Jump to content

Hier geloof ik in of juist niet. Of begrijp ik niet.

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Dat boek heb ik, Bart!

Ik heb vanavond even de opties van het keerrooster (remrooster, G3) bekeken. Hoewel ik een aardige buizenleek ben kom ik gelukkig nog wel een eindje mee.

Bij de 6550 gaat G3 inwendig naar pin 1 *, bij de KTxx gaat die inwendig naar pen8 (kathode)

* update: dit blijkt niet waar te zijn. Alleen bij de EL34 zit G3 rechtstreeks aan pin 1.

Bij de KTxx gaat het dus niet lukken om het keerrooster aan de anode te koppelen (want dan sluit je kathode en anode kort)

Bij de 6550 heb ik het inmiddels al gedaan. Wel heb ik uiteraard het soldeereiland waarmee pin 8 aan pin 1 hangt, doorgesneden zodat pin 1 echt vrij is. Daarna heb ik pin 1 aan pin 4 gehangen.

Aangesloten, en ja. Het werkt. Maar of ik nu een verschil hoor nu de 6550 hierdoor een 'echtere' triode benaderd.....kweetnie.

Klinkt nog steeds heel schoon. En 'weinig' ballen.

En een KT88 erin prikken zal nu echt problemen geven. Rook, wellicht <_<

Misschien eens UL met terugkoppeling proberen...

Guest tubejack

In de UL mode, koppel je al deels terug via de schermrooster taps.

In de Supertriode mode doe dat nog een keer extra via dat extra potje, wat

weerstandjes en een condensator. Beide zijn lokale feedback.

M.i. is de UL-40S2 niet geschikt voor "overall" feedback waar je dus de uitgang terugkoppelt

aan de ingang. Daarvoor is m.i. o.a. de open lus versterking te laag voor.

M.a.w. terugkoppeling of tegenkoppeling kost versterking.

Ik ben even uitgeexperimenteert met deze versterker en dik tevreden met zoals hij nu is :)

Vriendelijke groet,

Jack

tubejack said:
M.i. is de UL-40S2 niet geschikt voor "overall" feedback waar je dus de uitgang terugkoppelt

Dit vermoedde ik al.

't zal wel weer UL worden, Jack <_<

Toch geniet ik nu van triode. Zit nog steeds aan zo'n schakelaartje te denken.

Guest tubejack
  goodtube said:
  tubejack said:

Dit vermoedde ik al.

't zal wel weer UL worden, Jack <_<

Toch geniet ik nu van triode. Zit nog steeds aan zo'n schakelaartje te denken.

Als je de bedrading kort wilt houden, kun je ook 2 schakelaartjes maken. Een voor links en een voor rechts

bovenop. (onder de beschermkap v/d buizen)

Nu dat ik het overdreven laag uit mijn CD-speler ietsje getemperd heb met een Pio van 150nF met daarover een Styroflex

condensatortje voor het hoog van 1,5nF klinkt het fantastisch in UL.

Veel ruimte informatie en een mooi laag, het is net of ik een h

mumsoft said:
Nou moe...

Toen ik mijn spiekertjes pas had heb ik ze laten horen aan een goede vriend die wel van een stevig muziekje houdt. Ja, hij vond ze goed klinken, maar die bas, ach ja, zulke slanke geluidszuiltjes, daar kon je natuurlijk niet te veel van verwachten.

Ik heb het zo gelaten. Wel eens met een schuin oog naar subwoofers gekeken, want ook andere bezitters van Phonar Veritas 5 speakers hebben het soms over de slanke bas. Maar zoals gezegd, niets gedaan.

Wel zijn ze uit logeren gegaan bij B.Gehakt.

Puntje 7 uit het artikel van J. v.d Heide: (ged.)

7. Lage tonen worden buitengewoon natuurlijk en vol weergegeven, ook over relatief kleine luidsprekers.

is nu dus van toepassing.

Kortom, Jack, gewoon nog wat anabole stero

Na mijn hier vermeldde actie van gisterenavond om het keerrooster aan het schermrooster te knopen blijkt dat het helemaal niet kan. Op het schemaatje dat ik had van de 6550 zou die G3 aan pin 1 zitten, zoals bij EL34.

Beide 6550 buizen bekeken, zowel Tung Sol als Svetlana. H

Guest KT88

Jammer dat ik het nu pas (goed) lees........had ik je die moeite meteen wel kunnen besparen.

De EL34 is de enige penthode in die vermogensklasse die het remrooster apart heeft zitten, alle andere powerbuizen (inclusief de KT77 EN de USA 6CA7) hebben dat niet.

Volgens mij heeft Tim de Paravicini van EAR wel eens wat gestoeid met dat remrooster als sturing, zou ik eens op moeten zoeken.

Bij beam-power tetroden is G3 niet een echt rooster maar zijn het "beam-forming plates" die de electronenstroom echt niet in de weg zitten, ze zorgen er juist voor dat er minder secundaire emissie (terugkaatsen of losslaan van electronen uit de anode) vanaf de anode plaats vindt.

En daarvoor is het dus essentieel dat ze aan kathode-potentiaal liggen.

tubejack said:
Ruis? Ooit tijdens een cursus bij Menno van er Veen een digitale opname gehoord die meettechnisch subliem

was.... maar kil, steriel klonk... Vollia in de eenzelfde opname werd dacht 30% ruis toegevoegd en het klonk

veel mooier en voller. En d

KT88 said:
Jammer dat ik het nu pas (goed) lees........had ik je die moeite meteen wel kunnen besparen.

Bij beam-power tetroden is G3 niet een echt rooster maar zijn het "beam-forming plates" die de electronenstroom echt niet in de weg zitten, ze zorgen er juist voor dat er minder secundaire emissie (terugkaatsen of losslaan van electronen uit de anode) vanaf de anode plaats vindt.

En daarvoor is het dus essentieel dat ze aan kathode-potentiaal liggen.

Och, wat is jammer. Van experimenteren wordt ik wijzer dan van alleen lezen <_<

En ik weet ook dat de tetrode en later de penthode de verbeterde versies waren van de triode, en dat zo'n schermrooster en keerrooster een functie hebben.

Tja, wat valt er nog meer te experimenteren met de UL40. SuperPenthode wellicht :huh:

tubejack said:
Uit het hoofd, bij die nieuwe Chinese EL156 hetzelfde, moet ook wel.

De oude Telefunkens hebben een heel andere voet.

Ik ken alleen de Telefunken EL156. Die heeft idd een heel andere voet dan een KT88/6550/KT90 enz., maar ook heel andere specs, zie: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/s...118/e/EL156.pdf

Waar vinden we info over die Chineese EL156? Wat dus geen EL156, maar iets anders is.

Ook jouw jouw link spreekt bij de EL156 over: "Somthing like very large EL34, but 10 pin socket". Dus ook een andere voet dan de KT......

Miracle. said:
  tubejack said:
Uit het hoofd, bij die nieuwe Chinese EL156 hetzelfde, moet ook wel.

De oude Telefunkens hebben een heel andere voet.

Ik ken alleen de Telefunken EL156. Die heeft idd een heel andere voet dan een KT88/6550/KT90 enz., maar ook heel andere specs, zie: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/s...118/e/EL156.pdf

Waar vinden we info over die Chineese EL156? Wat dus geen EL156, maar iets anders is.

Ook jouw jouw link spreekt bij de EL156 over: "Somthing like very large EL34, but 10 pin socket". Dus ook een andere voet dan de KT......

Ik zie dat anders. Shuguang heeft de 156 beschikbaar gesteld in octal, en dat lijkt mij een slimme zet.

Guest tubejack
  goodtube said:
Ik zie dat anders. Shuguang heeft de 156 beschikbaar gesteld in octal, en dat lijkt mij een slimme zet.

Volgens mij ook ;)

Guest KT88

Is er ergens data beschikbaar van die nieuwe EL156?

Ben wel benieuwd, het kan ook nog een verherbouwde KT100 of EL519 zijn...........

KT88 said:
Is er ergens data beschikbaar van die nieuwe EL156?

Ben wel benieuwd, het kan ook nog een verherbouwde KT100 of EL519 zijn...........

Heb je geen Internet, KT :P

http://enshuguangtubes.chsee.com/oldchsee/...p?SitcomID=3629

http://www.alibaba.com/product/hk100573018...accum_Tube.html

http://www.analogmetric.com/forum/viewthread.php?tid=222

Guest KT88

Ik ben lui van nature........dank je GoodTube! ;)

Komt aardig overeen zo te zien, een aardige aanvulling op het buizenpark!

Wist niet eens van het bestaan van deze kloon af........

Ik zit teveel in de halfgeleiders de laatste tijd merk ik. ;)

Guest tubejack

Nog even een fotootje waarmee geexpirimenteerd is de orginele VDV "project" versterker

met 4x KT88 in z.g.n. Supertriode versterker no 15

amp-15.jpg

project.jpg

die site is nou eens interessant :rolleyes: maar volgens mij is die bijeenkomst alleen bestemd voor slimme vogels :mad2::D :biggrin:

@tubke die dempers onder die versterkertje is dat Direction Resonator Holz uit China :D

en het schema, bovenste buis kathode stroom is niet lager als de onderste buis!!!!!

wol said:
... die dempers onder die versterkertje is dat Direction Resonator Holz uit China :D

Neen, Jack gebruikt daar enkel een origineel Nederlands product voor. Dat zijn speciaal uit Picea abies(=Vuren. =Fijnspar) vervaardigde, geschaafde en precisie gezaagde balkjes. :lol:

Guest tubejack
  wol said:
die site is nou eens interessant :rolleyes: maar volgens mij is die bijeenkomst alleen bestemd voor slimme vogels :mad2::D :biggrin:

Slim kun je worden..... gewoon een opleiding volgen :rolleyes:

@tubke die dempers onder die versterkertje is dat Direction Resonator Holz uit China :D

:D Very "low-priced" wood, saved from the trash :rolleyes:

en het schema, bovenste buis kathode stroom is niet lager als de onderste buis!!!!!

Waaruit maak je dat op Wol? en waarom zou d

Guest tubejack
  goodtube said:
't is wel mooi dat jij die project versterker hebt Jack.

Klinkt die in sommige configuraties "beter" dan de UL40-S2 ?

Het scheelt niet veel in supertriode vind ik hem technisch gezien mooier dan de UL40-S2, qua geluid wint

de UL-40S2.

Je hebt h

goodtube said:
't is wel mooi dat jij die project versterker hebt Jack.

Klinkt die in sommige configuraties "beter" dan de UL40-S2 ?

Maar die kan jij ook bouwen. Het "project"staat op zijn site.

Het is bedoeld om inzicht te krijgen in de vele configuraties zoals bijv: triode, penthode, ultra lineair enz enz.

Het leuke ervan is dat je dus alle verschillende configuraties kan beluisteren (simpel door wat soldeerwerk en draadjes veranderen)

Voor iemand die wilt beginnen met het bouwen van een buisversterker en inzicht wilt verkrijgen is dit een mooi "project".

Ik heb nog steeds het idee om het ooit te gaan doen.

Maar jij Goodtube, heb eigenlijk dit "project"niet nodig, want jij hebt al gebouwd. :)

Guest tubejack
  audiofreak said:
Voor iemand die wilt beginnen met het bouwen van een buisversterker en inzicht wilt verkrijgen is dit een mooi "project".

Precies :)

Om iedereen een idee te geven hoe simpel dit is een hi-res foto van de binnenkant.

Als je hem eenmaal gebouwd hebt kun je met simpel wat draadtjes wisselen > 20 verschillende versterkers maken.

projectbinnen.jpg

of http://www.tubejack.nl/fotos/projectbinnen.jpg voor in een tabblad hi-res

Uiteindelijk kun je met dezelfde onderdelen er zoiets moois van maken :wub:

foto-1a-Menno-PR20HE-585px.jpg

Groet,

Jack