Guest tubejack Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 Als ik meer centen had, kocht ik zowizo andere luidsprekers die ik zeker beter vind dan mn huidige Mn masters maken echt wel muziek, zullen hier nog een hele lange tijd hun kunnen mogen tonen Ik niet Stef, er is meer dan muziek alleen, bovendien vind ik, "beter" maar relatief. Maar het ging over Sonore .... Topspeakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 Het gaat er m.i. niet om of je de centen ervoor hebt, maar of je de centen ervoor over hebt. Voor 30.000 Euro kan ik de komende 25 jaar twee keer in de maand naar een live uitvoering van 50 Euro. Beter dan dat (live) kan niet. Ik ben ook reuze tevreden over mijn huidige speakers, en het geluid thuis benadert dat van de live uitvoering. Met deze Sonores benader ik die nog beter, ongetwijfeld. Maar zoveel beter dat het 27.500,- m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 Het kon wel eens zijn dat Henk niet helemaal ongelijk heeft in zijn bewering, je zou het zelfs heel zwart wit als volgt kunnen stellen; Is De midhoog sectie van de Klipsch beter dan een enkel bandje van Sonore? Nu heb ik al zeker 30 jr een haat/liefde verhouding met line array's en staan ze op nummer 1 als het om het maximaal haalbare gaat. Helaas is het bouwen van zo'n ding geen sinicure omdat de fysica domweg een aantal beperkingen op legt waar mee je moet leven en de keuzevrijheid is gering. De hart op hart montageafstand van de midwoofers bepalen de maximale scheidingsfrequentie naar het hoog, 1 lambda. Dan kom je er al snel achter dat het bij een grotere woofer al heel snel erg lastig wordt met een conventionele tweeter. Komt nog bij dat die tweeter, met z'n montageafstand ook weer beperkingen naar het HF oplegt. Bij een afstand van 3cm treden er bij 10KHz alweer kamfiltereffecten op. Dus kies je voor een bandje ... Allen zijn ook die niet probleemloos, ze zijn niet echt blij met lage x-overs, leveren dan relatief veel vervorming. Gelukkig hebben we het over een array en dus stoppen we er 12 bandjes in, dan wordt de vervorming per bandje ineens veel kleiner ... Mis poes. Da gaat niet op, het werkt voor speakers die rondom mion of meer gelijkmatig afstralen, bandjes echter stralen bijna niet naar boven en beneden af. Je zit in feite dus naar een enkel bandje te luisteren ipv de hele array. Je hebt dus ook niet de gevoeligheidsverhoging. Wel heb je 3dB minder afval per meter omdat je in een nearfield situatie naar een cylindrisch geluidsveld luisterd. Kortom, Henk kon wel eens een beetje gelijk hebben in z'n bewering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 Als ik meer centen had, kocht ik zowizo andere luidsprekers die ik zeker beter vind dan mn huidige Mn masters maken echt wel muziek, zullen hier nog een hele lange tijd hun kunnen mogen tonen Ik niet Stef, er is meer dan muziek alleen, bovendien vind ik, "beter" maar relatief. Maar het ging over Sonore .... Topspeakers jack, was te lezen met een vette knipoog ... meer centen, bedoel ik echt heel veel meer centen waardoor je niet voelt of je nu 1000 of 10 000 uitgeeft vr een paar speakers zoals je ook kon lezen, ben ik dik dik tevreden met mn nieuwe speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Het gaat er m.i. niet om of je de centen ervoor hebt, maar of je de centen ervoor over hebt.Voor 30.000 Euro kan ik de komende 25 jaar twee keer in de maand naar een live uitvoering van 50 Euro. Beter dan dat (live) kan niet. M rc Maar met die speakers heb je dan wel 365 keer per jaar iets wat bijna live is. En niet de nadelen: mensen die tijdens het concert praten, het zogenaamde nette publiek dat in de pauze voordringt om bij de koffie te komen, de desinteresse op de gezichten van de luisteraars, en de mensen die -terwijl de laatste noot langzaam wegsterft- de zaal al uitrennen. Allemaal van die fijne ervaringen die men heeft tijdens het bezoek aan een klassiek concert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Laten we inderdaad niet doen alsof bezoeken van een concert altijd de allerhoogste beleving van de muzikale hobby is. Het valt zo vaak tegen, door de uitvoerenden en door de al genoemde redenen. Ik vind wat iets kost en wat je daar dan nog meer van kunt doen trouwens altijd een verschrikkelijke dooddoener in een discussie. Daar moeten we zonder kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Ja, klopt. Ik gaf alleen maar aan waarom ik er niet ben geweest. Dat is trouwens niet het hele verhaal. Ik was ook lekker verkouden, en ik had geen zin om weg te gaan. Ik heb gewoon lekker wat plaatjes gedraaid, eh nee, cd'tjes, eh nee, ripjes ge..ge.., ja, toch, gedraaid. Maar ik had natuurlijk gewoon moeten gaan. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Dus kies je voor een bandje ... Allen zijn ook die niet probleemloos, ze zijn niet echt blij met lage x-overs, leveren dan relatief veel vervorming. Gelukkig hebben we het over een array en dus stoppen we er 12 bandjes in, dan wordt de vervorming per bandje ineens veel kleiner ... Mis poes. Da gaat niet op, het werkt voor speakers die rondom mion of meer gelijkmatig afstralen, bandjes echter stralen bijna niet naar boven en beneden af. Je zit in feite dus naar een enkel bandje te luisteren ipv de hele array. Je hebt dus ook niet de gevoeligheidsverhoging. Wel heb je 3dB minder afval per meter omdat je in een nearfield situatie naar een cylindrisch geluidsveld luisterd. Je hebt ze dus niet gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Je hebt ze dus niet gehoord. die opmerking had ik al veel eerder verwacht maar snap hem in de context van de quote niet. Wat veranderd het luisteren af aan de praktijk en fysika van array ontwerp? Ik geef alleen aan waar het "zwakke punt" in dit soort ontwerpen zit en vergelijk dat met een hoorn, zonder ook maar iets af te doen aan het werk van de een of andere bouwer van speakers.- Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 niet gehoord dan kun je je beter stil houden. Ooh nee, natuurlijk niet. We zitten hear, dus gaan we lekker discusseren. Waar is M44 eigenlijk De Sonore is een klasse apart. Ik ken ze ook niet, weet nu al dat ik ze fantastisch zal vinden, en ga dus ook niet vooraf in de verdediging. Punt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 zelf luisteren is ook een leuke toets of de gedebiteerde theorie eigenlijk wel valide is in de zin dat het wat zegt over de hoorbare uitkomsten. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Je hebt ze dus niet gehoord. die opmerking had ik al veel eerder verwacht maar snap hem in de context van de quote niet. Wat veranderd het luisteren af aan de praktijk en fysika van array ontwerp? Ik geef alleen aan waar het "zwakke punt" in dit soort ontwerpen zit en vergelijk dat met een hoorn, zonder ook maar iets af te doen aan het werk van de een of andere bouwer van speakers.- Ik vind het niet alleen merkwaardig maar zelfs enorm knap dat iemand op voorhand al kan voorspellen, op basis van wat hij zelf weet, hoe iets gaat klinken. Misschien hebben ze wel andere truukjes toegepast of hebben ze een uitweg gevonden om die "zwakke punten" te omzeilen? En gezien jouw opsomming van "zwakke punten" die heel wel voor line arrays kunnen gelden (wat weet ik daarvan?) heb je ze dus niet gehoord, want dergelijke zwakke punten heb ik niet kunnen waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Even g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 En gezien jouw opsomming van "zwakke punten" die heel wel voor line arrays kunnen gelden (wat weet ik daarvan?) heb je ze dus niet gehoord, want dergelijke zwakke punten heb ik niet kunnen waarnemen. KT, let wel, een zwak punt is een relatief iets, lees mijn postings aub ook zo, ik zal de laatste zijn die hear absolute waarheden verkondigd. De fysica rond een line array verander je niet het is gewoon een kwestie van natuurkunde. Het afstraal gedrag van een bandje, of een gelijkvormig dynamische tweeter, is nu eenmaal een gegeven. Ja, er zijn bandjes met een extreem lage vervorming, ook bij lage frequenties en hoge geluidsdruk, kijk maar eens naar het spul van Bo Bengtsson verder is het frappant dat er denigrerend gedaan wordt tegen iemand die twee goede systemen vergelijkt en tot een bepaalde conclusie komt, heeft de persoon die denigrerend doet dan wel beide systemen gehoord? Tenslotte KT, met jou kennis van electronica kun jij aan twee versterkerschakeling concepten na enige studie wel degelijk aangeven waar in principe de sterke en zwakke punten zitten, daar hoef je niet voor te luisteren, daarmee doe je echter nog steeds geen absolute uitspraak over de uitkomst van het uiteindelijke vergelijk tussen twee daadwerkelijke versterkers. Dat is exact wat ik voor dit type line array heb gedaan. Ik ken die apparaten namelijk vrij goed, al zo'n 30 jr) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 verder is het frappant dat er denigrerend gedaan wordt tegen iemand die twee goede systemen vergelijkt en tot een bepaalde conclusie komt, heeft de persoon die denigrerend doet dan wel beide systemen gehoord? Je doelt op Henk93? Ik heb daar niets over gezegd, kan dat ook niet daar ik de Klipschen (nog) niet heb gehoord. Gezien het feit dat beide speakersystemen zo ontzettend verschillen in opzet lijkt het me wel dat er een duidelijk verschil (zou) moet(en) zijn in weergave. Wat je dan prefereert is nog weer iets anders. En daar zal ik zeker niet denigrerend over zijn. Tenslotte KT, met jou kennis van electronica kun jij aan twee versterkerschakeling concepten na enige studie wel degelijk aangeven waar in principe de sterke en zwakke punten zitten, daar hoef je niet voor te luisteren, daarmee doe je echter nog steeds geen absolute uitspraak over de uitkomst van het uiteindelijke vergelijk tussen twee daadwerkelijke versterkers. Dat is exact wat ik voor dit type line array heb gedaan. Ik ken die apparaten namelijk vrij goed. Op die manier bedoel je.......dan heb je gelijk. Maar ga toch maar 'ns luisteren, je kunt ze altijd bellen voor een luisterafspraak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 verder is het frappant dat er denigrerend gedaan wordt tegen iemand die twee goede systemen vergelijkt en tot een bepaalde conclusie komt, heeft de persoon die denigrerend doet dan wel beide systemen gehoord? Je doelt op Henk93? Neen, ik doel op de personen die op Henk reageren en de wijze waarop, iets waar iedereen blijkbaar maar overheen stapt. en zojuist na enig zoeken gevonden, hear een linkje naar een white paper (PDF) die al enige jaren op m'n schijven rondzwerft. Het document kun je als de handleiding tot het ontwerp en bouw van array's zien. Lees en huiver, stelletje mazzelaars, ik heb het in het pre internet tijdperk allemaal zelf met bloed zweet en tranen moeten uitvogelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Je doelt op Henk93? Neen, ik doel op de personen die op Henk reageren en de wijze waarop, iets waar iedereen blijkbaar maar overheen stapt. Oh....ik vond dit anders wel tamelijk denigrerend: Niet zo dom lullen Ruud en een keer je oren gebruiken,dan praat je minder dom Maar goed, daar stapt iedereen blijkbaar makkelijk overheen........ (En Henk kan wel een stootje hebben hoor. Ruud ook trouwens.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 misschien is dat iets voor HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 april 2010 Report Share Posted 2 april 2010 verder is het frappant dat er denigrerend gedaan wordt tegen iemand die twee goede systemen vergelijkt en tot een bepaalde conclusie komt, heeft de persoon die denigrerend doet dan wel beide systemen gehoord? Je doelt op Henk93? Neen, ik doel op de personen die op Henk reageren en de wijze waarop, iets waar iedereen blijkbaar maar overheen stapt. en zojuist na enig zoeken gevonden, hear een linkje naar een white paper (PDF) die al enige jaren op m'n schijven rondzwerft. Het document kun je als de handleiding tot het ontwerp en bouw van array's zien. Lees en huiver, stelletje mazzelaars, ik heb het in het pre internet tijdperk allemaal zelf met bloed zweet en tranen moeten uitvogelen. Voor elke speaker extra krijg je er 1 dB bij. Bij Sonore dus zo maar 11 dB extra rendement. In plaats van een versterker van b.v. 100W kun je dan royaal uit met 12,5 W (ongeveer). Of andersom... een 100W versterker op Sonores speelt net zo hard als een 400W versterker op "normale" speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 april 2010 Report Share Posted 3 april 2010 Voor elke speaker extra krijg je er 1 dB bij. Bij Sonore dus zo maar 11 dB extra rendement. In plaats van een versterker van b.v. 100W kun je dan royaal uit met 12,5 W (ongeveer). Of andersom... een 100W versterker op Sonores speelt net zo hard als een 400W versterker op "normale" speakers. voor 'gewone' ronde speakers, ja, voor bandjes. neen of maar zeer ten dele, lees de white paper pagina 15, de alinea boven het figuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 april 2010 Report Share Posted 3 april 2010 Voor elke speaker extra krijg je er 1 dB bij. Bij Sonore dus zo maar 11 dB extra rendement. Zeg, ik meende dat het 3 dB moest zijn, maar nu ik er over nadenk vermoed ik dat dat alleen geldt bij een verdubbeling (van 1 naar 2 speakers, of van 2 naar 4) Wat voor impedantie zullen de gebruikte speakers hebben, ik neem aan, dat er een aantal met elkaar parallel staan. Heeft Sonore soms speakers toegepast met een impedantie van 16 Ohm ofzo ? Of staan alle conusspeakers hier met elkaar parallel. Impedantie per stuk dan iets van 32 - 40 Ohm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 3 april 2010 Report Share Posted 3 april 2010 Ze kunnnen toch ook in serie staan. overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat veel (overbemeten) vermogen in verhouding tot het rendement ook hier weer bijdraagt aan de grote dynamiek gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 april 2010 Report Share Posted 3 april 2010 Ze kunnnen toch ook in serie staan. overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat veel (overbemeten) vermogen in verhouding tot het rendement ook hier weer bijdraagt aan de grote dynamiek gr hj in serie ? Geloof ik geen snars van. Faseverschuiving ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 april 2010 Report Share Posted 3 april 2010 Waarschijnlijk paralel en in serie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 april 2010 Members Report Share Posted 4 april 2010 En om al het gespeculeer nog wat meer op gang te helpen: Het ''kleine'' systeem met 12 woofers en tweeters per kant wat hier besproken wordt ( het grote systeem beschikt over 17 woofers en tweeters per kant!) stuurt alleen de middelste 2 woofers en tweeters volledig uit. De woofer en tweeter daarboven en onder kennen een verzwakking, de woofer en tweeter daarboven en onder wederom totdat de top- en bodem units bijna uitgedoofd zijn. Dit om bijvoorbeeld ook reflecties via de vloer of plafond te voorkomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts