Guest Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Ik heb tripath versterker maar ik was bij KT die heeft een hypex wat zeer goed klonk ik ben op internet info gaan zoeken over Hypex kom ik een verhaal over Zap pulse versterker tegen en daar las ik tot verbazing dat de Zap pulse beter klonk. Hebben jullie ervaring met die drie versterkers of is hypex toch de betere want mijn tripath springt af en toe in de beveiliging als ik er power op zet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Je bedoelt de oude LCaudio Zappulse versterkers ontworpen door Lars Claussen? Ik denk niet dat er consensus bestaat over welke van de 2 (Hypex of LCaudio) beter klinkt, beide hebben (hadden in geval van de Zappulse) hun eigen fan crowd. Je kunt daar wel dat discussies over vinden op diyaudio. Ik heb beide gehoord in verschillende settings, maar nooit in een directe vergelijking. (heb ook exemplaren van beide op de plank liggen). Overigens is Lars zijn eigen bedrijf begonnen http://www.newclassd.com/ Hij is wel de oprichter van LCaudio, maar in financiele problemen gekomen en moest daar een paar jaar blijven werken om zijn schuld af te lossen. Toen dat gebeurt was, is hij NewClassD begonnen. LCAudio is nu in handen van een geldschieter (er is sinds Lars zijn vertrek geen enkele innovatief product meer uit dat bedrijf gekomen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Duck-Twacy bedank voor de tips ik ben gaan kijken op de aanbevolen site wat een prijzen nou ik denk dat ik voorlopig 2 of 4 hypex ga bestellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Ik heb tripath versterker maar ik was bij KT die heeft een hypex wat zeer goed klonk ik ben op internet info gaan zoeken over Hypex kom ik een verhaal over Zap pulse versterker tegen en daar las ik tot verbazing dat de Zap pulse beter klonk. Hebben jullie ervaring met die drie versterkers of is hypex toch de betere want mijn tripath springt af en toe in de beveiliging als ik er power op zet Zap pulse heb nooit gehoord, maar Tripath en Hypex des te meer. Van Tripath zijn er heel veel verschillende modellen van klein tot groot. De kleintjes vind ik middelmaat, de grotere (>= 100W) zijn gewoon goed. Hypex en Tripath ontlopen elkaar niet veel op dat vlak naar mijn idee, al hebben ze wel hun eigen klank. Zelf vind ik Hypex net een tandje verfijnder klinken in midden en hoog, net iets minder vervormen zeg maar. Speel zelf met de UcD180HG icm met een SMPS180 als voeding. Rock solid over het hele bereik, maar het valt vooral op in de bassen. Als je met Hypex aan de slag gaat is een goede en zindelijke layout wel erg belangrijk om de kwaliteiten er uit te halen. Het zomaar even in een kastje proppen leidt tot teleurstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Wol, Ik heb 2 UcD180AD liggen die ik ooit in de verkoop ga doen denk ik (ik kom er toch niet aan toe). Wel een wat ouder model, welke niet allerlei verbeteringen bevat. Hoewel ik ze ook half beloofd heb aan een (arme) student. Mijn Zappulse wil ik eigenlijk wel ooit afmaken. Het was een type (zappulse 700) die maar kort in productie geweest is (omdat er kennelijk wat problemen me waren door slechte kwaliteits controle van de toeleverancier vam de pcb). Los daarvan was dit type volgens Lars de beste doe hij ooit gemaakt heeft (tot dat moment). http://www.diyaudio.com/forums/class-d/617...e-vs-700xe.html http://www.diyaudio.com/forums/class-d/724...ived-today.html http://www.diyaudio.com/forums/class-d/578...0-zappulse.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 24 februari 2010 Report Share Posted 24 februari 2010 Gewoon 2 x de UcD400 bestellen Wol, ben je klaar voor vrijwel alle speakers die je pad maar kunnen kruisen. Dan de bekende modjes erop loslaten en genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Gewoon 2 x de UcD400 bestellen Wol, ben je klaar voor vrijwel alle speakers die je pad maar kunnen kruisen. Dan de bekende modjes erop loslaten en genieten. KT88, Ik krijg, optimist als ik ben, langzamerhand de indruk dat zelfs ik een dergelijk project aankan. Maar je had het over modificaties. Ik heb op internet wel wat gevonden maar dat was, althans voor mij, niet altijd 1-2-3 praktisch toepasbaar. Welke mods bedoel je overigens? Die ingangsbuffer met buizen of nog meer? Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 februari 2010 Report Share Posted 25 februari 2010 Buizeningang kan (Tent), maar is niet noodzakelijk. Enkele mods die volgens mij ook op het net staan (uitgaand van de 400ST, die is goed genoeg. Die AD en HXR zooi vind ik niet nodig): - Vervanging ingangsopamp van NE5532 naar LM4562 of LME49720. - Bypassen koppel-elco's vanaf de ingangsbuffer - Vervangen bufferelco's 470 uF/80V naar Panasonic FC of FM 680 uF/100V - Apart voeden van ingangsbuffer en comparatir +/- 12V. Eventueel een bal/unbal ingangsscahekeling ervoor (DRV134 of THAT1646). PS de SPMS400 doet 't uitstekend, betere PF dan trafo + brug + elco's en strakkere regulatie voedingsspanning. Er zijn nog meer, betere en ingrijpender mods voor de 400 maar da's doorgaans "geheim" . Met de 180 heb ik geen eerste-hands ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Er zijn nog meer, betere en ingrijpender mods voor de 400 maar da's doorgaans "geheim" . Doorgaans ... maar nu hear ... Serieus, ik ben benieuwd naar de prestaties van deze versterkers aan hoger rendement speakers, momenteel hear 92dB maar kijkend naar systemen van ~98dB en iets hoger. Ben al een tijdje op zoek naar een onderhoudsvriendelijker alternatief voor m'n huidige buizenbak, wat energie vriendelijker mag ook wel. Vindt het ook niet meer helemaal van deze tijd om een paar honderd watt te verstoken voor een praktische output van ~1 watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Op zelfbouw forum biedt iemand zijn zeer fraai gebouwde UcD400 aan (5 kanalen welliswaar). http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi...08ce51232f1a9aa Tis wel een beetje zonde om de amps uit elkaar te halen. Zeer fraaie behuizing (lijkt wel een buizen versterker). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Even wat commentaar hierop voor de novice zelfbouwer: - Vervanging ingangsopamp van NE5532 naar LM4562 of LME49720. Dat kan maar daar ga je geen verschil in horen, de LM4562 is welliswaar op papier iets beter qua specs maar in de toegepaste schakeling zal het weinig tot niets uitmaken. Dat de NE5532 geen goede op-amp zou zijn is gewoon een hype of anders gezegd: Een broodje aap gebaseerd op verkeerd gebruik ervan in een ver verleden. - Bypassen koppel-elco's vanaf de ingangsbuffer WAARSCHUWING: Doe dit alleen als je zeker weet dat er op de ingang geen DC kan komen en dus je pre-amp geheel DC vrij is en via elco's al ontkoppeld is. Anders loop je ernstig het risico op DC op de uitgang met rokende woofers tot gevolg. - Vervangen bufferelco's 470 uF/80V naar Panasonic FC of FM 680 uF/100V De Panasonic FC elco's zijn zeker beter dan de originele elco's alhoewel de originele elco's ook van goede kwaliteit zijn. Die is de moeite van het overwegen waard. Al is het verhogen van de waarde naar 680 uF zinloos hier. - Apart voeden van ingangsbuffer en comparatir +/- 12V. Die is alleen voor ingewijden met de nodige elektronica kennis. Het levert risico van groundloops op en dan ben je verder van huis. Een betere twiek hier is het bijpassen achter de drop-down weerstanden met een elco van 47 uF Eventueel een bal/unbal ingangsscahekeling ervoor (DRV134 of THAT1646). Tamelijk nutteloos als je amp vlak bij je pre komt te staan (binnen 1m ofzo). De buffer in de UCD verzorgt al een unbal -> bal conversie. Geeft alleen maar extra elektronica ervoor met risico op introduceren van extra narigheid. Dit heeft alleen zin als je lange leidingen gebalanceerd aan wilt sturen ( > 4m ). maar dan is het geen mod van de UcD meer. PS de SPMS400 doet 't uitstekend, betere PF dan trafo + brug + elco's en strakkere regulatie voedingsspanning. Klopt maar er zit geen PFC (Power Factor Corrector) in en de PF is er ook niet beter van dan met een trafo, eerder slechter. Het klinkt er wel beter mee, met name in de bassen. De SMPS180 bevat wel een