Jump to content

Hier geloof ik in of juist niet. Of begrijp ik niet.

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Maar jij Goodtube, heb eigenlijk dit "project"niet nodig, want jij hebt al gebouwd. :)

Jep, en ik ben ook tevreden. Maar houd best van experimenteren, zo af en toe. Had ik een tweede buisversterker, dan ging ik daar mee aan de slag, en liet ik de UL40 met rust.

Misschien laat het hobby budget de aanschaf van zo'n Project versterker bouwkit ooit eens toe <_<

Vanavond zal ik de soldeerbout opstoken om de UL40 weer terug in Ultra Lineair te zetten. Dit is 5 minuten werk (andersom, van UL naar Triode, is 10-15 minuten werk)

Guest tubejack
Dus als ik het goed begrijpt en als ik de foto,s zie is dat uw experiment versterker en niet uw luister versterker <_<

Niet helemaal, ik luister naar allebei ....

De ene staat in de woonkamer en de andere in mijn hobbyruimte/werkplaatsje

Tijdens het solderen moet ik wel een beetje fatsoenlijk geluid hebben :)

Wat voor speakers heb je dan in je werkhok, Jack? ;)

Ik doe het vooralsnog met een afgedankte transsisstorversterkert..

Ja, die ouwe van mij.

En die is best okee nog hoop ik.

M :ph34r: rc

Guest tubejack
Wat voor speakers heb je dan in je werkhok, Jack? ;)

Ik doe het vooralsnog met een afgedankte transsisstorversterkert..

Ja, die ouwe van mij.

En die is best okee nog hoop ik.

Leak boxen van een jaar of 30 oud. en een getweakde Sansui TUX-501 tuner

Klinkt b

• 6 months later...
Guest tubejack

Absolute fase:

Zit ik goed :confused: Denk eens met mij mee. :)

Bij een spoel ijlt de stroom 90graden na op de spanning.

In mijn versterker heb een uitgangstrafo = 2 spoelen dus 2x90graden =180

Er zit ook een condensator in net als mijn cd-speler. Bij een condensator

is het andersom. Dus ook daar 2 x90graden maar dan in tegengestelde richting

Resultaat = 0 heft elkaar op. :o

Echter in mijn box zit een condensator voor het hoog

dus daar ben ik met cd' s 90graden uit faze (bent u daar nog?) maar als je de spoel

van een speaker weer meetelt is het voor het hoog weer recht.... en het laag 90uit faze....

Zou absolute fase belangrijk zijn?

Leuke vraag Jack.

Je kijkt normaal gezien naar spanningen (versterking, verzwakking).

Voor het frequentiegebied waar de reactantie werkzaam moet zijn wordt de belasting als ohms beschouwd (in de berekening).

Een transformator is "transparant" in dat opzicht, een voldoende grote condensator ook.

Ergo: je UGT draait geen fase, de uitgangs- en koppelcondensatoren ook niet.

De absolute fase blijft dan ook bewaard, je versterker (of DAC) inverteert, of niet. 180 graden of nul.

Anders wordt het in de grensgebieden, bijv. bij een UGT in het lage gebied waar Lp afneemt of in het hoge gebied waar spreidings-zelfinductie en parasitaire wikkel-capaciteiten een rol gaan spelen.

Zelfde verhaal voor een tegengekoppelde transistorversterker of een opamp, waar de bode-criteria voorschrijven dat waar de fasedraai tussen in- en uitgang (en dat heeft elk versterkend element) de 180 graden gaat benaderen, de versterking 1 of minder moet zijn geworden.

Stabiliteit dus. Elke versterker kan beschouwd worden als een LPF met 6 dB/oct of 10 dB/dec. "natuurlijke" afval.

Gezien in een buizenversterker de UGT doorgaans de zwakste schakel is, zie je bij globaal tegengekoppelde versterkers vaak een netwerkje verschijnen in parallel aan de anodeweerstand van de ingangsbuis, een C en een R in serie over Ra heen.

Daarmee wordt open-loop een laagafval-punt bereikt dat lager ligt dan het punt waar parasieten van de UGT een rol gaan spelen.

(In torrenbakken is dit Cdom, een vastgelegd laagafvalpunt ergens in de VAS).

Aan de lage kant net zoiets: soms kiest men voor bewust te kleine koppelcondensatoren om de UGT in het laag niet teveel uit te laten sturen (let wel, dit is BINNEN de tegenkoppel-lus), als Lp kleiner wordt en de kern verzadigd dreigt te raken.

Wat ook wel voorkomt is een bewust klein gekozen C over Rk van de ingangsbuis (en dit is BUITEN de tegenkoppel-lus).

E.e.a. is nog weer wat anders dan het correctie-Ctje dat je soms over Rfeedback terugvindt.

Dat dient ervoor om de hoogste frequenties sterker tegen te koppelen dan frequenties daaronder, om overshoot en ringing te voorkomen of te verminderen.

In transistorversterkers heb je dan nog het Zobel netwerkje, C en R in serie en dat weer in parallel met de uitgang om de versterker op hogere frequenties waar de luidsprekerimpedantie op gaat lopen (spoel!) de versterker toch een belasting te geven zodat de tegenkoppeling niet in de war raakt.

Allemaal stabiliteits-issues dus. De absolute fase kan alleen voor spanning OF voor stroom gelden, nooit voor beiden. Laat staan voor vermogen.

De luidspreker draait immers ook de fase tussen spanning en stroom.

Pfoe... daar kan ik geen touw aan vastknopen.

Maar dit zit denk ik wel dicht tegen de materie aan die ervoor hebben gezorgd dat er op de Dacmagic een mogelijkheid zit om de uitgangsfase om te keren. In de handleiding staat dat je die kunt gebruiken als je vermoedt dat de bron of versterker de fase omkeert zodat je weer absolute fase krijgt.

Ik snap daar ook geen hout van.

Dit gaat kennelijk niet om faseverschil tussen de kanalen, of toch wel?

Hoe zou ik kunnen vermoeden dat iets de fase omkeert? Waar hoor je dat aan?

M :confused: rc

Jack begrijpt het wel. ;)

Absolute fase: 0 of 180 graden gedraaid zijn van de fase voor beide kanalen, gebeurt in de Dacmagic in het digitale domein.

Met mijn vellen hoor ik het ook niet, bij sommige conus-speakers wel.

Is ook opname-afhankelijk, en bij sommige multi-track opnamen is het niet meer te bepalen.

Guest tubejack

Jack begrijpt het wel. ;)

Hmmm ben er nog niet helemaal uit ;)

Ik probeer te beredeneren waarom mijn boxen zo lekker klinken samen met de UL-40S2 :blink:

Dat stukje over Uit GangTrafo' s is mooi :)

Gelukkig zijn er vandaag-de-dag ook heel betaalbare UGT' s waar je normaal gesproken geen compensatie

netwerkjes nodig hebt. B.v. AE maakt die, Klar

[....]

Stabiliteits-issues daar heb je bij zo' n moderne UL-40S2 nauwelijks last van, ik koppel v.n.l. lokaal terug via de schermroosteraftakking.

Je moet er wel voor zorgen dat de RAA klopt.[....]

Zonder globale tegenkoppeling is de stabiliteit inderdaad niet in gevaar aangezien het uitgangssignaal min of meer losstaat van het ingangssignaal.

Er vindt althans geen vergelijking plaats en dat is het punt waar het om gaat.

Dingen als blocking, roosterstroom enz. blijven natuurlijk wel bestaan maar zonder tegenkoppeling "hangt de versterker zich niet op".

Met een beefy driver hoeft roosterstroom overigens geen enkel probleem te zijn. Tube Elysium gebruikt hun eindtriodes ook tot in roosterstroom en dat gaat goed (interstage).

Verder is tegenkoppeling helemaal geen vies woord hoor, maar het moet wel juist worden gebruikt.

Ultra Lineair is inderdaad ook (locale) tegenkoppeling, waarbij het feitelijk grootste voordeel daar zit waar je niemand over hoort: de schermrooster-dissipatie.

Die is kleiner dan in penthode (tetrode) en ook kleiner dan in triode.

De hogere demping op de speaker v/e triode kan ook op andere manieren bereikt worden met penthodes en tetrodes, zelfs nog zonder loop feedback.

UL kan instabiliteit met zich meebrengen, is vrij logisch als je nagaat wat er feitelijk gebeurt.

Stroom verdeelt zich over de anode en g2, met een kleine fasedraaiing en bij forse uitsturing neemt Ig2 toe en Ia af.

Daartussen zit een gebiedje van "negatieve weerstand".

Dat kan dus tot oscillatie of instabiliteit leiden.

Remedie: het stopweerstandje niet (alleen) in de g2 leiding zetten, maar (ook) in de anodeleiding. Opgelost.

Daarom ook heeft oa. een 807 de anode aan de top zitten (zendbuis) met nog 1 voordeel: lagere Ca-g en dus ook lagere Miller (gezien vanuit de schakeling, de SE voet heeft nu niet de extra capaciteit erbij).

Maar toch is 20....30khz -3dB haalbaar .... gebruik je echter triodes .... > 50khz [.....]

Triodes hebben juist een probleem met het goed weergeven van hogere frequenties (Miller effect en toenemende Z + parasieten van de UGT + speaker bij hogere frequenties), penthodes doen het daarentegen wel weer beter in de hoge gebieden (icm. trafo + speaker).

Die gedragen zich meer als stroombron met een hogere Ri.

Allemaal dingetjes waar je omheen kunt ontwerpen, oa. Octave doet dat met gewoon penthode- of tetrode bedrijf dus hoog rendement en dat stuurt zo ongeveer alles aan.

Of je het hoort? geen idee.

Omgekeerde absolute fase...

is dat nou hetzelfde als de aansluitingen van allebei de speakers verkeerd om aansluiten?

Als dat zo is weet ik tenminste waar jullie het over hebben.

Guest tubejack

Of je het hoort? geen idee.

Omgekeerde absolute fase...

is dat nou hetzelfde als de aansluitingen van allebei de speakers verkeerd om aansluiten?

Als dat zo is weet ik tenminste waar jullie het over hebben.

Ja :)

Sommige vinden d

[....]

Maarja we dwalen af. Van absolute fase heb je bij een buizenversterker "last van". Je zet een signaal op het schermrooster

en het komt er bij de anode 180graden gedraaidt uit. Bij een even aantal trappen is alles weer netjes is fase.

[....]

Insturen op het stuurrooster. ;)

Maar elk element in spanning-versterkende schakeling draait de fase hoor, niet alleen buizen.

Een transistor doet 't op zijn collector en een (MOS)FET op zijn drain.

Schakelingen met geaard rooster/basis/gate doen 't niet, kathode/emitter/sourcevolgers ook niet maar dat zijn dan ook vermogens- resp. stroomversterkers.

Opamps kun je zowel inverterend als niet-inverterend gebruiken, wat er intern gebeurt is van weinig belang zolang je de grenzen niet gaat opzoeken.

Het is "good engineering practice" om de absolute fase onaangetast te laten in een ontwerp, maar niet iedereen houdt zich daaraan.

Bij buizen is het dan wel weer simpel: draai de secundaire aansluitingen van de UGT gewoon om (denk wel aan evt. tegenkoppeling!).

Guest tubejack

Type foutje hersteld :o:)

Het omdraaien van de secundaire aansluitingen, is indien nodig, een mooie oplossing.

Zo na te lezen, heeft het niet veel zin om nog iets te gaan veranderen qua buizen setup.

Audiofiel gezien saaaaaaaaaiiiiiiii :( weinig meer te zoeken.

Wat nu?

Jack

Edited by tubejack

Ja :)

Sommige vinden dàt beter klinken, wel beide kanalen doen anders hou je geen laag over.

Dan moet je er wel van uitgaan dat de opname netjes ín fase op de plaat is gezet. Dat is lang niet altijd het geval, een onderzoek heeft ooit aangetoond dat het per platenmaatschappij verschilt, de verhouding fase 0 en fase 180 graden gedraaid was zo'n 50/50.

Als je een audioneuroot bent zul je per opname moeten gaan bepalen hoe een en ander op de plaat (cd) staat, bij een beetje platencollectie wordt dat een een hele boekhouding om een en ander bij te houden.

Ik zie het al voor me; cd in de lade en eerst achter de speakers duiken om de aansluitingen te wisselen voor ik op start druk.

Guest tubejack

Ik vind dat je àltijd van een goede fase uit moet gaan.

Dus bij een versterker met oneven versterker trappen, zou je het kunnen proberen.

Wàt heb je te verliezen? Niks toch ;)

• 2 weeks later...

Nelson Pass heeft er (zeer terecht!) op gewezen, dat lucht in hoge mate "single ended" is.

Alleen drukverhógingen hebben akoestisch enig effect.

Dit onderstreept het belang van de juiste "absolute fase", dunkt me.

Geluid dient te worden veroorzaakt door periodieke luchtverdikkingen. Want zo hóórt het.

Luchtverdùnningen zijn alleen maar nodig om luchtverdíkkingen te kunnen laten ontstaan...