blindetests Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Beste bezoeker, Wij willen graag een onderzoek doen onder audio recensenten. Bent u recensent voor een audioblad, audiosite of ander journalisitiek medium over audio, dan nodigen wij u graag uit om mee te werken. Op het moment zijn er al een aantal controlegroepen (audio hobbyisten en random gekozen personen) om verschillen tussen groepen te meten. De uitkomsten worden vergeleken met diverse metingen en de resultaten daarvan mogen de onderzochten uiteraard meenemen. Omdat er geheel blind wordt getest en alle variabelen behalve de onderzochte variabele worden uitgesloten, is het voor u als recensent hopelijk ook interessant om de resultaten te ontvangen. We testen het vermogen om kwaliteitsverschillen te horen in de weergave tussen: -Verschillende versterkers -Verschillende CD spelers -Weergave met en zonder verschillende lichtnetfilters Mocht u journalisten kennen, houden wij ons uiteraaard aanbevolen wanneer u hen op de hoogte zou willen brengen. We houden u uiteraard op de hoogte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Beste blindetester, wie zijn "wij"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonK. Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Wie van de drie Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Mail eens naar jacco dekkers , die is expert in ABX testen , mijn vraag is dan weer "wie test de tester ?" Zijn er eventuele vergoedingen aanwezig voor de testers ? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Voor de testers of voor de crash test dummies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 1 maart 2010 Author Report Share Posted 1 maart 2010 Wij zijn 3 muziekliefhebbers die veel aandacht besteden aan alles wat in de audiotechniek zorgt voor reele weergave. We hebben alledrie een wetenschappelijke achtergrond om een valide en betrouwbaar onderzoek te doen. We besteden persoonlijk veel tijd aan goede bronnen, de luidsprekers en de luisterruimte (de akoestiek), de 3 belangrijkste onderdelen van een luisteropzet. Maar omdat er zoveel wordt geschreven over de overige onderdelen, willen we beginnen met dit onderzoek (omdat dit soort onderzoeken vreemd genoeg voor een miljardenmarkt vrijwel niet zijn gedaan) onder audio journalisten. We zullen de resultaten publiceren. We kunnen helaas geen vergoeding bieden. We hopen dat journalisten zelf graag hun gehoor testen in situaties waarin volledig valide maar 1 gekozen variabele wordt verwisseld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Ik neem aan dat jullie dan ook verstand van statistiek hebben (kans op een fout 1e of 2e orde kunnen bepalen bij een bepaalde steekproef omvang en zo). Het lijkt me overigens niet dat dit nog nooit gedaan is. Hoe ga je ervoor zorgen dat de omstandigheden in orde zijn (goede akoustiek, luistermoeheid, andere stoor bronnen, faal angst etc)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Wij zijn 3 muziekliefhebbers die veel aandacht besteden aan alles wat in de audiotechniek zorgt voor reele weergave. We hebben alledrie een wetenschappelijke achtergrond om een valide en betrouwbaar onderzoek te doen. Proficiat blinde tests zijn saaaai...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Maar omdat er zoveel wordt geschreven over de overige onderdelen, willen we beginnen met dit onderzoek onder audio journalisten. Stuur eens een mailtje naar: HVT Music en Emotion Vifi Hifidelity enz De kans is groter dat je daar audiojournalisten vind... De meesten hier zijn " slechts " hobbyisten die een gruwelijk hekel hebben aan blind testen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 hou toch op jongens wedden dat wij 1 van jullie 3 allang kennen waarom niet netjes voorstellen met naam e.d.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 hou toch op jongens wedden dat wij 1 van jullie 3 allang kennen waarom niet netjes voorstellen met naam e.d.? Precies. Wetenschappers geven bij aanvang van een onderzoek toch wel iets meer van zichzelf bloot. Het moet voor een ieder verifieerbaar zijn of de uitvoerenden betrouwbaar zijn en de tests met goede bedoelingen uitvoeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 2 maart 2010 Author Report Share Posted 2 maart 2010 Beste forummers, Wij hebben inmiddels voldoende recensenten. Bedankt voor jullie bijdragen. Wij gaven inderdaad niet in eerste instantie onze naam, omdat er erg veel fanatici zijn die erg veel moeite doen om mythes over invloedsfactoren van de geluidskwaliteit van audio onderdelen in stand te houden. Zo anoniem mogelijk vallen we minder op en worden discussies en onderzoeken minder overstelpt. Trouwens, welke onderzoeken naar de hoorbaarheid van verschillen kennen jullie? Dus bijvoorbeeld of er mensen blind het verschil horen tussen de volgende audio onderdelen: -tussen verschillende interconnectors -tussen verschillende versterkers vanaf ongeveer 600 euro -tussen verschillende cd spelers -met en zonder lichtnetfilter -tussen luidsprekerkabels (die een minimale dikte hebben gezien benodigd vermogen) -tussen geintegreerde versterkers, receivers, monoblokken We hebben onderzoek verricht naar hoorbare kwaliteitsverschillen tussen: -Luidsprekers -Audiobronnen (verschillende opnamen) -Akoestische ingrepen Hiertussen zijn significante kwaliteitsverschillen te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Kunt u/jullie iets loslaten over het doel dan wel de opdrachtgevers? Over blind testen wordt hier nog al eens lelijk gedaan, dus als het doel is om aan te tonen dat bij blind testen geen significante verschillen zijn aan te tonen bij de genoemde onderdelen in rijtje 1, dan zal dat hear geen opzien baren. Waarmee dus niet is aangetoond dat die verschillen er niet zijn. Die kun je echter pas horen als je vertrouwd bent met het geluid van een component, die je gaat veranderen/vervangen Mijn set is bijna een jaar geleden uitgerust met de onderdelen die er nu ook inzitten, maar de modificaties sindsdien hebben het geluidsbeeld radicaal veranderd. Maar d Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 als er in het labo, waar mijn vrouw werkt, gevraagd wordt om aan onderzoek x mee te werken, ook het geluidslabo, dan wordt allen betrokken partijen nooit anoniem voorgesteld. een onderzoek anoniem publiceren heeft geen enkele waarde, integendeel Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Waar gaan jullie publiceren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Waar gaan jullie publiceren? in een tijdschrift Serieus : prima en terechte vraag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 blindetests bent u soms audio handelaar die beetje veel aan marketing wilt doen!!!! het komt mij wel over hoe u praat en binnen een zeer korte termijn heeft u al iemand anders gevonden dat is sterk. Jammer, want de de beste en intelligente mensen zit op Hear---behalve ik uiteraard -- dus dan heeft u wel misgeschoten Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Beste forummers, Wij hebben inmiddels voldoende recensenten. Bedankt voor jullie bijdragen. Wij gaven inderdaad niet in eerste instantie onze naam, omdat er erg veel fanatici zijn die erg veel moeite doen om mythes over invloedsfactoren van de geluidskwaliteit van audio onderdelen in stand te houden. Zo anoniem mogelijk vallen we minder op en worden discussies en onderzoeken minder overstelpt. Trouwens, welke onderzoeken naar de hoorbaarheid van verschillen kennen jullie? Dus bijvoorbeeld of er mensen blind het verschil horen tussen de volgende audio onderdelen: -tussen verschillende interconnectors -tussen verschillende versterkers vanaf ongeveer 600 euro -tussen verschillende cd spelers -met en zonder lichtnetfilter -tussen luidsprekerkabels (die een minimale dikte hebben gezien benodigd vermogen) -tussen geintegreerde versterkers, receivers, monoblokken We hebben onderzoek verricht naar hoorbare kwaliteitsverschillen tussen: -Luidsprekers -Audiobronnen (verschillende opnamen) -Akoestische ingrepen Hiertussen zijn significante kwaliteitsverschillen te horen. ook wel een heel onbevooroordeeld onderzoek geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Trouwens, welke onderzoeken naar de hoorbaarheid van verschillen kennen jullie? Dus bijvoorbeeld of er mensen blind het verschil horen tussen de volgende audio onderdelen:-tussen verschillende interconnectors -tussen verschillende versterkers vanaf ongeveer 600 euro -tussen verschillende cd spelers -met en zonder lichtnetfilter -tussen luidsprekerkabels (die een minimale dikte hebben gezien benodigd vermogen) -tussen geintegreerde versterkers, receivers, monoblokken Dit lijkt me zowiezo al erg moeilijk, helemaal in een onbekende omgeving We hebben onderzoek verricht naar hoorbare kwaliteitsverschillen tussen:-Luidsprekers -Audiobronnen (verschillende opnamen) -Akoestische ingrepen Hiertussen zijn significante kwaliteitsverschillen te horen. Ook niet eens makkelijk hoe "benoem" je geluid? En bedoel je dan allemaal hetzelfde? Hoor je wel hetzelfde? Gelukkig hoef ik niet mee te doen pffff Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Ook niet eens makkelijk hoe "benoem" je geluid? En bedoel je dan allemaal hetzelfde? Hoor je wel hetzelfde? Gelukkig hoef ik niet mee te doen pffff Jack Hier horen we nooit meer wat van. Komt verre van serieus over en de vooringenomenheid die ik net als met m44 constateer deed mijn vrees bevestigen dat we hier niet echt met professionals van doen hebben. Dat je de personen die testen moeten ondergaan anoniem houdt kan ik begrijpen. Maar de onderzoekers anoniem, dat diskwalificeerd elk onderzoek op voorhand die deze personen uitvoeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 3 maart 2010 Author Report Share Posted 3 maart 2010 We publiceren dan ook niet anoniem, maar communiceren alleen zoveel mogelijk anoniem op forums, etc. Maar aangezien we de mensen voor het onderzoek compleet hebben, laten we het weer gooien op discussie over geluidskwaliteit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 maart 2010 Report Share Posted 3 maart 2010 We? hadden "we" een discussie over geluidskwaliteit dan? of zou je graag willen dat wij hier een discussie ontketenen over geluidskwaliteit waarbij we elkaar met allerhande mythes als fanatici om de oren slaan? dit riekt naar hififorum wat mij betreft Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 3 maart 2010 Author Report Share Posted 3 maart 2010 Aantal aantwoorden op vragen in de thread: -We zullen publiceren in een technisch blad, maar omdat de review commissies van de bladen dit bepalen is het nog niet zeker welk blad dit wordt. In ieder geval is er wel interesse naar dit type onderzoek omdat journalisten vrijwel nooit meedoen aan luistertesten. -Ik ben geen audiohandelaar. Het gaat mij er juist om dat we dure apparatuur testen waarvan we verwachten dat deze geen hoorbare invloed hebben op geluidskwaliteit -Wij hadden niet binnen korte tijd respondenten. Wij hadden slechts het bericht laat op dit forum omdat wij media hebben gebruikt waar wij meer journalisten verwachtten, plus persoonlijke benaderingen uiteraard. -Wij zijn bevooroordeeld in onze hypothese. Wij hebben verwachtingen die we gaan onderzoeken, zoals elke onderzoeker. Op een forum laat ik me uiteraard wat makkelijker uit over meningen. Het onderzoek is bedoeld om objectieve resultaten te krijgen. -We denken idd dat het erg moeilijk is om verschillen te horen tussen de genoemde audio onderdelen. Maar een onbekende omgeving maakt niets uit. De omgeving is een vaste variabele waarin de apparatuur wordt veranderd. We testen dan alleen of mensen verschillen in kwaliteit horen en welke apparatuur beter werd bevonden. We vragen ook om uitgebreidere beschrijvingen van de verschillen in kwaliteit, maar daar gaan we niet zo heel veel belang aan hechten, omdat deze beschrijvingen onderling moeilijk te vergelijken zijn. Dat het testen in diverse omstandigheden moeilijk zou zijn wordt bestreden doordat je ziet dat journalisten in allerlei omstandigheden zeggen te horen dat iets kwalitatief beter klinkt. Ze weten zelfs maanden te onthouden hoe een bepaalde versterker klonk in vergelijking met degene voor hun neus. -Niet iedereen hoort hetzelfde (iedereen heeft over het hele spectrum verschillende variaties in het gehoorvermogen) maar dat maakt niet uit als je de verschillen moet aangeven tussen 2 situaties -Misschien heb ik ervoor gezorgd dat we niet serieus overkomen, maar jammer dat er zoveel aandacht is voor het anonieme gedeelte van het verhaal We maken de uitkomsten straks zeker kenbaar hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 3 maart 2010 Author Report Share Posted 3 maart 2010 We? hadden "we" een discussie over geluidskwaliteit dan? of zou je graag willen dat wij hier een discussie ontketenen over geluidskwaliteit waarbij we elkaar met allerhande mythes als fanatici om de oren slaan? dit riekt naar hififorum wat mij betreft Ik doelde op algemene discussies hier over geluid. Die interessanter zijn dan discussies over tijdelijke anonimiteit. En discussies over mythes zijn er in de hifi industrie al zat. Van het niveau van door elfjes gesmeed zilverdraad tot de superieuriteit van buizenversterkers of loopwerken van cd spelers. Dus wat mij betreft hebben we het daar vooral niet over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts