Jump to content

Gehoor Onderzoek

blindetests
 Share

Recommended Posts

Anders gezegd: Bij goed onderzoek onder voldoende proefpersonen maakt de verbeelding weinig uit. Wanneer de verbeelding niet weet welke versterker of welke kabel is aangesloten, kan die verbeelding niet consistent verschillen maken voor het gehoor bij de 'betere' of 'duurdere' apparatuur. We testen uiteraard of de proefpersonen uberhaupt verschillen horen, dus via een algemene gehoortest en bijvoorbeeld door luidsprekers te verwisselen. En opeens geen verschillen horen tussen bijvoorbeeld interlinks, terwijl er buiten de testomstandigheden wel verschillen werden gehoord, kan op niets anders wijzen dan dat er geen verschillen waren. Als er verschillen waren geweest is het onmogelijk dat precies het verschil verdwijnt en het gelijk klinkt. De test omstandigheden zouden er dan voor moeten zorgen dat er een meer variabele verschuiving optreedt. Zeker bij voldoende testpersonen.

Geen enkel gehooronderzoek in het algemeen wijst erop dat een testomgeving er opeens voor zou zorgen dat ipv verschillend bijvoorbeeld 2 interlinks opeens precies hetzelfde klinken. Als er een hoorbaar verschil is zal er een verschil gehoord worden door mensen met een normaal gehoor. Wanneer er bijvoorbeeld tussen interlink 1 en 2 een

Het hangt er dan maar net vanaf hoe je een dergelijk test uitvoert.

Zitten alle deelnemers wel optimaal op de sweetspot en waren de omstandigheden wel optimaal in beide gevallen en is er lange genoeg naar het zelfde materiaal geluisterd.

Dit lijkt mij dus onmogelijk in een blinde test en daarom is al bij voorbaat de test mislukt.

Groetjes George.

U geeft wel altijd een mening en nu geeft geen niet thuis :lol:

? syntax error

? hifi forum

• 2 months later...

Volgens mij is audio metingen het verrichtten in het WK stadions in Afrika :):D :D

Derde en vierde harmonische vervorming meten van de toeters :D :D

foto's?

voorlopige verslagen. test opzet?

wie doen er mee?

hoeveel personen?

foto's?

wie doen er mee?

hoeveel personen?

Beste m44,

Bent u wanend?

En is dat arg?

(Ik vind het goede vragen, hoor. Maar nog belangrijker dan het aantal personen (kwantiteit) is m.i. de kwaliteit van de testpersonen.

Hun oordelingsbekwaamheid, dus.

En omdat het beoordelen van muziekweergave alleen kan worden toevertrouwd aan mensen met een zeer breed (omvangrijk) èn diep (d.w.z. op bewuste waarneming gebaseerd) tonaal referentiekader, zou ik de groep toch zeker beperken tot musici die zijn afgestudeerd op tenminste conservatorium "solist"-niveau, met een maximum leeftijd van 35 jaar, en met een redelijke bekwaamheid in fysieke zelfverdediging.}

Iemand die speelt, die zal het anders horen als een luisteraar ;) je zult toch luisteraars moeten meenemen in het project, dus wachten ,wachten,wachten .......... ;):):D :D :(:mad2:

foto's?

wie doen er mee?

hoeveel personen?

Beste m44,

Bent u wanend?

En is dat arg?

argwanend?

We onderzoeken getrainde luisteraars, hifi consumenten en random mensen. We onderzoeken iedereen zowel met zichtbare componenten als blind, zodat we kunnen kijken of gehoorde verschillen consequent zijn. Als er op/door componenten verschillen worden gehoord, testen we deze componenten extra onder alle groepen. Als er verschillen worden gehoord laten we mensen deze verschillen ook beschrijven en laten we ze dat meerdere keren doen voor hetzelfde component, blind dan wel. Waar verschillen meerdere malen worden gehoord laten we dit nogmaals blind testen door 2 audio journalisten en 2 ontwerpers van luidsprekers.

Verder zetten we het uiteraard tegenover meetkundige vergelijkingen tussen de componenten. Excuses voor het taalgebruik, volgende keer neem ik iets meer tijd om te formuleren.

Dan zou ik toch willen voorstellen dat een van onze zeer gewaardeerde lid van Hear ,

ene zekere Klaas om privacy redenen noemen we hem Spido deel te laten nemen aan het panel ,

Waarom, hij is de uitvinder en ontwerper van luidsprekers zoals de Piet Pijpen en de

Perfect performer en tevens 40 jaar een oude rot in het audio gebeuren,daarnaast publicist

in het helaas ter ziele HVT blad dus een man met heel veel ervaring ;)

Want als je een goed report wil schrijven moet je toch mensen hebben die in theorie heel

goed kunnen onderbouwen en dat is Spido.

in het helaas ter ziele HVT blad

Bedoel je niet Home Studio? HVT bestaat toch nog?

Ik denk dat in de tijd dat KF voor Hifi Video Test (HVT) schreef het blad nog Stereo Beeld Test heette. Pas midden jaren '80 is de naam omgedoopt naar Hifi Video Test. En ja, het blad HVT bestaat nog steeds, ik ben al lid sinds 1978.

(Music)Homestudio is na een flink aantal jaren kwakkelen ingelijfd bij HVT. Gedurende een flink aantal jaren (van de start in 1984 tot eind jaren '90) vond ik (Music)Homestudio best een leuk blad trouwens.

Dan zou ik toch willen voorstellen dat een van onze zeer gewaardeerde lid van Hear ,

ene zekere Klaas om privacy redenen noemen we hem Spido deel te laten nemen aan het panel ,

Waarom, hij is de uitvinder en ontwerper van luidsprekers zoals de Piet Pijpen en de

Perfect performer en tevens 40 jaar een oude rot in het audio gebeuren,daarnaast publicist

in het helaas ter ziele HVT blad dus een man met heel veel ervaring ;)

Want als je een goed report wil schrijven moet je toch mensen hebben die in theorie heel

goed kunnen onderbouwen en dat is Spido.

We hebben een behoorlijk aantal audio journalisten gevraagd mee te doen. Zo goed als allemaal wilden ze niet meedoen. Een heleboel daarvan gaven als reactie dat ze niet mee wilden doen omdat ze dachten dat wij er op uit zijn om het idee te geven dat ze de verschillen tussen componenten niet kunnen horen. Het doet er niet echt toe of wij daar op uit zouden zijn of niet. We doen wetenschappelijk repliceerbaar onderzoek en onze mening (of hypothese) heeft daar weinig invloed op.

Inmiddels is de groep respondenten compleet en ook voorzien van voldoende leden van belangrijke groepen. Het zal nooit zo zijn dat iedereen meedoet waar diverse mensen groot belang aan hechten. Het gaat om onderzoek waarmee wordt vastgesteld of verschillen hoorbaar zijn.

Blinde tests bij het beoordelen van diverse audiocomponenten is al zo oud als de weg naar Rome...Het is net als in de economie: zelden zijn de economen het met elkaar eens...

Maar als het eens echt goed moet gebeuren lijkt het me zinvol om eens te rade te gaan bij Dr. Floyd E. Toole (onderzoeker en gewaardeerd AES lid) die hier al decennia onderzoek over gedaan heeft... De zgn 'double blind test' is hem niet vreemd...

Misschien kunnen de testers hun energie beter ergens anders aan weiden...

Want ondanks het feit dat het grote gros van de double blind testers uiteindelijk koos voor een paar mooie Revel luidsprekers staan ze nog steeds niet in elke luisterruimte...

Misschien is het leuker om uit te zoeken hoe dat dan in vredesnaam komt...?

:lol: :lol: :lol:

Je moet wel beetje oppassen :D bij sluik reclame moet je dadelijk ook nog borg betalen :D

of ben je misschien een achterneef van Spido :D

Nee hoor heb niets te maken met PP Klaas...die er misschien wel verstandig aan zou doen om eens contact op te nemen met Floyd...

Blinde tests bij het beoordelen van diverse audiocomponenten is al zo oud als de weg naar Rome...Het is net als in de economie: zelden zijn de economen het met elkaar eens...

Maar als het eens echt goed moet gebeuren lijkt het me zinvol om eens te rade te gaan bij Dr. Floyd E. Toole (onderzoeker en gewaardeerd AES lid) die hier al decennia onderzoek over gedaan heeft... De zgn 'double blind test' is hem niet vreemd...

Misschien kunnen de testers hun energie beter ergens anders aan weiden...

Want ondanks het feit dat het grote gros van de double blind testers uiteindelijk koos voor een paar mooie Revel luidsprekers staan ze nog steeds niet in elke luisterruimte...

Misschien is het leuker om uit te zoeken hoe dat dan in vredesnaam komt...?

:lol: :lol: :lol:

Er zijn wel tests gedaan en dubbelblinde tests, maar er is erg weinig getest met een volledige wetenschappelijke methode. Met een goede methode kun je invloeden van meningen (zoals die bij economische analyses) uitsluiten. Goede onderzoeken die er zijn gedaan zijn gedaan naar 1 of 2 componenten. Daarbij doen er vrijwel nooit audio recensenten mee aan onderzoek. Waar dat wel gebeurde hoorden ze geen verschillen tussen diverse klassen versterkers. Wij onderzoeken meerdere componenten waarvan verschillen met apparatuur gemeten niet binnen het hoorbare bereik vallen. Luidsprekers betrekken we niet omdat kwaliteitsverschillen tussen luidsprekers in de meeste gevallen daadwerkelijk ook te meten zijn. We onderzoeken versterkers, cd spelers, bekabeling en voedingstabilisatoren.

En over goed geteste luidsprekers: Ondanks de alom bekende superieure kwaliteit van automerken als Subaru, Honda en Nissan rijden er nog steeds veel mensen rond in merken als Citroen, Renault, Fiat en Alfa Romeo. Zal wel iets met uiterlijk en details te maken hebben. Net als met Revel.

Luidsprekers betrekken we niet omdat kwaliteitsverschillen tussen luidsprekers in de meeste gevallen daadwerkelijk ook te meten zijn.

Zou het niet reuze interessant zijn om JUIST een blinde test uit te voeren tussen dingen waar objectief gezien een (klein) meetbaar verschil optreedt? Dat zegt namelijk veel over de validiteit van de gebruikte blinde testmethode. Ik beweer namelijk (nog steeds) dat bij 'kleine' verschillen iedere blinde test dezelfde uitkomst biedt, namelijk geen verschil, terwijl objectief vastgesteld kan worden dat er wel degelijk verschil bestaat, ook binnen het 'hoorbare bereik'.

Deze stelling van mij baseer ik op mijn waarneming dat uit geen enkele blinde test vergelijking ooit enig verschil naar voren is gekomen. Overigens niet alleen bij audio, ook testen met cola, bier etc bleek in een blinde test geen duidelijk onderling verschil te worden waargenomen.

[(...) Deze stelling van mij baseer ik op mijn waarneming dat uit geen enkele blinde test vergelijking ooit enig verschil naar voren is gekomen. Overigens niet alleen bij audio, ook testen met cola, bier etc bleek in een blinde test geen duidelijk onderling verschil te worden waargenomen.

Beste Midcall,

"Geen duidelijk onderling verschil?" Bij luidsprekers? M