Midcall Posted 25 juni 2010 Report Share Posted 25 juni 2010 Ach, los van wat mogelijk als prietpraat kan worden gezien, is het gewoon mogelijk vast te stellen of niet meetbare verschillen tussen diverse audio apparatuur wel of niet te horen is. Afhankelijk van welke verschillen er worden gehoord kan er dan nog nagegaan of het kwaliteitsverschillen zijn. Als de methode en de interpretaties niet goed zijn komt een dergelijk artikel idd niet in een wetenschappelijk blad. Mocht blijken dat er siginificant geen verschillen worden gehoord tussen bijvoorbeeld 2 interlink kabels, dan zal dat uiteraard niet veel veranderen in de algemene audiofiele wereld. Je blijft maar hangen in je verhaal van niet meetbare verschillen die wel/niet hoorbaar zouden moeten zijn, maar je kan niet eens meetbare verschillen middels een blinde luistertest hoorbaar maken. Je blijft maar om hete de brij heen draaien. De blinde luistertestmethode is heel eenvoudig onderuit te halen (zie eerder aangehaald voorbeeld), welke andere testmethode wil je gaan hanteren die wèl valide zal zijn? Mijn tip is dus; test je 'gecontrolleerde' testmethode eerst met meetbare verschillen, zoals de aangegeven 60/70hz of bijvoorbeeld het verschil tussen 70dB en 68dB geluid, zaken die gemakkelijk meetbaar verschillend zijn. Worden dit soort zeer eenvoudige proefjes glansrijk doorstaan door je testpubliek, dan kan je het wat ingewikkelder maken. Wordt dit niet overtuigend uit elkaar gehouden is verder testen bij voorbaat zinloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 25 juni 2010 Author Report Share Posted 25 juni 2010 Zoals al genoemd gaan we ook meetbare verschillen testen. Ik kan niet in iedere post volledig zijn. Het was ook niet ons doel hier onze volledige methode te gaan bespreken of daar advies voor in te winnen. We zochten via het forum slechts geinteresseerde respondenten voor het onderzoek. Toen we die voldoende hadden werd het gewoon prive forummen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 25 juni 2010 Report Share Posted 25 juni 2010 Zoals al genoemd gaan we ook meetbare verschillen testen. Ik kan niet in iedere post volledig zijn. Het was ook niet ons doel hier onze volledige methode te gaan bespreken of daar advies voor in te winnen. We zochten via het forum slechts geinteresseerde respondenten voor het onderzoek. Toen we die voldoende hadden werd het gewoon prive forummen. Welke meetbare verschillen gaan jullie meten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 juni 2010 Report Share Posted 25 juni 2010 En het g Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 juni 2010 Report Share Posted 25 juni 2010 1 kan een apparaat de verschillen tussen de wijnen meten.2 Zijn die proevers dubbelblind in staat de verschillen te proeven. ad1: Heet zo'n apparaat een wino? Apparaten kunnen geen smaak meten, blindetests... da's een fabeltje. ad2: Ook dit is bepaald geen uitgemaakte zaak. Je zoog 2. gewoon uit de pseudowetenschappelijk duim! Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 26 juni 2010 Author Report Share Posted 26 juni 2010 1 kan een apparaat de verschillen tussen de wijnen meten.2 Zijn die proevers dubbelblind in staat de verschillen te proeven. ad1: Heet zo'n apparaat een wino? Apparaten kunnen geen smaak meten, blindetests... da's een fabeltje. ad2: Ook dit is bepaald geen uitgemaakte zaak. Je zoog 2. gewoon uit de pseudowetenschappelijk duim! Oke, ik zal het serieus nemen: Apparaten kunnen verschillen meten tussen vloeistoffen. Mensen kunnen verschillen tussen wijnen proeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 26 juni 2010 Author Report Share Posted 26 juni 2010 Zoals al genoemd gaan we ook meetbare verschillen testen. Ik kan niet in iedere post volledig zijn. Het was ook niet ons doel hier onze volledige methode te gaan bespreken of daar advies voor in te winnen. We zochten via het forum slechts geinteresseerde respondenten voor het onderzoek. Toen we die voldoende hadden werd het gewoon prive forummen. Welke meetbare verschillen gaan jullie meten? Maak je maar geen zorgen. Het komt werkelijk goed met het onderzoek. Ik vind het qua bespreken van luisteronderzoek wel voldoende zo. We komen er op een forum met of zonder uitvoerige discussie toch niet uit. En zoals door velen gezegd zullen methodes of uitkomsten de meeste leden van de kampen maar weinig bij elkaar brengen. Dus erover door blijven gaan is alleen maar voor de leut. Laten we anders gaan onderzoeken of dit dan vluchtgedrag is (hoeft niet, weten we zo wel....) Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 juni 2010 Report Share Posted 26 juni 2010 kampen? omschrijf de kampen eens? dus welke behoor jij toe? of ben jij neutraal in deze. vragen, vragen... nooit een antwoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 26 juni 2010 Report Share Posted 26 juni 2010 Zoals al genoemd gaan we ook meetbare verschillen testen. Ik kan niet in iedere post volledig zijn. Het was ook niet ons doel hier onze volledige methode te gaan bespreken of daar advies voor in te winnen. We zochten via het forum slechts geinteresseerde respondenten voor het onderzoek. Toen we die voldoende hadden werd het gewoon prive forummen. Welke meetbare verschillen gaan jullie meten? Maak je maar geen zorgen. Het komt werkelijk goed met het onderzoek. Ik vind het qua bespreken van luisteronderzoek wel voldoende zo. We komen er op een forum met of zonder uitvoerige discussie toch niet uit. En zoals door velen gezegd zullen methodes of uitkomsten de meeste leden van de kampen maar weinig bij elkaar brengen. Dus erover door blijven gaan is alleen maar voor de leut. Laten we anders gaan onderzoeken of dit dan vluchtgedrag is (hoeft niet, weten we zo wel....) Ik vraag heel eenvoudig welk meetbaar verschil jullie gaan testen. En dan krijg ik een raar antwoord over vluchtgedrag. Het kenmerk van een wetenschappelijk ondezoek is dat deze ook reprodcueerbaar is. ENige details lijken me daarom wel nuttig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 juni 2010 Report Share Posted 26 juni 2010 Miracle,dan zou ik toch op zoek gaan naar een passende versterker dan heeft het testen met audioapparatuur toch zijn nut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 26 juni 2010 Report Share Posted 26 juni 2010 Miracle,dan zou ik toch op zoek gaan naar een passende versterker dan heeft het testen met audioapparatuur zijn toch nut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 juni 2010 Report Share Posted 26 juni 2010 Hansko ,wat ik bedoel dat geef jij toch aan in Phonotrappen of niet soms Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 27 juni 2010 Author Report Share Posted 27 juni 2010 kampen? omschrijf de kampen eens? dus welke behoor jij toe? of ben jij neutraal in deze. vragen, vragen... nooit een antwoord Je zou muziek luisteraars kunnen verdelen in 2 kampen. 1 kamp dat geen verschillen hoort tussen bepaalde audio componenten, zoals kabels, verterkers, cd spelers en voedingsstabilisatoren. En een kamp die beweert dat wel te horen. Meestal hoe duurder hoe meer kwaliteitsverschil met goedkopere componenten. Je kunt uiteraard meer kampen kiezen. Zoals meerdere malen gezegd behoor ik tot kamp 1. Nogmaals, ondanks wat sommigen beweren, is het heel goed mogelijk wetenschappelijk onderzoek te doen als je bevooroordeeld bent. Onderzoek komt meestal voort uit verwachtingen rondom vraagtekens die onderzoekers hebben. Een hypothese is ook een verwachting. En Midcall heeft gelijk. Hij vraagt heel eenvoudig welk meetbaar verschil we gaan onderzoeken. Ik lees dat meerdere mensen zich zorgen maken over methodes. Dat is nergens voor nodig. Verschillen of geen verschillen, we gaan aantonen of ze worden gehoord of niet. Ik gaf dus alleen aan dat ik klaar ben met bespreken van methodes en doen of dit soort audio onderzoeken in de vage niet te onderzoeken realms moet blijven hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 juni 2010 Report Share Posted 27 juni 2010 Gooi die test maar al in de prullenbak,u geeft aan dat u in groep 1 zit,groep 2 zegt het omgekeerde, hoe wil je uit de test op maken dat die groep de juiste verklaring geeft,en dan ook nog zeggen we gaan aantonen of de verschillen wel of niet worden gehoord ,wat een dom geklets, u als leider van dit onderzoek is al negatief ,hoe wil je deze test op juistheid toetsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 juni 2010 Report Share Posted 27 juni 2010 wat een dom geklets En dat duurt nu al 4 maanden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 27 juni 2010 Author Report Share Posted 27 juni 2010 Gooi die test maar al in de prullenbak,u geeft aan dat u in groep 1 zit,groep 2 zegt het omgekeerde, hoe wil je uit de test op maken dat die groep de juiste verklaring geeft,en dan ook nog zeggen we gaan aantonen of de verschillen wel of niet worden gehoord ,wat een dom geklets, u als leider van dit onderzoek is al negatief ,hoe wil je deze test op juistheid toetsen Over geklets gesproken.... Ik ben trouwens 1 van de onderzoekers, niet de leider (aha....vandaar). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 juni 2010 Report Share Posted 27 juni 2010 Gooi die test maar al in de prullenbak,u geeft aan dat u in groep 1 zit,groep 2 zegt het omgekeerde, hoe wil je uit de test op maken dat die groep de juiste verklaring geeft,en dan ook nog zeggen we gaan aantonen of de verschillen wel of niet worden gehoord ,wat een dom geklets, u als leider van dit onderzoek is al negatief ,hoe wil je deze test op juistheid toetsen Over geklets gesproken.... Ik ben trouwens 1 van de onderzoekers, niet de leider (aha....vandaar). weet jouw meester al welke discrepantie U hier neerzet tussen Uw persoon en een wetenschapper? die is nogal fors me dunkt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 27 juni 2010 Author Report Share Posted 27 juni 2010 Gooi die test maar al in de prullenbak,u geeft aan dat u in groep 1 zit,groep 2 zegt het omgekeerde, hoe wil je uit de test op maken dat die groep de juiste verklaring geeft,en dan ook nog zeggen we gaan aantonen of de verschillen wel of niet worden gehoord ,wat een dom geklets, u als leider van dit onderzoek is al negatief ,hoe wil je deze test op juistheid toetsen Over geklets gesproken.... Ik ben trouwens 1 van de onderzoekers, niet de leider (aha....vandaar). weet jouw meester al welke discrepantie U hier neerzet tussen Uw persoon en een wetenschapper? die is nogal fors me dunkt.... Jazeker, mijn meester is topwetenschapper. Hij alles tot in de puntjes voor elkaar. Geen speld tussen te krijgen. Mij heeft hij erbij om alles een carnavallesk randje te geven. Of zeg maar liever om de boel wat te clowneren. Niet om te lachen, maar om uit te lachen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 27 juni 2010 Report Share Posted 27 juni 2010 Gooi die test maar al in de prullenbak,u geeft aan dat u in groep 1 zit,groep 2 zegt het omgekeerde, hoe wil je uit de test op maken dat die groep de juiste verklaring geeft,en dan ook nog zeggen we gaan aantonen of de verschillen wel of niet worden gehoord ,wat een dom geklets, u als leider van dit onderzoek is al negatief ,hoe wil je deze test op juistheid toetsen Over geklets gesproken.... Ik ben trouwens 1 van de onderzoekers, niet de leider (aha....vandaar). weet jouw meester al welke discrepantie U hier neerzet tussen Uw persoon en een wetenschapper? die is nogal fors me dunkt.... Jazeker, mijn meester is topwetenschapper. Hij alles tot in de puntjes voor elkaar. Geen speld tussen te krijgen. Mij heeft hij erbij om alles een carnavallesk randje te geven. Of zeg maar liever om de boel wat te clowneren. Niet om te lachen, maar om uit te lachen. aha soort van klaas feenstra - spido toneel stukje ik wens je veel succes BT groeten aan hififorum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 juni 2010 Report Share Posted 27 juni 2010 Even concreet: 20 pagina's "geklets" verder, vanaf 2 maart waren voldoende recensenten. Wanneer kunnen we de "uitslag" verwachten. Tijd genoeg gehad, dacht ik zo Of zal ik de uitslag globaal geven, ik hoef enkel op dit forum te zoeken. Kan dit "topic" weer de kliko in. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 juni 2010 Report Share Posted 27 juni 2010 Is dat een sekte Hifiform ,waar MIJN meester altijd gelijkt heeft :D Natuurlijk Jack in de kliko ermee :D afsluiten die handel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 27 juni 2010 Report Share Posted 27 juni 2010 Is dat een sekte Hifiform ,waar MIJN meester altijd gelijkt heeft :D Natuurlijk Jack in de kliko ermee :D afsluiten die handel Helemaal mee eens, topic mag dicht, het is volstrekte onzin gebleken, een 1 april grap zonder einde. Hopelijk komt dit einde nu snel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 28 juni 2010 Author Report Share Posted 28 juni 2010 Ik wil ook nog mijn steentje bijdragen: Laten we de boel afsluiten! Wie biedt er nog meer (leuke opmerking erbij nog is altijd welkom)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 juni 2010 Report Share Posted 28 juni 2010 Ik wil ook nog mijn steentje bijdragen: Laten we de boel afsluiten! Wie biedt er nog meer (leuke opmerking erbij nog is altijd welkom)? ja? gaat je onderzoek niet meer door? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 juni 2010 Report Share Posted 28 juni 2010 Ik wil ook nog mijn steentje bijdragen: Laten we de boel afsluiten! Voldoende reacties lijkt me, wanneer kunnen we de beloofde uitslag verwachten ? Of komt die, niet ? Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts