Jump to content

Gehoor Onderzoek

blindetests
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Het zou best eens kunnen dat Miracle geen verlies heeft. Maar dat is wel gerelateerd aan de norm. (zo gaan die metingen nu eenmaal)

De norm kent echter een zeker verlies met de jaren. Miracle is er dan volgens de norm misschien niet op achteruit gegaan, in absolute zin waarschijnlijk wel.

Groet,

Leobus

(Die een flinke lawaaidoofheid dip bij ca 8000 hz heeft(20dB) en boven de 12000 hz ook al niks meer hoort) :(

mijn laatste test was alles prima in orde. de arts was er jaloers op zei hij.

en ik heb heel wat concerten en festivals afgestruind.

met name de concerten van bands als autopsy,entombed in de betonnen tivoli zaal heugen mij nog als pieeeeeeep creators.

en wat te denken als front242 of godflesh met snoeiharde electronische drums. dat was gewoon niet leuk meer.

ik heb geluk gehad

Front 242?! Ik ben een beetje jaloers.. B)

Ik heb gelukkig nooit last gehad van dagenlang gepiep na een concert. Blijkbaar was ik dan toch redelijk voorzichtig..Het ergste was My Bloody Valentine in 013, maar daar had ik goede oordoppen, en tijdens de apotheose ben ik helemaal achter in de zaal gaan staan. Nog nooit zulk chagrijnig barpersoneel gezien :D

Front 242?! Ik ben een beetje jaloers.. B)

je oren niet....

was zonder twijfel het hardste concert waar ik ooooit was. F242 stond daar om bekend trouwens

dat zal stef wel weten

Ook een virusinfectie (flinke griep b.v.) kan blijvend gehoorschade tot gevolg hebben.

Volgens mij kun je hier "Ook" aan het begin van de zin gewoon weg laten.

Het wegvallen van hoge tonen met het verstrijken van de jaren is volgens mij enkel het gevolg van (virus)infecties, welke ik me niet kan herinneren ooit gehad te hebben.

Als je oren tijdens een griep behoorlijk dicht zitten is het raadzaam een dokter te raadplegen als dat wat langer aan houdt.

Beter is nog om een dokter te raadplegen voordat je oren dicht gaan zitten. ;)

@Leobus: Bij mij is er geen rekening gehouden met de norm, maar enkel gekeken hoe ik de testen in het verleden deed en nu.

Daar zat in absolute zin 0,00% verschil in.

Bepaalde tonen herkennen tussen een bak herrie gaat me nu zelfs beter af dan toen ik jong was.

Volgens mij gewoon door training.

Probeer jij maar eens te verstaan wat de persoon voor je zegt als er 120Db muziek aan staat. Gaat meestal niet lukken.

Hoe langer je went aan die 120Db hoe beter je die persoon gaat verstaan.

@M44: In de Kade Zaandam vond ik het wel meevallen afgelopen juni. Was wel behoorlijk stevig, maar heb wel harder/luider meegemaakt.

Het wegvallen van hoge tonen met het verstrijken van de jaren is volgens mij enkel het gevolg van (virus)infecties, welke ik me niet kan herinneren ooit gehad te hebben.

Je doet je forumnaam eer aan, met je 39e jaar nog 100% van je gehoor hebben en nog nooit een virusinfectie hebben gehad; met recht een medisch wonder.

Je doet je forumnaam eer aan, met je 39e jaar nog 100% van je gehoor hebben en nog nooit een virusinfectie hebben gehad; met recht een medisch wonder.

Nee hoor, absoluut geen medisch wonder. Gewoon gezond leven.

Veel buiten, gezond en vooral gevarieerd eten (Niets aantrekken van de moderne normen, vooral wat vet aangaat. Dan word het dieet wel héél ééntonig.) voldoende slaap/rust nemen en zo veel en vaak als mogelijk de vervuiling van de moderne wereld ontlopen (minstens 5 weken (maar liefst nog veel meer dan dat) per jaar de echte natuur, ver van industrie en auto's vandaan, opzoeken).

Een gezond mens word niet ziek, en/of loopt geen infecties op.

Met mijn gehoor ben ik ook absoluut geen uitzondering.

Ik ken heel wat mensen die nog veel meer met herrie te maken hebben gehad dan ik, en ook ouder zijn dan ik, die nog steeds een uitstekend gehoor hebben.

Daartegen ken ik ook mensen die doof zijn geworden ondanks dat ze nog nooit een luider geluid dan 80Db hebben gehoord.

Doof worden heeft te maken met (erfelijke)aanleg of beschadigingen door infecties en/of virussen.

Als je werkelijk wilt weten hoe gehoor in elkaar zit wil ik nog wel eens een persoonlijke uitleg geven, eventueel met mijn broertje daarbij, als voorbeeld en ervaringsdeskundige.

Hij is geboren zonder gehoorgangen (schedel dus doorgegroeid waar bij ons een doorgang zit), trommelvlies, ovaal venster, hamer, aambeeld en stijgbeugel.

Alleen het labyrint, slakkenhuis en de gehoorzenuw waren aanwezig. De rest is kunstmatig gemaakt, van bot, kraakbeen en vel van zijn eigen lichaam.

Door de uitleg van de arts die zijn gehoor mogelijk heeft gemaakt (+ de microscoop filmpjes daarvan), en de ervaringen van mijn broertje, zowel voor als na de operaties weet ik heel behoorlijk hoe het menselijk gehoor werkt en in elkaar zit, en kan ik melden dat ik ook hier op het forum een hele berg lariekoek lees over het gehoor. Vooral van deskundigen die zich nog nooit echt in de matherie verdiept hebben.

Mvg. Miracle.

Ja mooi :P

Dat het per persoon nogal kan verschillen is ook mijn ervaring. Ik ken genoeg mensen die al jaren in bandjes spelen, daarbij komen ook ruime hoeveelheden dB aan te pas, er zijn er een paar die domweg moesten ophouden omdat ze zo een gehoorsbeschadiging hadden, maar een hele hoop lijkt nergens last van te hebben. Helaas hoor ik niet bij die laatste groep. Mijn moeder hoort vanaf haar 50e minder goed, en mijn oma van vaders kant was zo doof als een pot.

:unsure:

Nee hoor, absoluut geen medisch wonder. Gewoon gezond leven.

Veel buiten, gezond en vooral gevarieerd eten (Niets aantrekken van de moderne normen, vooral wat vet aangaat. Dan word het dieet wel héél ééntonig.) voldoende slaap/rust nemen en zo veel en vaak als mogelijk de vervuiling van de moderne wereld ontlopen (minstens 5 weken (maar liefst nog veel meer dan dat) per jaar de echte natuur, ver van industrie en auto's vandaan, opzoeken).

Een gezond mens word niet ziek, en/of loopt geen infecties op.

(...)

Doof worden heeft te maken met (erfelijke)aanleg of beschadigingen door infecties en/of virussen.

Eens zien... Mijn vader is nooit ziek (ik kan me niet herinneren dat ie ooit ziek geweest is in ieder geval), heeft dus nooit infecties gehad, leeft gezond, woont in Drenthe en komt vrijwel nooit in grote steden, en zware industrie, en toch is ie doof. Hoe zou dat nou komen. Ach ja, natuurlijk: erfelijke aanleg, dat moet het zijn! Dat hij jaren lang in een timmerwerkplaats heeft gewerkt, en zonder gehoorbescherming met cirkelzagen, lintzagen, freesmachines en schaafmachines heeft gewerkt die een ontiegelijke teringherrie produceerden, en dat hij uitgerekend doof is op de frequenties die deze machines maken, is natuurlijk volkomen toeval...

En dat jij niet doof bent, zoals Richard 2 al zei: it's a f*cking Miracle!

Alle gekheid op n stokje. Ik denk dat te veel geluidsdruk (over langere tijd) op een bepaalde frequentie (band) funest is voor het horen op die frequentie (band). Naarmate er meer variatie is, is het schadelijke effect ook meer versmeert (dus minder).

Helaas produceren mechanische werktuigen meestal hun herrie in een bepaald frequentie gebied. Dat heeft met erfelijkheid of virale infecties weinig te maken, denk ik.

(...)2. De gehoorgang

De kraakbenige oorschelp zet zich met de huidbedekking voort in het buitenste deel van de uitwendige gehoorgang, de 'meatus acusticus externus', te zien in Fig.2. Dit is een buisvormig kanaal met een lengte van ongeveer 25 mm en een doorsnede van 6 tot 8 mm. Het kanaal wordt afgesloten door het trommelvlies, het 'membrana tympani'. De resonantiefrequentie van de gehoorgang is 2000 à 3000 Hz. Dit frequentiegebied komt overeen met de frequenties die belangrijk zijn voor het verstaan van spraak.(...)

http://www.audiologieboek.nl/niveau2/hfd3/3-2-1.htm

De eigenresonantiefrequentie van de gehoorgang versterkt juist dié frequenties die nodig zijn voor het verstaan van een gesprek tijdens geroezemoes; de frequenties die voor de veiligheid van de soort van belang zijn (babygehuil, vrouwgegil, wapengekletter); de frequenties die in het vocale bereik - mits in een fasereine toonstructuur - voor de de ervaring van natuurlijkheid, vanzelfsprekendheid van het geluid zorgen.

Als deze frequenties worden overstuurd, knappen de overeenkomstige trilhaartjes in het slakkenhuis bij bosjes af. En: wèg is wèg!

Jammer, dan! Kun je beter een àndere hobby dan audio gaan zoeken...

... en dat hij uitgerekend doof is op de frequenties die deze machines maken, is natuurlijk volkomen toeval...

Dan heb je Theo niet gekend, in zijn werkzame leven tegenhouder van beroep op scheepswerf Welgelegen. Hij was ook een medisch wonder; de virusinfecties hebben alleen de linkerzijde van zijn lichaam aangedaan want alleen aan die zijde was hij doof.

Tegenhouders en klinkers zijn naaste collega's samen met de nageljongens, opgooiers en aangevers.

(De enige vliesspeakers die ergens op léken, waren kolossale en uiterst kostbare hybride systemen van de Amerikaanse firma Beveridge.)

Sla dan nu je slag

http://www.hear.nl/2dehands/21615/beveridge_2sw_actieve_electrostaten_met_otl_monoblokken_en_2_subwoofers/

Beste Duck-Twacy,

Mijn huidige luidsprekers lijken méér dan "ergens" op!

Waarom zou ik veel grotere, veel duurdere, veel omgevings-kritischer (akoestiek-problematischer) en minder belastbare luidsprekers kiezen dan mijn "The Perfect Performer" SoundStone 30 speakers?

Hallo Duckie

Und meine Manger Zerobox 109 ,hat 98 Punkte im Stereo und klinkt super :):D :D

einer der beste lautsprecher auf der markt ,klein aber fein :)

Grusse Wolle

• 1 year later...
Guest tubejack

Beste Blindetest.

Zoals afgesproken zou ik er op terugkomen.....

We zijn inmiddels een jaar verder, hoe is het met de resultaten ?

Met vriendelijke groet,

Jack

• 6 months later...

Het was is gewoon een l*l de behanger :wacko:

Om ook wat nieuw leven in te blazen...

...dat Miracle geen gehoorbeschadiging heeft opgelopen komt vast omdat er heel veel haar over z'n oren hangt hair1.gif