Midcall Posted 14 juli 2010 Report Share Posted 14 juli 2010 Midcall,Genesis bouwt indrukwekkende speakers en daar is ook een mark voor, maar de mensen hebben het niet in de gaten dat het beeld groter is t.o.v. van het origineel Ach ja... het 'origineel' argument, whatever that me be, altijd zo makkelijk definieerbaar *ahum* Maar opzich wel een bijzondere redenering, hoe groter de speaker, hoe groter het geluidsbeeld? Lijkt mij een onzin redenering, want dan zou er toch een ideaal formaat speaker moeten bestaan, een bepaalde grootte die het 'origineel' in jouw beleving precies goed weergeeft? Toch zie ik geen enkele overeenkomsten in het formaat speakers die op deze planeet worden gefabriceerd. En in dit kader zou je dan ook kunnen beweren dat monitoren en kleine vloerstaanders het geluidsbeeld te klein weergeven? Een interessante voor een blinde test; vergelijk een stukje muziek die 100% binnen de specs van beide soorten speakers valt en probeer aan te geven welke speaker je denkt te horen. Deze test is echter al gedaan, ik meen op hifi-forum, en zoals bij iedere blinde test werd ook hier GEEN verschil waargenomen tussen een 1.60 mtr grote speaker en de monitor speaker. Nee, erg goed idee, dat blinde testen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 14 juli 2010 Report Share Posted 14 juli 2010 ik heb geblindoekt een test gedaan. was een grote elac en een monitor van elac. ik had geen idee welke speelde. prijsverschil lag ook rond de 1000 euro eerst luisteren zonder blindoek toen met blindoek maar met info later luisteren met blinddoek zonder info....and i was totally lost. alleen een orgel opname en een live cd van een rock concert had ik goed. 4 x switchen 4 x goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 juli 2010 Report Share Posted 15 juli 2010 Midcall,hoe groter de speaker, hoe groter het geluidsbeeld dat heb ik niet gezegd ,het beeld is groter dan het origineel,en je hoort informatie dat er niet in thuis hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Moderator3 Posted 15 juli 2010 Report Share Posted 15 juli 2010 (edited) Er zijn een aantal postjes verwijderd op verzoek van meerdere leden. Er konden nog meer postjes verwijderd worden, maar die laten we voorlopig nog staan. De ergste is verwijderd en de reacties daarop. Reden: Off-topic en aanstootgevend enzovoort. VERZOEK DUS MAAR WEER: HOU U AAN DE FORUMREGELS !! NIET ALLEEN IN DIT TOPIC, MAAR OOK IN DE ANDERE TOPICS. Met vriendelijke dank voor jullie medewerking hierin. Het Hear Moderatieteam. Edited 15 juli 2010 by Moderator3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 juli 2010 Report Share Posted 15 juli 2010 Midcall,hoe groter de speaker, hoe groter het geluidsbeeld dat heb ik niet gezegd ,het beeld is groter dan het origineel,en je hoort informatie dat er niet in thuis hoort Oh, nu verzinnen de speakers er nog dingen bij ook? Hoe kan een speaker iets laten horen wat er niet thuis hoort, ik wordt ernstig nieuwsgierig naar welke speakers je geluisterd hebt waar je al deze conclusies op baseert, want ik heb deze zaken nog nooit gehoord van goede 'grote' systemen. Wellicht dat je dit beeld gevormd hebt doordat de beluisterde speakers onrealistisch hard stonden te spelen, iets wat met de juiste aansturing meestal makkelijker gaat als met kleinere systemen. Bij gelijk volume was er bij de mij bekende blinde luistertest namelijk geen verschil tussen de mega-vloerstaander en de monitor speaker aangewezen, dus dat zou jouw verhaal tegenspreken, ware het niet dat conclusies uit blinde tests bij voorbaat onbetrouwbaar zijn, dus kan ik dit niet als argument van je ongelijk gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 juli 2010 Report Share Posted 15 juli 2010 Een voortreffelijke luidspreker, inderdaad!Maar om nou te zeggen dat ie echt góed is... Nee, dan basreflex, Spido! Da's pas echt goed... We hoeven de techniek niet erbij te halen om uit te leggen hoe goed basreflex wel is, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 juli 2010 Report Share Posted 15 juli 2010 Een voortreffelijke luidspreker, inderdaad!Maar om nou te zeggen dat ie echt góed is... Nee, dan basreflex, Spido! Da's pas echt goed... We hoeven de techniek niet erbij te halen om uit te leggen hoe goed basreflex wel is, toch? Beste Thingman, Als het basreflexprincipe goed wordt toegepast (dus niet om méér bas te krijgen, maar om vervorming door mechanische (over)belasting te voorkomen), kunnen er uitstekende resultaten mee worden bereikt. En daar mag je gerust de techniek van bijvoorbeeld Small, Thiele en Keele* bij halen, hoor. Dat veel reflexkasten een gekleurde en ongecontroleerde basweergave hebben, komt niet door het reflexprincipe, maar door een slechte uitwerking daarvan: met name door verkeerde afstemming, en paneelresonanties. * A.N. Thiele "Loudspeakers in vented-boxes, JAES 19 nr. 2, 6. R.H. Small "Vented-box loudspeaker systems", JAES 21 nr. 5 - 8. D.B. Keele "A new set of sixth order vented box loudspeaker alignments", JAES 23, nr. 5. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 juli 2010 Report Share Posted 16 juli 2010 Ja Midcall, speakers verzinnen een hoop erbij,de mens wilt wat horen wat niet bestaat,en daar kun je alleen achter komen als je veel live muziek beluisterd. Er zijn mensen die willen interessant doen ,dure speakers en een overdreven interessant geluid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 juli 2010 Report Share Posted 16 juli 2010 Ja Midcall, speakers verzinnen een hoop erbij,de mens wilt wat horen wat niet bestaat,en daar kun je alleen achter komen als je veel live muziek beluisterd. Hahaha.... shit, ik dacht even dat je het nog serieus meende ook Speakers die zelf maar wat verzinnen Lijkt me wel hilarisch om een keer mee te maken, zou een goede banasplit-grap zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 juli 2010 Report Share Posted 16 juli 2010 Midcall ,je zou toch eens naar live concert moeten gaan om te leren luisteren hoe het moet klinken Heb je wel eens live concerten gehoord,of alleen van de plaat of cd ! :D Midcall Speakers voegen wat toe aan het geluid dat zeg ik, waaronder kleuring ,faseverschillen ,enz Stappelen we ook 10 microfoons op elkaar om opname,s te maken Midcall: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 juli 2010 Report Share Posted 16 juli 2010 Midcall ,je zou toch eens naar live concert moeten gaan om te leren luisteren hoe het moet klinken Heb je wel eens live concerten gehoord,of alleen van de plaat of cd ! :D Midcall Speakers voegen wat toe aan het geluid dat zeg ik, waaronder kleuring ,faseverschillen ,enz Stappelen we ook 10 microfoons op elkaar om opname,s te maken Midcall: Oh, je bent ècht serieus in je beweringen? Ik bezoek gemiddeld zo'n 20 concerten per jaar, veel in het Bimhuis, maar ook Paradiso, HMH en Concertgerbouw. Jaren hiervoor was dat wat meer, maar ivm nieuw huis en drukte met werk even wat minder. Dus probeer wat andere vooroordelen, die ook geen hout snijden! Ik vroeg eerder om concrete referenties die jouw geschetste beeld hebben gevormd, welke Genesis systemen heb je in je leven gehoord? Of andere grote luidsprekers? Gezien de ongefundeerde uitspraken die je doet is dit interessant om te weten. Of spreek je nu over speakers in het algemeen? Want ja natuurlijk kleuren deze vaak en zorgen deze voor vervorming. Maar grote toch niet meer dan kleine? Eerder omgedraaid lijkt mij. Kortom, tot nu toe is het heel veel wol, maar weinig garen eerlijk gezegd. Het is overigens wel zo dat grootse stukken (vnl symphonisch werk) er bij veel grote systemen wèl in goede proporties uitkomt. Ik zie het dus eerder precies andersom, daar waar kleinere speakers tegen hun beperkingen aanlopen, worden deze beperkingen (verder) verlegd bij grotere systemen. Het plafond van de mogelijkheden wordt verhoogd zeg maar. Het is zeker niet waar dat met grote speakers (nouja, laat ik het bij mijn eigen speakers houden) alles tot 20m bij 20m proporties wordt opgeblazen, het geluidsbeeld is gelijk aan 'normale' speakers, het gaat alleen wat dieper indien dit laag in de bron zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 3 augustus 2010 Report Share Posted 3 augustus 2010 Overzicht aantal decibellen Omschrijving dB Fluisteren 25 Praten 60 Straatgeluid 70 Printer 75 Grasmaaier 85 Handzaag 88 Druk Cafe 90 Heftruck 90 Snelwegverkeer 96 Slijptol 98 Handboor 99 Snurken 75 - 110 Cirkelzaag 102 Windruis bij 100km/u 102 (onder de helm) Kettingzaag 105 Hogedrukreiniger 108 Walkman 80 - 110 Concert 90 - 115 MP3-speler 'max' 120 Hoelang kunnen we bepaalde geluidsvolumes verdragen. Decibellen tijdsduur 80 dB 8 uur 83 dB 4 uur 86 dB 2 uur 89 dB 1 uur 92 dB 30 minuten 95 dB 15 minuten 98 dB 7 minuten 101 dB 3,5 minuten 104 dB 1,5 minuten 107 dB nihil leuk dat er steeds weer verschillende lijsten zijn door de jaren heen dus na een beetje stevig concert ben je dus doof als je een piek van 115 dB hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 3 augustus 2010 Report Share Posted 3 augustus 2010 leuk dat er steeds weer verschillende lijsten zijn door de jaren heen dus na een beetje stevig concert ben je dus doof als je een piek van 115 dB hoort Idd erg leuk die lijstjes, maar of er ook maar 1 promille van klopt....... Iedereen die regelmatig bij een liveconcert aanwezig is moet volgens dit soort lijstjes dus niets meer kunnen horen. Deze lijst komt zeker weer bij TNO vandaan? Die zijn nl. erg goed in dit soort (naar list en bedrog riekende) "testresultaten". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 3 augustus 2010 Report Share Posted 3 augustus 2010 dus na een beetje stevig concert ben je dus doof als je een piek van 115 dB hoortJe hebt op zijn minst de kans dat er enige gehoorschade optreedt. Enige druk op de oren of wat oorsuizen zijn een indicatie dat het wat te vaal van het goede is geweest. Of de schade blijvend is, zal na enige tijd duidelijk worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 dus na een beetje stevig concert ben je dus doof als je een piek van 115 dB hoortJe hebt op zijn minst de kans dat er enige gehoorschade optreedt. Enige druk op de oren of wat oorsuizen zijn een indicatie dat het wat te vaal van het goede is geweest. Of de schade blijvend is, zal na enige tijd duidelijk worden. .......en wat is dan "enige tijd" volgens jou Richard? Volgens TNO medewerkers had ik al een jaar of 23 geleden stokdoof geweest moeten zijn. Ik heb van mijn 16de tot 34ste heel frequent (minstens 1 avond per week), zonder bescherming, op, achter en bij muziekpodia gewerkt, en doe dat nu nog zo af en toe. Dan krijg je toch snel zo'n 3-5 uur 120dB/A en meer per avond te verwerken. Daarbij heb ik ook nog zo'n 5 jaar vrij intensief aan DB-Drag wedstrijden mee gedaan, met tot 160Db in een kleine ruimte (auto). Thuis luister ik ook vrij regelmatig op een geluidsterkte die volgens dit soort lijstjes binnen enkele minuten tot permanente doofheid zou moeten leiden. Op mijn 16de kreeg ik van verschillende TNO figuren al te horen dat ik binnen een paar weken doof zou zijn als ik zo door ging. Helaas voor 2 van die figuren heb ik die nog geen jaar geleden op hun eigen instituut weer behoorlijk voor L.L gezet, door daar weer de zelfde gehoortest te ondergaan die ik op mijn 16de, 25ste en 32ste ook al eens heb gedaan, om aan te tonen dat ze uit hun nek l.llen bij TNO. Wat krijg ik dan iedere keer weer te horen.....: Ik saboteer de boel. Kan iemand mij vertellen hoe je een gehoortest kunt saboteren? Dat soort onderzoeksbureaus neem ik al jaren niet eens meer met een korrel zout, maar met een wel héél grote silo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Miracle ik heb de tabel hier van geplukt alpine db lijst die van TNO zal er niet veel vanaf zitten citaat Hoe serieus moet je het TNO onderzoek nu nemen? Zonder ze direct te willen aanvallen denk ik dat het onderzoek te smal opgezet is. Dit staat overigens impliciet in het rapport. Ik denk uit de cijfers te kunnen afleiden dat de Minister een te klein budget beschikbaar heeft gesteld. Van de ongeveer 400 proefpersonen was 88% studerende aan de Universiteit van Leiden terwijl 12% (de rest dus) werkzaam was bij slechts drie bedrijven. De aard van de bedrijven wordt niet genoemd, maar je kunt veilig stellen dat dit nooit een representatieve doorsnee van alle sociale lagen van de bevolking is. jan. ‘02 •29 Harde live-muziek minder schadelijk dan gedacht? Gehoorschade Hans Beekhuyzen Gehoorschade is op de redactie van ProAudio+Visie altijd een grote zorg geweest. En niet zonder reden, want wie kent niet de lijst van musici die in meerdere of mindere mate doof zijn. Overigens hebben we het dan niet alleen over popmusici want ook in een big band of symfonieorkest loop je gehoorschade op. Hoe zit het dan met de oren van een geluidstechnicus? Maximale geluidsbelasting in een werkomgeving volgens de ARBO HH:MM:SS dB SPL 8:00:00 80 4:00:00 83 2:00:00 86 1:00:00 89 0:30:00 92 0:15:00 95 0:07:30 98 0:03:45 101 0:01:52 104 0:00:56 107 0:00:28 110 0:00:14 113 0:00:07 116 0:00:04 119 bron: http://www.proaudiovideo.info/downloads/200201hardelivemuziekminderschadelijkdangedach.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Dat soort onderzoeksbureaus neem ik al jaren niet eens meer met een korrel zout, maar met een wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Dat soort onderzoeksbureaus neem ik al jaren niet eens meer met een korrel zout, maar met een wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Ik ben eens zo dom geweest om eens machinaal aluminium profielen te polijsten met een boormachine + polijst hulpstuk. Maakte niet eens zoveel herrie, dacht ik (maar je staat toch al gauw een kwartiertje achter elkaar te poetsen). Had na een weekendje werken, enkele weken last van een vervelende pijntje in mn oren. Muziek luisteren was even geen pretje meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Wordt er hear niet te ongenuanceerd met die testresultaten omgegaan? Gehoorschade is niet alleen maar absoluut niets meer horen. Er is ook 'lawaaidoofheid', zachte piepjes in een koptelefoon kun je dan nog prima horen, maar een zacht gesprek in een lawaaierige omgeving is niet meer te volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Wordt er hear niet te ongenuanceerd met die testresultaten omgegaan? Gehoorschade is niet alleen maar absoluut niets meer horen. Er is ook 'lawaaidoofheid', zachte piepjes in een koptelefoon kun je dan nog prima horen, maar een zacht gesprek in een lawaaierige omgeving is niet meer te volgen. Precies. Mijn vader heeft dus lawaaidoofheid. Met z'n gehoorapparaten in kan hij wel goed horen. Maar zonder kan ie bijvoorbeeld geen gesprekken volgen in een groep (bijvoorbeeld op verjaardagen)... Zijn gehoor begint ergens bij 1000 a 2000Hz al af te vallen, tot maximaal -100dB(!) bij sommige frequenties. Komt doordat hij altijd (vroeger) zonder gehoorbescherming heeft gewerkt met houtbewerkingsmachines (zagen, frezen, schaven, enz.)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Wordt er hear niet te ongenuanceerd met die testresultaten omgegaan? Gehoorschade is niet alleen maar absoluut niets meer horen. Er is ook 'lawaaidoofheid', zachte piepjes in een koptelefoon kun je dan nog prima horen, maar een zacht gesprek in een lawaaierige omgeving is niet meer te volgen. Bij TNO gaan ze uit van totale doofheid bij mensen die meer dan een uur achtereen per week 100Db of meer te horen krijgen, binnen een jaar, of hooguit een paar jaar. Ik heb mij ook op lawaai doofheid laten testen, op alle verschillende manieren die ze daar maar konden bedenken. Uit al die testen kwam ik ook daar weer het zelfde als bij de KNO arts die mijn broertje aan gehoor geholpen heeft, en ons ieder jaar test, en vergelijkt. Mijn gehoor is sinds mijn 12de, toen ik begonnen ben met jaarlijks testen, niets (0,00%) veranderd. Ook geen verlies aan hoge tonen dus. Mvg. Miracle. P.S. Ik ben nu 39. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 augustus 2010 Report Share Posted 5 augustus 2010 Mijn gehoor is sinds mijn 12de, toen ik begonnen ben met jaarlijks testen, niets (0,00%) veranderd. Ook geen verlies aan hoge tonen dus. Dat kan ook betekenen dat het op je twaalfde al goed mis was. Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat ik na bezoek van een concert wekenlang een vervelende piep in mijn oren had. Inmiddels is het grotendeels weggetrokken, maar als het heel stil is denk ik de piep nog te kunnen horen naast het ruisen van mijn bloed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 augustus 2010 Report Share Posted 5 augustus 2010 Zo kan je het ook bekijken, Richard. Ik doe het zeker niet meteen als onzin af, Miracle, maar 0,0% verschil sinds je twaalfde is toch tamelijk onwaarschijnljk? Ook zonder lawaai had je puur qua leeftijd al wat hoogafval moeten hebben. Ik heb nog nooit een test laten doen (ben ik wel benieuwd naar) -oja, wel op de basisschool- maar ik weet zo al dat ik schade heb. Laatst zat ik op een verjaardag vlak bij de speakers, ik verstond geen **** van wat er iets verder van me af gezegd werd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 augustus 2010 Report Share Posted 5 augustus 2010 Miracle, maar 0,0% verschil sinds je twaalfde is toch tamelijk onwaarschijnljk? Ook zonder lawaai had je puur qua leeftijd al wat hoogafval moeten hebben. Misschien is ie niet ouder geworden? Overigens is te lang te veel lawaai niet de enige oorzaak van gehoorschade. Ook een virusinfectie (flinke griep b.v.) kan blijvend gehoorschade tot gevolg hebben. Als je oren tijdens een griep behoorlijk dicht zitten is het raadzaam een dokter te raadplegen als dat wat langer aan houdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts