Jump to content

Gehoor Onderzoek

blindetests
 Share

Recommended Posts

Ik neem dus voor het gemak aan dat ...

Valkuil...

Thingman gaat vertellen wat er naast elektrische stroom nog meer door draden loopt. En wat er naast stroom nog meer zorgt voor het bewegen van conussen? Of alleen een idee daarover? Ook welkom.

Het bovenstaande kun je dus wel weer voor het gemak aannemen, maar zoiets gaat niet gebeuren. Omdat ik simpelweg niet over dergelijke kennis beschik.

Wel weet ik zo het een en ander over de praktijk van de luisterervaring. Wanneer die wetenschappelijk verantwoord dient plaats te vinden, bijvoorbeeld omdat er iets te onderzoeken valt, ontslaat dat je niet van de evidente voorwaarde dat de luisteromstandigheden aan zekere criteria dienen te voldoen die de realiteit van de luisterervaring, niet die van het laboratorium, weerspiegelen.

Je kunt twee auto's op de rollenbank testen op zo ongeveer al het meetbare, maar niets te weten komen over de rij-ervaring.

Zie jij een rollenbankmedewerker al claims doen over het rijgedrag?

Toch gedraagt het blindetestteam zich als een groep losgeslagen rollenbankmedewerkers.

Je kunt twee auto's op de rollenbank testen op zo ongeveer al het meetbare, maar niets te weten komen over de rij-ervaring.

Toch gedraagt het blindetestteam zich als een groep losgeslagen rollenbankmedewerkers.

Lijkt me wel een uitdaging anders: auto's blind testen.

Mag je wel een heul groot circuit hebben...... :D

Ik " geloof" wel dat er verschil is tussen geluidsapparatuur maar zeker weten doe ik het niet :D , "blinde tester" komt in het onderzoek ook nog een vergelijk tussen cd en lp weergave ? ,dat lijkt me in ieder geval wel interessant .

wie is er overigens gebaat bij onderzoek ,dat heb ik al eerder gevraagd ,welke hifi journalist gaat nu zijn eigen broodwinning om zeep helpen door te verklaren dat er geen verschillen zijn ,.....rene van es zeker niet :lol: , erg onafhankelijk zal men niet zijn lijkt in ieder geval niet de mensen die geld verdienen in/aan de audio wereld .

gr :angry: hj :D

Lijkt me wel een uitdaging anders: auto's blind testen.

Mag je wel een heul groot circuit hebben...... :D

Op naar de zoutvlaktes van Utah dan maar...

Nog anderhalf dagje en dan kom drs. Blinde Test Lirpa de 1e ons bevrijden.

Zelden zo'n slecht geslaagde en saaie 1 april grap gezien............. :rolleyes:

;)

Shit, je bent me voor. De ene domme opmerking na de andere domme opmerking deed deze clown zo overduidelijk naar een 1 april climax sturen, dat hij helaas zijn doel nu hopeloos voorbij gesjeest is. Net 2 dagen te vroeg, jammer, maar de poging opzich was opzich een aardige.

....... komt in het onderzoek ook nog een vergelijk tussen cd en lp weergave ? ,dat lijkt me in ieder geval wel interessant .

Als je in staat bent beiden af te spelen en te vergelijken, zou dit niet zo heel erg moeilijk moeten zijn, zelfs in dit topic zijn een aantal veronderstellingen gedaan, ook in diverse andere is hier al

Ik zal het alvast verklappen, waarom niet?: Morgen ga ik vertellen dat er helemaal geen onderzoek zal zijn, omdat er net een aantal nieuwe natuurkundige wetten zijn bewezen die de audiowereld zeer gunstig gezind zijn. Er loopt niet alleen stroom door draden en circuitonderdelen, maar ook gnoom. Het is allemaal vrij duidelijk hoe stroom zich gedraagt in audio apparatuur en hoe het luidsprekers aanstuurt en hoe de kwaliteit van het geluid wel en niet beinvloed kan worden, maar van gnoom weten we dat nog niet.

