VANZOMERENG Posted 14 februari 2010 Report Share Posted 14 februari 2010 Voor de liefhebber van streaming-audio, muziek van harde schijf etc.. Zag in tijdschrift Audio, een interessant apparaat staan de Bladelius Embla. Betreft voorversterker, cd-speler, DAC en opslagmedium in een. (kan verder als streaming/netwerk-client worden ingezet / software update volgt) De CD,s kunnen bit-for bit (exact-copy) worden weggeschreven naar vaste flash-geheugen in de Bladelius. (Cap. 128 GB, maar de verwachting is, dat de prijzen voor grotere geheugens snel zullen dalen) Dus eenmaal alles geript/opgeslagen, geen draaiende onderdelen meer Verder wordt het productpallet snel verder uitgebreid, ook naar beneden (lees goedkoper) www.bladelius.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 februari 2010 Report Share Posted 14 februari 2010 We zullen zien. Of dit nu echt (nog) mooier gaat klinken dan een harde schijf is nog de vraag. Dat er zo'n apparaat op de markt zou komen stond natuurlijk wel in de sterren geschreven. Concurrenten zullen er ook komen, wat ik je brom. Het grote nadeel van zo'n alles-in-een apparaat is tevens het grootste voordeel. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 februari 2010 Report Share Posted 14 februari 2010 SSD zal wel het nieuwe buzz woord worden denk ik. Maar die dingen gaan ook maar beperkt mee: Houdbaarheid van de data is niet meer dan 10 - 20 jaar. Voor een laptop geen enkel bezwaar, die is dan toch al lang versleten. Maar voor archivering? Mijn ervaring is dat het geen enkel verschil maakt gehoormatig of je van SSD afspeelt of van HD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 februari 2010 Report Share Posted 19 februari 2010 Voor structuurinformatie maakt het wel wat uit, een magnetisch medium of, eh, tja, wat er in zo'n SSD-'schijf' zit. Ik heb het blad gekocht. Die Bladelius is beslist een topper. Voor de 64 GB versie betaal je al iets van 8000 Euro namelijk. De test in Audio is weer puur gericht op de muziekweergave, en uiteraard speelt deze de toch al dure Naim helemaal weg. Mocht de metadata niet naar de zin zijn, dan kun je die simpel(?) met het aanraakscherm verbeteren. Of die metadata ook een beetje geschikt is voor allerlei soorten muziek vermeldt het artikel niet. En, o ja, gapless afspelen zit in een komende update. Net als contact krijgen met andere mediaspelers. Gelukkig wordt in het blad ook gewag gemaakt van de Olive 4HD. Da's voor de armelui die maar 2,500 Euro kunnen betalen. Die krijgen dan zo'n herriemakende schijf van 2TB, en moeten de metadata op hun pc aanpassen. Verdorie, wat zit ik toch te zieken? Die Bladelius is voor de High End audio liefhebbers, en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 februari 2010 Report Share Posted 19 februari 2010 Voor structuurinformatie maakt het wel wat uit, een magnetisch medium of, eh, tja, wat er in zo'n SSD-'schijf' zit. In een SSD zit silicium oftewel gemodificeerd zand en zand is tamelijk ongestructureerd spul. I.i.g. zegt Henri Van der Heide daar niet veel over Maar mijn player speelt sowieso uit geheugen af ongeacht vanwaar het komt. B.t.w. HEAR is een forum van High End Audio Retailers. Die retailers verkopen aan een ieder die langskomt, niet noodzakelijkerwijs exclusief aan High End liefhebbers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 19 februari 2010 Report Share Posted 19 februari 2010 In een SSD zit silicium oftewel gemodificeerd zand en zand is tamelijk ongestructureerd spul. Zand KAN idd heel "ongestructureerd spul" zijn, zo bewijzen oude ramen wel, waardoor objecten die er langs komen, en ernstig ver/misvormen wel bewijzen, maar tegenwoordig beheersen we de techniek "aardig" om die structuur zo te manipuleren dat iedere zandkorrel exact de zelfde vorm en omvang krijgt, waardoor oa SSD behoorlijk betrouwbaar is en iig betrouwbaarder dan een HD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 februari 2010 Report Share Posted 20 februari 2010 Zand KAN idd heel "ongestructureerd spul" zijn, zo bewijzen oude ramen wel, waardoor objecten die er langs komen, en ernstig ver/misvormen wel bewijzen, maar tegenwoordig beheersen we de techniek "aardig" om die structuur zo te manipuleren dat iedere zandkorrel exact de zelfde vorm en omvang krijgt, waardoor oa SSD behoorlijk betrouwbaar is en iig betrouwbaarder dan een HD. Rare redenering over betrouwbaarheid hoor. Betrouwbaarheid blijkt in de praktijk en SSD's zijn nog tekort op de markt om enig uitspraak over de betrouwbaarheid er van te kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 20 februari 2010 Report Share Posted 20 februari 2010 Zand KAN idd heel "ongestructureerd spul" zijn, zo bewijzen oude ramen wel, waardoor objecten die er langs komen, en ernstig ver/misvormen wel bewijzen, maar tegenwoordig beheersen we de techniek "aardig" om die structuur zo te manipuleren dat iedere zandkorrel exact de zelfde vorm en omvang krijgt, waardoor oa SSD behoorlijk betrouwbaar is en iig betrouwbaarder dan een HD. Rare redenering over betrouwbaarheid hoor. Betrouwbaarheid blijkt in de praktijk en SSD's zijn nog tekort op de markt om enig uitspraak over de betrouwbaarheid er van te kunnen doen. Ik las, maar waar ook alweer, dat SSD's een geschatte levensduur hebben van 4/3 van die van een HD. Dat is niet spectaculair. Bij gebruik in een streamer is voor HD's wel een langere levensduur mogelijk, aangezien ze in het gebruik niet erg worden belast. De schijf in onze Sony videorecorder is al zeker een jaar of 5 oud. Voor structuurinformatie is de onderliggende structuur niet van belang, maar het materiaal. CD's zijn er niet erg goed in. LP's beter. En SSD's zijn inderdaad nog te kort op de markt om er een goed beeld van te hebben. Better safe than sorry denk ik dan. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 februari 2010 Report Share Posted 21 februari 2010 Waren het niet met name erase/write acties die een SDD in levensverwachting beknotten? http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...?i=3403&p=1 Of is dat alweer achterhaald? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Voor structuurinformatie is de onderliggende structuur niet van belang, maar het materiaal. CD's zijn er niet erg goed in. Vreemd. Die CD's zijn van het zelfde materiaal als Jack's geliefde MKC's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Misschien doen SHM-CDs t beter...? http://shm-cd.co-site.jp/about/about_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Dat zou best kunnen. Die link gooit het weer op minder jitter, minder fouten. @Seed7: ik weet niet wat MKC's zijn. Maar een cd heeft een laag van polycarbonaat, dus denk je ik al gauw, dat moet goed zijn. Niet dus. Ik snap het ook niet, maar het kan wel een aardige verklaring van het verschil in geluidsbeleving (hm daar heb je dat woord weer) tussen cd en lp. Afgelopen zondag kon je dat goed horen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 "A new high quality sound CD that utilizes polycarbonate resin, used on LCD panel displays, as a transparent substrate" Niet om het een of ander maar alle CD's zijn van polycarbonaat gemaakt. MKC condensatoren hebben als isolatiemateriaal eveneens polycarbonaat. Die worden weinig gebruikt. De enige positieve eigenschap is dat de temperatuur co Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 @Seed7: ik weet niet wat MKC's zijn.Maar een cd heeft een laag van polycarbonaat, dus denk je ik al gauw, dat moet goed zijn. Niet dus. MKC's zijn condensatoren gemaakt uit een met aluminium opgedampte polycarbonaatfolie, dezelfde materialen en constructie dus als de cd. Jack zet ze gericht in z'n tuners in. Ik snap het ook niet, maar het kan wel een aardige verklaring van het verschil in geluidsbeleving (hm daar heb je dat woord weer) tussen cd en lp. Neen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Ik snap het ook niet, maar het kan wel een aardige verklaring van het verschil in geluidsbeleving (hm daar heb je dat woord weer) tussen cd en lp. Neen! Dan niet. Je vind het hopelijk niet erg als ik dat toch blijf denken? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 "A new high quality sound CD that utilizes polycarbonate resin, used on LCD panel displays, as a transparent substrate" Niet om het een of ander maar alle CD's zijn van polycarbonaat gemaakt. Juridisch klopt het wel, De cd zijn nieuw en ze zijn gemaakt van polycarbonaat. De suggestie is dat oude CD dat niet zijn, maar dat staat er eigenlijk niet Mooi vak, marketing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Je vind het hopelijk niet erg als ik dat toch blijf denken? M rc Ik niet hoor Maar zo komen we niet verder. Any way het roept wel de vraag op of boterhammen uit een ouderwets PVC boterhamzakje dan niet ook lekkerder smaken dan boterhammen uit een modern polypropyleen boterhamzakje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Begint SSD eindelijk een beetje op de markt te komen? Ik denk dat ik 10 jaar geleden al hoorde dat SSD de HD binnenkort gaat verdringen, want het is stiller, sneller energie zuiniger etc etc. Maar ik begrijp dat het nu nog wat aan de dure kant is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Ze beginnen net een beetje natte voeten te krijgen Heb wel het idee dat het nu sneller gaat dan 10 jaar geleden qua ontwikkeling, ze worden wel snel groter. Qua prijs nog niet erg aantrekkelijk: Een 500 Gb SSD kost nog iets van €1300 terwijl een 1 TB HD nog geen €80 kost en een 24/7 enterprise schijf iets van €130. Qua lees en schrijf snelheid zijn ze beslist niet sneller dan een HD. Waar ze sneller zijn is met random data waar de schrijfkop van een HD veel moet zoeken en heen en weer moet gaan. Maar dat is met sequenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Hier nog een recente review van Femme van tweakers http://tweakers.net/reviews/1540/kingston-...w-v+-128gb.html Gaan wel een beetje off topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Je vind het hopelijk niet erg als ik dat toch blijf denken? nee hoor, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 februari 2010 Report Share Posted 23 februari 2010 Voor structuurinformatie is de onderliggende structuur niet van belang, maar het materiaal. CD's zijn er niet erg goed in. Vreemd. Die CD's zijn van het zelfde materiaal als Jack's geliefde MKC's. Ik snap er ook niks van.... CD's kunnen voortreffelijk klinken.... maar ik ga binnenkort bij Mumsoft luisteren Ook onder MKC' s zijn er mindere exemplaren. Je moet moet dat spul ook niet te veel en overal toepassen anders krijg je een saaie doffe weergave. Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts