

Als je echter precies wilt weten hoe het zit met MIT en Spectral, vraag het KT88. Die heeft jarenlang bij een zeer bekende Hilversumse dealer gewerkt en deze Spectrals weer gerepareerd als ze niet met MIT werden gebruikt. Vooral mobiele telefoons schijnen dodelijk te kunnen zijn...

Vooral mobiele telefoons schijnen dodelijk te kunnen zijn...

Ook magnetrons, computers, draadloze netwerken, voorbijrijdende brommertjes (met niet ontstoorde ontsteking), LCD displays enz. zijn killing voor Spectral wanneer niet gebruikt met MIT of Transparent kabels.

Die foto's van die kabels heb ik ook al vaker op het net gezien. Echter heb ik zelf ook eens een goedkope Transparent open getrokken, en daar zat iets meer in. Een werkelijk Zobel netwerkje.

Zeker geen hoogstaande componenten, maar wel goed berekend.

Van MIT heb ik eens een middenklasser open getrokken, en daar zat een behoorlijk duur Zobel netwerk in.

Naar mijn idee voegt dat weinig toe bij deze combinatie, tenzij je 20 meter moet overbruggen.

Het heeft wel voordelen als de gehele schakeling van voor- en eindtrap gebalanceerd is opgebouwd, wat bij de Spectral niet zo is.

Van de Class

Die rooie en oranje Roederstein lerpen zijn er na 15....20 jaar wel aan toe, je kunt de barstjes in de behuizing zien.

Upgrade is goed mogelijk met bijv. Panasonic ECA of Philips/BC/Vishay 037.

De rooie zijn bipolaire elco's, daarin is weinig keuze maar je kunt dat vervangen door 2 maal de dubbele waarde met de minnen tegen elkaar in antiserie te zetten met een hoogohmige weerstand naar de min voeding.

Ik doe dat wel als je die via 1 van mijn klanten aanlevert. ;)

Voorzichtig met die elco's, hier bijv. geen FM of FC of 136 instoppen, dan klinkt die niet meer lekker.

Je kunt aan het serienummer zien van welk bouwjaar die is, als het goed is staan er ook datumstempels in de kast en/of op de print.

Aanvulling: die weerstand moet dus aan het knooppunt van de minnen komen.

100 kohm is meestal een goede waarde daarvoor (in de phonosectie 470 kohm metaalfilm nemen).

@ type: Serie 2 dus.

Hier staat voor de liefhebbers een setje Spectral DMC12/DMA90 met bijbehorende MIT kabelsset.

LINK.

:)

Moet de site het wel doen Hans. Ik krijg al 2x de melding dat deze site niet vindbaar is.

Ik weet niet wat er hier regionaal aan de hand is... :confused: bij mij werkt het ook al de hele avond rampzalig. Dan weer geen verbinding, dan weer 1 mbps, dan weer netwerk adres verkrijgen enz...

Nu werkt het weer even redelijk, maar op de Array site kom ik ook niet.

Vanmiddag nog wel.

:)

Wat denk je van en mooie platenspeler met goede phonotrap , bij wenw audio staat nog een vpi, doe er een koetsu black in , dan kun je ook gelijk die kabel tweaktoestand overslaan want dat is volgens mij allemaal gerommel in de marge.

Accuphase vind ik overigens nog wel 1 vd beste , avalons ook.