In ieder geval is het nu zeer aannemelijk geworden dat er grote verschillen worden gehoord tussen kabeltjes, versterkers, cd-spelers, stroomkabels, etc. Luister onderzoek lijkt dan pas zinvol als we weten hoe gnoom zich gedraagt. Als stereotype onderzoekers nemen we voor het moment even aan dat alle mensen die geen verschillen hoorden geen goede oren hebben of een verbeelding die gnoom in de weg staat. Het echte werk laten we aan echte onderzoekers over.

Ach, gesloten.. Ik zie dat veel mensen plezier halen uit het voortzetten van de draad. Als er geen reacties meer komen zullen we alleen resultaten uit het onderzoek plaatsen, maar dat duurt nog even.

Niet alleen de resultaten, maar ook hoe men tot de resultaten is gekomen, hoe het onderzoek is verricht onder welke omstandigheden, de opsomming van de audioset, de hoeveelheid mensen, de onderzoekmethodiek enz enz. Ik verwacht een wetenschappelijk en gedegen onderzoek. Als je wetenschappelijk iets pretendeert, dan moet je het ook zo presenteren en doe je dat niet af met alleen de resultaten. W.b.t. dat plezier zal pas achteraf blijken wat mij betreft. Nu vind ik het nog veels te vaag wat ik hier gelezen heb over dat onderzoek. Ik ben oprecht ge

Ik hoopte dat ik niet vaag had genoemd dat ik resultaten hier zal bespreken, maar ook een link zal plaatsen naar het complete artikel met de volledige methode.

Voor het geval mensen nog willen bijdragen:

Iedereen die nog mogelijke factoren (stress, inspanning, etc) kan noemen die tijdens een onderzoek zorgen dat eerder waargenomen verschillen tussen audio onderdelen tijdens een test verdwijnen, is welkom.

Ik zal het alvast verklappen, waarom niet?: Morgen ga ik vertellen dat er helemaal geen onderzoek zal zijn, omdat er net een aantal nieuwe natuurkundige wetten zijn bewezen die de audiowereld zeer gunstig gezind zijn. Er loopt niet alleen stroom door draden en circuitonderdelen, maar ook gnoom. Het is allemaal vrij duidelijk hoe stroom zich gedraagt in audio apparatuur en hoe het luidsprekers aanstuurt en hoe de kwaliteit van het geluid wel en niet beinvloed kan worden, maar van gnoom weten we dat nog niet.

In ieder geval is het nu zeer aannemelijk geworden dat er grote verschillen worden gehoord tussen kabeltjes, versterkers, cd-spelers, stroomkabels, etc. Luister onderzoek lijkt dan pas zinvol als we weten hoe gnoom zich gedraagt. Als stereotype onderzoekers nemen we voor het moment even aan dat alle mensen die geen verschillen hoorden geen goede oren hebben of een verbeelding die gnoom in de weg staat. Het echte werk laten we aan echte onderzoekers over.

Frappant, bijna helemaal goed!

Ok, een dag te vroeg, maar eigenlijk al veel te laat. Elke dag heb ik enorm veel baat bij dat gnoom, wat ook wel gehakt wordt genoemd, maar de juiste term is toch al door J. v.d. Heide bedacht. Ik laat het aan de wetenschap over om haar eigen term te verzinnnen, en ik moet zeggen, gnoom is een aardige werktitel.

Dat is echt een perfect onderzoeksgebied, want momenteel ontbeert gnoom nog elke natuurwetenschappelijke achtergrond, en lijkt het te blijven steken in fragw

Niet om het een of ander maar gnoom is al sinds de 16e eeuw bekend en vele malen goed beschreven, o.a. door Tolkien en C.S. Lewis.

Het wordt mij nu echt duidelijk: Blindetests is gewoon Sneeuwwitje...... En wie zal de prins zijn die haar wakker kust?

;)

P.s. Wat ik even niet begrijp: Gnomes staan bekend als erg mensenschuw. Die willen vast niet veel weten van de door mensen gemaakte muziek die door kabeltjes gaat.

Ik las laatst een artikel dat wetenschappers kunnen stoppen met wat ze doen. Wetenschap is gewoon een geloof. Zorgvuldig onderzoek en het meten aan 1 variabele met uitsluiting van overige variablen, zodat je weet wat je meet, blijkt achterhaald. En niet om het 1 of het ander. Nee! Ze hebben nu eindelijk laten blijken dat een in Duitsland ontwikkelde methode veel beter werkt: Fingerspitzengefuhl.

Het werkt als volgt: Je koopt iets of iets anders. Je doet er iets mee en je geeft er een mening over. Meer dan 95% kans dat je right on the money zit. Je kunt dit ook vertalen naar audio.

Je koopt een versterker. Je luistert ernaar en je zegt 'deze klinkt slechter dan de versterker die ik vorige keer hoorde'. Klaar ben je!

Half 7.... Dan moet ik even een kracht bedenken waarmee mijn kitkat invloed heeft op jouw woorden.

Trek het je allemaal niet aan Pjotr. Dit was met momenten een inhoudelijke thread. Ik heb wat uitgelegd over onderzoek. We hebben alle respondenten verzameld. Andere mensen hebben wat andere dingen uitgelegd. Ik heb wat sarcastische opmerkingen gemaakt, maar heb dat zo goed mogelijk beperkt tot reacties op sarcasme van anderen. Het is nu gewoon een thread van reacties geworden, om het even wat. Prima als het over onderzoek gaat.

En zoals ik zei, als er mensen komen met invloedsfactoren die te horen verschillen nivelleren tijdens luistertests, wij blijven erin geinteresseerd.

blindtest,zeg slimme vogel, bent u gediplomeerd fietsenmaker of komt u soms van een andere planeet of bent u ook blind, :D :biggrin: wat een domme praat over audio :rolleyes: ik geef u goede tip, smeert u interlinks in met currywust en ga dan luisteren of probeer dit eens de oren insmeren met was,klinkt zeer muzikaal :rolleyes:

Bert:

hoi Blindetest wor is oewen hond. :confused:

Blindetest:

Ik heb helemaal geen hond. :huh:

Bert:

Das errug... unne blinde zonder hond... :rolleyes:

;)

lolsmiley.giflol2.gif

@Blindetest: Ik heb helaas nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag in welk "wetenschappelijk blad" die testresultaten te lezen gaan zijn.

Bert:

hoi Blindetest wor is oewen hond. :confused:

Blindetest:

Ik heb helemaal geen hond. :huh:

Bert:

Das errug... unne blinde zonder hond... :rolleyes:

;)

lolsmiley.giflol2.gif

@Blindetest: Ik heb helaas nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag in welk "wetenschappelijk blad" die testresultaten te lezen gaan zijn.

Dat antwoord staat allang in het topic. Het komt in een wetenschappelijk technisch blad. En zoals in de gehele wetenschap moet je een onderzoek en het artikel daarover indienen bij een blad, zodat zij gaan kijken of ze het gaan publiceren. Publiceren zij niet (hoe hogere publicatierating het blad hoe kritischer het blad) dien je het in bij een volgend blad.

Populaire audiobladen zullen er niet snel over publiceren (het gehele artikel kunnen ze niet publiceren want dat zal met methodesectie, etc, 30 tot 50 paginas beslaan), omdat het niet in hun belang is als de uitkomsten zouden uitwijzen dat veel verschillen niet hoorbaar zijn.

Ik heb trouwens ook een hond.

Populaire audiobladen zullen er niet snel over publiceren (het gehele artikel kunnen ze niet publiceren want dat zal met methodesectie, etc, 30 tot 50 paginas beslaan), omdat het niet in hun belang is als de uitkomsten zouden uitwijzen dat veel verschillen niet hoorbaar zijn.

Je weet de uitkomst al van je onderzoek, interessant....... <_<