Jump to content

Betonnix er uit Tannoy d700 er in........


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Overigens: is dat piekje plaatsgebonden?

Buikje van een staand golfje, wellicht?

Helaas niet.

We hebben gemeten in de ruimte op verschillende plekken en die bult komt overal terug.

Met muziek is het goed hoorbaar dat sommige lage frequenties buiten proportie worden opgeblazen, dat vind ik tamelijk hinderlijk.

 

Komt dus een notch filtertje (dubbel T, afstembaar) om dat weg te halen.

Nu nog even tijd vinden om dat in elkaar te zetten..... :rolleyes:

 

Beste KT88,

 

Ja, dat is dan erg lastig!

Ga je de filters plaatsen tussen je voor- en eindversterker(s)?

Link to comment
Share on other sites

Guest KT88

Beste Spido,

 

Dat zal op lijn-niveau gebeuren.

Voor mij makkelijker te berekenen en te maken en het is simpeler in het systeem in te passen.

In het passieve regelkastje is nog plaats genoeg.

 

Om dat passief aan de luidspreker te gaan doen zie ik niet zo zitten, eigenlijk.

Link to comment
Share on other sites

Beste KT88,

 

Ja, ik dacht al dat je het op lijn-niveau zou oplossen: vandaar dat ik vroeg of je de filters tussen voor- en eindversterker(s) wilde plaatsen. Dat leek me wel slim, want dan kun je eventueel later ze er gemakkelijk tussenuit halen. En ze werken zo meteen voor alle signaalbronnen. (Je hèbt dat piekje toch ook bij alle signaalbronnen, hè?)

Link to comment
Share on other sites

Yep.

 

1 van de mooiste zelfbouwproducten wat mij betreft.

 

Beste KT88,

 

Vaststelling:

 

1. De Betonnix was een welbewuste en weloverwogen poging om de "SoundStone 30" (drieweg-versie) of stamvader "King" van The Perfect Performer na te bouwen.

Ondanks corrigerende hulp van de oorspronkelijke ontwerper, werd door eigenzinnigheid van de zelfbouwerd een technisch (en dus ook: klinkend) afwijkend resultaat bereikt.

 

Vragen:

 

2. Waarom zou een (superieure!) betonnen baskast er moeten uitzien als een (inferieure!) houten kast?

Fineer is verhulde armoe! Hout is slapte!

 

3. Waarom zou een superieur systeem (t.w. nabouw PP) uiterlijk moeten lijken op een inferieur systeem (t.w. iets uit de B&W 800 serie)?

 

De Betonnix heeft/had een vrij hoge kitsch-factor...

Maar hij klinkt/klonk toch best goed.

Zoals èlke DIY-speaker, die met enige kennis en nog meer aandacht en liefde wordt gebouwd.

 

Want wat er tegenwoordig uit de industrie komt... :o

Link to comment
Share on other sites

Spido bij vraag 2 maak je weer een grote denkfout ,leer is logisch denken :D en denk is goed er over na :D hout heeft in deze opzet ook een functie.

En ik las dat je met room correctie bezig was ,dat is nou de grootste onzin ,dat heb je nou nodig als je geen fatsoenlijke speaker meer kunt bouwen :D :D Och ja de mens wil toch weer iets bij de installaties erbij

plaatsen dat maak weer indruk, he Spido

Link to comment
Share on other sites

Guest KT88

Beste Spido,

 

Als ik zeg "1 van de mooiste zelfbouwprojecten" dan bedoel ik daarmee dat ik respect heb voor de bouwer, voor de afwerking en de bouwkaliteit.

 

Helaas heb ik de Betonnix luidsprekers nooit gehoord.

Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan dat de houtlaag goed verlijmd is en daarmee het beton nog wat doder maakt.

 

De vorm van de kast is nu eenmaal vrij optimaal, daar kan B&W niets aandoen. De bolvormige middenbehuizing bevoorbeeld, maak dat is na in speksteen..? :D

Link to comment
Share on other sites

Maak Spido niet wakker met dit idee die gaat gegarandeerd beitelen en dan heeft Spido geen

 

tijd meer om op hear te schrijven dan wordt Hear pas echt saai :):D :D

Link to comment
Share on other sites

(...) En ik las dat je met room correctie bezig was ,dat is nou de grootste onzin ,dat heb je nou nodig als je geen fatsoenlijke speaker meer kunt bouwen :D :D Och ja de mens wil toch weer iets bij de installaties erbij

plaatsen dat maak weer indruk, he Spido

 

Beste Wol,

 

Inderdaad heb ik wat met roomcorrectie geëxperimenteerd. Zelfs de meest perfecte luidsprekers klinken niet perfect als de akoestiek niet perfect is. Vandaar de aanschaf, enkele jaren geleden, van een Behringer Ultragraph DEQ 1024 (31-bands DSP (digital graphic) equalizer, 24 bits/96 kHz.

Dat was een heel interessant en leerzaam experiment!

 

(Wie biedt er wat op een Behringer Ultragraph DEQ 1024 (31-bands DSP (digital graphic) equalizer, 24 bits/96 kHz? Elk bod is welkom!)

 

P.S. Als je een staande golffrequentie (met veelvouden daarvan) flink wilt opslingeren, kies dan een bolle behuizing! (Alle afstanden van wand tot wand zijn gelijk...)

En het hout om het beton was alleen maar voor 't mooi, hoor. Mooi om te zien: niet mooi om te horen. Voor demping van het beton werd inwendig bitumen gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
3 hours ago, mumsoft said:

Alle eendjes zeggen kwak.

Het was de mening van Erik Klijnsmit, dat alle CDspelers eender klinken. Dat was Head nogal eens een discussiepunt incl. diverse CDspeler vergelijkingen. Het kwam er uiteindelijk op neer, dat hij gelijk had. Er was namelijk geen enkele uitdager die blind de betere kon aanwijzen. De conclusie was daarna, dat blinde ABX vergelijkingen niet werkte.

Iedereen weer gelukkig.

Link to comment
Share on other sites

On 20-1-2018 at 7:36 PM, Hans van Liempd said:

Het was de mening van Erik Klijnsmit, dat alle CDspelers eender klinken. Dat was Hear nogal eens een discussiepunt incl. diverse CDspeler vergelijkingen. Het kwam er uiteindelijk op neer, dat hij gelijk had. Er was namelijk geen enkele uitdager die blind de betere kon aanwijzen. De conclusie was daarna, dat blinde ABX vergelijkingen niet werkte.

Hm , de betere aanwijzen weet ik niet, wel dat ze anders klinken denk ik. Maar goed, ik ben niet meer zo bezig met het medium CD. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...