mordante Posted 12 februari 2010 Report Share Posted 12 februari 2010 Ik heb thuis een vacuum pomp en 2 glazen flessen staan. Ik wil hier nog een keer een LP wasmachine van maken. Maar ik weet echt hoe ik dat moet aanpakken. Op dit moment gebruik ik een Knosti om mijn LP's te wassen, echte dit is niet helemaal ideaal denk ik. Mijn idee was om de LP op een horizontaal vlak te bevestigen. Nat maken met een LP was middel. Dan met een borstel het vocht over de LP verdelen. Dan vervolgens het vocht er af zuigen. De LP dus niet laten ronddraaien maar alles met de hand doen. Waar ik wel een beetje mee zit is: Hoe voorkom ik dat ik te hard zuig waardoor de LP weer een lading kan krijgen. Hoe monteer ik een goede zuigmond op mijn vacuum pomp etc Ik ben niet zo handig en ik wil geen LP slopen heeft er iemand tips en trucs? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 12 februari 2010 Report Share Posted 12 februari 2010 Ik denk dat de afzuigbuis vrij lastig te fabriceren is, maar deze is voor enkele tientjes los en in verschillende uitvoeringen (voor singles en lp's) verkrijgbaar van Okki Nokki maar vast ook van andere merken. Als je die pomp regelbaar kunt maken zodat het vacuum niet t Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 februari 2010 Author Report Share Posted 12 februari 2010 Dank jullie bijde voor de links. Op 1 na zijn het allemaal wel mooie maar moeilijke bouwwerken. Zelf zat ik te denken om als afzuigbuis een stuk PVC buis te nemen, hier een sleuf in te maken en aan 1 kant afdoppen. Stukje vilt om de sleuf heen en klaar, of denk ik nu te simple? Het hoefte er niet mooi uit te zien, ik ga ik denk ik in een schuur bewaren. Bij de meeste wasmachines zie je dat de afzuigbuis vast gemonteerd is maar de kan je toch ook gewoon in je hand houden? De hoeveelheid onderdruk kan ik eventueel met een slangenklem regelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 februari 2010 Report Share Posted 12 februari 2010 Dank jullie bijde voor de links. Op 1 na zijn het allemaal wel mooie maar moeilijke bouwwerken. Zelf zat ik te denken om als afzuigbuis een stuk PVC buis te nemen, hier een sleuf in te maken en aan 1 kant afdoppen. Stukje vilt om de sleuf heen en klaar, of denk ik nu te simple? Het hoefte er niet mooi uit te zien, ik ga ik denk ik in een schuur bewaren. Bij de meeste wasmachines zie je dat de afzuigbuis vast gemonteerd is maar de kan je toch ook gewoon in je hand houden? De hoeveelheid onderdruk kan ik eventueel met een slangenklem regelen. PVC buis lijkt me prima, ik zou zelf zo'n stofzuigerhulpstuk voor plinten met een sleuf erin gebruiken. En daarop aan het eind nog een extra gat om de druk te verlagen, zo voorkom je dat het zich vastzuigt op de plaat. "Next the crevice tool needs to be modified. Use a saw to square off the end of the crevice tool and then plug the end. I cut a thin piece of MDF to fit into the end and then glued it in place with 5 minute epoxy. Now cut a narrow slot into one side of the crevice tool. The slot should be about 3-3/4" long and about 1/16" wide. Extend the slot all the way to the end of the crevice tool to create a small opening at the end of the tool. This acts as a pressure relief and also maintains a minimum amount of air flow. Be sure that the slot is smooth and has no burrs. A hand held Dremmel is ideal for cutting the slot. Line both sides of the slot with velvet. Velvet works better than felt since it retains less liquid. Contact cement works best for attaching the velvet. " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 12 februari 2010 Report Share Posted 12 februari 2010 Met PVC-buis zou het ook moeten lukken, gewoon proberen. Ben benieuwd naar je vorderingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 februari 2010 Report Share Posted 16 februari 2010 Ik heb thuis een vacuum pomp en 2 glazen flessen staan. Ik wil hier nog een keer een LP wasmachine van maken. Maar ik weet echt hoe ik dat moet aanpakken. Op dit moment gebruik ik een Knosti om mijn LP's te wassen, echte dit is niet helemaal ideaal denk ik. Mijn idee was om de LP op een horizontaal vlak te bevestigen. Nat maken met een LP was middel. Dan met een borstel het vocht over de LP verdelen. Dan vervolgens het vocht er af zuigen. De LP dus niet laten ronddraaien maar alles met de hand doen. Waar ik wel een beetje mee zit is: Hoe voorkom ik dat ik te hard zuig waardoor de LP weer een lading kan krijgen. Hoe monteer ik een goede zuigmond op mijn vacuum pomp etc Ik ben niet zo handig en ik wil geen LP slopen heeft er iemand tips en trucs? Ik weet niet of een vaccuumpomp geschikt is als plaatzuiger. Ik heb indertijd m'n platen schoon gemaakt met een water"stof"zuiger. Dit, op een oude Sony directdrive. Als zuigmond had ik een stuk 32 mm PVC rioolbuis boven een gasvlam (ver er vanaf en lang wachten) week gemaakt en schuin plat gedrukt. Hierna heb ik de buis schuin afgezaagd, zodat er een mooi smalle spleet ontstond. De aanlegkant heb ik daarna een klein beetje hol gemaakt zodat de zuigmond de plaat alleen op het lebel en aan de rand raakt. Dit werkte perfect. De 32 mm buis pastte precies in de aansluiting van de slang van de waterstofzuiger. Een directdrive is overigens niet sterk genoeg om de plaat tijdens het zuigen rond te krijgen. Om de vloeistof te verdelen en de plaat te borstelen echter w Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 februari 2010 Report Share Posted 16 februari 2010 Ik weet niet of een vaccuumpomp geschikt is als plaatzuiger. Hallo, Er zijn zogenaamde waterstraal vacuum pompen. (Zie ik veel op de laboratoria) Die kunnen dus goed gebruikt worden om veel vocht af te voeren. Je zet zo'n pomp aan de kraan, kraan open en hij trekt vacuum. Met de kracht van de straal kun je ook nog het vacuum regelen. Slang eraan (dikwandig, anders klapt hij dicht) zuigmondje maken zoals Hans dat beschrijft en een draaiplateau; desnoods met de hand aangedreven. Volgens mij ben je dan voor een appel en en ei klaar. Ik heb zelf geen LP' s, dus geen ervaring. 'T is maar een idee. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 17 februari 2010 Report Share Posted 17 februari 2010 Ik zag op marktplaats (advertentie van Lucaudio) een soort poormans Nitty Gritty. Dus alles is aanwezig maar geen afzuigmotor. Daar moet je de stofzuiger voor gebruiken. Ding kost 99 euro. Misschien een optie of wil je liever knutselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 februari 2010 Report Share Posted 17 februari 2010 Ik zag op marktplaats (advertentie van Lucaudio) een soort poormans Nitty Gritty. Dus alles is aanwezig maar geen afzuigmotor. Daar moet je de stofzuiger voor gebruiken. Ding kost 99 euro. Misschien een optie of wil je liever knutselen. Dat is toch dat ding van KAB, is volgens mij alleen maar een stofzuiger mondstuk om de platen droog te zuigen. Heb je nog steeds een wasmachine en een waterstofzuiger bij nodig. Rotation: Manual Vacuum : User Provides Fluid Application: Manual Scrubbing: Manual Fluid Supplied: 4 Oz LP Stock Color: Gray / Black Shipping Weight: 5 Lbs http://www.kabusa.com/ev1.htm Dat blijft behelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts