audiofreak Posted 2 juli 2010 Report Share Posted 2 juli 2010 Ik heb express niet gerageerd sinds de discussie opnieuw is opgestart een paar weken terug. Want ik voorzag al dat het een herhaling van zetten zou zijn en wat ook is gebleken. Laten we (geduldig) wachten op de uitslag van de test. Blindetest heeft zelfs meerdere malen aangegeven dat hij de uitslag van de test zou geven of zou vertellen waar we de volledige test gepubliceerd zou worden. Het opnieuw naar voren halen en de discussie opnieuw voeren, zoals nu op de laatsten pagina's is gebeurd is m.i. herhaling van alle eerdere genoemde argumenten. Ook het beschuldigen van dat het riekt naar Hififorum is niet op z'n plaatst en ook dit is ook al meerdere malen gedaan door een forumlid. Waarom vraag ik mij dan af? En waarom dat herhalen? Nee, ik hoef en wil het antwoord niet weten. Laat Blindetest maar eerst de/zijn testen uitvoeren en weten waar we de uitslag kunnen lezen/vinden of wellicht hier lezen. Dat laatste is natuurlijk het mooist. Mocht blijken dat het inderdaad allemaal FAKE is van Blindetest, dan zal ik de eersten zijn die een klachtrapport zal indienen hier. Het topic op slot gooien vind ik dus onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 2 juli 2010 Report Share Posted 2 juli 2010 Niet mee eens, op 3 maart J.L waren er al genoeg recensisten daarna, v.n.l. "vaag gedoe" Midcall geeft op 2 maart al deze rake reactie: Wetenschappers geven bij aanvang van een onderzoek toch wel iets meer van zichzelf bloot. Het moet voor een ieder verifieerbaar zijn of de uitvoerenden betrouwbaar zijn en de tests met goede bedoelingen uitvoeren. Ik stel 2 dingen voor of 3 ..... Blindetest krijgt een paar dagen de tijd om nu openheid van zaken te geven. Zoniet IP-ban en delete van dit tot nu toe onzinnige topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 2 juli 2010 Report Share Posted 2 juli 2010 Wij zijn 3 muziekliefhebbers die veel aandacht besteden aan alles wat in de audiotechniek zorgt voor reele weergave. We hebben alledrie een wetenschappelijke achtergrond om een valide en betrouwbaar onderzoek te doen. Proficiat blinde tests zijn saaaai...... Ik gaf hem al direct de eerste dag dat dit topic geopend werd deze post. Daarna heb ik niets meer gepost, maar jullie blijven hem maar voeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 juli 2010 Report Share Posted 2 juli 2010 We houden u uiteraard op de hoogte Hoe zou 't er mee gaan...?? En dit was voldoende om de hele Heargemeenschap weer wakker te krijgen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 3 juli 2010 Author Report Share Posted 3 juli 2010 Niet mee eens, op 3 maart J.L waren er al genoeg recensisten daarna, v.n.l. "vaag gedoe" Midcall geeft op 2 maart al deze rake reactie: Wetenschappers geven bij aanvang van een onderzoek toch wel iets meer van zichzelf bloot. Het moet voor een ieder verifieerbaar zijn of de uitvoerenden betrouwbaar zijn en de tests met goede bedoelingen uitvoeren. Ik stel 2 dingen voor of 3 ..... Blindetest krijgt een paar dagen de tijd om nu openheid van zaken te geven. Zoniet IP-ban en delete van dit tot nu toe onzinnige topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 juli 2010 Report Share Posted 3 juli 2010 Dan was dit mijn laatste post. Pffff.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 juli 2010 Report Share Posted 3 juli 2010 Als je, je eigen "Blindetest" noemt op een audioforum, roep je natuurlijk e.e.a. op je af. Ik ben van mening dat je de kans gehad hebt, om het e.e.a. in een meer wetenschappelijk jasje te gieten. Er zijn tal van argumenten gepost waar je vervolgens weinig of niets mee gedaan hebt. Door nu zielig te gaan doen, werkt tegen je en daarmee geef je min of meer toe, dat dit "onderzoek" gewoon fake is. Ik dien hierbij een klacht in bij de moderator.... Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Moderator3 Posted 3 juli 2010 Report Share Posted 3 juli 2010 (edited) @ Blindetest, Een ban zal men hier niet zo snel krijgen, dan moet je het erg bont maken. Maar eenmaal gebanned worden is wel altijd terecht en moet er veel gebeurd zijn. Meestal wordt er eerst een waarschuwing gegeven via PB en daarna pas een ban, als men niets leert van de waarschuwing. Het moderatieteam mag toch wel aannemen dat je de testresultaten hier bekend maakt of een verwijzing ernaar geeft? Wanneer zijn de resultaten bekend? met vriendelijke groet, Het hear moderatie team. Edited 3 juli 2010 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blindetests Posted 4 juli 2010 Author Report Share Posted 4 juli 2010 In het begin en verder nog een keer genoemd zal het artikel naar verwachting volgend jaar worden gepubliceerd. Ook had ik aangegeven ernaar te verwijzen na publicatie. Ik ben het topic gestart om te vragen of er geinteresseerde respondenten zijn. Die hadden we snel daarna al compleet, zonder leden van dit forum. Daarna werd het topic gewoon een discussie over vanalles, maar vooral hoe onderzoek te doen, het nut ervan in dit unieke veld van audio apparatuur en gehoor, wie er wel niet verschillen hoort tussen audiocomponenten, blind of niet (niet bewerende dat dubbelblind testen een volledige methode vormt) en of je als onderzoeker een hypothese moet hebben of objectief moet zijn. Het was hardstikke leuk, we maakten het af en toe bont maar ik ben nergens verantwoording voor schuldig. Iedereen is hier vrij om kritiek te hebben en velen zijn blij om dat herhaald te kunnen geven, dus prima toch? Echter, is iemand dan een ongeleid projectiel als hij op welk moment dan ook zegt, dank u wel, we komen er zelf wel uit met onze onderzoeksmethoden? Als ik al achterlijk ben dan zijn we dat niet met zijn allen. Maak u geen zorgen. Of, is dat projectiel pas serieus als hij gewoon vertelt welke audiocomponenten er onderzocht gaan worden zodat ervaren leden van het forum gewoon kunnen vertellen wat de te horen verschillen zijn, zodat het onderzoek niet meer nodig is....... Anyway, lang of breed, ik vind het zelf dus mooi geweest voor dit topic (dus ga ik in andere woorden zielig doen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 juli 2010 Report Share Posted 4 juli 2010 Zielig doen is nergens voor nodig hoor. Ik vraag me alleen af wie er nu eens de brug gaat leggen tussen de "wetenschap" die beweert dat met steady-state (meet- ) signalen geen (significant hoorbare) verschillen tussen apparaten zijn te ontdekken en dat met (dubbel) blinde tests tracht te "bewijzen", en de praktijk van alledag waarin wèl verschillen (en ook consistent!) worden gehoord. Ook als men niet weet wat er speelt. En dat ongeacht prijs, afkomst of onderlinge be-invloeding. Jij gaat dat duidelijk niet doen omdat je er al van overtuigd bent dat 150 watt of 600 euro de grens is waarboven alle verbeteringen niet meer hoorbaar zullen zijn (op die Vivace luidspreker?). Success met het onderzoek en graag hoor ik de bevindingen of een verwijzing naar waar die te vinden zijn. MVG, KT88. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 juli 2010 Report Share Posted 4 juli 2010 Ik zeg het niet gauw, maar ik vind het slappe hap. Pfffff.... Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 juli 2010 Report Share Posted 4 juli 2010 Jack, wat zeg een test op audio gebied, voor mij totaal niks. Ik vind audio apparatuur testen grote onzin en waarom heel simpel ,de mens kan verschillend zijn in horen en de emotie komt ook nog om de hoek kijken, hoe wil je een luistertest afnemen,ik geef je een voorbeeld, jij vind muzikaal geweldig en ik vind analytisch geweldig en dan moeten wij versterkers beoordelen ,kijk eens naar jou tuners wat daar voor een klank verschil is,en dan moet jij een test doen,ik noem dat spinnerei,of te wel onzin . :D Of houden we allemaal van meisjes met rode haren :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 juli 2010 Report Share Posted 4 juli 2010 Wij zijn allen verschillend, maar ..... meisjes m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 juli 2010 Report Share Posted 5 juli 2010 Ben best benieuwd naar een samenvatting van het onderzoek. Maar als dat tot 2011 duurt, dan ben ik dit draadje al lang vergeten... Zo'n onderzoek zou zich volgens mij niet alleen moeten richten op of we verschillen horen, maar ook welke verschillen gemiddeld worden gehoord en onder welke omstandigheden. Zou wellicht meer inzicht geven in de luisterbeleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 juli 2010 Report Share Posted 5 juli 2010 Zo'n onderzoek zou zich volgens mij niet alleen moeten richten op of we verschillen horen, maar ook welke verschillen gemiddeld worden gehoord en onder welke omstandigheden. Zou wellicht meer inzicht geven in de luisterbeleving. Dat Duck, is allemaal al (meermaals) gedaan, o.a. om lossy compressie formaten als PASC, ATRAC, MP3 en AAC te kunnen ontwikkelen. Ik weet niet in welke mate er over gepubliceerd is, in de voetnoten van de gelinkte artikelen is vast wel wat te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 (...) Zo'n onderzoek zou zich volgens mij niet alleen moeten richten op of we verschillen horen, maar ook welke verschillen gemiddeld worden gehoord en onder welke omstandigheden. Zou wellicht meer inzicht geven in de luisterbeleving. Beste Duck-Twacy, Maar dat IS allemaal al lang geleden wetenschappelijk onderzocht: zowel afwijkingen in de frequentie/amplitudekarakteristiek als afwijkingen in de fasekarakteristiek! En wat bleek: sommige afwijkingen (m.n. fase) worden door de meeste luisteraars helemaal niet waargenomen. Andere afwijkingen (m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 Wij zijn allen verschillend, maar ..... meisjes mét rode haren Doet u mij maar blond, dank u. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 [....] De installatie mag best "liegen", vindt men, als het maar op een overtuigende manier gebeurt. (Dat betekent vooral: met zo weinig mogelijk vertraagde resonantie / na-ijling / vertroebeling / versmering van het geluid.) Van mij wel. De realiteit is toch niet te halen in een huiskamer, dus dan maar het next best: datgene wat ik fijn vind klinken. 1 eis stel ik wel: piano-weergave moet goed zijn. Stemmen vind ik dan weer niet zo belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 [(...) 1 eis stel ik wel: piano-weergave moet goed zijn. Stemmen vind ik dan weer niet zo belangrijk. Beste KT88, Mag voor jou een B Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 1 eis stel ik wel: piano-weergave moet goed zijn. Waarom heb je dan juist voor vliezen gekozen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 1 eis stel ik wel: piano-weergave moet goed zijn. Waarom heb je dan juist voor vliezen gekozen De vraag stellen is hem beantwoorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 @ Spido: natuurlijk moet een Bechstein geen Yamaha worden, maar er zijn teveel speakertjes in omloop die piano verkrachten door hun oplopende hoog en in mindere mate hun gekleurde laag. Met het stemmenverhaal bedoelde ik meer dat ik vaak mensen hoor over hoe die stem geplaatst is, ze staat dan wel 2 meter voor de speakers of erachter) en precies ietsje links van het midden en 1.80 hoog...... Daar kan ik niks mee, zeker niet als ik naga hoe de meeste opnamen tot stand komen. Mijn vellen plaatsen wat diffuus, ik vind zo'n extreem sterke "staging" dan ook niet zo belangrijk. @ Tube300: ik vind Magnepan (maar dan wel de grotere types) onge-evenaard waar het piano-weergave betreft. Het timbre blijft zeer goed bewaard en piano wordt zeker niet groter afgebeeld dan werkelijk (tenzij de opnametechnicus daarvoor heeft gekozen). Wat kleuring in het laag kan bij pianoweergave doorgaans weinig kwaad doen, inderdaad verschuif je dan van zeg Steinway wat richting Bösendorfer. Gek genoeg merk ik dat eerder op bij veel (conventionele) conusweergevers dan bij een goed vlies. Ik speel zelf al bijna 40 jaar piano, heb in het verleden opnamen gemaakt en mastering gedaan dus ik meen hier wel enigszins over mee te kunnen babbelen. PS waar hier "piano" staat, gelieve "vleugel" te lezen. Vleugel is het echte instrument, de "upright piano" (of beter: pianino) is een slap aftreksel daarvan, een compromis wegens plaatsruimte. Om te oefenen ofzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 juli 2010 Report Share Posted 7 juli 2010 @ Spido: natuurlijk moet een Bechstein geen Yamaha worden, maar er zijn teveel speakertjes in omloop die piano verkrachten door hun oplopende hoog en in mindere mate hun gekleurde laag. Met het stemmenverhaal bedoelde ik meer dat ik vaak mensen hoor over hoe die stem geplaatst is, ze staat dan wel 2 meter voor de speakers of erachter) en precies ietsje links van het midden en 1.80 hoog...... Daar kan ik niks mee, zeker niet als ik naga hoe de meeste opnamen tot stand komen. Mijn vellen plaatsen wat diffuus, ik vind zo'n extreem sterke "staging" dan ook niet zo belangrijk. @ Tube300: ik vind Magnepan (maar dan wel de grotere types) onge-evenaard waar het piano-weergave betreft.(...) Beste KT88, Als dat oplopende hoog niet samenhing met fasevervorming, en dus met aantasting van de klankkleur, was het helemaal niet zo erg. Want dan zou je gewoon dezelfde piano (sorry: vleugel, natuurlijk!) horen, maar dan in een andere akoestiek. De meeste "pop" opnames zijn gewoon multitrack-mixes, waarbij stereo imaging wordt bereikt door de willekeur van de jongen in het zwarte T-shirt achter de schuifjes. Maar er zijn live-opnamen en (vooral) klassieke studio-opnamen, waarbij de plaatsing realistisch werd geregistreerd.* Een rondom-spreidend en uiterst dynamisch (slag)instrument zoals de piano (sorry: vleugel, natuurlijk!), kan natuurlijk nóóit realistisch in de luisterruimte worden neergezet door een bundelende vliesspeaker met een zeer beperkte dynamiek... * Een goede vriend bracht gisteren een CD mee van de (helaas reeds zéér lang wijlen) tenor Fritz Wunderlich, met begeleiding van Hubert Giesen, piano (sorry: vleugel, natuurlijk!), met Schumann (delen uit "Dichterliebe'), Beethoven en Schubert ("Lieder"). Wat een genot om naar te luisteren! De ontspanning, de rust, van waaruit die muziek klinkt! De perfecte toonvorming en plaatsing! De wijze waarop studio en luisterruimte in elkaar versmelten... dat moet wel de Ware Liefde zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 juli 2010 Report Share Posted 7 juli 2010 Een rondom-spreidend en uiterst dynamisch (slag)instrument zoals de piano (sorry: vleugel, natuurlijk!), kan natuurlijk nóóit realistisch in de luisterruimte worden neergezet door een bundelende vliesspeaker met een zeer beperkte dynamiek... Bundelende vliesspeaker..........met beperkte dynamiek.....? Hiermee geef je wel heel erg duidelijk te kennen dat je werkelijk nog nooit een goede Magnepan of Apogee beluisterd hebt. Nu ben ik ook niet bepaald een vliezenvoorstander, maar sinds ik Apogee's in de slaapkamer heb staan ben ik toch heelwat vooroordelen verloren. Vroeger vond ik ook, meestal door verkeerd opgestelde en/of aangestuurde vellen, dat die dingen geen laag konden produceren. Daar heb ik nu toch heel andere ervaringen mee. Verschillende mensen hebben hier al gezocht naar de subwoofer.....die er niet is. Dynamiek van vellen is ook gewoon een kwestie van opstellen en aansturen. De meeste vellen die ik gezien en gehoord heb gaven ook idd geen laag en dynamiek, maar stonden bijna allemaal veel te dicht op wanden, liefst nog 100% parallel met de wand waar ze vlak voor stonden, en werden aangestuurd door versterkers die dat overduidelijk niet aankonden. Een vlies wat bundeld........heb ik nog nooit gehoord. Ga eens een stel goed aangestuurde en goed opgestelde vellen beluisteren en kom dan nog eens met zulke opmerkingen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 juli 2010 Report Share Posted 7 juli 2010 Hallo blindetest zo langzamerhand begin ik vraagtekens bij jouw of jullie test te plaatsen. Nu pas? Je bent te goed voor deze wereld, Jack, die vraagtekens had ik al 2 maanden geleden hmmm was jij eerder dan ik bart? Ik ben te lui om dat op te zoeken, ik heb effe snel gekeken wanneer dit topic gestart is maar ik geef wel iedereen een kans. Het topic is trouwens wel ineens heel prettig om te lezen geworden Dat pianoverhaal, daar kan ik veel mee Ik heb nog nooit op een vleugel gespeeld (o Spido, wat ken jij veel merken zeg!) maar ken de klank van een piano wel goed. En meisjes met rode haren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts