Jump to content

Brom....


WanFie
 Share

Recommended Posts

Sinds er op m'n draaitafel de tangentiale arm zit, heb ik last van een lichte 50 en 100 Hz brom. Waarschijnlijk vangen de draden tussen de arm en de aansluitingen deze op. Mij vraag is eigenlijk... is daar wat aan te doen en hebben andere tangentiaalarm-eigenaren daar ook last van.

 

Mijn draaitafel is eigenlijk niet op een aarde aansluiting aangesloten. Uit de arm komen n.l. maar vier draadjes en er is dus geen aarde aansluiting. Op het stekkertje tussen de armwand en de geleide buis zitten echter wel 5 contacten.

 

Mijn phonotrap is gebalanceerd op het lichtnet aangesloten, dit houdt in dat er geen echte aarde is, maar het aardecontact op de middenaftakking van de spoel is aangesloten. Ik heb een tijdje de voortrap toch op aarde aangesloten, maar dit bracht eigenlijk ook niks.

 

Vanavond heb ik een met een draadje buitenom geprobeerd om een verbinding met de aarde van een stopcontact te leggen. Ook heb ik de arm aangesloten op het aardecontact van de voorversterker. Merkwaardigerwijs (of misschien toch niet) begon alleen de rechterkant harder te brommen.

 

Nu heb ik de phonovoortrap toch maar op een normaal geaard stopcontact aangesloten. De brom is nu zo goed als weg. Ik heb echter de indruk dat er van de muziek ook wat weg is...

 

Wie kan me hierbij helpen.

 

Hieronder een foto van de arm.

 

armaansluit.jpg

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ha die Hans,

 

 

Indien de gebruikte Phono versterker gebalanceerde ingangen heeft en je gaat de toevoer draden van element naar Phono versterker twisten per kanaal, dan zou je geen brom mogen hebben.

 

 

MvG,

 

Haudio

Link to comment
Share on other sites

Ik zie cinch aan de armvoet, dat kan dan wel symmetrisch zijn maar de buitenring zal toch brom oppikken.

Dat moet je dan echt met XLR doen, de armmassa kan dan aan de ground van de XLR pluggen (pin1).

 

Houd ook de motorsturing zover mogelijk weg van de arm(en).

 

Arm en tafel zou je dan nog apart met 2 draden aan de versterkerground kunnen leggen (en NIET de randaarde of een waterleidingbuis!).

Link to comment
Share on other sites

Ha die Hans,

 

 

Indien de gebruikte Phono versterker gebalanceerde ingangen heeft en je gaat de toevoer draden van element naar Phono versterker twisten per kanaal, dan zou je geen brom mogen hebben.

 

 

MvG,

 

Haudio

 

Ik weet niet of de Array een gebalanceerde ingang heeft... moet ik eens navragen..

 

De draden apart twisten... daar zit wel wat in, nu zijn ze alle vier samen getwist (zoals orgineel bij Eminent).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik zie cinch aan de armvoet, dat kan dan wel symmetrisch zijn maar de buitenring zal toch brom oppikken.

Dat moet je dan echt met XLR doen, de armmassa kan dan aan de ground van de XLR pluggen (pin1).

 

Houd ook de motorsturing zover mogelijk weg van de arm(en).

 

Arm en tafel zou je dan nog apart met 2 draden aan de versterkerground kunnen leggen (en NIET de randaarde of een waterleidingbuis!).

 

Sterker nog... de buitenring is niet geisoleerd t.o.v. de draaitafel. M.a.w. de draaitafel is op deze manier "geaard" via de buitenmantelvan beide draden.

 

Nu is de phonovoortrap aan een geaard stopcontact aangesloten en bromt dus nauwelijks. Ik heb echter de indruk dat het beter klinkt wanneer ik hem aan de gebalanceerde netvoorziening hang. Maar dan heb ik dus wel de brom erbij...

 

Ik kan eens proberen om de afscherming los te maken van de draaitafel en de laatste appart te "aarden" aan de phonovoortrap.

 

ET schrijft echter, dat een van de twee aardedraden van het element aan aarde moeten hangen.

 

De motorsturing is de standaard voedingstrafo en die staat ver genoeg van de draaiatfel (ca 1 meter).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Sterker nog... de buitenring is niet geisoleerd t.o.v. de draaitafel. M.a.w. de draaitafel is op deze manier "geaard" via de buitenmantelvan beide draden.

 

Waaaah!

Altijd geisoleerde cinchen gebruiken, de ground van arm en loopwerk moet je nooit over de audioground (feitelijk de "min" van het element signaal) laten lopen.

Da's precies de fout die oa. Rega ook maakt met hun armen.

 

Als je daar eens mooi geisoleerde cinch connectors voor gebruikt (gaatjes iets opboren) en arm + loopwerk met een aparte draad aan de phonotrap ground vastlegt denk ik dat je brom is verdwenen. B)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Hans,

 

Ik moet bij mij wel een aparte aarddraad gebruiken ik heb daarvoor zelfs een klein gaatje gemaakt in de head shell om die te kunnen aansluiten.

Wel vermoed ik dat in jou geval de groene draad ergens aarde maakt aan de arm.

Speel je met een gebalanceerde versterker kan dat zeker voor problemen zorgen.

 

Twisten van de tonearmbekabeling kan wel een oplossing bieden tegen de brom maar kan weer het probleem geven dat de hoge tonen gedempt worden.

Dat is dan wel weer afhankelijk van de kabel die gebruikt is.

Zelf gebruik ik van de hull bekabeling en als je die twist dan hou je geen hoog meer over.

 

Wat Kt volgens mij ook al aangeeft.

Gebruik een losse aard draad en controleer of de min van het rechter kanaal (groen) niet ergens aan aarde is gelegd.

Dan zal het al beter gaan.

 

Bij mij heb ik wel iets last van brom maar dat komt uit mijn Phono Dude al is dat niet te horen op luister niveau.

Deze brom heb ik ook als ik een andere tafel gebruik en komt zeker niet uit de kabeltjes die los door de lucht hangen.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Bij mij heb ik wel iets last van brom maar dat komt uit mijn Phono Dude al is dat niet te horen op luister niveau.

Deze brom heb ik ook als ik een andere tafel gebruik en komt zeker niet uit de kabeltjes die los door de lucht hangen.

 

Groetjes George

Even het aardpad van de PD goed bekijken Kappa, en alles van

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heeft Rolf Becker (BlueAmp) weleens op een workshop in Sneek deze materie uitgelegd.

En laten zien en horen. Lange, getwiste, onafgeschermde kabels, over gamma stekkerblokjes heen. Maakt niet uit.

Geen brom.

Is hier al eens eerder besproken. Twisten is de remedie.

Link to comment
Share on other sites

Sterker nog... de buitenring is niet geisoleerd t.o.v. de draaitafel. M.a.w. de draaitafel is op deze manier "geaard" via de buitenmantelvan beide draden.

 

Waaaah!

Altijd geisoleerde cinchen gebruiken, de ground van arm en loopwerk moet je nooit over de audioground (feitelijk de "min" van het element signaal) laten lopen.

Da's precies de fout die oa. Rega ook maakt met hun armen.

 

Als je daar eens mooi geisoleerde cinch connectors voor gebruikt (gaatjes iets opboren) en arm + loopwerk met een aparte draad aan de phonotrap ground vastlegt denk ik dat je brom is verdwenen. B)

 

Het was al eerder opgemerkt dat daar iets fout zat.. vandaar ook dat ik dit even meldde. En ik had het inderdaad zo gemaakt omdat het in de Rega arm ook zo aangesloten was.

 

Ik kan dezelfde aansluitingen ook voorzien van de standaard kunststof ringetjes. Inderdaad dan de gaatjes iets opboren.

Ik kan dan gelijk links en rechts eens goed aansluiten... ;)

 

De arm is inderdaad (en waarschijnlijk) via de groene aansluiting inwendig geaard. Ik denk dit, omdat de arm in een kunststof blok is opgehangen, maar toch de brom verergerde wanneer ik de arm met een aarde draad aanraak.

 

Ik kan de draaitafel zelf dus appart aan het aardecontact van de phonovoortrap aansluiten.

 

Komend weekend eens gaan hobbyen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

De arm is inderdaad (en waarschijnlijk) via de groene aansluiting inwendig geaard. Ik denk dit, omdat de arm in een kunststof blok is opgehangen, maar toch de brom verergerde wanneer ik de arm met een aarde draad aanraak.

Even kijken of je die los kunt maken en apart kunt aarden.

Link to comment
Share on other sites

De arm is inderdaad (en waarschijnlijk) via de groene aansluiting inwendig geaard. Ik denk dit, omdat de arm in een kunststof blok is opgehangen, maar toch de brom verergerde wanneer ik de arm met een aarde draad aanraak.

Even kijken of je die los kunt maken en apart kunt aarden.

 

Dat is dus heel lastig, omdat er dan een extra draad vanaf de arm naar de massa moet lopen.

 

Eerst het andere maar eens proberen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De cinchstekkers zijn nu geisoleerd van de draaitafel. De blauwe draad zat (en zit) in het vaste deel van de arm inwendig aangesloten op de arm.

Bij de cinchstekkers is de blauwe draad nu ook op het chassis van de platenspeler aangesloten.

 

Bovendien heb ik een massadraad aan het chassis van de platenspeler gemaakt.

 

Toen ik alles aansloot zoals de bedoeling was had ik (met de massdraad aan de pre)..... brom... welliswaar zacht , maar toch duidelijk hoorbaar.

 

Maaaaaaaaaaaaaaaaar... toen ik de massadraad van de phonopre haalde, was het probleem over. Weg brom.

 

Opgelost dus.

 

Tegelijk heb ik de draaitafel weer "mooi" glimmend gepoetst en de niet in gebruik zijnde TR 2.6 arm met armboard er af geschroefd en netjes opgeborgen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

@ Hans,

 

Met welk spul heb je je FBS mee opgepoetst ?

 

Laatst hoorde ik 2 mensen iets zeggen over Turtle wax, maar welke soort weet ik niet meer.

Turtle wax is niet heel erg geschikt voor gepolijste oppervlakken. Dat is redelijk goed voor gelakte oppervlakken, maar ook daarop zul je in de zon altijd nog poetsstrepen blijven zien, ook al gebruik je de PTFE variant (grijze fles).

Beter een Radiant Wax polish van Autoglym (witte fles met geel label) gebruiken voor de FBS.

 

Met een licht vochtige doek inwrijven (geel keukendoekje of nog beter, poetskatoen) op laten drogen (minstens een minuut) en met zo'n zelfde doek oppoetsen tot hoogglans. ;)

Wanneer er al vlekken op de FBS zitten, die eerst wegpoetsen met Autoglym metal polish en daarna tot glans oppoetsen met Radiant wax.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

@ Hans,

 

Met welk spul heb je je FBS mee opgepoetst ?

 

Laatst hoorde ik 2 mensen iets zeggen over Turtle wax, maar welke soort weet ik niet meer.

Hoi Onno,

Ik was een van die twee.

Ik poets mijn FB met TurtleWax Color Magic Plus+

En wel Blauw.

Is een tip van Henk en werkt perfect.

Groet

Hansko

Link to comment
Share on other sites

De cinchstekkers zijn nu geisoleerd van de draaitafel. De blauwe draad zat (en zit) in het vaste deel van de arm inwendig aangesloten op de arm.

Bij de cinchstekkers is de blauwe draad nu ook op het chassis van de platenspeler aangesloten.

 

Bovendien heb ik een massadraad aan het chassis van de platenspeler gemaakt.

 

Toen ik alles aansloot zoals de bedoeling was had ik (met de massdraad aan de pre)..... brom... welliswaar zacht , maar toch duidelijk hoorbaar.

 

Maaaaaaaaaaaaaaaaar... toen ik de massadraad van de phonopre haalde, was het probleem over. Weg brom.

 

Opgelost dus.

 

Tegelijk heb ik de draaitafel weer "mooi" glimmend gepoetst en de niet in gebruik zijnde TR 2.6 arm met armboard er af geschroefd en netjes opgeborgen.

 

:)

Je gebruikt nu dus de min van het linker kanaal als aarde.

Op zich geen probleem als je geen gebalanceerde ingang hebt op je phono pre.

Heb je dat wel dan is het mooier om een aparte aarde draad te trekken tot in de headshell.

Zorg in ieder geval voor dat je uit gaat van een ster aarde zo dat je geen lussen krijgt.

Dat was dus toen je de aparte aarde draad en de blauwe draad situatie had.

 

Groetjes George.

Link to comment
Share on other sites

Guest KT88
Maaaaaaaaaaaaaaaaar... toen ik de massadraad van de phonopre haalde, was het probleem over. Weg brom.

 

Opgelost dus.

Mooi Hans, het is wel niet helemaal "comme-il-faut" maar als het werkt.........gefeliciteerd dan! ;)

Link to comment
Share on other sites

Maaaaaaaaaaaaaaaaar... toen ik de massadraad van de phonopre haalde, was het probleem over. Weg brom.

 

Opgelost dus.

Mooi Hans, het is wel niet helemaal "comme-il-faut" maar als het werkt.........gefeliciteerd dan! ;)

 

Ik weet dat het beter is om een apart massapunt op de draaitafel aan te leggen en vanaf daar naar de massa van de pre te gaan. Maar wanneer ik dit zou willen, moet de draad in de arm worden losgemaakt en een extra massadraad vanaf de arm naar het chassis getrokken worden. De kans op brom is dan volgens mij iets groter dan wat nu het geval is, de draaitafel wordt dan immers op twee verschillende manieren aan massa gelegd. Mijn Phonotrap is n.l. geen geballanceerde, de minnen van het element hangen daar dus aan massa.

 

De phonotrap hangt nu dus weer aan de gebalanceerde scheidingstrafo. Niet aan aarde dus, maar aan een middenaftakking van de secundaire spoel.

 

Mijn draaitafel was niet helemaal hoogglans toen ik hem kreeg (tweedehands). Ik heb hem indertijd met Turtlewax (wat ik nog had staan) opgepoets en daar werd hij wel iets glimmender van, maar echt bling bling is anders. Toen ik de arm er af schroefde bleek onder die plaat het chassis veel blinkender. Ik heb de hele draaitafel nu met groene Commandant gepolijst en weer in de Turtlewax gezet. Het verschil is er nog wel, maar weer een stuk minder.

 

Om de draaitafel echt mooi te polijsten zou je hem eigenlijk tot op onderdeel niveau uit elkaar moeten halen, nu blijft het in hoekjes altijd behelpen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...