Jump to content

De Mooiste Melodietjes:

spido
 Share

Recommended Posts

• 3 months later...

In gestreepte pyjamaatjes, nog stinkend naar Sunlight zeep na de zaterdagse poedelbeurt, mochten we nog even televisiekijken.

Tot half elf, zelfs! (En als we heel stil waren, liep het soms wel uit tot kwart vóór...)

De Weekend Show, met Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer, bijvoorbeeld.

Of Dorus in zijn cabaret Saint Germain des Prés, met de opwindende Sacha Denisent en de grappige Aart Brouwer en Henk Elsink. Met hammondorgel-virtuoos Cor Steyn en de nòg virtuozer mondharmonica-artiesten van het Hotcha Trio.

Of Pension Hommeles, van Annie M.G. Schmidt (tekst) en Cor Lemaire (muziek), met Donald Jones, Henk van Ulsen, Kees Brusse, Mieke Verstraete, Maya Bouma, Mimi Kok, Walter Kous en vele anderen.

Of een aflevering van Alfred Hitchcock Presents (enge films!)

Of de Perry Como Show, de Lucy Ball Show, of Bonanza...

Het waren de jaren vijftig, vrienden. We waren kinderen.

En alles op TV was nog prachtig.

Maar toen verscheen opeens de show van Nat "King" Cole op de schimmige zwart/wit schermpjes.

Wat kon die geweldig swingend pianospelen! En wat zong hij indrukwekkend!

Hier een voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=tFyKAUBkdOs&feature=related

Met muziek is het als met high fidelity, vrienden: het mooiste is allang gewéést...

• 2 weeks later...

Ik heb er ook nog wel een paar. Malando had in die tijd regelmatig een uitzending op de radio. Geen idee hoe het heet, maar de herkenningsmelodie zit nog in mijn hoofd.

Ik meen de KRO had begin jaren '60 een nummer van Bert Kaempfert als pauzemuziekje. African Beat of A swinging Safari. Welke van de twee het is weet ik niet, maar het is niet die van het waterlelie sprookje van de Efteling

Natuurlijk niet te vergeten de tune van de poppensserie The Thunderbirds. En als ik A summer place hoor van Percy Faith, met die ijle strijkers, dan waan ik mij weer in het Prinses theater aan de Schiedamse weg in Rotterdam West. Daar zagen we in de jaren '60 films van Rooie Roggers (Roy Rogers) en een komiek waar ik de naam even van kwijt ben (een of andere rockzanger had dezelfde naam). Verreweg het meest was nog in Zwart/Wit. De geluidsdempende werking die uitging van de combinatie van veel zware vloerbedekking en dik velours viel me toen al op.

A summer place

We werkten destijds (zomer 1940) in Bletchley Park ("Station X") aan de decodering van de Enigma en Lorenz machines.

Het waren de jaren vijftig, vrienden. We waren kinderen.

En alles op TV was nog prachtig.

:blink::blink:

Als virtuele maakt je het mee... Voordat je geboren bent aan decodering werken..

:blink:

dit is en was mijn favo uit © 1979

Changes

I feel unhappy

I feel so sad

I've lost the best friend

That I ever had

She was my woman

I loved her so

But it's too late now

I've let her go

I'm going through changes