PFC. Voor een UcD180 is de SMPS180 zeker een aanrader en loont het om er nog 2x 10.000 uf achter te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Commentaar dikgedrukt ertussen: Even wat commentaar hierop voor de novice zelfbouwer: - Vervanging ingangsopamp van NE5532 naar LM4562 of LME49720. Dat kan maar daar ga je geen verschil in horen, de LM4562 is welliswaar op papier iets beter qua specs maar in de toegepaste schakeling zal het weinig tot niets uitmaken. Dat de NE5532 geen goede op-amp zou zijn is gewoon een hype of anders gezegd: Een broodje aap gebaseerd op verkeerd gebruik ervan in een ver verleden. De LM4562 heeft een zeer lage offset waardoor de koppel elco's overbrugd kunnen worden. Bij de NE kun je dat beter niet doen. - Bypassen koppel-elco's vanaf de ingangsbuffer WAARSCHUWING: Doe dit alleen als je zeker weet dat er op de ingang geen DC kan komen en dus je pre-amp geheel DC vrij is en via elco's al ontkoppeld is. Anders loop je ernstig het risico op DC op de uitgang met rokende woofers tot gevolg. Vanzelf. Ik ga ervan uit dat mensen zelf kunnen nadenken. - Vervangen bufferelco's 470 uF/80V naar Panasonic FC of FM 680 uF/100V De Panasonic FC elco's zijn zeker beter dan de originele elco's alhoewel de originele elco's ook van goede kwaliteit zijn. Die is de moeite van het overwegen waard. Al is het verhogen van de waarde naar 680 uF zinloos hier. Ten tijde van mijn experimenten was 470 uF/100V FC niet voorhanden, de eerstvolgende waarde was 680. Dat is wel even lastig qua montage. - Apart voeden van ingangsbuffer en comparatir +/- 12V. Die is alleen voor ingewijden met de nodige elektronica kennis. Het levert risico van groundloops op en dan ben je verder van huis. Een betere twiek hier is het bijpassen achter de drop-down weerstanden met een elco van 47 uF Ook hier ga ik ervan uit dat mensen weten wat ze doen. Eventueel een bal/unbal ingangsscahekeling ervoor (DRV134 of THAT1646). Tamelijk nutteloos als je amp vlak bij je pre komt te staan (binnen 1m ofzo). De buffer in de UCD verzorgt al een unbal -> bal conversie. Geeft alleen maar extra elektronica ervoor met risico op introduceren van extra narigheid. Dit heeft alleen zin als je lange leidingen gebalanceerd aan wilt sturen ( > 4m ). maar dan is het geen mod van de UcD meer. Een betere oplossing zou zijn de ingangsbuffer geheel te laten vervallen en met 2 opamps een echte symmetrische ingang te maken. Een DRV doet 't ook aardig als je actieve speakers hebt die verder weg staan. Vandaar mijn "eventueel", ik ben zelf geen fan van symmetrisch op lijnniveau in de huiskamer, het is niet echt nodig. PS de SPMS400 doet 't uitstekend, betere PF dan trafo + brug + elco's en strakkere regulatie voedingsspanning. Klopt maar er zit geen PFC (Power Factor Corrector) in en de PF is er ook niet beter van dan met een trafo, eerder slechter. Het klinkt er wel beter mee, met name in de bassen. De SMPS180 bevat wel een PFC. Onder volle belasting gaat een conventionele voeding veel rotzooi produceren, een SMPS veel minder. WEL de EMC maatregelen in acht nemen voor het RF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Sander het helpt niet als je vet gaat schijven. Krijg van Ruis nou niet de indruk dat ie een doorgewinterde elektronicus is maar dat dit een eerste poging is. Als het niet zo is moet ie dat maar aangeven. Misschien toch maar eerst eens proberen om het ding heelhuids aan de praat te krijgen. Ga jij hem allerlei tricky mods voorschotelen voordat ie begonnen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Ik schreef in vette letters omdat ik anders aan het quoten blijf......... Ruis vroeg om modificaties en die heeft-ie gekregen. Wil die meer weten kan die altijd even een mailtje sturen. " " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Wil die meer weten kan die altijd even een mailtje sturen. ??? Lekker sneaky Bang voor een serieuze discussie of ga je het gratis voor hem bouwen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 <gereserveerde ruimte voor het laatste woord van Pjotr> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Ik wil 2 stuks van UCD 400 bestellen .waar... bij Hypex of maak het niks uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Prijzen liggen gelijk, dus waar je het bestelt maakt niet uit. Ben je er al uit elke voeding het gaat worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Wil die meer weten kan die altijd even een mailtje sturen. ??? Lekker sneaky Bang voor een serieuze discussie of ga je het gratis voor hem bouwen? Eigenlijk......hoe vaker ik dit lees, hoe pissiger ik word. Wat denk je gvd wel niet man, dat ik hier mensen aan het lokken ben om door mij allerlei "nutteloze" werkzaamheden uit te laten voeren tegen een grof tarief? Ik weet dat er lui op de fora rondwaren die dat inderdaad doen ja. Je hebt altijd kritiek op wat anderen schrijven, maar zelf kom je zelden of nooit met wat tips of hulp. Ik zit hier niet om zieltjes te winnen, integendeel. Ik heb het te druk om er ook nog eens allerlei particulieren bij te nemen. Als ik schrijf dat men mij kan mailen voor hulp dan is het precies dat: ik kan tips en hints geven die men dan zelf uit mag voeren. Dat ik niet alles op een forum plemp heeft alles te maken met lui zoals jij die het altijd beter weten en altijd weer wat te zeiken hebben. En die op allerlei slinkse manieren proberen in de audiowereld terecht te komen. Het is goed met je. Je zal hier wel weer het laatste woord willen hebben, be my guest. Ik ben er wel weer klaar mee. " " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 KT, gewoon simpel voorlopig ringkern met voeding. ik moet eerst de versterker leren kennen en dat eerst op conus kef, dan op mg2b en dan op manger ben benieuwd over 2a3 weken moet dit project worden afgerond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Gaat het wel goed met je Sander? Wie kaatst moet de bal verwachten. De hoeveelheid nodeloos ranzig op de man spelen en sneren van jou was de laatste weken anders niet van de lucht. Een aantal heb je wijselijk maar weer weg gehaald. Ik gaf hier openlijk technisch commentaar, dat jij dat persoonlijk aantrekt, tja dat kan ik ook niet helpen. Als je dan via een achterdeurtje wilt communiceren i.p.v. er inhoudelijk op te willen reageren kan ik niet helder vinden. B.t.w. dat ik nog op je geraas reageer is omdat ik je zeker wel serieus neem als vakman. Anders zou ik dat niet eens doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 Ranzig? En jouw insinuaties zijn dat natuurlijk niet? Of ik het nu weghaal of niet, je schreef zelf eerder al dat het toch wel wordt onthouden. Overigens wel lef om het over achterdeurtjes te hebben, ik heb inhoudelijk gereageerd op jouw posting waarop jij als enig commentaar neerzet dat het niet nodig is om dat in dikke letters te doen. Vervolgens komen de insinuaties dat ik via mail wel even allerlei klusjes zal regelen. Je hebt wel lef (achter je monitor), dat moet ik je nageven. En dit is echt het laatste dat ik erover ga zeggen, ik ben je echt spuugzat nu. Oh ja, bijna vergeten: " " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2010 Report Share Posted 26 februari 2010 .............je schreef zelf eerder al dat het toch wel wordt onthouden. Zeker, maar dat ging helemaal niet over jou maar over het taktloos kafferen van iemand anders wiens theewater kennelijk even overkookte. En nu ga ik weer lekker naar mijn UcD'tjes luisteren. Net een mooi vioolconcert van Mozart (betaald) gedownload in 24/96 kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 februari 2010 Report Share Posted 27 februari 2010 En nu ga ik weer lekker naar mijn UcD'tjes luisteren. Net een mooi vioolconcert van Mozart (betaald) gedownload in 24/96 kwaliteit. Als je nu gelijk het hele oeuvre download, dan blijven we de komende maanden verschoond van jouw commentaar. Op betweters zit niemand te wachten. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 februari 2010 Report Share Posted 27 februari 2010 Lekker bezig weer .... Hoe is het toch mogelijk dat serieuze en volwassen mensen zich tot dit soort hanengekraai laten verleiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts