Guest Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 In KT 88 en in triode vorm zet ik wel al mijn geld er in want de glasfaser speaker is een beetje van dit en een beetje van dat en ik zou eens uitproberen tussen de eerste buis en de eindbuis een ERO Mkt 1813 condensator of een bruine Ropel condensator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 @goodtube KT88 is i.d.d. nog mooier maar valt af in deze versterker want daar is hij helaas niet voor gemaakt. Je loopt het risico op nare oscillaties zie ook van der Veen zijn site Omdat het vrij simpel is om de twee uitgangscondensatoren in mijn Rotel cd-speler te vervangen en je direct het verschil hoort Heb ik de Auricaps vervangen door fraaie Sagamo dat zijn papier in olie condensatoren http://www.vacuumtube.com/capacito.htm Die doen alles n Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 @goodtube KT88 is i.d.d. nog mooier maar valt af in deze versterker want daar is hij helaas niet voor gemaakt.Je loopt het risico op nare oscillaties zie ook van der Veen zijn site Inderdaad, dat zeg je goed. Kans ! Er zijn er, waarbij het goed gaat. Ik had zelfs ooit oscillatie met een SED 6550. Bleek uiteindelijk gewoon een rotte buis te zijn. Aangezien Menno ook niet met alle merken test (tenminste, dat publiceert hij niet) denk ik dat de problemen 'exemplarisch' zijn. Zoals je gemerkt hebt is de schermroostermodificatie ook totaal onzinnig. De versterker is niet voor de KT88 ontworpen, wordt gezegd. Maar wat zal het effect zijn van de inmiddels bekende modificaties. Met name de Autobias en de mod aan de stuurtrap kunnen wel eens positief uitpakken voor de stabiliteit van een KT88 buis. En zo heel veel verschilt die nou ook weer niet van de 6550. Ik vermoed dat als ik er een setje KT88's in prik, dat dat gewoon prima gaat. (Bovendien heeft Sander al eens suggesties gedaan in de richting van stabiliteit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 @Jack : 100 nF uitgangscondensator? das genoeg? als ik dat doe kan ik volstaan met de Mundorf die er zit (met een BG np 4,7uF parallel die er dus uit kan dan) .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 [...] Inderdaad, dat zeg je goed. Kans ! Neem dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 teveel bas is het probleem niet, lijkt mij prima in verhouding nu. ben alleen benieuw of ik die elco kwijt kan en alleen met de folies toe kan. als je langskomt ff over hebben nog. als ik het schema van mijn voorversterker goed begrijp is die niet dc gekoppeld, dan kan in mijn set de uitgangscondensator van de CD speler er toch geheel uit ... ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 teveel bas is het probleem niet, lijkt mij prima in verhouding nu. ben alleen benieuw of ik die elco kwijt kan en alleen met de folies toe kan. als je langskomt ff over hebben nog. als ik het schema van mijn voorversterker goed begrijp die niet dc gekoppeld, dan kan in mijn set de uitgangscondensator van de CD speler er toch geheel uit ... ? groet Robx de mooiste condensator is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 jack, ja zou in de ochtend kunnen. laat even weten hoe laat. zorg ik ook voor lunch. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 februari 2010 Report Share Posted 28 februari 2010 ja zou in de ochtend kunnen. laat even weten hoe laat. zorg ik ook voor lunch. Na de file Ga ik hier een uur of 9:30 weg. Stuur even een PM met je adres en telefoonnummer Tot dan, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 (edited) De versterker is niet voor de KT88 ontworpen, wordt gezegd. Maar wat zal het effect zijn van de inmiddels bekende modificaties. Met name de Autobias en de mod aan de stuurtrap kunnen wel eens positief uitpakken voor de stabiliteit van een KT88 buis. En zo heel veel verschilt die nou ook weer niet van de 6550. Voorzover ik weet ziet de KT88 liever nog een iets hogere primaire impedantie v/d uitgangstrafo ik zie waardes zo rond de 4700Ω Zie ook http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=KT88 Triode moet zonder problemen gaan lijkt me .... Affijn speciaal voor jouw even een setje KT88' s Svetlana (oude productie) er in gestopt. Geen oscillatie problemen bij mij. t.o.v. mijn Svetlana 6550 klinkt het wat krachtiger....de bas vind ik vetter .... Ik vind de Svetlana' s 6550 mooier in onze UL-40S2 Juist omdat e.e.a. minder "heftig" klinkt dan met KT88 is bij mij e.e.a. meer in ballans en zijn details beter hoorbaar. Alles in UL. Er zit best prijsverschil in KT88 o.a. EH 29€, Genalex 55€, Svelana 33€ Leuke link en goed adres http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm De EH KT88 lijkt me een aanrader! na het lezen van bovenstaande. Jack Of een EL156 van Shuguang, een beest van een buis.... * Tekst meer leesbaar gemaakt Edited 1 maart 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Ha! En ik maar geloven dat er weer een geloofsbelijdenis komt als Jack post. Maar wat ik lees is geloof ik meer voor de audiofiele dag? Of begrijp ik het niet? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Hmmmm misschien Bij mij is het verschil tussen "fiel" en de naam van dit topic soms "nihil" Om het bovenstaande te checken, heb ik de KT88 in een andere VDV versterker neergezet t.w. de versterker die in "het project" wordt besproken (erg leuk om te maken) Dat ding is zo universeel dat ik nu wel een Raa van rond de 5500Ω kan maken. Ik heb hem in "supertriode" gezet nu klinkt de bas w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 wat leuk Jack dat je eea geprobeerd hebt. Dat kan natuurlijk ook makkelijk als je spullen hebt ;-) thnx ! Die EL156 heeft die niet een andere pin bezetting ? KT77 zou ook nog kunnen, dacht ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Die EL156 heeft die niet een andere pin bezetting ?KT77 zou ook nog kunnen, dacht ik. Gewoon FF leuk om te checken dat theorie en praktijk klopt. Uit het hoofd, bij die nieuwe Chinese EL156 hetzelfde, moet ook wel. De oude Telefunkens hebben een heel andere voet. KT77 lijkt me een mooie buis om een EL34 te vervangen. Maar je mag mijn setje KT88' s wel even proberen. Horen, zegt veel meer dan woorden. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Inderdaad een leuke site, Jac(k) Vooral de foto's van bouwsels De EL156 kan iig in 'het projekt', ik wist niet dat ie weer gemaakt wordt- door Shuguang. Zou het wat zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Inderdaad een leuke site, Jac(k) Vooral de foto's van bouwsels De EL156 kan iig in 'het projekt', ik wist niet dat ie weer gemaakt wordt- door Shuguang. Zou het wat zijn? Zie de PR20HE versterker van MvdV, daar wordt ie ook gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Inderdaad een leuke site, Jac(k) Vooral de foto's van bouwsels De EL156 kan iig in 'het projekt', ik wist niet dat ie weer gemaakt wordt- door Shuguang. Zou het wat zijn? Zie de PR20HE versterker van MvdV, daar wordt ie ook gebruikt. Die bedoelde ik eigenlijk, dat is de 'projekt' maar dan met EL156 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Inderdaad een leuke site, Jac(k) Vooral de foto's van bouwsels De EL156 kan iig in 'het projekt', ik wist niet dat ie weer gemaakt wordt- door Shuguang. Zou het wat zijn? Geen idee, ze kunnen wel wat hebben o.a een Wa van 50watt Ik heb de project versterker in, schakeling 15 = 2x 29 watt output Iets meer dan het dubbele vermogen ruim 2x 70watt kan ook.... dan is die EL156 wellicht een mooie keus. Wel iets voor Klaas dit bakje Kan die Dennon de deur uit Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Is dat een goeie remake van de echte Telefunken EL156? Dat was nog eens een buis, man........met zijn "Stahlr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Het is inderdaad een "dikke" buis maar als ik zo in de spec' s kijk ziet deze buis liever een hogere Raa 6000......8000Ω http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL156 http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/s...118/e/EL156.pdf http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/s...128/e/EL156.pdf In de "project" versterker of inderdaad de VDV PR20HE kan ik dat waarschijnlijk net aan maken. De UL-40S2 is zeker niet geschikt, vergeet niet dat de gemiddelde belasting van onze Sound Stones 3,5Ω is. Aangesloten op de 5Ω LS aansluitng van deze versterker zakt de Raa van nominaal 4000Ω daardoor ook nog eens .... rond de 2800Ω !!!! Ik zou op safe spelen Goodtube en een mooi quad 6550 kopen Vriendelijke groet, Jack P.s. voor de meelezende lezer die denkt "waar gaat dit over???" Ik zou nooit zomaar een andere buis ergens instoppen. Tenzij de leverancier zegt dat het kan! samen met de aangesloten weergevers... of als ik z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Daar heb ik nog eens een versterker mee gebouwd, liet toen een buis vallen en heb me rot gezocht naar een vervanger. "Pijnlijk" moment lijkt me. Aldoende leert men. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Daar heb ik nog eens een versterker mee gebouwd, liet toen een buis vallen en heb me rot gezocht naar een vervanger. "Pijnlijk" moment lijkt me. Aldoende leert men. Ja, voortaan alleen transistors laten vallen! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Daar heb ik nog eens een versterker mee gebouwd, liet toen een buis vallen en heb me rot gezocht naar een vervanger. "Pijnlijk" moment lijkt me. Aldoende leert men. Ja, voortaan alleen transistors laten vallen! M rc Duidelijk geval van "ze klinken anders!" Pijnlijk was het zeker, ik had 2 Telefunken pro-versterkers nog van de NRU op de kop getikt (V201 ofzoiets) en die om/opgebouwd voor huiskamer-audio doeleinden. In die tijd (eind jaren '80) waren buizen nog niet zo vanzelfsprekend te krijgen als nu en een originele EL156 was schier unobtainium. Mijn blijdschap dat ik ze onverwacht toch nog vinden kon bij de heer Karel Sikking van International Technical Agencies (een wat onduidelijke dumpzaak, gevestigd in een oude villa aan de Prinses Marielaan in Bussum) was dan ook zeer groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 In de "project" versterker of inderdaad de VDV PR20HE kan ik dat waarschijnlijk net aan maken.De UL-40S2 is zeker niet geschikt, vergeet niet dat de gemiddelde belasting van onze Sound Stones 3,5Ω is. Aangesloten op de 5Ω LS aansluitng van deze versterker zakt de Raa van nominaal 4000Ω daardoor ook nog eens .... rond de 2800Ω !!!! Ik zou op safe spelen Goodtube en een mooi quad 6550 kopen Dank voor het aanbod Jack, om een setje KT88 te lenen. Maar je weet, ik woon voor jou niet naast de deur en jij voor mij niet De project versterkers leren me dat er nog wel meer mogelijkheden zijn, zoals UL mode met een beetje terugkoppeling. Hoe zal dat klinken. (zo minimaal mogelijke terugkoppeling, te beginnen met een feedback R van 1M rechtstreeks vanaf de trafo naar het stuurrooster van de voortrap. Zeg ik het zo goed? Zie versterker 19 op de site van MvdV. En weet je, er is ook nog een optie om in triode mode de G3 aan het schermrooster te knopen. Pin 1 & Pin 8 liggen op de print al aan elkaar. Voor triode ligt Pin3 ook aan pin1. G3 = pin4 zou daar ook nog aangeknoopt kunnen worden, dan pas wordt het een 'echte' triode. Die Pin 4 aan Pin 3 knopen is nog een experiment waard. Ik heb de print van de UL40-S2 nog even bekeken en pin 4 is ongebruikt. Menno wijdt er in zijn publicatie van de project versterker ( nr 12) niet over uit. Weet iemand of dit een experiment waard is ? Kortom: twee dingen wekken mijn nieuwgierigheid: G3 aan G2 knopen (Triode mode only) en het toepassen van (regelbare?) terugkoppeling in UL mode. Zal het bepalen van de juiste weerstandswaarde experimenteel met een 1M potmeter kunnen worden vastgesteld? Omdat je met die waarde uiteindelijk ook de dempingsfactor bepaald is het bepalen van die weerstandswaarde een kwestie van proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Dan kan ik je Menno's 2e boek wel aanraden. Daarin staat een (gitaar) versterker met regelbare terugkoppeling, het schema komt overeen met het projekt, en het principe is natuurlijk hetzelfde. De loper van een 470K lin pot met een 1M5 naar het rooster van de onderste helft van de fasedraaier (met daartussen nog de weerstand naar aarde). De ene poot van de pot naar aarde, en de andere naar de 8 ohm tap van de UGT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts