Jump to content

Spectral

henrykb
 Share

Recommended Posts

Bij veel " high end " verhalen/recencies/verkooppraatjes zit er een commercieel belang achter, is niks mis mee maar houd er wel rekening mee , veel mensen zitten er niet zo mee om een ander het bos in te sturen als ze er zelf maar wat aan verdienen <_< .

En zolang "goede" geluidsweergave een persoonlijke interpretatie is zal dat ook wel nooit veranderen :rolleyes:

groeten :angry: hj :D

(...) goede geluidsweergave is persoonlijk, heb ik toch steeds een beetje moeite mee. Ik kan me voorstellen dat met bepaalde smaak muziek je een voorkeur hebt, maar uiteindelijk goede weergave is goede weergave.

Ik denk niet dat, met een bepaalde marge, dat heel persoonlijk is.

Beste henrykb,

Goede geluidsweergave heeft NIETS met persoonlijke smaak te maken.

Goede geluidsweergave is puur een kwestie van techniek: meetbaar, kwantificeerbaar, controleerbaar, verifieerbaar, herhaalbaar, falsifieerbaar...

[...]wat een mens als goed (lees mooi) ervaart, hoeft niet perse goed uit een meetresultaat te komen.

daar zit'm de crux, goed (lees niet mooi) is iets anders dan mooi (lees schoonheid).

Naast dat 'goed' meetbaar[1] is, is 'mooi' dat ook. Schoonheid (of het ervaren er van) is ee emotie, emoties zijn meetbaar. Het blijkt dat in de basis deze schoonheidsemotie zelfs cultuur onafhankelijk is. Daaroverheen komt dan een "aangeleerde" laag van wat je 'mooi' 'lekker' etc moet vinden.

[1] nog even tav meten, er is een groot verschil tussen meten en interpreteren, er is een groot verschil tussen data en informatie. Er wordt helaas heel veel slecht gemeten en nog veel slechter geinterpreteerd en vervolgens presenteert men de data mar niet de informatie

Er zijn mensen die de quad 55 beter vinden dan de quad 63 of andersom ,de quad 63 klinkt beter als de quad 55

leg mij maar eens uit hoe dat zit :rolleyes: welke is nou de beste van die twee <_< of zou er toch een smaakje aan zitten :D

Er zijn mensen die de quad 55 beter vinden dan de quad 63 of andersom ,de quad 63 klinkt beter als de quad 55

leg mij maar eens uit hoe dat zit :rolleyes: welke is nou de beste van die twee <_< of zou er toch een smaakje aan zitten :D

Ik kan heel goed een goede wijn van een slechte onderscheiden, maar dat zegt nog niets over wat ik in de kelder heb liggen omdat ik het lekker vindt.

Helaas zijn dit soort discussies hear volledig zinloos omdat het gros van de audiofiellen het onderscheid helemaal niet willen maken. Daarom is er ook geen "gestandaardiseerd jargon" zoals in de wijnwereld, maar alleen maar een overtreffende trap!

(...) Ja, technisch goed is meetbaar, maar wat een mens als goed (lees mooi) ervaart, hoeft niet perse goed uit een meetresultaat te komen.

Beste Henrykb,

Audio-apparatuur is de vrucht van techniek en wetenschap. Het behoort neutraal gereedschap te zijn.

Wat luidsprekers betreft: volledig audio-frequentiebereik binnen een paar dB, geen storende resonanties/naijlingen, weinig vervorming m.i.v. fasevervorming, gelijkmatige spreiding van hogere frequenties.

Dit is allemaal te meten, m.b.v. ruis- en toongenerator + meetmicrofoon + spectrum analyzer, computer met MLSSA, oscilloscoop (blokgolven). Allemaal meetbaar, controleerbaar, kwantificeerbaar en zo. Stel voor alle meetresultaten grenswaarden vast, en we kunnen onmiddellijk de goede van de slechte onderscheiden.

Waarom doen audiobladen dat niet?

Wel, ze zouden geen adverteerders over houden... <_<

(...) Ja, technisch goed is meetbaar, maar wat een mens als goed (lees mooi) ervaart, hoeft niet perse goed uit een meetresultaat te komen.

Beste Henrykb,

Audio-apparatuur is de vrucht van techniek en wetenschap. Het behoort neutraal gereedschap te zijn.

Wat luidsprekers betreft: volledig audio-frequentiebereik binnen een paar dB, geen storende resonanties/naijlingen, weinig vervorming m.i.v. fasevervorming, gelijkmatige spreiding van hogere frequenties.

Dit is allemaal te meten, m.b.v. ruis- en toongenerator + meetmicrofoon + spectrum analyzer, computer met MLSSA, oscilloscoop (blokgolven). Allemaal meetbaar, controleerbaar, kwantificeerbaar en zo. Stel voor alle meetresultaten grenswaarden vast, en we kunnen onmiddellijk de goede van de slechten onderscheiden.

Waarom doen audiobladen dat niet?

Wel, ze zouden geen adverteerders over houden... <_<

Beste Spido,

Jij, als, laat ik zeggen, nostalgisch ingesteld persoon weet als geen ander dat heel veel oude (tegenwoordig moet dat 'vintage' heten) beter klinkt dan veel van wat er tegenwoordig geproduceerd wordt. Die ouwe zooi meet vaak erg veel slechter dan de modernere tegenhangers. En om het bij speakerbouwers te houden, Tannoy, B&W 8 serie zijn daar aardige voorbeelden van.

Spido,

das toch precies wat ik zeg in antwoord op Andro.

Maar of het meetbaar is ?????? Dat denk ik niet.

Ja, technisch goed is meetbaar, maar wat een mens als goed (lees mooi) ervaart, hoeft niet perse goed uit een meetresultaat te komen.

yep

hou dat vast ;)

andersom kan ook.

Jij, als, laat ik zeggen, nostalgisch ingesteld persoon weet als geen ander dat heel veel oude (tegenwoordig moet dat 'vintage' heten) beter klinkt dan veel van wat er tegenwoordig geproduceerd wordt. Die ouwe zooi meet vaak erg veel slechter dan de modernere tegenhangers.
Omdat ze vroeger meer op hun oren afgingen bij gebrek aan geschikte meetapparatuur? Tegenwoordig kun je (bijna) alles meten, en voor veel ontwerpers geldt 'meten is weten'. Maar in werkelijkheid is meten 'denken te weten'. Je weet pas wat je meet als je weet wat te meten.

Wat een onzin allemaal, :D je moet de juiste versterker in de juiste configuratie zetten <_< en niet van ik wil versterker dit of versterker dat dan ben je nog lang bezig naar een goed geluid,of zijn wij met promo activiteiten bezig <_<

met Accuphasse en Spectral,helaas ben ik geen wijn alcoholist :rolleyes: dus ik weet niet of het geluid met rode wijn beter klinkt als met witte wijn :D

nou, gaat weer helemaal nergens over.

Ik ga niet weer een discussie aan wat je ook als apparatuur een goed gevoel geeft, naast de prestaties.

En wat wijn in het hele verhaal bijdraagt ??????????

Zal in het feit liggen van al dan niet groen achter de oren misschien.

Ik zou met Wollie inderdaad maar geen discussie aangaan. ;)

Ach dit forum heeft wel meer stormen doorstaan , daar is dit een zuchtje wind bij .

Meten is weten :D geldt niet alleen voor audio maar ook daarbuiten , ik ga liever van meetresultaten uit dan van de mening van 1 audiofiel , als meerdere oprecht hetzelfde opmerken dan neem ik het wel serieus .

gr :angry: hj :D

Bij veel " high end " verhalen/recencies/verkooppraatjes zit er een commercieel belang achter, is niks mis mee maar houd er wel rekening mee , veel mensen zitten er niet zo mee om een ander het bos in te sturen als ze er zelf maar wat aan verdienen <_< .

Net zoiets als dat een versterker van 35kg niet veel meer kan zijn? :lol: