Jump to content

Stereo upgrade advies?

Marco75
 Share

Recommended Posts

Ik heb twee jaar geleden een Arcam AVR300 receiver gekocht omdat deze zowel stereo als home cinema goed presteerd.

Hij heeft een bi-amp mogelijkheid die ik niet gebruik omdat ik de twee kanalen gebruik voor zone 2. Dit is een mogelijkheid die erop zit om een andere ruimte aan te sturen.

Nu wil ik voor mijn stereo weergave een andere verterker nemen, omdat ik de Arcam toch wat ingetogen vindt.

Ik wil de arcam dus als tuner en voor film houden, maar stereo luisteren via een andere versterker.

Nu is mijn vraag................hoe kan ik nou mijn Arcam receiver gebruiken voor home cinema en als tuner en mijn cd en platenspeler via een andere versterker aansluiten zonder dat ik mijn speaker kabel steeds moet wisselen. van receiver naar versterker?

Heeft iemand al eens met zo'n set up gestoeid?

Je kunt de pre-out van de Arcam aansluiten op de nieuwe stereoversterker. Bij meerkanaals geluid, staan dan beide versterkers aan. In het menu van de meerkanaalsversterker moet je dan aangeven dat de front speakers afwezig zijn. Ik ga ervan uit dat dit kan, maar weet dat niet zeker.

De kunst is bij het luisteren naar meerkanaals weergave, om de volume regelaars zodanig te zetten dat het geluid in balans is. Dat kan betekenen dat de volumeregelaar van een van beide versterkers vrij ver open moet. Ik heb het zelf een jaartje volgehouden, daarna vond ik het welletjes. Surround is leuk maar lastig (ik moest een complete handleiding schrijven voor de overige huisgenoten wat ze moesten doen) te combineren met serieus stereo. Succes !

Volgens mij gaat het niet zoals Marco het wil. Je zult de frontspeakers telkens van versterker moeten wiselen, anders blijf je toch steeds naar de Arcam luisteren. De enige oplossing die ik zie is de Arcam via de LINE-OUT (dus niet PRE-OUT) aansluiten op de AUX van de andere versterker en een switchbox gebruiken om de frontspeakers op aan te sluiten. Op die manier hoef je nl geen speakerkabel om te steken, maar alleen aan schakelaar te bedienen.

Een andere manier is een losse stereo eindversterker gebruiken voor je frontkanalen. Dat scheelt wel iets, al blijft de stuursectie van de Arcam actief en die is meer bepalend voor de klank dan de eindtrap. Het nadeel hiervan is dat je rear, center en sub alsnog mee blijven doen als je de Arcam niet op stereo zet.

Ik heb het anders opgelost. Ik heb een stereoset uitgebreid met een Yamaha DSP-E800 processor/3kan eindtrap. In de Yamaha zit dus een 3 kanaals eindversterker waarmee je de center, rear en sub mee aanstuurt. De fronts worden gewoon door de stereoset gedaan, dmv een line naar een ingang van de stereo versterker. Helaas is deze Yamaha al een tijdje uit het programma, maar af en toe kom je er een tegen op Ebay. T+A heeft ook zo'n ding (2 zelfs) maar de zijn aanzienlijk duurder.